Wolfgang Becker (1910-2005): regie, scenario, productie en camera.
Er zijn 31 films gevonden.

Ich und Kaminski

2015 | Drama

Duitsland​/​​België 2015. Drama van Wolfgang Becker. Met o.a. Daniel Brühl, Jesper Christensen, Amira Casar, Denis Lavant en Jördis Triebel.

Eerste film van filmmaker Wolfgang Becker, na zijn bejubelde komedie Good Bye Lenin! Ook Ich und Kaminski drijft op fictie in fictie, met Daniel Brühl als de mislukte kunstjournalist Sebastian Zöllner die stokoude kunstenaar en Picasso-tijdgenoot Manuel Kaminski opzoekt in de bergen en zich voordoet als diens biograaf. Zöllners idee is een opgeklopte biografie met een stevig prijskaartje zodra Kaminski overlijdt. Een roadtrip naar Kaminski's jeugdliefde zet het lijkenpikkersplan op een zijspoor. Irritant druk spel van Brühl wordt ruimschoots overschaduwd door meesterlijk script rond diverse dwaasheden in de kunstwereld. Verfilming van de gelijknamige roman van Daniel Kehlmann.

Freitagnacht

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Franz Müller, Jan Martin Scharf, Tini Tüllmann, Philipp Schäfer en Tom Uhlenbruck. Met o.a. Jörg Schüttauf, Antonin Stock, Pamela Knaack, Joris Gratwohl en Katharina Schüttler.

Eerste film van filmmaker Wolfgang Becker, na zijn bejubelde komedie Good Bye Lenin! Ook Ich und Kaminski drijft op fictie in fictie, met Daniel Brühl als de mislukte kunstjournalist Sebastian Zöllner die stokoude kunstenaar en Picasso-tijdgenoot Manuel Kaminski opzoekt in de bergen en zich voordoet als diens biograaf. Zöllners idee is een opgeklopte biografie met een stevig prijskaartje zodra Kaminski overlijdt. Een roadtrip naar Kaminski's jeugdliefde zet het lijkenpikkersplan op een zijspoor. Irritant druk spel van Brühl wordt ruimschoots overschaduwd door meesterlijk script rond diverse dwaasheden in de kunstwereld. Verfilming van de gelijknamige roman van Daniel Kehlmann.

Sturzflug

1989 | Avonturenfilm

Duitsland 1989. Avonturenfilm van Thorsten Näter. Met o.a. Wilfried Dziallas, Wolfgang Finck, Brigitta Dresewski, Gesa Badenhorst en Horst Lütkens.

Twee arbeiders kunnen, nadat ze met spelen gewonnen hebben, een oude droom realiseren: een reis naar het verre, exotische Thailand. Ze zijn teleurgesteld door al het toeristengedoe en ze gaan op eigen gelegenheid het land verkennen. Daarbij komen ze in gevaarlijke situaties terecht. Onderhoudende avonturenfilm. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Wolfgang Becker en Thorsten Näter.

Schmetterlinge

1988 | Drama, Misdaad

Duitsland 1988. Drama van Wolfgang Becker. Met o.a. Bertram von Boxberg, Lena Boehncke, Dieter Oberholz, Uwe Helfrich en Peter Franke.

De film vertelt het verhaal van een jonge, werkeloze man. Eenzaamheid en vertwijfeling maken hem tot kindermoordenaar. Wolfgang Becker's eerste film is sterk en eigenzinnig, en terecht meermalen bekroond.

Es begann bei Tiffany

1987 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1987. Misdaad van Wolfgang Becker. Met o.a. Rutger Hauer, Siegfried Wischnewski, Katerina Jacob, Hans Clarin en Beate Hasenau.

Een mislukte spitsboef, die op de vlucht is voor zowel de Amerikaanse maffia als de FBI, ontmoet in Duitsland financieel deskundige Hauer, die eigenlijk niet meer is dan een zwendelaar zonder geluk. Samen beramen zij het plan om een leegstaande bank te huren en net te doen alsof het een serieuze bank is met de bedoeling aan het eind van de week een geldwagen naar het pand te lokken en die te beroven. Terwijl ze daarvoor de schijn ophouden, wordt de bank een commercieel succes en krijgen zij zelf met een beroving te maken die ze echter weten te voorkomen, en hun eigen plan in duigen valt. Ze hebben echter zo de smaak te pakken dat zij een nieuwe, echte bank beginnen. Onderhoudend voor wie niet al te veel op de logica let. Het scenario is van Walter Kempley. Het camerawerk is van Werner Kunz.

Tatort - Peggy hat Angst

1983 | Mysterie

Duitsland 1983. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Karin Anselm, Rolf Jülich, Ulrich Kinalzik, Hannelore Elsner en Ute Christensen.

Fotomodel Peggy wordt via de telefoon getuige van de beestachtige moord op een vriendin. Ze voelt zich bedreigd, er duiken brieven op, en een wat ondoorzichtige geschiedenis begint. Helaas niet half zo spannend als het had kunnen zijn. Verder speelt Karin Anselm inspecteur Wiegand alleszins geloofwaardig, zijn de dialogen geslaagd en laat alleen het scenario van Norbert Ehry te wensen over. Camerawerk van Heinz Hölscher en Valentin Kurz. Derde zaak van Wiegand, aflevering 148.

Von einem Tag zum anderen

1981 |

Duitsland 1981. Wolfgang Becker. Met o.a. Gerd Böckmann, Karin Anselm, Inge Birkmann, Clemens Kleiber en Peter von Strombeck.

Het heldhaftige, realistische verhaal hoe sportieve belastingambtenaar Böckmann vrijwel op eigen kracht wist te herstellen van een dwarslaesie na een ongelukkige duik in het water als gevolg van een verkeerde koprol. Zijn vrouw en zoon bleven hem door dik en dun steunen, ondanks de bijna onoverkomelijke toestanden. Menige betrokkene kan hoop putten uit het sterk gespeelde, meervoudig bekroonde drama. Scenario van Peter M. Thouet en camerawerk van Werner Kurz.

Tatort - Die Abrechnung

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Maria Schell, Romuald Pekny, Rolf Becker en Karin Eickelbaum.

De rijke weduwe Schell betrapt op heterdaad een dief die zojuist haar schoonvader om het leven heeft gebracht. Ze schiet hem neer. Voor commissaris Felmy die het onderzoek leidt, is de zaak duidelijk. De man was een beroepsinbreker. Maar er zijn twee elementen die Felmy toch doen twijfelen: de dief was nooit eerder gewelddadig en volgens een vriend van het slachtoffer verkeerde de dode de laatste tijd met een oudere, rijke vrouw. Schell wordt van moord beschuldigd. Dit heeft onverwachte dramatische gevolgen. Routineklus van de TATORT-mensen met weinig verrassende wendingen. De acteurs spelen hun rolletje naar behoren, maar zonder enthousiasme. Karl Heinz Willschrei schreef het scenario naar het bekende patroon. Gernot Roll stond achter de camera.

Es Begann Bei Tiffany

1979 | Thriller

Duitsland 1979. Thriller van Wolfgang Becker. Met o.a. Siegfried Wischnewski, Rutger Hauer, Beate Hasenau, Hans Clarin en Katerina Jacob.

De rijke weduwe Schell betrapt op heterdaad een dief die zojuist haar schoonvader om het leven heeft gebracht. Ze schiet hem neer. Voor commissaris Felmy die het onderzoek leidt, is de zaak duidelijk. De man was een beroepsinbreker. Maar er zijn twee elementen die Felmy toch doen twijfelen: de dief was nooit eerder gewelddadig en volgens een vriend van het slachtoffer verkeerde de dode de laatste tijd met een oudere, rijke vrouw. Schell wordt van moord beschuldigd. Dit heeft onverwachte dramatische gevolgen. Routineklus van de TATORT-mensen met weinig verrassende wendingen. De acteurs spelen hun rolletje naar behoren, maar zonder enthousiasme. Karl Heinz Willschrei schreef het scenario naar het bekende patroon. Gernot Roll stond achter de camera.

Tatort - Lockruf

1978 | Mysterie

Duitsland 1978. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Karin Eickelbaum, Agnes Finck en Herbert Fleischmann.

Kriminalkommissar Haferkamp (Felmy) moet de moord op Sabine Knoop (Jeanine) onderzoeken. Ze werd als neergeschoten wild gevonden vlakbij het weekendhuis van architect Peter Huck (Fleischmann). Als Haferkamp een kijkje gaat nemen ter plaatse, ontdekt hij dat het moordwapen een jachtgeweer is dat aan Peter Huck behoort. Peter Huck komt niet in aanmerking voor de moord, want hij was op dat tijdstip in Frankfurt. Blijven mevrouw Huck (Finck) en zoon Heiko (Schidor), die geen alibi heeft en bevriend was met het slachtoffer. Een vrouw acht Haferkamp niet in staat tot een dergelijke moord. Heiko zit in de val. Dan bekent Peter Huck dat hij de moord heeft gepleegd. Het kan, want het is mogelijk om heen en weer te gaan van Frankfurt naar het weekendhuis. Haferkamp gelooft echter niet in deze plotselinge bekentenis. Hij wil de zaak nog eens natrekken, maar wil niet buiten zijn boekje gaan. Assistent Kreutzer (Semmelrogge) wél, ook als zijn baas hem dat verbiedt. Hoewel er enige wrijving ontstaat tussen het speurdersduo, blijkt Kreutzers ongehoorzaamheid achteraf gerechtvaardigd. Het scenario voor deze wie-van-de-drie is van Herbert Lichtenfeld. Niet zo zeer spannend maar eerder onderhoudend gepuzzel.

Tatort: Drei Schlingen

1977 | Thriller

Duitsland 1977. Thriller van Wolfgang Becker. Met o.a. Traugott Buhre, Karin Eickelbaum en Hansjörg Felmy.

Kriminalkommissar Haferkamp (Felmy) moet de moord op Sabine Knoop (Jeanine) onderzoeken. Ze werd als neergeschoten wild gevonden vlakbij het weekendhuis van architect Peter Huck (Fleischmann). Als Haferkamp een kijkje gaat nemen ter plaatse, ontdekt hij dat het moordwapen een jachtgeweer is dat aan Peter Huck behoort. Peter Huck komt niet in aanmerking voor de moord, want hij was op dat tijdstip in Frankfurt. Blijven mevrouw Huck (Finck) en zoon Heiko (Schidor), die geen alibi heeft en bevriend was met het slachtoffer. Een vrouw acht Haferkamp niet in staat tot een dergelijke moord. Heiko zit in de val. Dan bekent Peter Huck dat hij de moord heeft gepleegd. Het kan, want het is mogelijk om heen en weer te gaan van Frankfurt naar het weekendhuis. Haferkamp gelooft echter niet in deze plotselinge bekentenis. Hij wil de zaak nog eens natrekken, maar wil niet buiten zijn boekje gaan. Assistent Kreutzer (Semmelrogge) wél, ook als zijn baas hem dat verbiedt. Hoewel er enige wrijving ontstaat tussen het speurdersduo, blijkt Kreutzers ongehoorzaamheid achteraf gerechtvaardigd. Het scenario voor deze wie-van-de-drie is van Herbert Lichtenfeld. Niet zo zeer spannend maar eerder onderhoudend gepuzzel.

Tatort - Rechnung mit einer Unbekannten

1977 | Mysterie

Duitsland 1977. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Peter Matic, Karin Eickelbaum, Willy Semmelrogge en Gertrud Kückelmann.

Had mijnheer Rosenk[KA3]otter (Matic), die zijn echtgenote bij zijn thuiskomst dood aantrof, zelf de moordenaar ingehuurd of was de dader echt een van de betrapte inbrekers? Inspecteur Haferkamp (Felmy) stelt een onderzoek in. Hardnekkig speurwerk van Haferkamp, een bekwame tegenspeler en een gecompliceerd, maar logisch en overtuigend verhaal, maken er een sterke misdaadfilm van. Het scenario is van Peter Hemmer. Camerawerk van Josef Vilsmeier.

Die Vorstadtkrokodile

1977 | Familiefilm, Actiefilm

Duitsland 1977. Familiefilm van Wolfgang Becker. Met o.a. Birgit Komanns, Wolfgang Sieling, Rita Ramachers, Thomas Bohnen en Thomas Müller.

Tijdens een `bewijs van moed`, toelatingsproef om aanvaard te worden als lid van een bende kinderen, stort de kleine Bohnen haast van een dak. Het was Komanns die het ongeval, met een verrekijker, opmerkte en de brandweer waarschuwde. Ook hij zou graag lid worden van de bende, maar hij heeft een nadeel: hij zit aan een rolstoel gekluisterd en zijn kijker is het enige middel om de omgeving te observeren. Maar zo is hij ook getuige van een diefstal in een nabijgelegen opslagplaats van audio-visuele apparaten. Een onderhoudende jeugdfilm met sympathieke (jonge) helden en gemene slechteriken. De jongens zitten vol kattekwaad, maar zijn in hun hart lang niet slecht. Becker baseerde zijn scenario op een roman van Max von der Grün. De fotografie deed Werner Kurz.

Tatort: Fortuna III

1976 | Thriller

Duitsland 1976. Thriller van Wolfgang Becker. Met o.a. Oliver Urlichs, Gerd Böckmann en Hansjörg Felmy.

Tijdens een `bewijs van moed`, toelatingsproef om aanvaard te worden als lid van een bende kinderen, stort de kleine Bohnen haast van een dak. Het was Komanns die het ongeval, met een verrekijker, opmerkte en de brandweer waarschuwde. Ook hij zou graag lid worden van de bende, maar hij heeft een nadeel: hij zit aan een rolstoel gekluisterd en zijn kijker is het enige middel om de omgeving te observeren. Maar zo is hij ook getuige van een diefstal in een nabijgelegen opslagplaats van audio-visuele apparaten. Een onderhoudende jeugdfilm met sympathieke (jonge) helden en gemene slechteriken. De jongens zitten vol kattekwaad, maar zijn in hun hart lang niet slecht. Becker baseerde zijn scenario op een roman van Max von der Grün. De fotografie deed Werner Kurz.

Tatort - Fortuna III

1976 | Mysterie

Duitsland 1976. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Gerd Böckmann, Oliver Ulrichs, Gracia-Maria Kaus en Evelyn Palek.

Ondernemer Jul (B[KA3]ockmann) distilleert likeur. Hij heeft zijn oog laten vallen op een tamelijk jong meisje. Hij probeert haar te verkrachten en als dat niet lukt, doodt hij haar uit frustratie. Hij weet niet dat Paul Starczik (Ulrichs), een twaalf-jarige puber, getuige was van zijn misdaad. Jul kent Paul heel goed, want hij heeft zijn vader beloofd dat deze opstandige jongen, met wie niets te beginnen valt, bij hem in de leer kan komen. Ondertussen zit commissaris Haferkamp (Felmy) met een moord zonder aanwijzingen. Jul komt erachter dat Paul op de hoogte is van zijn wandaad, maar Paul belooft zijn mond te houden. Later wil Paul tweeduizend mark (bijna duizend euro) van Jul hebben en daarop besluit Jul dat het de hoogste tijd is dat Paul voorgoed verdwijnt. Haferkamp meent dat Paul iets te verbergen heeft, dat misschien verband houdt met de moord. Hij gaat Pauls gangen na en zo komt hij tenslotte aan Jul. De titel slaat op een rijnaak in de grote binnenhaven van Duisburg, waarmee Paul naar het buitenland hoopt te gaan. Zover komt het niet, maar Haferkamp redt wel Pauls hachje. Sfeervolle misdaadfilm met de nette smeris in een tijdperk dat ook Duitsland hip zou worden, maar enigszins in de schrik leefde van de terreurorganisatie RAF en de moord op werkgeversvoorzitter Hans- Martin Schleyer, een man met een bruin verleden. Het scenario is van Wolfgang Mühlbauer naar een idee van Hanus Burger. Het camerawerk is van niemand minder dan Josef Vilsmaier, die tien jaar later een van Duitslands belangrijkere regisseurs zou worden. Haferkamps achtste zaak. Aflevering 64.

Tatort - Abendstern

1976 | Mysterie

Duitsland 1976. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Karin Eickelbaum, Bernd Schäfer, Elfriede Irrall en Günter Gräwert.

Bij zijn negende zaak krijgt Haferkamp (Felmy) te maken met een crime passionnel als bosarbeiders het lijk van een vrouw vinden. Haar identiteit wordt vastgesteld en het gaat om Isabel Raisch (Rau). Haferkamp verdenkt haar echtgenoot Peter (Kohlund) van moord, maar heeft geen bewijzen. Hij ontdekt dat Isabel een minnaar had: Gerhard Helm (Gr[KA3]awert). Diens alibi wordt door zijn vrouw (Irrall) bevestigd, maar als Haferkamp haar nauwkeuriger aan de tand voelt, stuit hij op ongerijmdheden. Hij ontdekt zo dat Gerhard op de dag van Isabels dood met haar een autotocht heeft gemaakt. Hoewel alle feiten in de richting van Gerhard wijzen, meent Haferkamps ex Ingrid (Eickelbaum) dat dit onlogisch is: Gerhard hield immers van Isabel en waarom zou haar haar dan doden? Het verhaal was dat Gerhard en Isabel zonder benzine kwamen te staan. Daarop trok Gerhard erop uit en bij terugkomst trof hij een stervende Isabel aan. Haferkamp gaat het nog eens tot in de kleinste details toetsen en stuit op andere ongerijmdheden. Haferkamps eerste ingeving bleek juist te zijn. Het niet al te spannende scenario van Herbert Lichtenfeld over de puzzelende commissaris is geen wonderbaarlijke speurdersgeschiedenis, maar Felmy weet de kijker met zijn aannemelijke spel te boeien. Let op de jonge Kohlund aan het begin van zijn carri[KA2]ere, die 25 jaar later een heel bekend gezicht geworden was op de Duitse thuisbuis. Als gastcommissaris, een goed gebruik in de eerste afleveringen, zien we Veigl (Bayrhammer) uit München.

Tatort - Treffpunkt Friedhof

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Bernd Schäfer, Karin Eickelbaum en Krista Keller.

De huishoudster van fabrikant Zangemeister (Oehme) verrast inbreker Robert Geffken (Fuchs). Hij schiet haar neer en verlangt van Zangemeister 450.000 mark (225.000 euro). Betaalt Zangemeister niet dan gaat hij met zijn gezin naar de haaien. Kommissar Haferkamp (Felmy) onderzoekt de zaak met Kreutzer (Semmelrogge), omdat het om moord gaat. Haferkamp, een logische speurder, wroet in de nabije omgeving van Zangemeister en ontdekt dat het bedrijf van de ondergang gered werd door een uitvinding van chefconstructeur Scha[KL29]ler (Schley). Zangemeister heeft Scha[KL29]ler voor zijn uitvinding `slechts` zijn wettelijk verplichte aandeel betaald en dat neemt Scha[KL29]ler hem nog altijd kwalijk, want hij had als medeaandeelhouder in de directie opgenomen willen worden. Zijn wrok is zo groot dat hij een moorddadig plan had bedacht om Zangemeister onder bedreiging van een pistool bijna een half miljoen afhandig te maken. Zijn dochter Ellen (Keller) wist hiervan. Ze vertelde het aan Robert, inmiddels haar ex-vriendje, en zo kwam de cirkel rond. Scha[KL29]ler bewaart het stilzwijgen, want hij wil niet als de auctor intellectualis de bak indraaien. Ellen is zo ziedend op Robert dat ze hem wel vermoorden kan, hetgeen Haferkamp totaal niet bevroedt totdat zijn ex Ingrid (Eickelbaum) hem voorlicht over de vrouwelijke psyche. Zo wordt een tweede moord op het kerkhof nota bene op het nippertje voorkomen. Het scenario van Werner Kließ is redelijk, Felmy die zijn zesde zaak met goed gevolg oplost, is charmant als altijd en de kijker hing indertijd massaal aan de thuisbuis. Aflevering 56.

Tatort - Zweikampf

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Ulrich von Dobschütz, Willy Semmelrogge, Bernd Schäfer en Karin Eickelbaum.

Lingen is de vrouw van een miljonair. Ze wordt ontvoerd en opgesloten in een leegstaande flat, maar wanneer haar man vijf miljoen DM losgeld betaalt wordt ze vrijgelaten. De dader, de geru[KA3]ineerde aannemer Baumann, wil het geld verborgen houden tot de zaak vergeten is. Toch komt Kriminalkommissar Haferkamp (Felmy) hem op het spoor. Tweede TATORT-aflevering van regisseur Becker, die rond 1965 verantwoordelijk was voor Die Fünfte Kolonne-reeks en voor zes afleveringen van Der Kommissar. Geschreven door Karl-Heinz Willschrei, leverancier van ontelbare draaiboeken voor Duitse tv-krimi's. Het camerawerk is van Gernot Roll.

Je couche avec mon assassin

1971 | Misdaad, Erotiek, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland 1971. Misdaad van Wolfgang Becker. Met o.a. Jacques Bezard, Véronique Vendell, Harald Leipnitz, Ruth-Maria Kubitschek en Friedrich Joloff.

De toch wel intrigerende bekentenis uit de titel wordt gedaan door een rijke vrouw wiens echtgenoot slippertjes maakt met een jonge actrice. Hij wil zijn vrouw vermoorden, maar zij weet dat en zorgt voor een paar verrassingen. Het niet onaardige scenario wordt enthousiast om zeep geholpen door regisseur Becker die er enkel een alibi in ziet voor een aantal fletse en totaal overbodige softporno-scènes, aldus de bal ver naast het doel schietend.

Ellenbogenspiele

1969 | Erotiek

Duitsland 1969. Erotiek van Wolfgang Becker. Met o.a. Konrad Georg, Margot Trooger, Joav Jasinski, Marika von Mindszenthy en Jochen Busse.

Een jeugdige studente in de rechtswetenschappen is nog maagd en om in die toestand verandering te brengen, gaat zij een reeks van relaties aan. Wat in beginsel best een pikante sekskomedie had kunnen worden, kapseist door de loodzware aanpak en verwatert tot een banale klucht met flauwe grappen.

Babeck

1968 | Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 1968. Misdaad van Wolfgang Becker. Met o.a. Helmut Käutner, Curd Jürgens, Helmut Lohner, Cordula Trantow en Siegfried Lowitz.

Het titelpersonage laat anderen voor zich zwoegen, en rekent genadeloos af met degene die tegen hem in gaat. Als marionetten gehoorzamen zij dan ook hun meester Babeck. Wie niet luistert, wordt omgebracht. Onderzoeksjournalist Krupka (Lohner) komt achter een boel onkieze zaken en een heet spoor leidt naar Genua, waar hij in de finale Babeck ontmaskert. Een schitterende cast met als blikvangers Berger als Susanne Stefan, Lowitz als Weingarten, J[KA3]urgens als de man in de rolstoel, K[KA3]autner als de weinig succesrijke arts Dr. Brenner en de jonge regisseur Verhoeven (de Duitse, niet de Nederlandse!) als Körner. Het scenario is van Herbert Reinecker, die vooral in eigen land bekend werd als de scenarist van bijna niet meer te tellen afleveringen van Der Kommissar en Derrick. Het camerawerk is van Rolf Kästel en Gerhard Fromm. Deze miniserie wordt meestal in drie delen uitgezonden. Heeft een halve eeuw later nog niets van zijn kracht ingeboet. Mono.

Kein Engel ist so rein

1959 | Komedie, Misdaad, Muziek

Duitsland 1959. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Sabine Sinjen, Hans Albers, Peter Kraus, Horst Frank en Gustav Knuth.

Vier spitsboeven Dr. Zilinsky (Albers), Sepp Ziegelr (Knuth), Micki Flunder (Giller) en Bubi Lausch (Frank) luizen Konrad Stoloff (Kraus), het zoontje van een bankdirecteur, erin om toegang te krijgen tot de kluis, maar een jonge zangeres van het Leger des Heils, Therese (Sinjen) is hen te slim af. Een onbenullige film, die zijn witz verloren heeft, ondanks de competente rolverdeling. Eckart Hachfeld schreef het scenario naar een idee van Hans Wilhelm.

Alle lieben Peter

1959 | Muziek

Duitsland 1959. Muziek van Wolfgang Becker. Met o.a. Peter Kraus, Helen Vita, Boy Gobert, Christine Kaufmann en Hannelore Schroth.

Zie: Schlagerfilms.

Peter Voss, der Millionendieb

1958 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1958. Avonturenfilm van Wolfgang Becker. Met o.a. O.W. Fischer, Walter Giller, Ingrid Andree, Mara Lane en Peter Mosbacher.

Een snelle reis om de wereld achter een gestolen buit diamanten in een groots opgezette avonturen-krimi. Een bankier dreigt failliet te gaan als de onverzekerde kostbaarheden niet op tijd in Duitsland terugkomen. Gefilmd op allerlei lokaties: Genua, Barcelona, Lissabon, Rio de Janeiro, Mexico City, Tokio en HongKong. Gedurfde (thans gedateerde) Hollywood-aanpak 'Made in Germany', maar nog altijd onderhoudend.

Italienreise - Liebe inbegriffen

1958 | Romantische komedie

Duitsland 1958. Romantische komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Paul Hubschmid, Susanne Cramer, Walter Giller, Hannelore Schroth en Walter Koch.

Tijdens een rondreis in Italië worden fotomodel Ilse en de aantrekkelijke reisleider Robert smoorverliefd op elkaar. Ilse's jaloerse verloofde Hans zit de tortelduifjes echter gevaarlijk dicht op de hielen.

Der Millionendieb Peter Voss

1958 | Avonturenfilm

Duitsland 1958. Avonturenfilm van Wolfgang Becker. Met o.a. Walter Giller, Ingrid Andree, Ludwig Linkmann, Hans Leibelt en O.W. Fischer.

Tijdens een rondreis in Italië worden fotomodel Ilse en de aantrekkelijke reisleider Robert smoorverliefd op elkaar. Ilse's jaloerse verloofde Hans zit de tortelduifjes echter gevaarlijk dicht op de hielen.

Liebe, wie die Frau sie wünscht

1957 | Erotiek

Duitsland 1957. Erotiek van Wolfgang Becker. Met o.a. Barbara Rütting, Paul Dahlke, Thomas Reiner en Rainer Bertram.

Een voor die tijd baanbrekend en gewaagd huwelijksdrama omdat er af en toe een naakte vrouwenborst uit een jurk schuift.

Parole Heimat

1955 | Drama, Komedie

Duitsland 1955. Drama van Wolfgang Becker, Fritz Stapenhorst en Hans Fritz Wilhelm. Met o.a. Michael Cramer, Rolf Weih, Eva Rimski en Ed Tracy.

Vervolg van de serie succesfilms HELDENTUM NACH LADENSCHLUß. Vier vluchtverhalen van Duitse krijgsgevangenen in het jaar van de capitulatie, 1945: nog drie door verschillende regisseurs in scène gezette soldatenverhalen. Telkens triomfeert de sluwheid van de Duitser, die de kunst verstaat om zich ook onder extreme omstandigheden een weg naar huis te banen. Een komedie van twijfelachtig allooi, die de Westduitse herbewapening rond de jaren 1955 begeleidt.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

Avanti Debütanti Spezial: Stundenhotel

-1 | Korte film

Duitsland. Korte film van Wolfgang Becker.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

Avanti Debütanti Spezial: Freitagnacht

-1 | Korte film

Duitsland. Korte film van Wolfgang Becker.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.