Gérard Caillaud: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Balle Perdue

1994 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1994. Misdaad van Etienne Périer. Met o.a. Robin Renucci, Ludmila Mikaël, Hanns Zischler, Gérard Caillaud en Julie-Anne Roth.

Een politie-inspecteur redt een jonge vrouw van een verkeersongeval. Even later maakt zij zich meester van zijn dienstwapen en pleegt zelfmoord. Dit is het begin van een reeks moordzaken die inspecteur Renucci alleen kan oplossen met de dubbelzinnige hulp van een politiecommissaris uit de provincie, Mikaël. Een bevreemdende film noir, met Renucci als een allesbehalve alledaagse politieman. Alle personages worden meegesleept in een intrigerende misdaadcarrousel. Perier bewerkte samen met Dominique Fabre de roman Une fille pleurait van Louis C. Thomas. Indrukwekkend camerawerk van Martial Thury.

Pognon sur rue

1991 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland 1991. Drama van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Daniel Prévost, Franck Lapersonne, Marie Lenoir, Georges Staquet en Muse Dalbray.

Prévost is een gehaaide makelaar in onroerende goederen. Steeds weer slaagt hij erin om zelfs de meest koppige huurder uit een pand te verdrijven wanneer dit voor afbraak bestemd is. Momenteel gaan de zaken achteruit, maar Prévost is ervan overtuigd dat het maar tijdelijk is. Dan verschijnt inderdaad Lapersonne, een meedogenloze zakenman die voor het Coge-2000- bureau werkt. Zij willen een heel pand in het oude Parijs platleggen om er nieuwbouw op te zetten. De lage kantjes van makelaars worden op pijnlijke wijze blootgelegd in deze satire, die eerder bitter doet lachen. De acteurs presteren op niveau en het scenario van Christian Biegalsky, Eric Kristy en Bertucelli tracht taboes te doorbreken, maar gaan net niet ver genoeg. Fotografie van Paul Bonis.

Moravagine

1990 | Misdaad

Hongarije​/​​Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Pilard. Met o.a. Maxence Mailfort, Frigyes Funtek, Roland Blanche, Anna Karina en Gérard Caillaud.

Een bewerking van het meesterwerk van Blaise Cendrars door een filmcriticus en filmhistoricus. De verschillende invloeden die een kenner van de filmarchieven heeft ondergaan, zijn merkbaar aanwezig maar storen helemaal niet in deze beschrijving van het leven van een monsterlijke persoon. Integendeel, het verleent de film een zekere meerwaarde. Een geraffineerde, subtiele en beknopte regie en een sterke rol van Funtek als de 'tennisleraar' Moravagine, die in een kliniek in Waldensee in Zwitserland zit opgesloten. Sentimentele beelden in een fraaie stijl.

Dernier banco

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Claude de Givray. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Michel Duchaussoy, Dominique Constanza, Pascale Petit en Pauline Lafont.

Een variatie op ROMAN D`UN JOUEUR, waarin de vedette Georges Nancy (Cassel) alles wat hij verdient vergokt, zodat hij onophoudelijk achterna wordt gezeten door de belastingontvanger. Een leuke, zorgvuldig geregisseerde komedie, waarin prettig geacteerd wordt. Het is echter werkelijk zonde dat de talentvolle ex-criticus en filmmaker De Givray wegens gebrek aan succes vanaf 1965 geen speelfilms meer mocht maken en zich sindsdien bezighoudt met tv-produkties, hoe goed die ook zijn.

Monsieur Vernet

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Pierre Sabbagh. Met o.a. Gérard Caillaud, Christiane Minazolli, Françoise Fleury, Maria Blanco en Pierre Arditi.

Oorspronkelijk was dit verhaal een roman, L'Ecornifleur van Jules Renard. Hijzelf maakte er in 1903 een toneelbewerking van voor het Théâtre Antoine. Sabbagh heeft alleen het toneelstuk verfilmd zonder enige notie van mise en scène. Blijven echter de kracht en de bittere ironie van Renard en de bevredigende acteerprestaties.

La galette du Roi

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Jean-Michel Ribes. Met o.a. Jean Rochefort, Roger Hanin, Jacques Villeret, Claude Piéplu en Eddy Mitchell.

Een ratjetoe waarin de spot gedreven wordt met de oliesjeiks, de adel, de hoge financi[KA3]ele kringen, de maffia, commerci[KA3]ele televisie en zelfs Hamlet. Topor is voor het scenario (?) verantwoordelijk maar heeft weinig succes geoogst met deze heterogene verzameling. Niet iedereen heeft het talent van Monty Python, en de Franse filmindustrie heeft weinig geluk met het burleske genre: deze 'galette' is moeilijk te verteren. Camerawerk van François Catonne.

Ce diable d'homme

1980 | Biografie, Historische film

Canada​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​België 1980. Biografie van Marcel Camus. Met o.a. Denis Manuel, Claude Dauphin, Gérard Caillaud, Nicole Garcia en Jean-Paul Moulinot.

Min of meer nauwkeurige biografie van Voltaire (1694-1778). Een zeer delicaat onderwerp overigens, en een van de laatste werkjes van deze zeer overschatte voormalige filmregisseur (1912- 1982), die zijn carrière op de tv maar flauwtjes afsloot. Deze tv-film is op bestelling gemaakt en dat merk je vooral aan het grillige acteerwerk. Er is heel wat meer temperament voor nodig om het innerlijk van een zo complex historisch personage te herscheppen. We hebben dan ook te maken met een verzorgde, maar geenszins transcendente reeks beelden.

À nous deux

1979 | Avonturenfilm, Actiefilm

Canada​/​​Frankrijk 1979. Avonturenfilm van Claude Lelouch en Claude Berri. Met o.a. Catherine Deneuve, Jacques Dutronc, Jacques Villeret, Paul Préboist en Gérard Caillaud.

Avontuurlijk-romantisch vervolg op Lelouch's vlotte LE BON ET LES MECHANTS is minder irritant dan zijn latere, pretentieuze films maar heeft te lijden van een te traag tempo en een doorzichtig gebruik van flash-backs en flash-forwards. Villeret, een uitstekend bijrolacteur steelt de show van de verongelijkt kijkende Dutronc en het verrassende slotbeeld is een onverwachte meevaller. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Le scandale et le Bäton

1972 | Biografie, Documentaire

Frankrijk 1972. Biografie van Marcel Camus. Met o.a. Denis Manuel, Claude Dauphin, Gérard Caillaud en Nicole Garcia.

Eerste deel van een tv-film over het leven van Voltaire, de schelm der schelmen. In dit deel krijgen we de jonge Voltaire te zien, die op zijn tiende al buitengewoon intelligent en ondeugend blijkt te zijn. Een goede rol van Denis Manuel, maar het geheel draagt niets bij aan de reeds bestaande geschreven biografieën.