Gaston Jacquet: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.

Maigret : La tête d'un homme

1933 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1933. Mysterie van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Gina Manès, Valéry Inkijinoff, Line Noro en Maryse Damia.

Een dodelijk zieke man wil vóór zijn sterven een perfecte misdaad plegen, vermoordt een woekeraarster en verlegt de aanwijzingen naar een eenvoudige dief. Commissaris Maigret ontmantelt zijn opzet en komt toch op zijn spoor. Deze historisch interessante, eerste film rond Maigret blijft ook boeien om het verhaal en - misschien wel onovertroffen - de creatie van Baur als de politieman. Scenario van Louis Delapree, Pierre Calmann en regisseur Duvivier.

Prix de beauté

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Louise Brooks, Jean Bradin, Georges Charlia, André Nicolle en Yves Glad.

Een typiste wint de miss-verkiezing en krijgt een filmcontract. Door de luxe en de bewonderaars in de society- wereld vergeet zij haar trouwe vriend van vroeger die haar vermoordt tijdens de première van één van haar films. Deze verloren gewaande film met een scenario van G. W. Pabst en René Clair werd als zwijgende produktie begonnen, maar halverwege de opnamen toch als geluidsfilm gemaakt. De legendarische schoonheid van Brooks blijft onverminderd het bewonderen waard, evenals de dramatische finale met de moord in de bioscoop.

Prix De Beaute

1930 |

1930. Augusto Genina. Met o.a. Gaston Jacquet, Georges Charlia, Jean Badin en Louise Brooks.

Een typiste wint de miss-verkiezing en krijgt een filmcontract. Door de luxe en de bewonderaars in de society- wereld vergeet zij haar trouwe vriend van vroeger die haar vermoordt tijdens de première van één van haar films. Deze verloren gewaande film met een scenario van G. W. Pabst en René Clair werd als zwijgende produktie begonnen, maar halverwege de opnamen toch als geluidsfilm gemaakt. De legendarische schoonheid van Brooks blijft onverminderd het bewonderen waard, evenals de dramatische finale met de moord in de bioscoop.

Le Chemin du paradis

1930 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Lilian Harvey, Henri Garat, René Lefèvre, Jacques Maury en Olga Tschechowa.

Deze Franse versie van DIE DREI VON DER TANKSTELLE, waarin een drietal beheerders van een pompstation allemaal op dezelfde cliënte verliefd worden, volgt vrijwel beeld voor beeld het door Wilhelm Thiele geregisseerde orgineel en heeft alleen in de mannenrollen andere acteurs. Niettemin was het export-succes van ook deze versie zó groot dat Garat - in de rol van Willy Fritsch - een contract in Hollywood kreeg.

David Golder

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Jackie Monnier, Paule Andral, Jean Coquelin en Gaston Jacquet.

Een rijkgeworden Poolse jood leeft alleen voor zijn bezit en voor zijn verwende dochter, die het kind van een huisvriend blijkt te zijn. Het meisje weet hem ervan te overtuigen dat haar bruidsschat onvoldoende is voor haar huwelijk met een prins, zodat hij naar Rusland gaat voor nog lucratiever zaken. Tijdens de thuisreis sterft hij eenzaam, te midden van andere joodse emigranten. Deze vroege geluidsfilm van Duvivier is ook boeiend door de milieukeuze, al worden naar de huidige maatstaven de melodramatische effecten wel héél zwaar aangezet.