Carl Lamac: regie, cast en scenario.
Er zijn 9 films gevonden.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

Die Diebin von Bagdad

1952 | Komedie, Muziek, Fantasy

Duitsland 1952. Komedie van Carl Lamac. Met o.a. Sonja Ziemann, Rudolf Prack, Paul Kemp, Theo Lingen en Fita Benkhoff.

Een klerendievegge aan het kaliefhof weet samen met een roofzuchtige sjeik te ontsnappen. Dit onbenullige en genante gedoe is in het milieu van 1001 Nacht gesitueerd en laat de publiekslievelingen Ziemann en Prack voor de verandering eens in een zeer exotische rol zien... Scenario van Gustav Kampendonck.

Wo die Lerche singt

1936 | Komedie, Muziek

Hongarije​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1936. Komedie van Carl Lamac. Met o.a. Marta Eggerth, Hans Söhnker, Lucie Englisch, Rudolf Carl en Fritz Imhoff.

Freule Margit (Eggerth) en haar vader (Neugebauer) hebben grote zorgen. Hun kleine Hongaarse landgoed is met zware schulden bezwaard. Dan besluit Margit een auto-Csarda, ofwel een wegrestaurant, te beginnen. De jonge Hans (Söhnker), zoon van een rijke moeder, die eindelijk op eigen benen wil staan, probeert Margit over te halen hem een vergunning te geven voor de bouw van een benzinepomp. Ze worden verliefd op elkaar. Ieder denkt dat de ander arm is. Wanneer de waarheid uitkomt, komt het eerst tot een ruzie maar uiteindelijk komt alles goed. De film werd gemaakt naar de gelijknamige operette van Franz Lehár. De mooie zangstem van Marta Eggerth en het komische duo Englisch-Carl doen dramaturgische zwakheden vergeten.

Der Hund von Baskerville

1936 | Horror, Misdaad

Duitsland 1936. Horror van Carl Lamac. Met o.a. Peter Voß, Friedrich Kayßler, Bruno Güttner, Fritz Odemar en Alice Brandt.

De veelgelezen griezelroman van Arthur Conan Doyle heeft talloze filmers geïnspireerd. Dit is de derde Duitse, en wereldwijd gezien, de zesde filmversie. Het verhaal over de enorme bloedhond die het vervloekte geslacht van de Baskervilles achtervolgt, mag bekend verondersteld worden. De atmosfeer is hier uitstekend getroffen, met prachtig camerawerk, vooral in het nachtelijk moeras. Erich Ponto is een geweldige Stapleton, de onbekende Bruno Güttner als Holmes daarentegen is helemaal verkeerd gekozen. Hij is waarschijnlijk gekozen om zijn uiterlijk, maar hij is zo slecht dat hij door de toneelspeler Siegfried Schürenberg) nagesynchroniseerd moest worden. Toch is de film als geheel zeker het aanzien waard.

Im Weiszen Rössl

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Carl Lamac. Met o.a. Christl Mardayn, Hermann Thimig en Theo Lingen.

Na een verfilming in 1926 door Richard Oswald is dit de eerste geluidsversie van Eric Charell en Ralph Benatzky's populaire operette.

Klein Dorrit

1934 | Drama, Historische film

Duitsland 1934. Drama van Carl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Gustav Waldau, Hilde Hildebrand, Kurt Meisel en Mathias Wieman.

Deze verfilming van de roman [KL]Little Dorrit[KLE] van Charles Dickens kan mislukt genoemd worden. Regisseur Lamac heeft te veel vertrouwd op de lieftalligheid van zijn favoriete hoofdrolspeelster Ondra en heeft een suikerzoet verhaal van de vierdelige roman gemaakt. Het verhaal van de kleine Dorrit (Ondra), wier vader in de gevangenis zit en die ondanks alle moeilijkheden haar leven meester wordt, is al te zeer op de Tsjechische kunstenares afgestemd en verliest daardoor de charme van het literaire voorbeeld. Goede prestaties van Waldan als Dorrit's vader en Wiemann als haar verloofde.

Die Fledermaus

1931 | Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Muziek van Carl Lamac. Met o.a. Georg Alexander, Anny Ondra, Oskar Sima, Hans Junkermann en Betty Werner.

De beroemde operette van Johann Strauss.

Der Zinker

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Carl Lamac en Martin Fric. Met o.a. Lissy Arna, Karl Ludwig Diehl en Fritz Rasp.

Scotland Yard is op zoek naar een geheimzinnige moordenaar die zijn slachtoffers om het leven brengt door ze met slangengif te injecteren.

Helena

1924 | Avonturenfilm

Duitsland 1924. Avonturenfilm van Manfred Noa. Met o.a. Edy Darclea, Hanna Ralph, Adele Sandrock, Albert Steinrück en Vladimir Gajdarov.

Het scenario van Hans Kyser is een zeer vrije bewerking van de [KL]Ilias[KLE], het gedicht van de blinde Griekse dichter Homerus uit de oudheid over Helena (Darclea), de stralende dochter van Zeus en Leda. Ze was de gemalin van Menela[KA3]us (Ulmer), de koning van Sparta. Ze werd geschaakt door Paris (Gajdarov), die haar meenam naar Troje. Dit leidde tot een oorlog tussen de twee steden. Deze vroege spektakelfilm met een ongebruikelijk lange speelduur nam een fors loopje met de offici[KA3]ele klassieke literatuur om zoveel mogelijk figuren uit de mythologie op het witte doek te laten verschijnen. De revue passeren o.a. Hector (De Vogt), Achilles (Aldini), Patrocles (Lamac), Odysseus (Kronburger), Priamus (Steinr[KA3]uck), enz. Kenmerkend zijn de massasc[KA2]ene`s, die de aandacht van de kijker opeisen en het oordeel van Paris wordt verbeeld door middel van een droom. Opwindender is eigenlijk de geschiedenis van deze gerestaureerde versie. De originele kopie was verdwenen, maar in diverse landen buiten Duitsland waren nog onvolledige versies te vinden. Indertijd monteerde iedere filmdistributeur zijn eigen lengte en praktisch zijn eigen verhaal dat hij vertonen wilde. In het filmmuseum van Lausanne was de oorspronkelijk nitraatversie van de toenmalige Zwitserse distributeur voorhanden, die aangevuld werd met stukken montage uit Spanje, Itali[KA3]e en Zwitserland zelf. Zo ontstond de volledige film. De muziekpartituur die indertijd de zwijgende film begeleidde is verdwenen, maar toen het filmmuseum in M[KA3]unchen de rolprent liet restaureren vond men Joachim B[KA3]arenz (piano), G[KA3]unter Buchwald (viool), Friedemann Graef (saxofoon) en Christian Roderburg (percussie) bereid nieuwe muziek te schrijven. Men mocht zich gelukkig prijzen, want dit kwartet heeft al heel wat oude films voorzien van begeleidende muziek en geldt als meesters in hun vak. Voor liefhebbers van de historische film een niet te versmaden spektakel, maar spectaculair is anders. Het camerawerk is van Ewald Daub en Gustave Preiss.