Nikolaus Paryla

Acteur

Nikolaus Paryla is acteur.
Er zijn 24 films gevonden.

Tatort: Der Schächter

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Jobst Oetzmann. Met o.a. Nikolaus Paryla, Justine Hauer en Eva Mattes.

Op het kampeerterrein van de Rodammers is het lijk van een jongen gezien. Klara Blum doet onderzoek maar het lijk is spoorloos verdwenen. Als enige tijd later het lichaam in de tuin van Jacob Leeb, een joodse slager, wordt gevonden kan officier van justitie Bux zijn anti-semitische gevoelens niet de baas en is Jacob in zijn ogen bij voorbaat schuldig

Tatort - Der Schächter

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Jobst Oetzmann. Met o.a. Eva Mattes, Justine Hauer, Nikolaus Paryla, Ulrich Bähnk en Felix von Manteuffel.

TASHet scenario is van Fred Breinersdorfer. Het camerawerk is van Immo Rentz. Aflevering 550.

Pumuckl und sein Zirkusabenteuer

2003 | Animatie, Komedie, Familiefilm, Fantasy

Duitsland 2003. Animatie van Peter Weissflog. Met o.a. Sunnyi Melles, Christine Neubauer, Hans Clarin en Nikolaus Paryla.

Pumuckl is na zijn avontuur met scheepskok Odessi en de blauwe kabouter naar München teruggekeerd. Daar treft hij het atelier van Meester Eder leeg aan.

Polizeiruf 110: Vater Unser

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Bernd Schadewald. Met o.a. Michaela May, Edgar Selge, Franziska Walser, Nikolaus Paryla en Fritz Lichtenhahn.

Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) ontvangt een kistje met militaire insignes en andere nazi-zaken uit Montevideo in Uruguay. Plotseling staat zijn zuster Eva (Walser) voor de deur, met wie hij vele jaren gebrouilleerd was, en blijken er veel mensen, onder wie advocaat Thiel (Hunstein), belangstelling te hebben voor de inhoud van de zending. Tauber weet dat dit betekent, dat hij het verleden van zijn vader onder ogen moet zien, een predikant die hij verdenkt van een dubieuze houding onder de nazi`s. Als onderzoeksreporter Schmitt (Paryla) vermoord wordt, is Tauber verdachte nummer [KA1]e[KA1]en. Zijn collega Jo Obermaier (May) wil hem graag uit de penarie halen, maar Tauber is te trots om haar hulp aan te nemen, omdat hij meent dat een onschuldige niets gebeuren kan. Obermaier heeft een hele hijs om haar tegenstribbelende collega uit de handen van de popelende officier van justitie Peetz (Abram) te houden. Het scenario van Christian Jeltsch werpt een verrassende blik in het verleden, het spel is heel behoorlijk en de film is onderhoudend. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Schwindelnde Höhen

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Ulrike Kriener, Roman Knizka, Rudolf Kowalski en Nikolaus Paryla.

Dr. Marie Steinhard (Kriener) is al 23 jaar getrouwd met de saaie historicus Rochus (Kowalski). Ze heeft bouwkunde gestudeerd en restaureert kerken. Ze maakt kennis met Ben Neubauer (Knizka), een jonge metselaar die zijn vakdiploma nooit heeft gehaald. Het blijkt dat Ben artistieke capaciteiten heeft en Marie valt voor zijn jeugdige charme, ze wordt er duizelig van. Nu moet ze besluiten wat ze zal doen met haar toekomst, een tweede jeugd of niet. Het niet al te vindingrijke scenario van Dorothee Sch[KA3]on is een sentimentele zeper, die niet slecht gespeeld wordt, maar een boeiend drama met diepgang is toch wel iets anders. Kowalski is regelmatig te zien als de universitaire vriend van commissaris Bella Block (Hannelore Hoger) in de gelijknamige serie; hij stapt daarin regelmatig op, na onenigheid met zijn vriendin Bella, maar in deze film vertoont hij veel minder emoties, houdt zich koest en vindt dat zijn vrouw het maar moet uitzoeken. Gefundenes fressen voor liefhebsters, dat wel. Het camerawerk is van Jürgen Carle.

Die Jahrhundertrevue

1999 | Komedie

Oostenrijk 1999. Komedie van Harald Sicheritz. Met o.a. Nikolaus Paryla, Inga Busch en Johannes Silberschneider.

Dr. Marie Steinhard (Kriener) is al 23 jaar getrouwd met de saaie historicus Rochus (Kowalski). Ze heeft bouwkunde gestudeerd en restaureert kerken. Ze maakt kennis met Ben Neubauer (Knizka), een jonge metselaar die zijn vakdiploma nooit heeft gehaald. Het blijkt dat Ben artistieke capaciteiten heeft en Marie valt voor zijn jeugdige charme, ze wordt er duizelig van. Nu moet ze besluiten wat ze zal doen met haar toekomst, een tweede jeugd of niet. Het niet al te vindingrijke scenario van Dorothee Sch[KA3]on is een sentimentele zeper, die niet slecht gespeeld wordt, maar een boeiend drama met diepgang is toch wel iets anders. Kowalski is regelmatig te zien als de universitaire vriend van commissaris Bella Block (Hannelore Hoger) in de gelijknamige serie; hij stapt daarin regelmatig op, na onenigheid met zijn vriendin Bella, maar in deze film vertoont hij veel minder emoties, houdt zich koest en vindt dat zijn vrouw het maar moet uitzoeken. Gefundenes fressen voor liefhebsters, dat wel. Het camerawerk is van Jürgen Carle.

Der Hahn ist tot

1999 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1999. Komedie van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Gisela Schneeberger, August Zirner, Renate Krößner, Nikolaus Paryla en Emanuela von Frankenberg.

Duitse misdaad-komedie gebaseerd op het boek van Ingrid Noll.

Geliebte Gegner

1998 | Misdaad, Komedie

Oostenrijk 1998. Misdaad van Peter Weck. Met o.a. Peter Weck, Rainhard Fendrich, Katharina Böhm, Hans-Michael Rehberg en Nikolaus Paryla.

De wegen van kleine gauwdief Max Sch[KA3]afer (Fendrich) en zware crimineel Jakesch (Rehberg) kruisen elkaar, waarbij Max twintig miljoen shilling (750.000 euro) buit maakt. Algauw zit de uiterst gewelddadige bende van Jakesch achter Max aan en zijn leven is geen groschen meer waard. Hij neemt zijn toevlucht tot een list, maar heeft daarvoor de hulp van Paul Sch[KA3]afer (Weck) nodig en dat heeft zijn prijs. Max is echter de zoon van Paul. Via een uitgekookte oplichterstruc, waarbij de gevaarlijke Russische maffia die diplomatieke bescherming geniet, erin geluisd wordt en Jakesch voor de mal gehouden wordt, zijn ze tenslotte iedereen te slim af. Vederlichte gaunerklucht, compleet met leuke verkleedpartijen, talloze typetjes en een grote reeks zeer onwaarschijnlijke, maar verrassende gebeurtenissen. Het scenario van Uli Brée en Rupert Henning is uiteindelijk toch wel voorspelbaar. Het is allemaal heel aardig gedaan onder de bekwame regie van hoofdrol Weck. In zijn soort een zeldzame, sfeervolle film met de nodige actie, want Weck heeft in het dagelijkse leven veel om handen, maar spelen en de regie voeren zijn slechts twee aspecten van zijn talloze vaardigheden. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann.

Und plötzlich war alles anders

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Dagmar Damek. Met o.a. Marita Marschall, Hans Werner Meyer, Marianne Sägebrecht, Bettina Hauenschild en Petra Zieser.

Een liefdesgeschiedenis met een goede en gelukkig afloop, waarvan het pad echter niet over rozen ging. Vrederechter Anette Rehlingen (Marschall), die zich met familiedisputen bezig houdt, is door een tragisch verkeersongeval aan een rolstoel gekluisterd. Ze is echter een dappere en vooral gedisciplineerde vrouw, die met haar handicap heeft leren leven. Haar omgeving heeft groot respect voor haar. Op een diner dat ter ere van haar gegeven wordt schuift een late, maar schone gast naast haar aan. Het is Viktor Dursthoff (Meyer), die niets merkt van haar toestand. Tussen die twee ontstaat een genanimeerd gesprek en het is liefde op het eerste gezicht. Als Viktor het later door heeft, wordt Anette wantrouwig - ten lange leste is dat ten onrechte. Het scenario van Brigitte Blobel is wat aan de optimistische kant, waar minder validen toch hoop uit kunnen putten. Marschall is wat te oud voor haar rol, maar over het algemeen is het toch een aannemelijk gespeelde film. Sägebrecht is altijd een plezier om aan het werk te zien. Camerawerk van Lothar Elias Stickelbrucks.

Tatort - Mordgeschäfte

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Jürgen Brauer. Met o.a. Winfried Glatzeder, Robinson Reichel, Leslie Malton, Felix von Manteuffel en Nikolaus Paryla.

Lothar Studick (von Manteuffel), eigenaar van een vervallen warenhuis in voormalig Oost-Berlijn, wordt in zijn villa vermoord. Hauptkommissar Ernst Roiter (Glatzeder), die bevriend was met het slachtoffer en ook ge[KA3]investeerd heeft in de renovatie van het warenhuis, komt warempel in de problemen en wordt mede-verdachte van de moord. Gelukkig is er een tweede moord, die Roiter op het spoor van de dader(s) zet. Interessante achtergrond: Berlijn in de greep van immobiliënhaaien, bouwpromotoren en grondinvesteerder. De sanering van vervallen gebouwen, na de sloping van de Muur, viert er hoogtij. Het verhaal, over een politiecommissaris die zijn erfenis investeert in onroerende goederen etc., geschreven door Andreas Pflüger, is lachwekkend. Glatzeder, meestal een uitstekend acteur, komt kleurloos over. Waarom moet hij zonodig in de meeste TATORT-afleveringen met elke vrouw die hij ontmoet tussen de lakens?

Das Schloß

1997 | Drama

Oostenrijk 1997. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Frank Giering, Felix Eitner, André Eisermann, Nikolaus Paryla en Dörte Lyssewski.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Spitzenleistung

1996 |

Oostenrijk 1996. Gernot Friedel. Met o.a. Michael Degen, Suzanne von Borsody en Nikolaus Paryla.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Tatort - Die Freundin

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Jürgen Kaizik. Met o.a. Michael Janisch, Michael Bukowsky, Margot Vuga, Gerhard Dorfer en Katharina Stemberger.

Producent van reclamespotjes en vrouwenheld Max Brockmann (Krassnitzer) is populair bij de Weense jetset. Hij staat in contact met steenrijke opdrachtgevers, mooie meiden, starlets maar ook met duistere figuren uit de penoze. Hans Hubalek (Stark) wordt toevallig verrast door een politiepatrouille die een ronde langs de Donau maakt, als hij probeert het lijk van Max in het water te laten glijden. Een verklaring kan hij niet geven, want hij bezwijkt ter plekke aan een hartaanval. Oberinspektor Fichtl (Janisch) is ervan overtuigd dat zowel Brockmanns vrouw Isolde (Roll) als zijn eerzuchtige zoon Stefan (F[KA3]ottinger) een motief zouden kunnen hebben. Weinig plot, weinig sfeer en banale personages. Krassnitzer zou herrijzen uit de dood in 2005 in de zeshonderdste (en dubbel bekroonde) TATORT - SCHEHERAZADE als de chef van Kommissarin Inga L[KA3]ursen (Sabine Postel) uit Bremen. Het scenario is van regisseur Kaizik en Bert Steingötter. Aflevering 317.

Gefährliche Freundin

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Katharina Thalbach, Corinna Harfouch, Anna Thalbach, Roman Rien en Armin Rohde.

Hanna en haar vriendin Bibi scharrelen tijden een kroegentocht twee vrachtwagenchauffeurs op. Beide mannen gaan later met Bibi naar bed en Hanna vertrekt. Wanneer ze later in de woning terugkomt treft ze daar een bloedbad aan. Een van de mannen is vermoord en Bibi is zo dronken dat zij zich niets meer kan herinneren. Bibi belandt al snel achter de tralies. Hanna opent daarna een cafeetje; zodat zij en Bibi later samen een bestaan kunnen opbouwen. Wanneer Bibi's ex-man opduikt; lopen de zaken echter totaal anders dan gepland.

Die Ameisenstraße

1995 | Drama

Oostenrijk 1995. Drama van Michael Glawogger. Met o.a. Robert Meyer, Bibiane Zeller, Nikolaus Paryla, Monika Tajmar en Wolfgang Böck.

In de straat uit de titel, ergens in Wenen, staat het gebouw dat dateert uit ca 1880. De ouden van dagen, die er wonen zijn in de meerderheid. Er zijn ook kinderener en Oosteuropeanen, w.o. Poolse gastarbeiders en ontheemde Joegoslavi[KA3]ers. Iedereen blijkt een geheim, een eigenaardigheid of een merkwaardige gewoonte te hebben. Hoe het ook zij iedere bewoner is gehecht aan zijn stek. De eigenaar van het pand is een chique oude heer, die zijn bewoners met rust laat totdat hij komt te overlijden en zijn jonge neef het bezit erft. Er breken nieuwe tijden aan. Dat betekent dat het gebouw gerenoveerd moet worden, de huurders moeten ophoepelen en ieder appartement met een dikke winst moet worden verkocht. Hoewel de bewoners beslist niet in harmonie met elkaar leven, sluiten ze voor [KA1]e[KA1]en keer de rijen aaneen en gaan in verzet, dat in de finale zijn beslag krijgt. De gehele geschiedenis wordt met ironie verteld door Alfred Navratil (Meyer), een ambtenaar wiens job bestaat uit het bijhouden van statistieken. Hij heeft alles met grote precisie opgetekend. Een film die met oog voor detail gemaakt is en opgebouwd is uit kleine sketches, sommigen beter dan anderen, maar die aan het einde naadloos in elkaar overgaan. Met verve gespeeld, vooral door Meyer, en Zeller als Frau Gerhart een koopzieke vrouw, die van overbodige aankopen wordt afgeholpen door de arme, stelende Polen... Vaardig geregisseerd en heel plezierig om naar te kijken. Het camerawerk is van Jíri Stibr. De Weense muziek van Marcus Davy verhoogt de pret.

I Spy Returns

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Jerry London. Met o.a. Robert Culp, Bill Cosby, George Newburn, Salli Richardsoon en Jonathan Hyde.

Welkome terugkeer van de originele serie uit 1960, geactualiseerd met eigentijdse opvattingen en de technologie van rond 1995. Ex-agent Alexander Scott (Cosby) is een taaldocent aan een college in Californi[KA3]e wiens dochter Nicole (Richardson) nu agente is bij zijn oude onderdeel, de Special Services Agency, geleid door Scott`s ex-partner Robinson (Culp). Hij verzoekt Robinson haar te ontslaan, maar deze geeft haar een opdracht in Wenen, samen met zijn zoon, agent Bennett (Newburn). Robinson en Scott volgen hun kinderen, die een afvallige Russische wetenschapsman en zijn vrouw (Paryla en Baxter) moeten ophalen en naar Amerika brengen. De plot is niets bijzonders; zoals te verwachten zitten de slechterikken acher de wetenschapsman aan. Deze aantrekkelijke tv-film gaat voornamelijk over de verhouding tussen de Robinsons en de Scotts. Het middelmatige script van Michael Morell heeft een paar interessante wendingen. Regisseur London maakt er een vlotte film van en heeft de cast goed onder controle. Cameraman Martin Stingle heeft boeiende opnames van de Oostenrijkse hoofdstad gemaakt. De acteerprestaties zijn over het geheel genomen goed. De muziek van Johnny Harris is passend. Hij heeft het oorspronkelijek thema van Earle Hagen in een nieuw jasje gestoken. Een zeer amusante film.

Arbeitersaga: Das Lachen der Maca Daracs

1991 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1991. Drama van Dieter Berner. Met o.a. Barbara Auer, Nikolaus Paryla, Helmut Berger, Andrea Klemm en Michael Gampe.

Na zijn tv-serie [KL]Alpensaga[KLE] heeft Berner het erop gewaagd [KLE]Arbeitersaga[KLE] te maken, die uit vier afleveringen bestaat. Het eerste deel, dat als motto heeft `Een vrouwenlist tegen mannenmacht` gaat over een Hongaarse vrouw, Maca Dacras (Auer), die van zigeunerafkomst is, en om in Oostenrijk te mogen blijven werken wil trouwen met Kurt Hollerm[KA3]oser (Paryla), een getraumatiseerde, hysterische man, afgekeurd voor het werk, en die betrokken was bij een louche wapenhandel in het Middenoosten. Ze stuiten op Rudi Blaha (Berger) en zijn dochter M[KA3]aggy (Klemm), die in de plaatselijke politiek carrière wist te maken door als persvoorlichter het publiek voor de gek te houden door een vies afvalzaakje schoon te praten. Hollermöser weet dat en vertelt het aan Maca, die samen met Mäggy haar mogelijke uitwijzing weet te voorkomen. Het scenario is van Peter Turrini en regisseur Berner. Een vaardig gemaakte productie met een vlijmscherpe analyse van de Germaans-Oostenrijkse mentaliteit in opdracht van de ORF en ZDF tv. Camerawerk van Pascal Hoffmann.

Ein gemachter Mann

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Manfred Grunert. Met o.a. Leslie Malton, Grischa Huber en Nikolaus Paryla.

Na zijn tv-serie [KL]Alpensaga[KLE] heeft Berner het erop gewaagd [KLE]Arbeitersaga[KLE] te maken, die uit vier afleveringen bestaat. Het eerste deel, dat als motto heeft `Een vrouwenlist tegen mannenmacht` gaat over een Hongaarse vrouw, Maca Dacras (Auer), die van zigeunerafkomst is, en om in Oostenrijk te mogen blijven werken wil trouwen met Kurt Hollerm[KA3]oser (Paryla), een getraumatiseerde, hysterische man, afgekeurd voor het werk, en die betrokken was bij een louche wapenhandel in het Middenoosten. Ze stuiten op Rudi Blaha (Berger) en zijn dochter M[KA3]aggy (Klemm), die in de plaatselijke politiek carrière wist te maken door als persvoorlichter het publiek voor de gek te houden door een vies afvalzaakje schoon te praten. Hollermöser weet dat en vertelt het aan Maca, die samen met Mäggy haar mogelijke uitwijzing weet te voorkomen. Het scenario is van Peter Turrini en regisseur Berner. Een vaardig gemaakte productie met een vlijmscherpe analyse van de Germaans-Oostenrijkse mentaliteit in opdracht van de ORF en ZDF tv. Camerawerk van Pascal Hoffmann.

Heimatmuseum

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Egon Günther. Met o.a. Jiri Strach, Helmut Zierl, Dana Moráková, Dolly Dollar en Jan Novák.

Deze lange tv-film is vrijelijk ge[KA3]inspireerd op de roman van Siegfried Lenz. Het verhaal beslaat een periode van ruim vijftig jaar en begint in de Masuren, in Oost Pruisen. Drie kinderen, Zygmunt (Strach als kind, Zierl als volwassene) en de zusters Conny (Nov[KA1]ak als kind, Kirschstein als volwassene) en Edith (Mor[KA1]akov[KA1]a als kind, Dollar als volwassene) sluiten vriendschap met elkaar, die nog hechter wordt als zij hun ouders verliezen. De gebeurtenissen beginnen voor WO I (1914-18) en duren tot in de jaren na WO II (1939-45). Ze eindigen in Egenlund in Schleswig-Holstein in West-Duitsland. Zygmunt is de zoon van een pillendraaier, die bij de Russische invasie in WO I om het leven komt. Conny en Edith zijn de kinderen van de directeur van de plaatselijke gevangenis, die in Russische krijgsgevangenschap raakt en sterft. Op zichzelf aangewezen gaan het drietal de moeizame weg der volwassenheid op. Zygmunt is verliefd op Edith, maar komt daar pas achter als ze van elkaar gescheiden zijn. De Polen willen de Masuren bij hun eigen land laten aansluiten, maar de stembus wijst anders uit. Dan komen de nazi's met hun terreur tegen de Polen en later breekt WO II uit, waardoor Polen door de Russen en Duitsers van de kaart geveegd wordt. Zygmunts oom laat hem een volkenkundig museum na dat grotendeels verwoest wordt in WO II. Zygmunt, herenigd met Edith, besluit wat er van over is op te bouwen in Egenlund nadat ze voor de Russen gevlucht zijn en hun geboortegrond voorgoed hebben achtergelaten. Als men vele jaren later het museum wil verheffen tot een nationaal monument denkt Zygmunt 'niemals, wieder' en steekt het in brand. Duits-Duitse geschiedenis over Oost-Pruisen, de Poolse deling en het verlangen naar rustige tijden zonder oorlog en onderdrukkende regimes. Regisseur Günther schreef zelf het scenario, dat talloze subplots bevat en motiveerde zijn rolverdeling tot mooie, geloofwaardige prestaties. Het camerawerk van Gérard Vandenberg is prachtig. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, getiteld: 1. SCHÖNE TAGE IN MASUREN, 2. ZYGMUNT UND EDITH en 3. DIE TRENNUNG.

Bei Thea

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Marianne Hoppe, Hannes Jaenicke, Ida Ehre, Herta Schwartz en Wolfried Lier.

Tel Aviv, oktober 1986. David Adler (Jaenicke), de zoon van uit Duitsland gevluchte ouders, maakt zich klaar om in M[KA3]unchen verder te studeren. Daarmee vervult hij een droom van zijn ouders en grootmoeder Else (Ehre), die steeds met dit doel gespaard hebben. Juist voordat hij vertrekt verneemt hij dat hij in Duitsland nog een oma heeft, Thea Hammer (Hoppe), die destijds het zekere voor het onzekere nam en met een nazi hertrouwde. In München gaat hij Thea opzoeken. Deze baat een bar uit die vooral gefrekwenteerd wordt door homo's. Tussen Thea en David groeit een hechte emotionele band. De confrontatie van een oude Duitse vrouw met haar kleinkind dat opgroeide in Israël. De film zit eerder verward in elkaar en het is niet eenvoudig om je met het hoofdpersonage te vereenzelvigen. Hoppe speelt haar personage met de nodige dramatiek en steelt moeiteloos de hele show. Johannes Reben schreef het scenario en Laszlo Kadar stond achter de camera.

Kehraus

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Hanns Christian Müller. Met o.a. Gerhard Polt, Gisela Schneeberger, Nikolaus Paryla, Dieter Hildebrandt en Jochen Busse.

Weitel, een arbeider, heeft zonder erbij na te denken contracten met een verzekeringsmaatschappij ondertekend. Bij zijn pogingen om dit ongedaan te maken raakt hij in de molens van de bureaucratie verstrikt. De problematiek van de film wordt nog opgevoerd door Weitels odyssee door het verzekeringswezen in de tijd van het carnaval te laten spelen. De vertwijfeling van Weitel tegenover de clownerieën van de ambtenaren wordt hierdoor bijzonder macaber. De film kreeg verschillende prijzen.

Die Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Bernhard Sinkel. Met o.a. John Moulder-Brown, Oliver Wehe, Klaus Schwarzkopf, Daphne Wagner en Franziska Walser.

Vrij onopvallende verfilming in vijf delen van de gelijknamige schelmenroman van Thomas Mann (1954) over het leven rond de eeuwwisseling van 1900 van een impressionistische genotsmens die zich voortdurend beweegt op het randje van het ongeoorloofde. De jonge titelpersonage (Wehe als tiener), die al vroeg beseft dat iedereen hem sympathiek vindt, heeft zijn eerste ervaringen op het liefdesgebied met het dienstmeisje Genoveva (Walser). Wanneer het bedrijf van zijn vader (Schwarzkopf), ook een genieter, op de fles gaat, pleegt die zelfmoord en voor het eerst wordt Felix geconfronteerd met de keiharde werkelijkheid van het leven. De volwassen Felix (nu Moulder-Brown) gaat in Frankfurt wonen, waar zijn moeder (Wagner) een pension heeft geopend. Hier geraakt hij in de ban van het hoertje Rosza (Pajanou), maar die stelt steeds hogere eisen en wil hem tot haar beschermer en gigolo maken. Zijn grootvader Schimmelpreester (Paryla) stelt hem voor in een chique hotel in Monte Carlo te gaan werken. Tijdens de douanecontrole laat hij het juwelenkistje van een medereizigster in zijn bagage verdwijnen. Met behulp van zijn kamergenoot Stanko (Zacher) maakt Felix de juwelen meteen te gelde, maar dan duikt de eigenaresse, Madame de Houfl[KA1]e (No[KA3]el), op. Ze lokt hem mee naar haar suite, en laat hem bekennen. Intussen promoveert Felix van liftboy tot ober. Bij de vrouwtjes blijft hij onthutsend populair. Zelf wordt hij verliefd op de trapezewerkster Zaza (Kolbin), maar op een avond leert hij de markies De Venosta (Pistoria) kennen, die hem voorstelt in zijn plaats een wereldreis te maken. Met het vertrek van Krull voor een wereldreis worden de galante avonturen afgebroken. Regisseur Sinkel, noch scenarioschrijver Alf Brustelin slaagden erin het fragmentarische van de roman van Mann te overbruggen. Het blijft bij een groot aantal min of meer geestig aan elkaar geknoopte avonturen over een knappe jongen die in de hoogste maatschappelijke kringen van die tijd weet door te dringen. Een jaar later werd deze miniserie gemonteerd tot een bioscoopfilm van 114 minuten (op de tv dan weer 127 minuten) en is het verhaal beperkt tot Krulls erotische escapades, die voornamelijk uit dialogen bestaan. De bioscoopfilm werd uitgebracht door CIC- Taurus. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Lena Rais

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Christian Rischert. Met o.a. Krista Stadler, Tilo Prückner, Kai Fischer, Nikolaus Paryla en Manfred Lehmann.

De onmacht van een arbeidersvrouw om uit te breken uit haar kleinburgerlijk milieu wordt afstandelijk weergegeven in gevoelige kleurenbeelden van cameraman Gerard Vandenberg.

Das Zaubermännchen

1960 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1960. Familiefilm van Christoph Engel en Erwin Anders. Met o.a. Karl-Heinz Rothin, Karin Lesch, Nikolaus Paryla, Reinhard Michalke en Bodo Mette.

Molenaar Kunz bringt zijn dochter Marie als gevangene naar het slot van de koning. Hij beweert dat Marie uit stro goud kan spinnen om daarmee de lege staatskas te vullen. Marie is wanhopig, maar dan verschijnt er 's nachts een klein mannetje die haar een zeer aanlokkelijk voorstel doet. Het bekende sprookje over Repelsteeltje, naar een sprookje van de gebroeders Grimm.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nikolaus Paryla op televisie komt.

Reageer