Gaby Morlay: cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Fortunat

1960 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Komedie van Alex Joffé en Alex Joffe. Met o.a. Michèle Morgan, Gaby Morlay, Teddy Bilis, Rosy Varte en Alan Scott.

Een Parisienne die met een gearresteerde verzetsstrijder is getrouwd, vlucht voor de Gestapo met haar kinderen naar het platteland, waar ze voor de buitenwereld de schijn van de volmaakte echtgenote van een simpele landbouwer met een gezin ophoudt. Ondanks de kloof in de achtergrond en de ontwikkeling ontstaat er geleidelijk een intime band tussen haar en de boer die echter de bevrijding niet haalt. Een effectief contrast tussen Morgan en Bourvil geeft hun onmogelijke liefde aandoenlijke overtuigingskracht in een sobere, maar een te breed uitgesponnen film. Het scenario is van regisseur Joffé en Pierre Corti naar de roman Fortunat, ou le père adopté van Michel Breitman.

Sacrée jeunesse

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Gaby Morlay, André Luguet, Micheline Dax, Guy Bertil en Noël Roquevert.

Een tachtiger besluit in Zwitserland een verjongingskuur te volgen. Wanneer hij weer thuis is voelt hij zich 30 jaar jonger, wat niet naar de zin is van zijn erfgenamen die reeds op zijn aanstaande dood zaten te wachten. Dit geeft aanleiding tot enkele komische gags die soms wel een beetje cru zijn. Maar over het geheel is dit een goede komedie, althans voor hen die niet al te veel eisen stellen. De voorlaatste film van Berthomieu, die in 1960 stierf.

Les Collégiennes

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Paul Guers, Henri Guisol, Marie-Hélène Arnaud en Estella Blain.

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen; bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden. Dit clich[KA1]ematige internaatsdrama moest een reeks jonge actrices lanceren (wat alleen lukte met de kleinste rol, die van de nog onherkenbare debutante Catherine Deneuve). Gaby Morlay als de strenge maar rechtvaardige rectrix is de enige die kwaliteit toont.

Ma Femme Et Moi Papa, Maman

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Gaby Morlay, Nicole Courcel en Fernand Ledoux.

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen; bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden. Dit clich[KA1]ematige internaatsdrama moest een reeks jonge actrices lanceren (wat alleen lukte met de kleinste rol, die van de nog onherkenbare debutante Catherine Deneuve). Gaby Morlay als de strenge maar rechtvaardige rectrix is de enige die kwaliteit toont.

Lorsque l'enfant paraît

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Brigitte Auber, Guy Bertil en Béatrice Atlariba.

Op de dag dat een politicus een wetsvoorstel tot sluiting van bordelen moet verdedigen, blijkt zijn vrouw na 20 jaar weer zwanger te zijn, wordt hij geconfronteerd met een onwettige zoon van een vroegere scharrel en blijken ook zijn andere gezinsleden alles-behalve voorbeelden van deugdzaam gedrag te zijn. De toneelklucht van André Roussin, die op de planken een ijzeren succes was, kreeg in de filmversie weinig meer mee dan vlotte vaart en theatrale maar aanstekelijke verve van de acteurs. Dat blijkt ruimschoots voldoende te zijn voor vlot vermaak.

Papa, maman, ma femme et moi

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Elina Labourdette.

Robert en Catherine uit PAPA, MAMAN, LA BONNE ET MOI zijn nu getrouwd, maar wonen nog in bij zijn ouders. Het praktische ongemak wordt na de geboorte van een tweeling steeds groter, zodat de grootouders zich - niet van harte - willen wegcijferen en buiten Parijs gaan wonen. Rake en vaak geestige observaties in een plezierig tempo, al blijft de komedie vaak wat al te angstvallig vriendelijk.

Papa, maman, la bonne et moi

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Madeleine Barbulée.

Een werkloze jonge advocaat kan niet aan een huwelijk denken, dus brengt hij zijn geliefde als dienstbode onder in zijn ouderlijk huis. Deze vriendelijke komedie over de verwikkelingen in een bourgeois-gezin onthoudt zich van al te dolle kluchteffecten, maar kabbelt daardoor ietwat sloom voort zodat het dwaas optreden van De Funès als excentrieke buurman zeer welkom is. Het ironisch commentaar van de held steunt al te zeer op verbale spitsvondigheden.

Les Chiffonniers d'Emmaüs

1954 | Drama, Biografie

Frankrijk 1954. Drama van Robert Darène. Met o.a. André Reybaz, Gaby Morlay, Madeleine Robinson, Pierre Trabaud en Pierre Mondy.

Oprichting door Abb[KA1]e Pierre van de gemeenschap van de Emma[KA3]usgangers voor sociaal misdeelden. Film weet al te grote en daarmee onovertuigende nobelheid in de voorstelling te vermijden, maar kan niet voorkomen dat alle (uit het leven gegrepen?) grotere en kleinere drama's die Abbé Pierre probeert te helpen of op te lossen, op evenzovele bekende clichés uit reeksen zelfkantfilms lijken. Reybaz is waarschijnlijk op uiterlijke gelijkenis gekozen, maar blijkt in hoofdrol geen sterk acteur.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

L' Amour d'une femme

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa en Julien Carettte.

Een vrouwelijke arts krijgt een aanstelling op een Bretons eiland en weet daar geleidelijk aan de vooroordelen van de bevolking te overwinnen. Ze wordt verliefd op een daar tijdelijk werkzame ingenieur, die verwacht dat ze haar werk zal opgeven. De onsentimentele regie, de aandacht voor milieu en locaties en het authentieke beeld van de medische werkzaamheden behoeden de film voor ontsporing in een smartlap en maken er een vroegtijdig feministisch pleidooi van. Goed spel van Presle en Morlay in Grémillons laatste speelfilm.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

Foyer perdu

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Gaby Morlay, Aimé Clariond, Guy Repp, Claude Nicot en Jacqueline Dor.

Een huistiran verstoot zijn zoon als deze met diens zwangere vriendin moet trouwen. Zijn echtgenote onthult dan dat de jarenlange huisvriend de eigenlijke vader is en zij gaat met haar vriend samenwonen, tot de geboorte van het kleinkind tot algehele verzoening leidt. Deze boulevardkomedie volgens beproefd recept steunt ook in verfilming geheel op de soms geestige dialogen en wordt met flair, evenwel te theatraal geacteerd.

Anna

1951 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1951. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Silvana Mangano, Vittorio Gassman, Raf Vallone, Gaby Morlay en Jacques Dumesnil.

Een non in een ziekenhuis herkent vlak voor haar definitieve gelofte in een pati[KA3]ent de geliefde uit haar roerig verleden als nachtclubdanseres die haar rivaal heeft gedood. De toendertijd uiterst succesvolle film doseert met raffinement (melo-)dramatische gegevens en Mangano is op haar mooist, al zou ze pas later een goede actrice worden. (Haar zusters Patricia en Natascia figureren ook in de film en wie oplet, kan Sophia Loren - toen nog Lazzara -herkennen.)

Prima comunione

1950 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Aldo Fabrizi, Gaby Morlay, Enrico Viarisio, Lauro Gazzolo en Andreina Mazzetto.

Een boerenmeisje, op de ochtend van haar eerste communie. Haar vader gaat haar witte jurkje ophalen bij de kleermaker. Op de terugweg echter krijgt hij een ongelooflijke serie moeilijkheden en tegenslagen te verwerken, waardoor hij te laat komt. Thuis zit iedereen in angst en zorg, maar als alles verloren lijkt... Het eind is blij en verrassend. Een hartverwarmend relaas over de wisselvalligheden van het leven. Prachtige karaktertekening. Scenario van Cesare Zavattini en camerawerk van Mario Craveri.

Prima communione

1950 | Komedie

Italië 1950. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Ludmilla Dudarova, Gaby Morlay en Aldo Fabrizi.

Een boerenmeisje, op de ochtend van haar eerste communie. Haar vader gaat haar witte jurkje ophalen bij de kleermaker. Op de terugweg echter krijgt hij een ongelooflijke serie moeilijkheden en tegenslagen te verwerken, waardoor hij te laat komt. Thuis zit iedereen in angst en zorg, maar als alles verloren lijkt... Het eind is blij en verrassend. Een hartverwarmend relaas over de wisselvalligheden van het leven. Prachtige karaktertekening. Scenario van Cesare Zavattini en camerawerk van Mario Craveri.

Orage d'été

1949 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1949. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Gaby Morlay, Odette Joyeux, Odile Versois, Marina Vlady en Laure Thierry.

Een jonge Engelsman brengt zijn vakantie in Frankrijk door bij een gezin met vier zusjes. Een van hen wordt verliefd op hem maar hij verkiest een andere en de eerste doet uit wanhoop een poging tot zelfmoord. Aan het slot is er niettemin een bruiloft. Het melodrama ligt op de loer bij een dergelijk onderwerp. Toch komt het niet zover, dankzij een regisseur die over een grote dosis gevoel beschikt. Hij is nauwelijks bekend want voortijdig overleden, na slechts vijf speelfilms gemaakt te hebben (1900- 1956). Ook het onopgesmukte spel van de acteurs en de beelden van Philippe Agostini blijven bij. Ook bekend als RALPH.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Gigi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Danièle Delorme, Gaby Morlay, Frank Villard, Yvonne de Bray en Jean Tissier.

De 16-jarige Gigi wordt door een grootmoeder en een tante - oude courtisanes - opgevoed als toekomstige maîtresse van rijke heren. Ze moet debuteren bij een jeugdige bon vivant, die haar dwarsheid een welkome verademing vindt tussen zijn andere avontuurtjes. Het verhaal van Colette is minder rooskleurig dan het in de latere Hollywood-musical zou lijken; ondanks goed acteren van iedereen is deze eerste verfilming veel minder stijlvol dan de film van Minnelli. Audry was overigens de eerste en heel lang ook de enige naoorlogse vrouwelijke regisseur in Frankrijk.

Eve et le serpent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Gaby Morlay, Jacqueline Gauthier, Marguerite Deval, Elyane Saint-Jean en Hélène Garaud.

Die slang uit de titel is in elk geval niet gevaarlijk, want het is de rechtschapen en belachelijke Monsieur Grombat. Hij wordt verliefd op Eve, die hij in dienst heeft genomen en die hij als minnares wil hebben. De liefde is echter niet wederzijds want zij houdt van Georges. Deze slechte imitatie van de komedies van Molière, waarin oude kerels die gek zijn op jonge vrouwen belachelijk worden gemaakt, is zo vlak als maar kan verfilmd door een grote onbekende. Als er niet een paar scènes buiten waren opgenomen, waande men zich in het theater. Gaby Morlay is op haar retour als de voormalige vriendin van de oude sok.

Trois garçons, une fille

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Gaby Morlay, Suzy Carrier, Luce Fabiole, Gaby Bruyère en Nelly Wick.

Wanneer vader zijn voornemen bekendmaakt te gaan scheiden, besluiten zijn kinderen tot actie te komen. Met juridische stappen hopen ze de scheiding tegen te houden. Een bewerking van het stuk van Roger Ferdinand. Gefilmd toneel, op knappe wijze wat luchtiger gemaakt, resulterend in een zoetgevooisde en gedateerde film. Uitstekende jonge acteurs, hoewel Morlay zoals altijd overheerst.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

Hyménée

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Gaby Morlay, Colette Richard, Alice Field, Gabrielle Robinne en Marthe Marsans.

Naar het laatste stuk (1941) van de geheel vergeten Edouard Bourdet (1887-1945), die toch een van de `koningen van de Boulevard` was. Wat betreft Emile Couzinet (1891-1964), dat is een geval apart: hij werd nimmer een Parijse filmer maar wel de 'koning van de film van Bordeaux'. Hij was tegelijkertijd producent, regisseur en distributeur. In deze tijd zou in het meest achterlijke dorp van Frankrijk niemand zijn films nog durven vertonen! Toch is dit slecht gefilmde stuk niet totaal waardeloos vanwege de acteurs die hun beste beentje voorzetten, maar...

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

Mensonges

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Marchat, Jacqueline Porel, Henri Nassiet en Dominique Nohain.

De vrouw van een dokter roept de verleider die haar vriendin zwanger heeft gemaakt ter verantwoording, maar laat zich dan ook door hem het hof maken.Een ruzie tussen de echtgenoot en de minnaar resulteert in de dood van de eerste. Zijn vrouw wordt vervolgens verdacht en onschuldig tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Deze smartlap wordt ietwat gered door het spel van Morlay, die alle opgeklopte dramatiek overtuigingskracht weet te geven. Het scenario is geschreven door de latere minister Françoise Giroud.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

Le Dernier métro

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Gaby Morlay, Mony Dalmès, Alexandre Rignault, Fernand Fabre en Maurice Baquet.

Een ongeïnspireerde maar waarheidsgetrouwe verfilming van de roman van Tristan Bernard Mathilde et ses mitaines. Het boek is in dit geval zeker beter dan de film. De regisseur heeft duidelijk veel lopende band-werk gemaakt. Gelukkig is het scenario van hoog niveau, net als de acteerprestaties.

Farandole

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Zwobada. Met o.a. Gaby Morlay, Lise Delamare, Paulette Dubost, André Luguet en Bernard Blier.

Zwobada, die een lage produktie kende, ondertekende zeven films in een ternauwernood tienjarige loopbaan. Het gaat echter om opmerkelijke of tenminste bijzondere en evenzeer persoonlijke werken. Hier volbrengt hij een reeks 'sketches' over het thema 'leven' in de stijl van het stuk La ronde van Arthur Schnitzler. Hoewel niet van constant niveau getuigt het geheel toch van knap vakmanschap evenals een volmaakte acteursregie. Henri Jeanson en André Cayatte hebben het scenario en de dialogen voor hun rekening genomen.

Mademoiselle Béatrice

1943 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1943. Romantiek van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Gabrielle Fontan, André Luguet en Pierre Bertin.

Een zoetzure schets van de zeden en gewoonten in de provincie, in een tijd dat de kleinburgerlijke moraal overheerste. Béatrice wordt door verschillende heren het hof gemaakt, zonder dat erg duidelijk wordt wie van hen haar voorkeur heeft. Deze verouderde film, die echter een nostalgische charme heeft, is nu een interessante bron voor de historicus die zich voor de toenmalige gebruiken interesseert. Aardig camerawerk van René Gaveau.

Jeunes filles dans la nuit, Des

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Renée Faure, Marguerite Pierry en Fernand Ledoux.

Zes jonge Parijse meisjes van goede afkomst zitten op een kostschool in de provincie. Nadat er brand is geweest, gaat de strenge directrice ze naar hun ouders brengen. De film moet het hebben van de weergave van zes verschillende milieus. De regie is niet opmerkelijk. De montage, gedaan door de regisseur, is uitstekend.

Le voile bleu

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Elvire Popesco, Fernand Charpin, Pierre Larquey en André Alerme.

Een oorlogsweduwe krijgt een doodgeboren kind. Ze besluit nu haar verdere leven te wijden aan de kinderen van anderen en wordt verzorgster in verschillende gezinnen. Door tijd of omstandigheden moet ze steeds weer afstand doen van de haar toevertrouwde kinderen. Toch beseft ze op haar oude dag een zinvol leven te hebben gehad. In deze beroemde smartlap een gevoelige hoofdrol van Morlay, die de film over vals sentiment heen helpt. Tien jaar later opnieuw gefilmd als THE BLUE VEIL.

Paris-New York

1940 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1940. Misdaad van Yves Mirande. Met o.a. Gisèle Préville, Gaby Morlay, Michel Simon, Jules Berry en Marcel Simon.

Politiekomedie vol verwikkelingen en persoonsverwisselingen, die zich afspeelt aan boord van het beroemde passagiersschip 'Normandie' op weg van Le Havre naar New York. Levendig, sprankelend en opmerkelijk goed geacteerd met daarenboven een ongewild historisch documentair tintje. De uiterst produktieve scenarioschrijver Yves Mirande, die in werkelijkheid Anatole Le Querrec heette, heeft slechts een tiental films gemaakt. Deze rolprenten, waaronder MESSIEURS LES RONDS-DE-CUIR en CAFÉ DE PARIS, verdienen beslist om opnieuw ontdekt te worden.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

Quadrille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Gaby Morlay, Georges Grey, Jacqueline Delubac en Pauline Carton.

De komst van een beroemde jeune premier in Parijs brengt zijn vrouwelijke fans in beweging. Onder hen is een jonge journaliste, op wie de hoofdredacteur een oogje heeft, ondanks zijn loyale jarenlange vriendin. Tegen de achtergrond van het Parijse uitgaansleven ontwikkelt zich een vierhoeksverhouding die toch eindigt in het huwelijk tussen de acteur en zijn bewonderaarster. Guitry schreef boulevardkomedies aan de lopende band, maar dit is één van zijn allerbeste die in de filmbewerking niets verliest, vooral dankzij zijn eigen briljante hoofdrol.

Les nuits blanches de Saint-Pétersbourg

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Jean Yonnel, Gaby Morlay, Pierre Renoir, Jacques Erwin en Bervil.

Een nauwkeurige bewerking, zowel wat betreft de tekst als de strekking, van de Kreuzer Sonate van Tolstoi, met een scenario van André Legrand. Hoewel het om uitsluitend Franse acteurs gaat, vindt de kijker de gekwelde en ingehouden wereld van de romanschrijver terug, mede dankzij het grootse spel. Bovendien een van de prachtigste cameravoeringen van de zwartwit- film, waar Michel Kelber verantwoordelijk voor is.

Giuseppe Verdi

1938 | Biografie, Muziek

Italië 1938. Biografie van Carmine Gallone. Met o.a. Fosco Giachetti, Gaby Morlay, Germana Paolieri en Camillo Pilotto.

Dichter en dramaturg Carmine Gallone sloeg aan het scenarioschrijven en regisseerde later zo'n twintig zwijgende films. Gallone werkte het grootste deel van de tijd in het buitenland, in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Na zijn terugkeer in Italië in de jaren 1930 was deze film een van zijn eerste projecten. Het gaat over het leven van een bekende 19e-eeuwse Italiaanse opera-componist, van de bescheiden start tot zijn reis naar Milaan om aan het conservatorium te studeren. Van zijn onbeduidende eerste composities tot het applaus. Ook zijn liefdesleven komt aan de orde. Volop operamuziek en liederen. Giachetti is vrij overtuigend in de titelrol. De regie is gewoontjes maar over het geheel genomen is het een heel aardige film.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Le Roi

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morlay, Raimu, Elvire Popesco en André Lefaur.

De koning van een denkbeeldig vorstendom accepteert een uitnodiging voor een jachtpartij bij een Franse markies, die zich daarmee de jaloezie van een streberige politicus op de hals haalt. Achtereenvolgens verleidt de vorst de geliefde en de echtgenote van de politicus, wat zijn onderhandelingspositie beïnvloedt. Deze succesvolle toneelklucht, die inspeelt op de toenmalige rivaliteit tussen adel en burger-notabelen, kreeg een weinig fantasierijke verfilming, maar wordt door de top-bezetting met animo geacteerd.

Le Bonheur

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Charles Boyer, Gaby Morlay, Jean Toulout, Paulette Dubost en Michel Simon.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Mélo

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Gaby Morlay, Maria Fromet, Blanche Denège, Pierre Blanchar en Victor Francen.

Voor haar ontrouw met de beste vriend van haar man, die invalide is, ziet een jonge vrouw (Morlay) geen andere uitweg, dan zelfmoord. Scenario van regisseur Czinner, Carl Mayer en Henry Bernstein, naar diens toneelstuk. Bernstein deed naderhand produktiemaatschappij Path[KA1]e-Natan een proces aan wegens verminkingen op de snijtafel van zijn oorspronkelijke schepping. Zijn beroep op het droit-personnel werd door de rechtbank afgewezen. Derhalve staat de juiste lengte van de rolprent niet vast, maar in het algemeen neemt men aan dat 95m juist is. Czinner draaide in dat jaar de Duitse versie, getiteld DER TR[KA3]AUMENDE MUND met zijn vrouw Elisabeth Bergner in de hoofdrol, die ook die rol vervulde in de Engelse versie, DREAMING LIPS (1935). De decors zijn van Zander en de camera werd bemand door Jules Krüger en René Ribault. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

Maison de Danses

1930 | Romantiek

Frankrijk 1930. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Charles Vanel en José Noguero.

De mooie Estrella, met een aanstellerig lachje, wordt flamengo danseres in een danshal. Zowel de baas als zijn vriend worden hopeloos verliefd op haar. Zij heeft haar hart al aan een ander verpand. Estrella besluit met haar geliefde te vluchten en dit leidt tot een confrontatie met haar twee andere aanbidders.

Accusée, levez-vous!

1930 | Misdaad

Frankrijk 1930. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Suzanne Delvé, André Roanne, Jean Dax en Charles Vanel.

Een jonge toneelspeelster en de directrice van de schouwburg zijn verliefd op dezelfde man. Wanneer de directrice vermoord wordt aangetroffen is het jonge meisje de eerste verdachte. Het proces neemt echter een verrassende wending. De eerste sprekende film van Tourneur. Vanel speelde slechts een klein rolletje.

Les nouveaux messieurs

1929 | Zwijgende film

Frankrijk 1929. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Albert Préjean, Henry Roussel, Gaby Morlay en Charles Barrois.

Romantiek en satire ineen, in deze stomme film over een oude aristocraat en een jonge vakbondsman die strijden om de liefde van een mooie balletdanseres. De kritiek op de Franse politiek - macht corrumpeert, is het centrale thema - leidde in eerste instantie tot een algeheel vertoningsverbod, en later tot hevige censuur. De Belgische regisseur Feyder had zoals zoveel Europese cineasten in die tijd nog voor de uiteindelijke release al zijn toevlucht in Amerika gezocht, maar kwam na weinig succes een aantal jaren later alweer terug.