Gaëlle Macé: scenario.
Er zijn 6 films gevonden.

Les nuits d'été

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Mario Fanfani. Met o.a. Guillaume de Tonquédec, Jeanne Balibar, Nicolas Bouchaud, Mathieu Spinosi en Serge Bagdassarian.

Eind jaren vijftig. Een groepje mannen komt regelmatig in het tweede huis van Michel (De Tonquédec) bij elkaar om samen vrouwenkleding aan te trekken. Sommigen zijn gay, anderen niet. De weekenden zijn er voor variété-optredens in travestie én voor serieuze gesprekken. Scenarist-regisseur Fanfarni portretteert het dubbele leven dat de mannen leiden: Michel heeft een ogenschijnlijk goed huwelijk met Hélène (Balibar), maar zijn geheim zit in de weg. De acteurs mogen goed gekozen zijn, het thema wordt niet helemaal bevredigend uitgewerkt.

Grand Central

2013 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk 2013. Drama van Rebecca Zlotowski. Met o.a. Tahar Rahim, Léa Seydoux, Olivier Gourmet en Denis Ménochet.

Gecompliceerde driehoeksverhouding tegen de achtergrond van een brommende kerncentrale: de ongeschoolde nieuwe kracht Gary valt er als een blok voor de sensuele Karole, die gaat trouwen met teamleider Toni, die Gary liefdevol in hun gemeenschap heeft opgenomen. De dreiging is voortdurend voelbaar, waarbij het de vraag is wat dodelijker is: de straling of de liefde? Met mooie rollen van Tahar Rahim en Léa Seydoux, de muze van de Franse regisseuse Rebecca Zlotowski.

Alyah

2012 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2012. Misdaad van Elie Wajeman. Met o.a. Pio Marmaï, Cédric Kahn, Adèle Haenel, Guillaume Gouix en Sarah Lepicard.

De 27-jarige Parijzenaar Alex (Marmaï) is het beu om steeds het hachje van zijn losbollige broer te redden, en wil ingaan op een aanbod om in Tel Aviv een restaurant te openen. Dan moet er wel eerst geld op tafel komen. De enige manier waarop hij de benodigde som bij elkaar kan krijgen is door een partij drugs te verkopen. Hij doet dat, maar met tegenzin. Ondertussen krijgt hij een relatie met studente Jeanne (Haenel). Interessant, subtiel misdaaddrama van debuterend regisseur/scenarist Wajeman draaide in het prestigieuze Quinzaine des Réalisateurs-programma in Cannes.

Les mains libres

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Brigitte Sy. Met o.a. Carlo Brandt, Noémie Lvovsky, Denis Maréchal en Adama Doumbia.

Film in een film over een producent, Barbara (Elkabetz), die tweewekelijks in een gevangenis bij Parijs meewerkt aan een film die is geschreven door en voor gevangenen. Gaandeweg het project raakt ze bedwelmd door de uitstraling van een van haar spelers, Michel (Brandt). Steels verbaal en non-verbaal contact wakkert de omgang aan tot een onmogelijke liefde. De complexe charme van Israëlisch-Franse actrice Ronit Elkabetz (Jaffa, The Band's Visit) is eigenhandig ruim voldoende voor ruim anderhalf uur licht intellectueel escapisme. Gebaseerd op de korte film L'endroit idéal (2008) van dezelfde makers en spelers.

Partir

2009 | Drama

Frankrijk 2009. Drama van Catherine Corsini. Met o.a. Kristin Scott Thomas, Sergi López, Yvan Attal, Bernard Blancan en Aladin Reibel.

De getrouwde Suzanne begint een affaire en vindt haar grote liefde. Wanneer haar man Samuel hierachter komt, probeert hij koste wat het kost de schijn van een gelukkig huwelijk op te houden en daarbij deinst hij nergens voor terug.

Brodeuses

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Éléonore Faucher. Met o.a. Lola Naymark, Ariane Ascaride, Marie Félix, Thomas Laroppe en Jackie Berroyer.

Poëtisch kunststukje van debuterend regisseur Faucher over een jonge vrouw die zich verliest in de precisie van borduurwerk om haar innerlijke onrust te kanaliseren. Lola Naymark fonkelt als de zeventienjarige Claire die probeert haar zwangerschap geheim te houden voor familie, vrienden en dorpsgenoten. Ze vindt een veilige haven in het gerenommeerde borduuratelier van mevrouw Mélikian (Ascaride), een vrouw van middelbare leeftijd die rouwt om het verlies van haar zoon. Brodeuses (borduursters) sluit in beeldtaal haarfijn aan bij de bejubelde Vermeer-film Girl with a Pearl Earring (Webber, 2003). Regisseur Faucher verhaalt zonder woorden, gesteund door de formidabele (non-verbale) acteerprestaties van de twee hoofdrolspeelsters.