Maureen Carr is acteur.
Er zijn 4 films gevonden.

Taggart: Saints and Sinners

2004 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2004. Misdaad van Patrick Harkins. Met o.a. James McPherson, Blythe Duff, Alex Norton, Robert Robertson en Iain Anders.

Na een copieus diner, voor zover hiervan sprake kan zijn in Schotland, wordt advocaat Richard Flett (O`Kane) levenloos aangetroffen in de nabijheid van het restaurant. Hij is doodgeschoten en het moordwapen wordt niet ver van hem vandaan gevonden. Reid (Duff) en Burke (Norton) leiden het onderzoek. Vervolgens horen zij de weduwe Adele (Gurnett), die onbewogen blijkt te zijn. Na enige druk stellen ze vast dat Adele een relatie heeft met Richards compagnon Charlie Muir (Gallagher), die ook aanwezig was op het etentje. Geheel volgens het hoofdstuk `Wie heeft er belang bij de moord` uit het handboek voor het oplossen van misdaden, ontdekken ze dat Richard een levensverzekering heeft ter waarde van vijf miljoen pond, die uitgekeerd wordt bij een vroegtijdige dood. Adele is de begunstigde. De zaak lijkt een `Piece of Cake`. Niettemin vereist de routine om na te gaan wie er nog meer aan tafel zaten en het speurdersduo stelt vast, dat de eregast Martin Turner (Morrison) was, directeur van het bouwbedrijf Arcadia. In tegenstelling tot Adele en Charlie heeft Turner een waterdicht alibi. Tijdens de routinematige controle van Richards financie[KA3]en stuiten zij op een betaling van honderdduizend pond op de rekening van Richard door een bedrijf dat Elysium heet. De link tussen deze naam en Arcadia is snel gelegd, maar de heren weten niet wat ze ermee aan moeten. Voor een bouwterrein van Arcadia vallen twee protesterende dames op: Betty Goldrick (Carr) en Martha Ramsay (Ludgate). Ze willen uitbreiding van het wooncomplex van het bouwplan Elyse (een leeg dossier in Richards kantoor) voorkomen. De huizen staan op het terrein van een voormalige farmaceutische fabriek en Martha's zoontje lijdt aan leukemie. Dan schiet een onbekende op Charlie, die vanaf zijn middel verlamd raakt. Adele is onthutst. Vervolgens legt Martin Turner het loodje. Kijkers die een grote routine hebben in het bekijken van misdaadfilms hebben de optelsom allang gemaakt en zijn verzekerd van de juiste uitkomst, maar in het scenario van Chris Dolan naar een verhaal van Glenn Chandler zit toch nog een kleine verrassing: er blijkt een onbekende aan de dis gezeten te hebben en voor zijn leven wordt nu gevreesd. Dan wordt het toch nog even spannend, maar voor het overige was het pure routine, bah. Wel goed gemaakt en met de juiste flair gespeeld.

Murder Rooms: The Dark Origins of Sherlock Holmes

2000 | Misdaad, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 2000. Misdaad van Paul Seed. Met o.a. Robin Laing, Ian Richardson, Dolly Wells, Sean McGinley en Alec Newman.

De eerste avondvullende tv-film, die gaat over de geestelijke vader van Sherlock Holmes, Sir Arthur Conan Doyle. David Pirie die het scenario schreef, kroop als het ware in de huid van Conan Doyle en baseerde zich op wat er historisch bekend is. Wie de omvangrijke literatuur van Conan Doyle bestudeert (of kent), leert eveneens heel veel over de personage van Conan Doyle. De film begint in 1878 als Conan Doyle (Laing) medicijnen studeert aan de universiteit van Edinburgh. Zijn leermeester is Dr. Joseph Bell (Richardson). Omdat Conan Doyle`s vader (Bett) aan de drank was en zijn moeder Mary (Collier) er een vreemde relatie op na hield met Dr. Bryan Waller (MacFadyen), een bewoner in het ouderlijke pension, was Bell een soort tweede vader voor Conan Doyle. Dit alles tegen de achtergrond van de eerste vrouwen, die op de medische faculteit worden toegelaten. Tot zover zijn de historische elementen juist. Vervolgens worden ze handig vermengd door Pirie met de fictie. We zien in Bell en Conan Doyle, Holmes en Dr. Watson. Bovendien heeft Bell (ook historisch juist) een onorthodoxe methode om medische diagnoses te stellen en werkte hij af en toe in het gerechtelijke laboratorium. In hun eerste zaak worden ze bij Sir Henry Carlisle (Dance) geroepen omdat diens gade Lady Sarah (Platt) ziek is. Heel snel is de conclusie getrokken dat Lady Sarah syfilis heeft en dat leidt naar de zelfkant van Edinburgh en een sinistere vrouwenmoordenaar. Op de universiteit ontmoet de jonge Conan Doyle een aantrekkelijke studente Elspeth (Wells) die het volgende slachtoffer van de seriemoordenaar zou kunnen zijn. Ook de regie van Seed werkt verhogend aan het Sherlock Holmes-gevoel in het Victoriaanse Engeland. Het spel is uitstekend, geloofwaardig en vermakelijk, al speelt Richardson zijn jonge tegenspelers, Laing en Wells, een beetje van het scherm. Het camerawerk van John Kenway verhoogt andermaal de sfeer. Smaakt naar meer en die wens werd dus verhoord met vijf vervolgen. Warm aanbevolen.

Orphans

1997 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1997. Komedie van Peter Mullan. Met o.a. Douglas Henshall, Gary Lewis, Rosemarie Stevenson, Stephen McCole en Frank Gallagher.

Drie broers en een zus staan rond de kist van hun juist overleden moeder. Ze zijn wees geworden. Een dag later zal de begrafenis plaatsvinden. Maar tussen nu en dan zal er van alles gebeuren, want de dood van de moeder heeft op allevier een, hoewel uiteenlopend, groot effect. De Schotse acteur Peter Mullan, geprezen om zijn hoofdrol in Ken Loach' alcoholismedrama My Name is Joe, maakte zijn regiedebuut met dit verhaal vol grimmige humor waarin hij als het ware de schaduwzijde van rouw onderzoekt. Niet bij het geween en stille terugtrekken, maar bij het explosieve, uitbundige en absurde als gevolg van verdriet staat hij stil. Zo zal de middelste broer Michael (Henshall) gewond raken in een caféruzie en zus Sheila (Stevenson) met haar rolstoel in een storm vast komen te zitten. Dit alles tegen de achtergrond van somber Glasgow.

Love Bites: Ruffian Hearts

1995 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van David Kane. Met o.a. Maureen Beattie, Clive Russell, Paul Blair, Ewen Bremner en Bronagh Gallagher.

Enkele dagen uit het leven van jonge mensen die in een afgetrapte flat in Glasgow wonen. Een jonge vrouw (Masson) die hoopt het grote lot te trekken, slaagt er maar niet in de juiste man te ontmoeten. Een musicus (Bremner) komt niet aan de bak ondanks zijn verwoede pogingen. Een werkloze jongeman (Blair) is smoorverliefd op een masseuse (Gallagher), die in een sauna werkt. Een kunstschilder (Mullan) heeft nog geen enkel schilderij verkocht en hij is heimelijk verliefd op de werkloze jongeman. Een Schot (Russell) die zich achter een Italiaans pseudoniem verschuilt om softporno-films te draaien, probeert aan te pappen met de moeder (Beattie) van de smachtende jonge vrouw. Een soort THE BIG CHILL (1983) van Lawrence Kasdan met losers in de marge van de maatschappij. Het verhaal is complex en de Schotse dialogen maken het er niet eenvoudiger op (leve de ondertiteling). De bonte personages slagen er niet in het deprimerende scenario van regisseur Kane op te vijzelen. Het camerawerk van Barry McCann is groezelig.