Angelika Thomas

Acteur

Angelika Thomas is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Katie Fforde: Bellas Glück

2017 | Romantisch drama

Duitsland 2017. Romantisch drama van Met o.a. Diana Amft, Steffen Groth, Michael Mendl, Angelika Thomas en Mathias Müller.

De scheiding van de New Yorkse makelaar Bella Castle verloopt in goede harmonie en vreedzaam. Maar het bericht dat haar ex-man opnieuw vader wordt slaat Bella uit het veld. Ze moet toegeven dat ze het mislukken van haar huwelijk nog niet verwerkt heeft en zoekt samen met haar zoon Jayden geborgenheid bij haar ouders op het platteland - maar die willen ook scheiden.

Das Zimmermädchen

2005 | Komedie

Duitsland 2005. Komedie van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Angelika Thomas, Axel Milberg en Stefanie Stappenbeck.

De 23-jarige studente Carla maakt zich zorgen dat ze nog steeds maagd is. Ze besuit haar dromen over de ware liefde overboord te gooien en als kamermeisje in een hotel op het eiland Amrum te gaan werken. Haar keus valt al gauw op de daar verblijvende kinderarts dr. Andreas Pietras

Verkauftes Land

2003 | Drama, Documentaire

Duitsland 2003. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Rudolf Kowalski, Angelika Thomas, Stefanie Stappenbeck, Maria Körber en Guntram Brattia.

De 61-jarige Klaus Schucht (Kowalski) wordt in 1991 gevraagd om voor de Duitse Treuhandanstalt de verkoop van de staatsondernemingen van de voormalige DDR op het gebied van de mijnbouw, de energie en de chemie te begeleiden. Schucht, afkomstig uit Pruisen, is een net mens, die het algemeen belang laat prevaleren bij zijn besluiten. Zijn assistent Frank Pauly (Brattia) is eerzuchtig en heeft uitsluitend oog voor zijn eigen carri[KA2]ere. Als Schucht de kalimijnen en de verouderde raffinaderijen van Leuna tracht te verkopen, ontdekt hij dat de Westduitse grootindustrie voornamelijk probeert de potenti[KA3]ele concurrentie te elimineren of de zakken te vullen ten koste van de werkloosheid, die in complete regio`s gaat ontstaan. Aan het eind van de rit vallen de raffinaderijen in handen van een Frans petrochemisch consortium, waarbij op grote schaal smeergelden werden betaald (maar dat komt in deze film nauwelijks aan de orde). De mijnen worden ondergebracht in één onderneming en de elektriciteitsbedrijven worden op een rationele manier gesaneerd ten koste van tienduizenden arbeidsplaatsen zonder voldoende alternatief om dit op te vangen. Vijftien jaar later was de werkloosheid in de ex-DDR bijna twee maal zo hoog als in de rest van de bondsrepubliek. Voor kijkers, die geïnteresseerd zijn in de privatisering van de BV Honecker, een uiterst boeiende film, waarin aangetoond wordt dat het communisme zijn land heeft uitgebuit, uitgezogen en volledig uitgeput, en dat het kapitalisme zoiets alleen maar op zeer lange termijn kan oplossen met alle betrekkelijkheden vandien. Dit is betreurenswaardig, want na de Duitse capitulatie in 1945 had het nooit zover mogen komen; helaas stak de oprichting van de DDR in 1948 hier een stokje voor. De echte Schucht overleed in 2001 op 71-jarige leeftijd en kon niet bepaald terugkijken op een 'geslaagde' onderneming. De vertelstem is van Susanne Daubner. Het scenario is van Claudius Crönert en Michael Esser. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Sommernachtstod

2003 | Misdaad

Duitsland 2003. Misdaad van Lars Montag. Met o.a. Sonja Krichberger, Gregor Bloéb, Marie-Lou Sellem, Judy Winter en Julian Weigend.

Bij een verkeerscontrole in Frankfurt vinden smerissen Tom Junker (Blo[KA1]eb) en Martina Brandt (Sellem) in de kofferbak van een auto een zwaar toegetakeld lijk. Anna G[KA3]ollner (Kirchberger) gaat het onderzoek leiden en men identificeert de dode als Max Zimmer, die zich om zakelijke redenen veelvuldig ophield in de rosse buurt, niet ver van het station, al beweert zijn vrouw (Haider) het tegendeel. Anna stuit bij haar naspeuringen op de jonge Marcus Stromer (Weigend), die psychologie studeert. Zijn afstudeerscriptie heeft als onderwerp `de acceptatie van de prostitu[KA1]ee door de maatschappij`. Marcus houdt Anna voor een lichtekooi. Zij voelt zich lichtelijk geflatteerd, maar ze is niet beledigd; ze vindt Marcus eerder een lieve jongen dan een hoerenloper. Dan gebeurt er een tweede moord en de sporen op het lijk vertonen duidelijk overeenkomsten met het eerste slachtoffer. Het moet dus het werk van dezelfde moordenaar zijn. Tom en Martina, die Anna assisteren, betrappen Marcus op tegenstrijdige verklaringen en besluiten hem eens flink aan de tand te voelen; het blijkt dat hij Max Zimmer kende. Voor Tom en Martina heeft Marcus het allemaal op zijn geweten, maar Anna is daar niet van overtuigd. Anna gaat in haar eentje door met het onderzoek, waardoor haar baas Schrader haar van de zaak afhaalt. Ondertussen komt Marcus steeds meer in de klem te zitten: zijn ouders zijn niet dood, hoewel hij aan de universiteit staat ingeschreven, werkt hij niet aan een afstudeerscriptie, hij werd geadopteerd en gelooft dat zijn moeder prostitu[KA1]ee is. Hij is op zoek naar haar. Anna laat zich niet van de wijs brengen en vindt de moeder (Thomas) van Marcus, die inderdaad het oudste beroep van de wereld uitoefent en met menige sadist een rekening te vereffenen heeft. Het scenario van Sylvia Haider (die dus het rolletje van Frau Zimmer speelt) is fantasieloos en recht toe, recht aan. Door het redelijke spel, de aardige, maar zoveelste schildering van het rosse milieu in Frankfurt am Main, een redelijke tijdverdrijver voor mensen die willen ontspannen zonder na te denken. Werd in 2000 voltooid maar pas drie jaar later uitgezonden in een reeks van Anna Göllner-misdaadfilms.

Die Hoffnung stirbt zuletzt

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Marc Rothemund. Met o.a. Anneke Kim Sarnau, Axel Prahl, Wotan Wilke Möhring, Barbara Philipp en Frank Siekel.

Smeris Corinna Safranski (Sarnau) uit de provincie, net begonnen bij de Hamburgse politie, gooit gelijk hoge ogen als zij bij een schietpartij door een kordaat optreden een collega het leven redt. Als ze de avances van het hoofd van het bureau Eddy Garbitsch (Prahl) afwijst, voelt Eddy zich vernederd. Hij gaat haar met intriges systematisch terroriseren, waarbij hij een deel van zijn team voor het karretje weet te spannen, totdat Corinna er bijna aan onderdoor dreigt te gaan. Het scenario is van Fred Breinersdorfer, die de materie heel goed kent. Helaas roept hij als gebruikelijk te veel interessante toestanden op en werkt ze vervolgens maar half uit. Jammer, want het resultaat had zoveel beter kunnen zijn. De rolverdeling is trouwens geloofwaardig genoeg. Het camerawerk is van Martin Langer.

Nächte mit Joan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Horst Hönigstein en Horst Königstein. Met o.a. Nadja Tiller, Andreas Brucher, Angelika Thomas, Till Topf en Rita Tushingham.

We zijn 1954. Joan Crawford (Tiller), actrice op haar retour, heeft net FEMALE ON THE BEACH be[KA3]eindigd met Jeff Chandler. De ster is een bitsige feeks geworden die in een Californische woestijnbar automechaniker Jim (Brucher) opvist voor een erotisch nachtje zonder liefde, waarbij ze zich nog eens als de grote ster opstelt. Tien jaar later is Joan, die opvallend veel succes heeft in horrorfilms, te gast op het festival van Berlijn. Alfred (nogmaals Brucher), een beginnende journalist, wringt zich in bochten om toch maar geen interview van haar te moeten afnemen. In 1974 is Joan een eenzame oude dame die als een kluizenaar leeft op haar appartement in New York, met de drank als haar enige metgezel. In 1977, kort voor haar dood, ontmoet de afgetakelde diva een pruikenverkoper (nog eens Brucher) van het grootwarenhuis Macy's. Schitterend gespeelde fantasie over vier stadia in het latere leven van Crawford. De snelopeenvolgende dialogen handelen over roem, succes en de schaduwzijde ervan. Tiller is waarlijk in topvorm, terwijl 'soap-acteur' Brucher in zijn vier verschillende rollen een ware revelatie is. Er wordt uitstekend gebruik gemaakt van de lokaties waar gefilmd werd. Het scenario van Horst Hönigstein is gebaseerd op een idee en een eenmansperformance van Cas Enklaar. Knappe fotografie van Udo Franz.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Tatort - Blindekuh

1992 | Mysterie

Duitsland 1992. Mysterie van Werner Masten. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Lutz Reichert, Joachim Hermann Luger en Angelika Thomas.

De zeventien-jarige babysitter Beneke is vermoord. De verdachte is Jakov Samow (Luger), de vader van het kindje, waarop Beneke moest passen, als Hauptkommissar Stoever (Krug) ontdekt dat Beneke en Samow een relatie hadden. Iedereen, die Samow kent, inclusief zijn vrouw Elena (Thomas), laat hem vallen als een baksteen. Stoever en Brockmöller kunnen alleen maar vaststellen dat Samow zich steeds dieper in de nesten werkt uit wanhoop. Dat laatste brengt hen aan het twijfelen of Samow eigenlijk wel de dader is. De kijker weet inmiddels al beter en hoopt dat ook Stoever en Brocki het licht zullen zien. Het scenario is van Ulrich Kressin. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer. Aflevering 256.

Kollege Otto - die Co-op-Affäre

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Rainer Hunold, Hermann Lause, Udo Wainberger, Gerd Haucke en Dietrich Mattausch.

Regisseur-scenarioschrijver Breloer gaat in semi-documentaire stijl op zoek naar de achtergronden van het beruchte Co-op- schandaal uit 1991. Centraal personage is Bernd Otto, de toenmalige voorzitter van de raad van beheer (gespeeld door Hunold). Deze man maakte een bliksem-carrière in het bedrijf, en toen in april 1991 een aanklacht tegen hem werd ingediend, bleek hoe listig hij de zaak oplichtte: hij vervalste balansen, bedroog de banken en spekte zijn eigen bankrekening. Breloer baseerde zich vooral op materiaal uit het weekblad Der Spiegel. De film is doorspekt met interviews met de mensen die bij de zaak betrokken waren, en in de epiloog wordt het bewijsmateriaal tegen de aangeklaagden op een rijtje gezet. Het is boeiende een tv-film geworden. Klaus Brix deed het camearwerk voor het gedramatiseerde gedeelte, terwijl Reinhard Gossmann, Jürgen Hasenack en Hans-Joachim Theuerkauf verantwoordelijk waren voor de documentaire fragmenten.

Martha Jellneck

1988 | Drama, Misdaad

Duitsland 1988. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Dominique Horwitz, Angelika Thomas, Ulrich Matschoss en Hayati Yesilkaya.

Martha Jellneck is een oude, zieke vrouw, die thuis door een vrijwilliger verzorgd wordt. Ze leidt een eentonig leven, tot ze toevallig een foto in handen krijgt waarop ze een vroegere SS- officier herkent, die de dood van haar stiefbroer op zijn geweten heeft. Wessels eerste film is vooral sterk als sociale studie. Hatheyer kreeg voor haar rol een bekroning (Filmband in Gold) en de film in 1989 de Bundesfilmpreis. Scenario van Beate Langmaack. Achter de camera stond Achim Poulheim.

Treffpunkt im Unendlichen

1984 | Documentaire

Duitsland 1984. Documentaire van Horst Königstein. Met o.a. Till Topf, Esther Hausmann en Angelika Thomas.

Martha Jellneck is een oude, zieke vrouw, die thuis door een vrijwilliger verzorgd wordt. Ze leidt een eentonig leven, tot ze toevallig een foto in handen krijgt waarop ze een vroegere SS- officier herkent, die de dood van haar stiefbroer op zijn geweten heeft. Wessels eerste film is vooral sterk als sociale studie. Hatheyer kreeg voor haar rol een bekroning (Filmband in Gold) en de film in 1989 de Bundesfilmpreis. Scenario van Beate Langmaack. Achter de camera stond Achim Poulheim.

Das Beil von Wandsbek

1982 | Documentaire, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Documentaire van Horst Königstein en Heinrich Breloer. Met o.a. Roland Schäfer, Angelika Thomas, Vera Tchekowa, Gisela Trowe en Hildegard Schmahl.

Met de roman van Arnold Zweig in de hand verkennen de makers van deze film de wijk Altona in Hamburg, waar op 31 juli 1932 een ware veldslag plaatsvond tussen nazi`s en communisten. De dag werd bekend als de `bloedige zondag van Altona`. Centraal staat het personage van Bruno Tasch, een van de vier terechtgestelde communisten. Parallel hiermee loopt het fictieve verhaal van Zweig over een kleine middenstander, de slager Teetjen (Schäfer), die gecharmeerd door het gedachtengoed van het nationaal-socialisme de idealen van Hitler aanhangt. Wanneer hij zijn fout inziet, is het reeds te laat. Zijn klanten blijven weg en hij raakt geruïneerd. Zweig, zelf joods, haalde zijn inspiratie uit een waargebeurd feit en improviseerde hierop. Zijn slager is niet de stereotiepe sadistische SS-er, maar een meelopende idealist en het was uit dit slag mensen dat Hitler zijn macht puurde. Het geheel wordt regelmatig geïllustreerd met archiefbeelden en interviews. De regisseurs zijn tevens verantwoordelijk voor het scenario, dat door Klaus Brix indrukwekkend in beeld werd gebracht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Angelika Thomas op televisie komt.

Reageer