Margaretha Krook: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Gossip

2000 | Drama, Komedie

Zweden 2000. Drama van Colin Nutley. Met o.a. Pernilla August, Helena Bergström, Lena Endre, Stina Ekblad en Ewa Fröling.

Alle verwijzingen, spiegels, inkijkjes, doorkijkjes, knipoogjes, overeenkomsten, kruisbestuivingen en overlappingen tussen de Zweedse werkelijkheid en fictie maken ensemblekomedie Gossip ingenieus, fascinerend en leerzaam. Maar met dik twee uur ook uitputtend, zeker voor de niet-Zweden onder ons. In ieder geval nog te begrijpen en interessant is het gegeven dat negen Zweedse topactrices (gespeeld door negen Zweedse topactrices) allen kans maken op de hoofdrol in de Hollywood-remake van de klassieke Greta Garbo-film Queen Christina (1933). De negen worden de gehele dag van de uitslag gevolgd. Een deel van Queen Christina sijpelt door in het leven van de actrices; Stella (Bergström) is bijvoorbeeld lesbisch, iets wat gesuggereerd wordt over koningin Christina in die film. Sommige verwikkelingen zijn voor niet-ingewijden onduidelijk. Heeft de muzikale carrière van Eivor (Ekblad) soms te maken met ABBA? En wat duidt de media-aandacht rond de zwangere buik van Cecilia (Richardson) en de kennelijke vader, regisseur Rolf (Brännström)? Op zulke punten reikt de aantrekkelijke ambitie van scenarist-regisseur Nutley wellicht net even te ver.

Den goda viljan

1991 | Romantiek

Zweden 1991. Romantiek van Bille August. Met o.a. Samuel Fröler, Pernilla August, Max von Sydow, Ghita Nørby en Björn Kjellman.

Het script van Bergman en regie van August leveren een veelgelaagde en boeiende film op over Bergmans ouders Henrik en Anna. Als theologiestudent ontmoet Henrik Bergman in het Zweedse Upsalla van begin deze eeuw de rijke Anna Aakerbloom. Ze zijn op slag verliefd, maar het grote klassenverschil zit een relatie in de weg. Ondanks de tegenwerking van haar moeder zet de eigengereide Anna door en trouwt met Henrik. Ze volgt hem naar het noorden, waar hij predikant wordt voor een kleine gemeente. Anna houdt de armoede en het ruwe leven een paar jaar vol, maar dan begint ze toch haar luxe leven in Upsalla te missen. Sterk spel van Samuel Fröler als Henrik en Pernilla August als Anna. August won een Gouden Palm in 1992. Tegelijk met de drie uur durende film werd een zes uur durende tv-versie opgenomen.

Morrhar & ärtor

1986 | Komedie

Zweden 1986. Komedie van Gösta Ekman en Rolf Börland. Met o.a. Gösta Ekman, Margaretha Krook, Lena Nyman, Kent Andersson en Sten Ljunggren.

Het regiedebuut van de populaire acteur Ekman als een stuntelige vrijgezel, gedomineerd door zijn moeder, die hij voor enkele vakantiedagen uit haar flat wil hebben om er opnamen te laten maken voor een pornofilm. Een kluchtige komedie, soms wat bizar, zonder opoffering van de geloofwaardigheid der personages. Een scène in de treincoupé herinnert aan de hutscène uit A NIGHT AT THE OPERA met de Marx Brothers.

Brusten himmel

1982 | Drama

Zweden 1982. Drama van Ingrid Thulin. Met o.a. Susanna Kael, Thommy Berggren, Agneta Eckemyr, Margaretha Krook en Svea Holst.

In een dorpje in Noord-Zweden groeit tijdens WO II een tiener op met een gewelddadige alcoholist als vader en een moeder die laat terroriseren. Uiteindelijk verlaat het meisje het huis om een eigen leven als kunstschilder te gaan leiden. Dit speelfilmdebuut van actrice Thulin heeft formele verdiensten, maar wordt ongeloofwaardig door het uiterst gezonde uiterlijk van de acteurs die de verloederde ouders spelen. De episodische opbouw heeft weinig dramatische ontwikkeling; het introverte spel van de jonge heldin maakt haar revolte óf totaal onverwacht óf onbegrijpelijk laat.

S.O.P.O.R

1980 | Komedie

Zweden 1980. Komedie van Tage Danielson. Met o.a. Brasse Brännström, Grynet Molvig, Lona Nyman, Gösta Ekman en Allan Edwall.

De Organisatie van Degenen, die Maatschappelijk Nutteloos Zijn Verklaard - kinderen en bejaarden dus - onderneemt een protestmars en gijzelt met behulp van een 4-jarige kroonprinses de koning en zijn hofhouding, om hun eis, om serieus genomen te worden, kracht bij te zetten. Een dwaze politieke satire - geïnspireerd door de positieve uitslag van het referendum voor kernbewapening - zet de Zweedse politici onder hun eigen naam in hun hemd - onder andere met travestierollen - en toont het vorstenhuis als goedwillende onbenullen. De zinvolle maatschappijkritiek is in een soort Monty Python-humor verpakt, die ook over de grenzen werkzaam kan zijn.

The Adventures Of Picasso

1978 |

1978. Tage Danielsson. Met o.a. Hans Alfredson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Per Oscarsson en Wilfrid Brambell.

De Organisatie van Degenen, die Maatschappelijk Nutteloos Zijn Verklaard - kinderen en bejaarden dus - onderneemt een protestmars en gijzelt met behulp van een 4-jarige kroonprinses de koning en zijn hofhouding, om hun eis, om serieus genomen te worden, kracht bij te zetten. Een dwaze politieke satire - geïnspireerd door de positieve uitslag van het referendum voor kernbewapening - zet de Zweedse politici onder hun eigen naam in hun hemd - onder andere met travestierollen - en toont het vorstenhuis als goedwillende onbenullen. De zinvolle maatschappijkritiek is in een soort Monty Python-humor verpakt, die ook over de grenzen werkzaam kan zijn.

Picassos äventyr

1978 |

Zweden 1978. Tage Danielson. Met o.a. Gösta Ekman, Hans Alfredson, Margaretha Krook, Bernard Cribbins en Wilfrid Brambell.

Een `gelogen biografie` van de schilder Picasso in burleske confrontaties met tijdgenoten gedurende zijn lange leven, onder wie de feministen Gertrude Stein en Alice B. Toklas (gespeeld door Britse komieken in travestie). De absurde visuele humor kan het zonder dialoog stellen, maar werkt op den lange duur ook tamelijk afmattend. Het internationaal floppen van de film was niettemin onterecht en hij verdient herontdekking.

Den Magiska cirkeln

1970 | Drama

Zweden 1970. Drama van Per Berglund. Met o.a. Olof Willgren, Sigge Fürst, Margaretha Krook, Gösta Bredefeldt en Gudrun Berg.

Een provinciaal koestert de illusie van grootheid en roem tijdens de de crisisjaren, maar loopt stuk op onmacht en sociale restricties. Hij vindt zijn identiteit en prominentie tenslotte in geweld en wordt de meest gevreesde massamoordenaar van Zweden. Hoewel hij op authentieke gegevens is gebaseerd, overtuigt de film maar ten dele als psychologisch portret van een anti-held, maar geeft hij wel een indringend maatschappijbeeld waarvan de restricties even heftig zijn als de excessen die eruit resulteren. Opmerkelijke fotografie van Jörgen Persson.

Persona

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Bibi Andersson, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Margaretha Krook en Jörgen Lindström.

Tijdens een voorstelling van ELECTRA weigert een beroemde actrice verder te spreken en hult zich voortaan in zwijgen. Ze wordt in een afgelegen buitenhuis toevertrouwd aan de zorg van een jonge verpleegster die - tegen haar stilte in - steeds meer over zichzelf gaat vertellen èn zich in de patiënte gaat projecteren. Tot ze merkt dat de ander haar observeert in plaats van andersom. Bergmans beste en meest heldere film die met minimale middelen - close-ups van twee uitzonderlijke actrices - identiteits-, creativiteits- en relatieproblemen indringend belicht. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Svenska bilder

1964 | Komedie

Zweden 1964. Komedie van Hans Alfredson en Tage Danielsson. Met o.a. Tage Danielsson, Lars Ekborg, Gösta Ekman, Ȧke Fridel en Margaretha Krook.

De voortdurende partnerwisseling in verliefdheden is de rode draad in deze satire op de Zweedse maatschappij met verdwaasd autobezit, onstuitbare plastificering, nudistenkampen enz. Dit filmdebuut van de tv-satirici heeft een losse-pols-aanpak van het uiterst episodische scenario, waarbij de acteurs aanstekelijk plezier in slapstick-scènes etaleren. De wel erg willekeurige opbouw, een aantal flauwiteiten en het soms slepende tempo doen de pret nog wel eens drukken, maar niet voor al te lang.

Nära Livet

1958 | Drama, Experimenteel

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs en Max von Sydow.

Drie vrouwen liggen op dezelfde kraamkamer. Een ongelukkig getrouwde vrouw heeft een miskraam, maar gaat na een gesprek met haar eenzame schoonzuster anders tegen haar huwelijkssituatie aankijken. Een oudere moederlijke vrouw krijgt een doodgeboren kind. Een meisje dat door haar vriend in de steek is gelaten en wier abortus is mislukt, leert het moederschap aanvaarden. Het niet door Bergman geschreven scenario mist de filosofische pretentie van andere films uit die periode, maar toont hem opnieuw als een opmerkelijke regisseur van - overigens even opmerkelijke - actrices. De jury in Cannes dacht er net zo over: Bergman kreeg de prijs voor de Beste Regie, de prijs als Beste Actrice werd gedeeld door Anderson, Dahlbeck, Hiort af Ornäs en Thulin. Het scenario is van regisseur Bergman, Ulla Isaksson naar haar romans Det vänliga, värdiga en Det orubbliga. Overigens Bergman staat niet gecrediteerd als scenarioschrijver. Het camerawerk is van Max Wilén.

Salka Valka

1954 | Drama

Zweden 1954. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Birgitta Petterson, Gunnel Broström, Folke Sundquist, Margaretha Krook en Erik Strandmark.

De jeugdige Salka komt met haar moeder in een vissersdorp op IJsland, waar ondanks de steun van het Leger des Heils de moeder tot prostitutie wordt gedreven. Ze pleegt zelfmoord als haar pooier Salka aanrandt. Eenmaal volwassen heeft Salka zich maatschappelijk opgewerkt, maar zij wordt verliefd op een visser die een vakbond probeert op te zetten. De liefde loopt stuk, maar ze heeft inmiddels de futiliteit van de welstand ontdekt. De onevenwichtige opbouw van het scenario, met een sprong in de tijd van tien jaar, weet niet aannemelijk te maken dat de jonge en de volwassen heldin een zelfde mens zijn, maar de film boeit door haar aandacht voor landschappen en getekende en misvormde zeelieden die door ongewone camerahoeken en close-ups wel veel nadruk krijgen. De stijl doet denken aan een sage uit de tijd van de stomme film.