Ingrid Thulin: regie, cast en scenario.
Er zijn 38 films gevonden.

Die Frauen in Ingmar Bergmans Filmen

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Katja Raganelli. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnel Lindblom en Ingrid Thulin.

La casa del sorriso

1991 | Romantiek, Drama, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Marco Ferreri. Met o.a. Ingrid Thulin, Dado Ruspoli, Vincenzo Cannavale, Francesca Antonelli en Elisabeth Kaza.

De meest ingetogen film van Ferrari, deze liefdesgeschiedenis tussen zeventigjarigen in een bejaardentehuis. Een onconventionele en bijna banale komedie over een eigenzinnig oudje, Adeline, wier zoon gestorven is. Haar schoondochter is er met de erfenis vandoor en Adeline zit zonder een cent. Ze wordt verliefd op iemand uit het tehuis, Andrea, en ze beleven hun liefde in de beslotenheid van een kampeerauto, die het eigendom is van ruimdenkende zwarte gastarbeiders. Pijnlijk is dat het de artsen en het personeel van het tehuis allemaal niets kan schelen. Het eind is een raadsel. Ook bekend als HOUSE OF SMILES.

Cuore di mamma

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Gioia Benelli. Met o.a. Ingrid Thulin, Gianni Santuccio, Renzo Palmer, Massimo Girotti en Margareth Mazzantini.

Een vrouw van zestig, moeder van drie zoons, wordt door haar kinderen vertroeteld, omdat ze hopen dat ze het huis waarin ze woont zal verkopen en de opbrengst onder hen zal verdelen. Tot hun grote verrassing kondigt ze aan dat ze met de tuinman gaat trouwen. Hierdoor ontstaat ruzie in de familie. De moeite waard dankzij Thulins spel.

Il corsaro

1984 | Avonturenfilm

Italië 1984. Avonturenfilm van Franco Giraldi. Met o.a. Philippe Leroy, Ingrid Thulin en Alain Cuny.

Gebaseerd op een novelle van Joseph Conrad. Speelt zich af aan het einde van 1799. Een oude zeerover is op zoek naar een plek waar hij vredig kan sterven. De acteerprestatie en de beelden van de mooie locatie zijn zeer indrukwekkend.

Efter repetitionen

1984 | Drama

Zweden 1984. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Erland Josephson, Lena Olin, Ingrid Thulin, Bertil Guve en Nadja Palmstjerna-Weiss.

Na een repetitie voor Strindbergs droomspel blijft een regisseur napraten met de jonge hoofdrolspeelster en een alcoholistische speelster van een bijrol, die ooit zijn vrouw was en een steractrice. Hij raakt zich van zijn onmacht in menselijke relaties bewust, evenals van zijn onvermogen om als regisseur een wezenlijke bijdrage te leveren aan de driehoek tekst-acteurs-publiek. Deze TV-film, gemaakt na Bergmans officiële afscheid van de cinema, toont hem trouw aan zijn oude thema's, maar laat tegelijkertijd een wijze zelf-ironie zien in een volkomen franjeloze aanpak. Drie opmerkelijke acteurs in een kaal decor, het is ruimschoots voldoende.

Brusten himmel

1982 | Drama

Zweden 1982. Drama van Ingrid Thulin. Met o.a. Susanna Kael, Thommy Berggren, Agneta Eckemyr, Margaretha Krook en Svea Holst.

In een dorpje in Noord-Zweden groeit tijdens WO II een tiener op met een gewelddadige alcoholist als vader en een moeder die laat terroriseren. Uiteindelijk verlaat het meisje het huis om een eigen leven als kunstschilder te gaan leiden. Dit speelfilmdebuut van actrice Thulin heeft formele verdiensten, maar wordt ongeloofwaardig door het uiterst gezonde uiterlijk van de acteurs die de verloederde ouders spelen. De episodische opbouw heeft weinig dramatische ontwikkeling; het introverte spel van de jonge heldin maakt haar revolte óf totaal onverwacht óf onbegrijpelijk laat.

Broken Sky

1982 |

1982. Ingrid Thulin. Met o.a. Agneta Eckemyr, Thommy Berggren en Susanna Kall.

In een dorpje in Noord-Zweden groeit tijdens WO II een tiener op met een gewelddadige alcoholist als vader en een moeder die laat terroriseren. Uiteindelijk verlaat het meisje het huis om een eigen leven als kunstschilder te gaan leiden. Dit speelfilmdebuut van actrice Thulin heeft formele verdiensten, maar wordt ongeloofwaardig door het uiterst gezonde uiterlijk van de acteurs die de verloederde ouders spelen. De episodische opbouw heeft weinig dramatische ontwikkeling; het introverte spel van de jonge heldin maakt haar revolte óf totaal onverwacht óf onbegrijpelijk laat.

En och en

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Erland Josephson, Ingrid Thulin en Sven Nykvist. Met o.a. Ingrid Thulin, Erland Josephson, Björn Gustafsson, Sven Lindberg en Torsten Wahlund.

Na breuk met minnaar neemt schilderes van middelbare leeftijd contact op met neef die wegens zwijgzaamheid en passiviteit als kind al 'oom' werd genoemd. Ze haalt hem over tot gezamenlijke vakantiereis maar het is voor de studeerkamerfilosoof te laat om alsnog zintuiglijk genot te leren accepteren zodat beiden in nog grotere eenzaamheid weer uit elkaar gaan. Acteurs en cameraman Nykvist van Ingmar Bergman-films maakten collectief film die thematisch verwant is, maar zonder diens metafysische zwaarte. Hoewel film bijna uitsluitend op dialoog steunt is die van dusdanige - ook ironische kwaliteit dat de aandacht geboeid blijft, ook door de spelprestaties.

The Cassandra Crossing

1976 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1976. Thriller van George P. Cosmatos. Met o.a. Sophia Loren, Burt Lancaster, Ava Gardner, Richard Harris en Martin Sheen.

Onderhoudende rampenfilm over een sneltrein met honderd passagiers aan boord en een door pestbacillen geïnfecteerde terrorist die de hele trein dreigt te besmetten. De autoriteiten staan voor een dilemma: als de trein aankomt op zijn bestemming dreigt er een epidemie die de bevolking kan decimeren, de trein kan ook 'verongelukken' en dan is het aantal slachtoffers beperkt. Nu eens een in Europa gemaakte rampenfilm, uiteraard met de voor het genre gebruikelijke wagonladingen sterren. Daaronder ook Lee Strasberg, beroemd method-acting docent van The Actors Studio, wat aan het spel in de film overigens niet te zien is.

Salon Kitty

1975 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek

Italië 1975. Drama van Tinto Brass. Met o.a. Helmut Berger, Ingrid Thulin, Theresa Ann Savoy, Bekim Fehmiu en John Ireland.

Een Untergruppenführer vervangt hoeren in een Berlijns bordeel door fanatieke nazi-meisjes en brengt in alle kamers afluisterapparatuur aan om mogelijke oppositie bij hooggeplaatste cliënten te kunnen opsporen. Hij zelf zal uiteindelijk in de val worden gelokt door een wraakzuchtig hoertje en de madam van het bordeel. Het historisch gegeven dient als alibi voor ongegeneerd plagiaat van een reeks andere succesfilms over de nazi-periode en uitvoerige etalering van sadistische en seksuele rariteiten. De medewerking van kwaliteitsacteurs wekt verbazing, hoewel Brass vervolgens nog vele stappen verder zou gaan met CALIGULA.

Salon Kitty

1975 | Thriller

1975. Thriller van Tinto Brass. Met o.a. Helmut Berger, Ingrid Thulin en Bekim Fehmiu.

Een Untergruppenführer vervangt hoeren in een Berlijns bordeel door fanatieke nazi-meisjes en brengt in alle kamers afluisterapparatuur aan om mogelijke oppositie bij hooggeplaatste cliënten te kunnen opsporen. Hij zelf zal uiteindelijk in de val worden gelokt door een wraakzuchtig hoertje en de madam van het bordeel. Het historisch gegeven dient als alibi voor ongegeneerd plagiaat van een reeks andere succesfilms over de nazi-periode en uitvoerige etalering van sadistische en seksuele rariteiten. De medewerking van kwaliteitsacteurs wekt verbazing, hoewel Brass vervolgens nog vele stappen verder zou gaan met CALIGULA.

Mosé

1975 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1975. Historische film van Gianfranco de Bosio. Met o.a. Burt Lancaster, Ingrid Thulin, Irene Papas, Anthony Quayle en Laurent Terzieff.

Een intelligente en aan historisch en bijbelonderzoek getoetste scenariobewerking van de door Mozes geleide uittocht uit Egypte naar het Beloofde Land. De spektakeleffecten zijn schaars ter wille van de psychologische uitdieping en de door de bijbelboeken zelf aangedragen rijkdom aan kleine details. Goed spel over bijna de hele linie, met alle twijfels, scepsis en teleurstelling die helden uit een bijbels epos zelden wordt vergund (Gods stem is ook die van Lancaster, dus Mozes' eigen geweten). De onvermijdelijke grootscheepse scènes zijn echter houterig en doorzichtig getruceerd, ondanks de medewerking van specialist Mario Bava. In de ingekorte bioscoopversie van 139m, die op video is verschenen, zijn de bijrollen en ontwikkeling daarvan opgeofferd. Het door Richard Johnson gesproken commentaar is nodig om het gebrek aan continuïteit op te vangen. Opmerkelijke muziek van Morricone, waarbij de Hebreeuwse folkloristische klanken van Seltzer uit de toon vallen.

Moses

1975 |

1975. Gianfranco Debosio. Met o.a. William Lancaster, Mariangela Melato, Anthony Quayle, Ingrid Thulin en Irene Papas.

Een intelligente en aan historisch en bijbelonderzoek getoetste scenariobewerking van de door Mozes geleide uittocht uit Egypte naar het Beloofde Land. De spektakeleffecten zijn schaars ter wille van de psychologische uitdieping en de door de bijbelboeken zelf aangedragen rijkdom aan kleine details. Goed spel over bijna de hele linie, met alle twijfels, scepsis en teleurstelling die helden uit een bijbels epos zelden wordt vergund (Gods stem is ook die van Lancaster, dus Mozes' eigen geweten). De onvermijdelijke grootscheepse scènes zijn echter houterig en doorzichtig getruceerd, ondanks de medewerking van specialist Mario Bava. In de ingekorte bioscoopversie van 139m, die op video is verschenen, zijn de bijrollen en ontwikkeling daarvan opgeofferd. Het door Richard Johnson gesproken commentaar is nodig om het gebrek aan continuïteit op te vangen. Opmerkelijke muziek van Morricone, waarbij de Hebreeuwse folkloristische klanken van Seltzer uit de toon vallen.

Monismanien 1995

1975 | Sciencefiction

Zweden 1975. Sciencefiction van Kenne Fant. Met o.a. Erland Josephson, Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Gösta Cederlund en Holger Löwenadler.

Tien jaar na WO III wordt in een totalitair regime een leraar die zelfstandig en kritisch denken onderwijst als vijand van de ideologie in staat van beschuldiging gesteld en veroordeeld. Zijn leerlingen komen in stil verzet. De film veroorzaakte controverses in Zweden omdat Fant misbruik had gemaakt van zijn positie als hoofd van de Zweedse filmindustrie om zichzelf een filmopdracht te geven. Zijn scenario is inderdaad clichématig en zijn regie een dorre registratie, maar de voortreffelijke acteurs spelen boven die beperkingen uit.

La Cage

1975 | Drama, Komedie

Frankrijk 1975. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Ingrid Thulin, Dominique Zardi, Jean Turlier en Sophie Sam.

Een man van middelbare leeftijd heeft zijn vrouw bij hun scheiding een woning cadeau gegeven die hij twee jaar later wil terugkopen. Bij zijn bezoek weet ze hem in een kooi in de kelder op te sluiten zodat hij net zo lang naar haar oude verwijten moet luisteren als zij wil. De verfilming van een toneelstuk werkt - door de eenheid van plaats en het ontbreken van actie - op tv waarschijnlijk beter dan in de bioscoop, maar het in de dialoog gespuide oud zeer is te voorspelbaar, waardoor de potentieel spannende botsing tussen tegengestelde acteurstemperamenten vroegtijdig niet meer vonkt. Scenario van de regisseur en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Walter Wottitz.

En Handfull kärlek

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Anita Ekström, Gösta Bredefeldt, Ingrid Thulin, Evabritt Strandberg en Per Myrberg.

Een arbeidersmeisje wordt in 1909 dienstbode in een gezin van een rijke zakenman. Haar verloofde is arbeider in een gasfabriek; hij bereidt een staking voor. De invloed van het middenklasse-milieu op het meisje is te groot en de verhouding met de jongen wordt verbroken. Sj[KA3]oman vermijdt experimenten en (anti-) moralistische trekjes, en kiest voor een solide uitgewerkt scenario en een degelijke vormgeving. Het resultaat boeit als de filmbewerking van een lijvige roman - hoewel met oorspronkelijke stof - en is opmerkelijk gefotografeerd door Jörgen Persson. Daarbij is het spel van de actrices zeer opvallend.

E comincio il viaggio nella vertigine

1974 |

Italië 1974. Toni De Gregorio. Met o.a. Ingrid Thulin, Gastone Moschin en Sergio Fantoni.

Tatiana (Thulin), een fel staliniste, wordt naar Siberië verbannen onder verdenking van deelname aan een trotskistische samenzwering. Toch blijft ze trouw aan Stalin en de partij. Ze bewijst haar loyaliteit en toewijding als het bericht komt van Hitler's aanval op de Sovjet-Unie. Goed spel, maar het script en de regie zijn niet sterk.

Viskningar och rop

1972 | Drama, Experimenteel

Zweden 1972. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Kari Sywan, Liv Ullmann en Erland Josephson.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

N.P. il secreto

1972 | Sciencefiction

Italië 1972. Sciencefiction van Silvano Agosti. Met o.a. Francisco Rabal, Ingrid Thulin, Irene Papas, Takis Emmanuel en Edy Biagetti.

Een industrieel die met de staat een verdrag heeft gesloten voor de ontwikkeling van een machine die tot massale werkeloosheid zal leiden, wordt ontvoerd en gehersenspoeld. Zonder spraak of geheugen keert hij terug in de gereorganiseerde maatschappij waar werkelozen één voor één worden opgeroepen en verdwijnen. Omdat hij geen identiteit heeft, blijft hij gespaard. Deze politiek-filosofische SF-film geeft een toekomstvisie zonder trucages of decors, zodat de herkenbaarheid van het eigentijds maatschappijbeeld een beklemmende werking krijgt. De presentatie is echter wat erg vlak en langdradig.

Riten

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Anders Ek, Erik Hell en Ingmar Bergman.

Een acteurstrio wordt bij de rechter ontboden wegens de veronderstelde obsceniteit van hun voorstelling. De discussies en verhoren leggen hun verbondenheid in haat en liefde en artistieke charlatannerie bloot alsmede levens- en doodsangst en het ongeloof in de rechtspraak van de oude rechter, die tijdens de opvoering van het gewraakte ritueel sterft aan een hartaanval. Bergmans reactie op critici en censors was oorspronkelijk gemaakt voor de Zweedse tv, zodat de film nog soberder en meer uit acteursclose-ups is opgebouwd dan zijn andere produkties. In de dialoog wordt in duidelijke en bedekte referenties de balans opgemaakt van zijn vroegere oeuvre; deze korte film zou topzwaar zijn geworden zonder de geïntensiveerde rollen van de vier acteurs. Scenario van regisseur Bergman en fotografie van Sven Nykvist.

Damned, The

1969 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland​/​​Italië​/​​Zwitserland 1969. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Griem, Helmut Berger en Charlotte Rampling.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

Vargtimmen

1968 | Horror, Drama, Experimenteel

Zweden 1968. Horror van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson, Gertrud Fridh en Ingrid Thulin.

Een kunstschilder wordt tijdens de zomervakantie met zijn vrouw geteisterd door dramatische herinneringen, die hem met miskenning door de omgeving tot waanzin en zelfmoord drijven, waarna zijn zwangere vrouw zijn obsessies erft. Ondoorzichtige en overvloedige symboliek en loodzwaar pessimisme maken dit het toppunt van al de binnenvetterige films van Bergman waarbij de irritatie het vaak wint van de geboeidheid. Ullmann brengt in het eerste gedeelte hoogst welkom een element van ongetroebleerde menselijkheid. Camerawerk van Sven Nykvist.

Un Diablo bajo la almohada

1968 | Komedie

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1968. Komedie van José María Forgué. Met o.a. Maurice Ronet, Ingrid Thulin, Gabriele Ferzetti, Alfredo Landa en Amparo Soler Leal.

Een jonge antropoloog die door jaloezie gekweld wordt, vraagt een vriend of die wil proberen zijn vrouw te verleiden. Op deze manier zou hij er zeker van kunnen zijn dat zijn vrouw hem trouw is. De verfilming van het klassieke stuk El curioso impertinente van Cervantes, dat zich hier in een kosmopolitisch milieu afspeelt en waarvan het resultaat armzalig is.

Games of Desire

1968 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1968. Erotiek van Hans Albin. Met o.a. Ingrid Thulin, Claudine Auger en Paul Hubschmid.

Thulin is getrouwd met de Zweedse ambassadeur in Griekenland en wordt gedwongen met verscheidene mannen de liefde te bedrijven, omdat haar echtgenoot te kooi gaat met zijn secretaris. Lauw verhaal over seksuele ontaarding met niet veel openhartige scènes; voor uitzending op tv zal er dus niet veel uitgeknipt hoeven worden, waardoor de film ook dan langer zal duren dan ook maar iemand wenst.

Adelaïde

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Ingrid Thulin, Jean Sorel, Sylvie Fennec, Jacques Portet en Faith Brook.

Weduwe trouwt met minnaar die ook bij volwassen dochter in de smaak valt. Stiefvader gaat eerst op avances van meisje in, maar probeert als situatie gecompliceerd wordt, haar aan collega te koppelen. Mentale passiviteit tussen moeder en dochter wordt gedwongen werkelijke passiviteit na ongeval tijdens de jacht. Cynisch verhaal kreeg fotografisch fraaie vorm en ideale rolbezetting, maar blijft zeer aan de oppervlakte.

Nattlek

1966 | Drama, Erotiek

Zweden 1966. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Ingrid Thulin, Keve Hjelm, Lena Brundin, Jörgen Lindström en Naima Wifstrand.

Jan (Hjelm), een 42-jarige, seksueel gefrustreerde man keert met zijn verloofde terug naar het ouderlijke kasteel, waar dertig jaar eerder de bron van zijn frustraties lag bij zijn dominerende en amorele moeder Irene (Thulin) en de orgie-achtige feesten die zij gaf. De film veroorzaakte destijds schandalen, niet zozeer om het getoonde als wel om het feit, dat een jongetje (Lindström) als passieve toeschouwer aan de erotische scènes deelnam. De psychologie blijft plat als een dubbeltje en de lamlendige seksscènes lijken vooral een demonstratie dat de regisseuse verder durft te gaan dan haar mannelijke collega's. Het spel van Hjelm maakt de fixaties van de volwassen held ook niet interessanter. Het scenario is van David Hughes en regisseuse Zetterling. Mono.

Return from the Ashes

1965 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Maximilian Schell, Samantha Eggar, Ingrid Thulin, Herbert Lom en Talitha Pol.

Een gewetenloze schaker (Schell) wordt na WO II geconfronteerd met zijn doodgewaande vrouw (Thulin) - ze overleefde Dachau - terwijl hij is verwikkeld in een relatie met zijn stiefdochter (Eggar). Return from the Ashes vraagt veel van het inlevingsvermogen vanwege de buitenissige verhaallijn. Het ijzersterke acteerwerk compenseert met gedistingeerde personages voor wie passie en misdaad samenvallen. In kleine kring gekoesterd vanwege de badscène van Eggar (vandaar de ongeëvenaarde slagzin 'Niemand de bioscoop in nadat Fabi (Eggar) in bad gaat'). Gebaseerd op het boek Le retour des cendres van voormalig geschiedenisleraar en Hitchcock-liefhebber Hubert Monteilhet (1928, Parijs).

Malastrana

1965 | Horror, Drama

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Duitsland 1965. Horror van Aldo Lado. Met o.a. Jean Sorel, Ingrid Thulin, Barbara Bach en Mario Adorf.

Een journalist die voor een westerse krant in een Oosteuropese stad verblijft wordt schijndood in een park aangetroffen. Als hij voor zichzelf de gebeurtenissen tracht te achterhalen, stuit hij op een exclusieve herenclub wier perverse genoegen het is zich te verlustigen bij het om zeep helpen van jonge vrouwen. Een sterke horrorfilm met een ondertoon van gepaste maatschappijkritiek.

La guerre est finie

1965 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel, Biografie

Zweden​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Alain Resnais en Colin Barr. Met o.a. Yves Montand, Ingrid Thulin, Geneviève Bujold, Jean Bouise en Jean Dasté.

De leider van de Spaanse communistische partij in Frankrijk houdt direct contact met het verzet in Spanje. De jonge generatie verwijt hem dat hij teveel vastzit aan ideeën uit het verleden, om effectief op de huidige situatie in te spelen. Inhoudelijk en formeel, een opmerkelijke reflectie van Resnais (en schrijver Jorge Semprun) over vervreemding van oorsprong en tijd met prachtige rollen van Montand en Thulin. Camerawerk van Sacha Vierny.

Tystnaden

1962 | Drama

Zweden 1962. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Jörgen Lindström, Birger Malmsten en Hakan Jahnberg.

Reizende zusters hebben een tijdelijk oponthoud in een land waarvan ze de taal niet spreken. De tuberculeuze lesbische Ester blijft op de hotelkamer met drank en studieboeken, Anna zoekt losse seksuele contacten in de stad. Anna's zoontje is de nieuwsgierige observator. Deel drie van Bergmans trilogie over 'Gods zwijgen' had een schandaalsucces en censuurproblemen, maar is een ascetische, anti-erotische film waarin ook seksualiteit een vergeefse schreeuw om contact is. Het pessimisme doet soms al te kunstmatig aan. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Four Horsemen of the Apocalypse

1962 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Vincente Minnelli. Met o.a. Glenn Ford, Ingrid Thulin, Charles Boyer, Lee J. Cobb en Paul Henreid.

Vergeleken met de zwijgende versie van Rex Ingram uit 1921 (met Valentino in de hoofdrol van een jonge Argentijn en een verhaal dat speelde tijdens WO I in Frankrijk), is dit dure glamour op platgetreden paden, waarbij elk gevoel voor realiteit verloren is. Het verhaal gaat over een familie die deels in bezet Frankrijk leeft en deels in nazi-Duitsland. Ze vechten aan beide zijden van het front tijdens WO II. Angela Lansbury zou de dialogen van Thulin ingedubd hebben. Robert Ardrey en John Gay bewerkten een roman van Vincente Blasco-Ibañez tot scenario. Camerawerk van Milton Krasner. Metrocolor. Gefilmd in CinemaScope.

Agostino

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Ingrid Thulin, John Saxon, Paolo Colombo en Mario Bartoletti.

Puber voelt zich in de steek gelaten wanneer zijn moeder tijdens vakantie minnaar neemt. Hij zoekt aansluiting bij volksjongens in de haven en doet ook daar traumatische ervaringen op. Psychologisch drama - naar roman van Moravia - suggereert incestueuze en homo-erotische gevoelens, maar geeft vooral mooie beelden van Venetië.

Nattvardgästerna

1961 | Drama, Experimenteel

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Allan Edwall en Kolbjörn Knudsen.

Met behulp van Sven Nykvists schitterende camerawerk wordt in sombere kleuren de diepe twijfel geschilderd van een dominee in een kleine gemeente, waar een visser uit wanhoop zelfmoord pleegt. Bergmans krampachtige, soms wel wat erg gezocht aandoende vraag naar het godsbestaan vormde de tweede in een drieluik waarvan de eerste S[KA9]ASOM I EN SPEGEL (ALS IN EEN DONKERE SPIEGEL) is en de derde TYSTNADEN (DE GROTE STILTE). Ook bekend als THE COMMUNICANTS.

Nära Livet

1958 | Drama, Experimenteel

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs en Max von Sydow.

Drie vrouwen liggen op dezelfde kraamkamer. Een ongelukkig getrouwde vrouw heeft een miskraam, maar gaat na een gesprek met haar eenzame schoonzuster anders tegen haar huwelijkssituatie aankijken. Een oudere moederlijke vrouw krijgt een doodgeboren kind. Een meisje dat door haar vriend in de steek is gelaten en wier abortus is mislukt, leert het moederschap aanvaarden. Het niet door Bergman geschreven scenario mist de filosofische pretentie van andere films uit die periode, maar toont hem opnieuw als een opmerkelijke regisseur van - overigens even opmerkelijke - actrices. De jury in Cannes dacht er net zo over: Bergman kreeg de prijs voor de Beste Regie, de prijs als Beste Actrice werd gedeeld door Anderson, Dahlbeck, Hiort af Ornäs en Thulin. Het scenario is van regisseur Bergman, Ulla Isaksson naar haar romans Det vänliga, värdiga en Det orubbliga. Overigens Bergman staat niet gecrediteerd als scenarioschrijver. Het camerawerk is van Max Wilén.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Foreign Intrigue

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Sheldon Reynolds. Met o.a. Robert Mitchum, Ingrid Thulin, Frederick O'Brady, Gene Decker en Jean Galland.

Een beroemd miljonair sterft plotseling in zijn riante villa aan de C[KA4]ote d`Azur. Zijn voormalige secretaris, nu journalist Dave Bishop (Mitchum), gelooft niet in een natuurlijke dood en gaat naspeuringen doen naar het verleden van het slachtoffer. Tamme thriller, geschreven door Reynolds zelf, gebaseerd op de tv-serie die van 1951 tot 1955 liep. Mitchum geeft de indruk dat hij het scenario ook niet zag zitten, maar dat hij wel een verblijf in Zuid-Frankrijk op prijs stelde. Cameralieden Bertil Palmgreen en Roger Monteran haalden dan ook alles uit de mooiste locaties die zij in het zuiden konden vinden, zodat de film meer te bieden heeft als reisfolder dan als thriller.

Möte med livet

1952 | Documentaire

Zweden 1952. Documentaire van Gösta Werner. Met o.a. Doris Svendlund, Per Oscarsson, Arnold Sjöstrand, Brits Billsten en Margit Carlqvist.

Geliefden raken door de dienstplicht van de jongen gescheiden. Door vrije seks met andere partners loopt hij een geslachtsziekte op en moet zij zich laten aborteren. Ze trouwen later met het voornemen kinderloos te blijven, maar komen door medische begeleiding op andere gedachten. Deze vroege voorlichtingsfilm deed er tien jaar over om Nederland te bereiken en neemt een simpel verhaal als aanleiding voor diverse instructieve documentaires. Alleen voor wie close-ups van geslachtsziekten een onderhoudend schouwspel vindt.