Hassan Hassandoost (1958): montage.
Er zijn 8 films gevonden.

The Hunter

2010 | Thriller

Iran​/​​Duitsland 2010. Thriller van Rafi Pitts. Met o.a. Rafi Pitts, Mitra Hajjar, Malek Jahan Khazai en Ossta Shah Tir.

Zijn neorealistische western, noemde de Iraans/Franse filmmaker Rafi Pitts The Hunter in een interview. Een man wordt door de dood van zijn vrouw en dochter aangezet tot wraak op de autoriteiten. Daardoor verandert de film halverwege van een broeierig drama in een fascinerend soort metafysische actiefilm waarin de strijd op leven en dood wordt uitgevochten in een bosachtig niemandsland buiten de hoofdstad Teheran.

The Song of Sparrows

2008 |

Iran 2008. Majid Majidi. Met o.a. Mohammad Amir Naji, Hossein Aghazi, Maryam Akbari en Kamran Dehghan.

Het leven is goed voor Karim, de nukkige pater familias van een gezin uit een gat onder de rook van Teheran. Maar dan gaat het dure gehoorapparaat van zijn dochter stuk, en verliest Karim zijn baan op een struisvogelboerderij. Dus gaat hij op z'n brommer naar de stad om geld te verdienen. Blijmoedige, af en toe wat al te burleske zedenschets, waarin regisseur Majidi hebzucht en altruïsme, de drukke stad en het rustieke dorp, en volwassenen en de jeugd wel erg nadrukkelijk tegenover elkaar plaatst. Iraanse inzending voor de Oscars, Madji maakte eerder het ook al Oscargenomineerde Children of Heaven.

Baran

2001 | Drama, Romantiek

Iran 2001. Drama van Majid Majidi. Met o.a. Zahra Bahrami, Hossein Abedini, Mohammad Amir Naji, Hossein Mahjoub en Abbas Rahimi.

Warmbloedige Iraanse komedie over de besognes van Afghaanse illegale arbeiders op een bouwplaats in Teheran. De actie draait om een jonge werkman die een iele jongen saboteert nadat deze zijn makkelijke baantje van thee en brood rondbrengen heeft overgenomen. Als de jongen een meisje blijkt te zijn gaat het roer volledig om. Een bezienswaardigheid, dankzij het genoeglijke scenario tegen de achtergrond van het dagelijks leven van walmende oliestelletjes en rijen bij de steenovenbakker. Het belabberde geopolitieke lot van Afghaanse vluchtelingen (voor 9/11) geeft het werk extra lading.

The Color of Paradise

1999 | Drama

Iran 1999. Drama van Majid Majidi. Met o.a. Hossein Mahjoub, Mohsen Ramezani, Farahnaz Safari en Salameh Feyzi.

Huppelende kinderen op een bergweide, een jongetje met zijn grootmoeder in haar alfalfaveldje, mistige wouden en meanderende bergbeekjes: het Iraanse drama De kleur van het paradijs is gemonteerd als een droomgezicht van Perzisch natuurschoon. De idyllische weelde wordt nog versterkt door een keerzang van vogels en insecten, aangevuld met het ruisen van wind of regen. Het is de wereld van de achtjarige blinde Mohammad (dito Ramezani), een levendig jongetje dat tot ongenoegen van oma dreigt te worden verstoten door zijn vader. Poëtisch, oprecht en gedenkwaardig.

De schoenen van Zahra

1999 | Drama, Komedie, Familiefilm

Iran 1999. Drama van Majid Majidi. Met o.a. Nafise Jafar, Bahare Sediqi, Amir Farrokh Hashemian, Amir Naji en Jafar Mohammadi.

Film over Ali, een jongen van negen jaar en zijn zusje Zahra. Ali verliest op weg naar huis de net gerepareerde schoenen van zijn zusje Zahra. Hij durft dat thuis niet te zeggen. Hij spreekt met Zahra af dat ze het voor hun ouders geheim houden en dat ze zijn schoenen aantrekt naar school. Op school levert dat wat problemen op. Plotseling ziet Zahra een meisje in haar schoenen lopen en samen met Ali achtervolgt ze haar. Ze ziet dat het meisje het thuis nog armer heeft dan Ali en Zahra, zodat ze de schoenen niet terug durven te vragen. Dan hoort Ali van een hardloopwedstrijd. Degene die als derde eindigt, krijgt een paar gymschoenen

Fassloh Padjom

1997 | Komedie, Drama, Experimenteel

Iran​/​​Frankrijk 1997. Komedie van Rafi Pitts. Met o.a. Roya Nonahali, Ali Sarkhan, Golan Adineh, Parviz Poorhosseini en Gorban Nadjafi.

The fifth season is een boel tegelijk. Een boertige klucht over een al generaties lang durende vete tussen de families Jamalvandi en Kamalvandi. Meer nog een Iraanse `Romeo en Julia´ met een sterke, wraakzuchtige vrouw (Nonahali) in de hoofdrol. Maar ook een antieke tragedie inclusief een koor van `neutralen´ die de gebeurtenissen van commentaar voorzien terwijl ze op het stoffige dorpsplein zonnebloempitten zitten te kauwen. De dorpsvete concentreert zich rond de aanschaf van een aftandse autobus, pardon twee aftandse autobussen, want als de Kamalvandi´s er een kopen, kunnen de Jamalvandi´s niet achterblijven. Niemand is van plan om de bus - symbool voor de aansluiting op de nieuwe tijd - te missen. Regisseur Rafi Pitts en cinematograaf Nemat Haghighi hebben een scherp oog voor de schoonheid van het kleurrijke Iraanse land en haar dito bewoners waarbij de verliefde camera nauwelijks afstand kan nemen van de mystieke grijsgroene oogopslag van Nonahali. Optimisme overheerst. (VM/VPRO Gids)

Tick Tack

1994 | Drama, Familiefilm

Iran 1994. Drama van Mohammad-Ali Talebi. Met o.a. Saeed Gharai, Hassan Ghasemkhani, Shirin Bina en Negin Sedghguya.

Korte, charmante film, gekneed in het favoriete thema van de Iraanse cinema: de kinderjaren. Hassan (Ghasemkhani), een negen-jarig jongetje, wordt op school beloond met een prijs. Saeed (Gharai), zijn klaskameraad, meent dat ook hij een prijs had verdiend. Maar hij kreeg niets. Volgens Saeed ligt de reden bij zijn grootvader, die maar matige belangstelling heeft voor zijn schoolresultaten. Deze gebeurtenis betekent een breuk in de vriendschap tussen de twee jongens. Film van Talebi, die het scenario schreef met Hushang Morandi Kermani, vertelt niet alleen een verhaal over kinderen, jaloersheid en onrechtvaardigheid maar blijft ook stilstaan bij de rol van het onderwijs en de plicht van de ouders, die zich vaak niet bekommeren voor schoolprestaties. Talebi slaagt erin om beurtelings gevoelens van verlangen, afgunst, treurnis en haat op te roepen bij zijn twee minuscule helden. Fotografie van Farhad Saba.

Chakmeh

1993 | Familiefilm

Iran 1993. Familiefilm van Mohammad-Ali Talebi. Met o.a. Sameneh Jafar-Jalali, Ali Atashkar en Raya Nasiri.

Een gevatte parabel die niet alleen de jongere kijkers zal bekoren. Jafar-Jalali's moeder, die weduwe is, heeft het moeilijk om rond te komen. Met het verstelwerk dat zij aan kleding voor anderen als naaister doet, verdient zij niet veel. Om haar dochtertje toch een plezier te doen gaat zij naar de stad en koopt er een paar rode laarsjes. In de bus valt zij in slaap en verliest er een. Zo begint zij aan een tocht door de stad en gaat ze langs alle mensen die op een gegeven moment het laarsje in handen hadden gekregen en het weer kwijt zijn. Geestig, maar zeker ook voor volwassenen plezierig omdat de film niet zo stroperig sentimenteel is. De regisseur schreef het scenario, gebaseerd op een kort verhaal van H. Moradi Kermani.