Herbert Köfer: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Mein Vater und ich

2005 | Komedie, Drama

Duitsland 2005. Komedie van Rolf Silber. Met o.a. Dietmar Schönherr, Heio von Stetten, Rainer Basedow, Christel Peters en Ellen Schwiers.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

Aber, Doktor!

1989 | Romantiek, Drama

Oost Duitsland 1989. Romantiek van Oldrich Lipský. Met o.a. Vlastimil Brodský, Agnes Kraus, Jana Brejchová, Herbert Köfer en Julie Juristová.

De amoureuze perikelen van huisarts Dr. Flanke (Brodsky), die zich bezighoudt met een ijshockeyclub. Hübchen een bekend gezicht van de tv uit de DDR, speelt goalkeeper Thomas Obermann. Verder heeft deze zwaar verouderde film niets te bieden. Het scenario is van Manfred Petzold, Eva Lehmann, Anette Rickert en regisseur Lipský. Het camerawerk is van Roland Dressel. Gemaakt in 1978, werd pas uitgezonden in 1989.

Rabenvater

1985 | Drama, Familiefilm

Oost Duitsland 1985. Drama van Karl-Heinz Heymann. Met o.a. Roland Gawilk, Alexander Korth, Gabriele Zion, Uwe Kokisch en Herbert Köfer.

Slecht gemaakte, weinig doordachte film over een negen-jarig jongetje dat na de scheiding van zijn ouders heen en weer geslingerd wordt tussen de stiefvader met wie hij een goede verstandhouding heeft en zijn eigen vader die eigenlijk jaloers is op de harmonie van het nieuwe gezin. Bloedeloos neo-realisme uit de DDR met KP-moraal. Scenario van Thomas Knauf. Camerawerk van Andreas Köfer.

Polizeiruf 110: Ein Schritt zu weit

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Herbert Köfer en Susanne Düllmann.

Fysotherapeute en niet onverdienstelijk popzangeresje in haar vrije tijd Silke Tanner (Ludwig) wordt vermist. Haar moeder, die postbode is en een gezaghebbend korenblauw uniform draagt, doet aangifte na een paar dagen als Silke niet is komen opdagen. Ook de leden van de band missen haar, maar Silke`s vriend en bandmanager stelt ze gerust en zegt dat het weleens meer is voorgekomen dat Silke enkele dagen spoorloos was. Hij vertelt dit ook aan een duidelijk vermoeide Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die bij hem navraag komt doen. Ondertussen herkent Luise Veltin (D[KA3]ullmann) haar eigen man Martin (K[KA3]ofer), die violist in een symfonieorkest is, niet meer. Hij kwam tegen drie uur in de nacht thuis, ziet er raar uit en grijpt naar de fles. Hij vertelt de volgende dag een warrig verhaal over een aanrijding, waarbij een vrouw door hem gedood werd. In het rechtervoorspatbord van de familieauto, een beige Wartburg, zit een lelijke deuk. Ook de kijker weet niet precies hoe dat gekomen is, behalve dat Martin met de auto in de stromende regen door een bos reed. Luise informeert bij de zelfverzekerde en tamelijk arrogante Hauptmann Reichenbach (Eberle) of hij iets gehoord heeft over een nachtelijke aanrijding. Reichenbach is gelijk argwanend, maar laat niets merken. Hij heeft een geheugen als een olifant en gebruikt zijn kennis wanneer het hem uitkomt. Hij is immers een goede communist en de zoon van een heldhaftige machinist op een stoomlocomotief, die tegen zijn zin in politieman werd, maar zich opofferde voor de partij. Bij stukjes en beetjes wordt het ons duidelijk dat Silke onenigheid kreeg met haar vriend en alleen naar het klassieke openluchtconcert voor vier instrumenten ging, waar Martin de viool speelde. Na afloop sprak Silke Martin aan en maakt hem over zijn gevoelige spel complimenten. Martin laat zijnerzijds merken dat hij de zang van Silke gehoord heeft, dat zij een stem met mogelijkheden heeft. Waarom zou zij geen serieuze carri[KA2]ere in de klassieke muziek volgen (een boodschap van Honecker die de pop veroordeelt). Silke, een leuke verschijning met blond haar, bruine ogen en blote schouders, brengt Martin het hoofd op hol en het eindigt met een diner voor twee en een wandeling in het bos langs de steile afgrond van de rivierbedding tijdens de zwoele zomeravond. Als Martin, door Silke uitgedaagd, meer wil dan kussen, wijst ze hem bruusk van de hand. Martin geeft haar een oorvijg (het generatieconflict), waarop Silke haar evenwicht verliest en de afgrond inglijdt. Het is donker en Martin ziet niets meer. Een paar dagen later ontvangt hij een briefje om iemand te ontmoeten over Silke. Het is haar langharige vriend, gehuld in een hip leren jack, die Martin vertelt dat hij hen gevolgd was en gezien heeft wat er gebeurd is. Hij belooft zijn mond te houden als Martin tienduizend mark per postwissel stuurt. Martin gaat er op in maar het blijft natuurlijk niet bij een eerste afpersing. Ondertussen laten Hauptmann Reichenbach en Oberleutnant H[KA3]ubner naar Silke dreggen als haar schoenen en een tas uit een snelvliedende stroom zijn opgevist, maar ze vinden geen lichaam. Een van beiden maakt dan de opmerking dat ze misschien helemaal geen lichaam zullen vinden en dat het niet onmogelijk is, dat het `slachtoffer` nog in leven is. De rest van de film is dan niet spannend meer en het is dan slechts afzien hoe de vork precies in de steel zit. Opwindend zijn dan nog de opmerking van Reichenbach tegen Luise dat hij zich door haar verraden voelt, omdat ze hem verteld had dat ze zelf de beschadiging aan de auto gemaakt had (volgens Honecker moet je altijd de waarheid tegen de Vopo spreken) en Luise`s dochter die haar moeder verwijt dat ze tegen de politie liegt om haar vader te dekken (opnieuw Honecker). Leutnant Zimmermann (Riemann) assisteert zijn baas H[KA3]ubner zoals gebruikelijk enthousiast als een trouwe vazal. Aflevering 99 speelt voor de verandering eens in het idyllische middengebergte, ver weg van het gereutel en de smerige walm van tweetakt, en behoort tot de betere afleveringen door zijn mooie camerawerk en de combinatie van muziek (pop/klassiek), theater (opera/operette) en een aardige chantagezaak.

Polizeiruf 110: Auftrag per Post

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Bettina Mahr, Herbert Köfer, Marita Böhme en Lutz Stückrath.

De lonen van een VEB zijn gestolen. Alle sporen van het geld ontbreken en het hoofd van de administratie ontkent in alle toonaarden iets met de verdwijning te maken te hebben, of de insider van de job geweest te zijn. De gezagsgetrouwe Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en zijn assistente Leutnant Berghoff (Mahr) staan voor een grote puzzel. De oplossing ervan ligt besloten in de titel, maar het duurt meer dan een uur voordat zij erachter zijn. Ondertussen hebben ze veel gepraat, overlegd, gehoord en verhoord. Frohriep is even onsympathiek als altijd in zijn rol van sportieve, gezagsgetrouwe dienstklopper. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Aflevering 72.

Nelken in Aspik

1976 | Komedie

Oost Duitsland 1976. Komedie van Günter Reisch. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Erik Klein, Helga Sasse en Herbert Köfer.

Een komedie met een plot die aan BEING THERE doet denken. Een eenvoudige reclametekenaar is door kiespijn gedwongen te zwijgen, wat aangezien wordt voor wijsheid. Gevolg is dat hij een bliksemcarrière maakt.

Polizeiruf 110: Fehlrechnung

1974 | Misdaad

Oost Duitsland 1974. Misdaad van Kurt Jung-Alsen. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar, Wolfgang Dehler en Dorit Gäbler.

In Erich Honeckers arbeidersparadijs kon je uitsluitend aan autobrandstof komen met bonnen en geldige autopapieren met een corresponderend nummerbord. Niettemin was er tijdens deze schaarste-economie een bloeiende zwarte handel in diesel, waarmee de betrokkenen een extra zakcentje verdienden wat ze weer heel hard nodig hadden om rond te komen. Eerlijk is zoiets niet, dus alle reden voor Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) om wegens dergelijke ongerechtigheid met Oberleuntnant H[KA3]ubner (Frohriep) en Leutnant Sabine Rohrberg (Kretschmar, alweer een goed geklede vrouwelijke overheidsfunctionaris aan wie niets ontbrak) om in te grijpen. En, hoe werd er gefraudeerd? De brandstof werd geadministreerd op auto's die allang in de sloop terecht waren gekomen. En, hoe kwam het aan het licht? Een van de kameraden moet er van zijn vriendin mee ophouden, maar de volgende dag krijgt hij een verdacht verkeersongeval - nou zo druk was het verkeer in Oost-Duitsland ook weer niet; dus viel het snel op. Een lelijke streep door de rekening van de zwendelaarsbende. Het belerende scenario is van Rudolf Böhm. Aflevering 25 werd redelijk bekeken in eigen land, want iedereen had weleens een zwart litertje van het vloeibare goud in zijn tank gestopt.

Polizeiruf 110: Nachttresor

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Een jongen heeft zat van de vakopleiding en maakt hem niet af. Hij ontmoet een werkschuwe leeftijdsgenoot, die hem uitlegt hoe je snel aan een paar marken kunt komen. Hun plan valt in duigen en bij het misdrijf wordt de schoolverlater gepakt. Hauptmann Fuchs (Borgelt) wil de aanstichter van de misdaad zijn gerechte straf niet laten ontlopen, maar het onderzoek loopt onmiddellijk vast. Leutnant Vera Arndt (Göhler) krijgt de arrestant zo ver dat hij zijn medewerking wel wil verlenen. De jongen raakt zo gemotiveerd dat hij nog harder zijn best doet dan de politie. Het scenario van regisseur Krätzig gaat over de jeugdmisdaad en namens het DDR-regime laat hij zien dat die niet loont. In 1987 zou hij nog eens over dit thema in deze reeks een film maken. De titel is UNHEIL AUS DER FLASCHE en behandelt volgens hetzelfde credo de problematiek van jeugdmisdrijven en alcoholmisbruik in samenhang met het ontwrichte gezinsleven. Deze tv-film is in ieder geval voor het aardse arbeidersparadijs een kleinburgerlijk, stichtelijke geval. Aflevering 19.