Barry Malkin: montage.
Er zijn 18 films gevonden.

The Big Bounce

2004 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 2004. Komedie van George Armitage. Met o.a. Owen Wilson, Charlie Sheen, Vinnie Jones, Gary Sinise en Morgan Freeman.

Sympathieke lapzwans Jack (dito Wilson) vermaakt zichzelf en de kijker met zon, zand, bikini's en criminaliteit op de immer prettig ogende eilanden van Hawaii. Het verhaal - iets over gestolen geld en onderling verraad - doet er weinig toe, wat telt zijn de talloze loom komische situaties en de vele typetjes waarvoor de makers talloze sterren voor een dagje overvlogen, onder wie Vinnie Jones, Charlie Sheen, Willie Nelson, Bebe Neuwirth en Harry Dean Stanton. Hapklaar vermaak uit de koker van schrijver Elmore Leonard, de man die ook materiaal leverde voor Get Shorty, Jackie Brown en Out of Sight.

Lucky Numbers

2000 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2000. Komedie van Nora Ephron. Met o.a. John Travolta, Lisa Kudrow, Tim Roth, Bill Pullman en Ed O'Neill.

Small town Amerika, 1988. Televisieweerman Russ (Travolta) is een lokale beroemdheid met schulden. Lijpe vriend Gig (Roth) stelt voor om samen met lottoballenmeisje Crystal (Kudrow) de staatsloterij te tillen. Een eenvoudig plan dat uitloopt in een vermakelijke brij van moord en verraad. Pretentieloze komedie van de maker van Sleepless in Seattle en You've Got Mail is losjes gebaseerd op een loterijschandaal uit het begin van de jaren '80 in Pennsylvania (overigens ook de bron voor het Michael Keaton-vehikel The Squeeze). Documentairemaker Michael Moore leende zijn persoon voor een hilarische bijrol als de bijbelvaste, botergeile neef van Crystal.

Isn't She Great

2000 | Biografie, Komedie

Verenigde Staten​/​​Japan​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 2000. Biografie van Andrew Bergman. Met o.a. Bette Midler, Nathan Lane, Stockard Channing, David Hyde Pierce en John Cleese.

In de jaren 1960 verscheen het boek [KL]Valley of The Dolls[KLE] van Jaqueline Susann dat ging over personalities, beroemdheden, vrouwen, seks, drugs en nog veel meer seks. Het was in feite een pulproman, waarvan de timing door de seksuele revolutie in Amerika perfect was. Het werd door het grote publiek aan de overkant van de Grote Plas gevreten omdat het fungeerde als eye-opener. Er werden miljoenen exemplaren verkocht en het duurde niet lang of vertalingen volgden. Het boek prijkte maandenlang op de bestsellerlijsten en werd opgevolgd door verdere successen zoals [KL]The Love Machine[KLE] en [KL]Once is Not Enough[KLE]. Van een pulproman werd Susann`s boek een cultroman, hoewel enkele decennia later men zich in goede gemoede mag afvragen of het al die drukte wel waard was. Inmiddels was de op 53-jarige leeftijd aan borstkanker overleden Susann een legende geworden. Over deze vrouwelijke Harold Robbins, die een autistisch kind had en in Central Park gesprekken hield met god, valt natuurlijk heel wat te vertellen. Hoe het bijvoorbeeld mogelijk was dat iemand die in de showbizz begonnen was als actrice, maar algauw belandde in radioreclames en commercials, literatuur voor de massa kon bedrijven. Met Susann is echter een generatie opgegroeid. Doch deze biopic wordt gekweld door clich[KA1]es en het gebrek aan diepte: over de persoon Susann, haar drijfveren, persoonlijke tragedies enz. kom je heel weing te weten. Ook niet waarom het boek zo`n succes was - ze reisde hoogst persoonlijk rond met haar man en agent Irving Mansfield (Lane) om de verkoop te stimuleren tot in de kleinste provincieplaatsen. Het is allemaal aan de oppervlakte gebleven en de uitspraak van haar boezemvriendin Florence Maybelle (Channing) dat talent niet alles is, wordt ook in deze film bewaarheid: Midler, een goede actrice, is te oud om de 35-jarige Susann te spelen en komt er niet uit. Cleese als haar steenrijke uitgever Henry Marcus is eerder een karikatuur en dat geldt eveneens voor zijn boekenredacteur Michael Hastings, die door Hyde Pierce gespeeld wordt, de man die Susann's teksten fatsoeneerde en leesbaar maakte voor de massa. Het scenario van Paul Rudnick naar een artikel van Michael Korda is veel te kitscherig. De film werd geproduceerd met een budget van 36 miljoen dollar en flopte met een opbrengst van drie miljoen. Het camerawerk is van Karl Walter Lindenlaub.

The Rainmaker

1997 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1997. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. Matt Damon, Danny DeVito, Claire Danes, Mickey Rourke en Jon Voight.

Francis Ford Coppola die een roman van John Grisham verfilmt? De wenkbrauwen werden wel even opgetrokken toen bekend werd dat de maker van Apocalypse Now en The Godfather een rechtbankthriller wilde maken. Maar Coppola gaf zijn eigen draai aan het genre, had de beschikking over een uitstekende cast en schetste een juridische wereld vol morele grijstinten, vanuit het perspectief van beginnend advocaat Rudy Baylor (Damon). Die neemt het in zijn jeugdige overmoed op tegen een verzekeringsmaatschappij die weigert de medische kosten van een leukemiepatiënt te betalen. Een van de betere Grisham-verfilmingen.

Jack

1996 | Komedie, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1996. Komedie van Francis Ford Coppola. Met o.a. Robin Williams, Jennifer Lopez, Diane Lane, Brian Kerwin en Bill Cosby.

Onverklaarbaar maar waar: het lichaam van Jack groeit vier keer zo snel als normaal zou zijn. Hij is tien, maar ziet er uit als veertig. Een volwassene die zich als een kind gedraagt (Big, Freaky Friday) is vaker een excuus voor een komedie. De drukke Robin Williams is natuurlijk geknipt voor de hoofdrol, maar dat maakt het niet per definitie grappig een kindman in de schoolbanken te zien flirten met de juf (Jennifer Lopez). Teleurstellend om te zien dat iemand als Coppola kiest voor suffe voorspelbare grapjes waar een klein beetje diepgang een beter effect zou hebben.

It Could Happen to You

1994 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1994. Romantische komedie van Andrew Bergman. Met o.a. Nicolas Cage, Bridget Fonda, Rosie Perez, Isaac Hayes en Wendell Pierce.

Charlie (Cage) is een goedzakkige politieman in New York die bij gebrek aan geld voor een fooi serveerster Yvonne (Fonda) de helft van een loterijlot geeft. En wat gebeurt er? Ze winnen. Charlie's vinnige eega (Perez) ziet vervolgens met afgrijzen toe hoe manlief de vier miljoen dollar wil delen met Yvonne - en zwervers, en collega's, en liefdadigheid, enz. enz. - en besluit zelf achter het geld aan te gaan. De goede cast en het aangenaam romantische verhaal culmineren in een suikerspinzoet sprookje waarbij de mondhoeken onbedwingbaar omhoog krullen. Losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Honeymoon in Vegas

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Andrew Bergman. Met o.a. Nicolas Cage, Sarah Jessica Parker, James Caan, Pat Morita en Johnny Williams.

Jack Singer (Cage): 'Do you know what a straight flush is? It's like... unbeatable.' Betsy (Parker): 'Like unbeatable is not unbeatable.' Jack: 'Hey, I know that now, okay!' Wat eraan vooraf ging: Jack verliest in een pokerspel $65.000 aan een gangster (Caan) in Las Vegas, die, omdat hij Jacks vriendin Betsy gezien heeft en zij heel veel op zijn overleden vrouw lijkt, Jack zijn pokerschuld wel wil kwijtschelden, als hij tenminste Betsy voor het weekend 'lenen' mag. Andrew Bergmans Honeymoon in Vegas is de komische variant op Indecent Proposal ('Mag ik met je vrouw slapen voor een miljoen dollar?') en zit boordevol grappige scènes.

The Godfather: Part III

1990 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1990. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Al Pacino, Andy Garcia, Talia Shire, Eli Wallach en Diane Keaton.

De minste van de drie The Godfather-films, maar toch een interessante opvolger van de klassiekers uit de jaren zeventig, ook nu met de bekende thema's: geweld, verraad, corruptie en verscheurde familierelaties. Michael Corleone, in de herfst van zijn leven, hoopt eindelijk de familiezaakjes legitiem te maken, maar wordt toch gedwongen zijn toevlucht te nemen tot moord en corruptie. De zaken gaan goed mis wanneer Michaels heethoofdige neef het aanlegt met zijn dochter.
In 2020 zette Coppola, niet tevreden over dit deel, de schaar erin: hermontage Coda: The Death of Michael Corleone is tien minuten korter, kent onder meer een ander begin en einde en voelt veel meer als een epiloog in plaats van een direct vervolg. Precies zoals de film ooit bedoeld was. Het blijft de minste van de drie films, vooral door Coppola's keuze om zijn eigen dochter Sofia te casten als Maria Corleone, maar The Death of Michael Corleone is zonder meer een flinke verbetering.

The Freshman

1989 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Andrew Bergman. Met o.a. Marlon Brando, Matthew Broderick, Bruno Kirby, Penelope Ann Miller en Maximilian Schell.

Brando als peetvader die het onschuldige rijkeluiszoontje Broderick, op weg naar een filmschool in New York, een aanbod doet dat de knaap niet kan weigeren. Brando's Don Corleone-parodie is onbetaalbaar, Broderick is charmant-onhandig en de film is fris en geestig. De Newyorkse sfeer is sterk, het scenario van Bergman is origineel en onderhoudend. De uitstekende fotografie was in handen van William A. Fraker.

New York Stories

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Martin Scorsese, Francis Ford Coppola en Woody Allen. Met o.a. Nick Nolte, Rosanna Arquette, Heather McComb, Giancarlo Giannini en Woody Allen.

Drieluik met drie films van drie regisseurs die zich afspelen in New York.
1. Life Lessons. Van Martin Scorsese. Over oudere macho-kunstenaar (Nolte) en zijn assistente/minnares (Arquette) die er tussenuit wil knijpen. Camerawerk van Néstor Almendros.
2. Life without Zoe. Van Francis Ford Coppola. Variatie op het oude kinderboek 'Eloise' over een klein, rijk meisje dat in een hotel in New York woont, terwijl haar ouders de wereld rondreizen. Camerawerk van Vittorio Storaro.
3. Oedipus Wrecks. Van Woody Allen. Komedie, waarin een man letterlijk wordt achtervolgd door zijn zeurende moeder; Woody is in topvorm als het ongelukkige slachtoffer Sheldon Millstein, en Questel is om te gillen in de rol van zijn moeder Sadie Millstein. Het camerawerk is van Sven Nykvist.

Big

1988 | Komedie, Fantasy, Familiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1988. Komedie van Penny Marshall. Met o.a. Tom Hanks, Elizabeth Perkins, Robert Loggia, David Moscow en Mercedes Ruehl.

Tom Hanks is hier goed op dreef als Josh, de twaalfjarige jongen die bij een kermisattractie zijn wens in vervulling ziet gaan 'groot' te zijn. Hij wordt de volgende ochtend wakker met het lichaam van een dertiger, terwijl hij geestelijk en emotioneel nog twaalf is. Hij krijgt in New York een baan in een speelgoedfabriek, en komt door zijn deskundigheid in wat voor soort speelgoed kinderen willen, snel aan de top. Goed gedaan zijn de romantische scènes, waarin de jeugdige mentaliteit van Josh mooi contrasteert met de volwassen houding van Susan (Elizabeth Perkins).

Peggy Sue Got Married

1986 | Romantische komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1986. Romantische komedie van Francis Ford Coppola. Met o.a. Kathleen Turner, Nicolas Cage, Barry Miller, Catherine Hicks en Joan Allen.

Peggy Sue (glansrol Kathleen Turner) valt flauw tijdens een schoolreünie in 1985 en wordt wakker in eindexamenjaar 1960. Nu heeft ze de kans om vitale veranderingen door te voeren, zoals de relatie verbreken met Charlie (kolderieke Nicolas Cage), een amateur-zanger die zal uitgroeien tot apparatenkoning. De opzet en aanloop van de film zijn onderhoudend - hoewel volslagen incoherent - en het verhaal beklijft als een amusante vertoning. Volgens Turners memoires had Cage de film bijna verknald met zijn afgeknepen stem en valse tanden. Vermeende dronkenschap en diefstal van een chihuahua wist Cage met een rechtszaak uit Turners boek te houden.

The Cotton Club

1984 | Misdaad, Muziek, Thriller, Musical

Verenigde Staten 1984. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, James Remar en Lonette McKee.

Ambitieuze kijk op wederwaardigheden in en rond de legendarische jazzclub in het Harlem van de jaren 30, waar de werelden van showbizz en gangsters elkaar kruisten. Stilist Coppola vertelt honderduit over zijn fictieve hoofdpersonen - onder wie de zwarte tapdanser Hines en de blanke (en opvallend besnorde) trompettist Gere - zonder zich al te veel te bekommeren over zoiets als dramatische eenheid en zeggingskracht. De misdadige bijfiguren komen nog het best uit de verf. Verder geen klagen over de luxueuze en fotogenieke aankleding.

Rumble Fish

1983 | Drama, Familiefilm, Experimenteel, Actiefilm

Verenigde Staten 1983. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. Matt Dillon, Mickey Rourke, Diane Lane, Dennis Hopper en Diana Scarwid.

Dillon is zeventien en bewondert zijn oudere broer Rourke, die een paar weken geleden met onbekende bestemming is vertrokken. Niemand weet of hij ooit nog zal terugkomen, en Dillon neemt maar al te graag zijn plaats in in de motorbende. Hij wordt echter niet zo populair als zijn broer. Rourke komt plotseling terug en blijkt erg veranderd. Eigenzinnige film van Coppola, die eerder Europees dan Amerikaans aandoet. Coppola rekende definitief af met de klassieke Hollywoodfilm en leverde toch een verbluffend werkstuk af, met heel wat cinematografische en literaire verwijzingen. Hij schreef zelf het scenario, samen met S.E. Hinton, de auteur van de roman, wier THE OUTSIDERS hij al eerder verfilmde. Een individualistisch hoogtepunt in zijn carrière. De film werd, grotendeels in zwart-wit, opgenomen door Stephen H. Burum.

Four Friends

1981 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1981. Drama van Arthur Penn. Met o.a. Craig Wasson, Jodi Thelen, Jim Metzler, Michael Huddleston en Miklos Simon.

Ambitieus coming of age drama van de regisseur van Bonnie and Clyde speelt zich af in de suburb East Chicago in 1961. Van de vier vrienden uit de titel is er één een vrijgevochten meisje; de overige drie zijn jongens die haar bewonderen. De film begint in het laatste jaar van de high school en eindigt tien jaar later. Intussen is de wereld compleet veranderd en hebben de levens van de vrienden allerlei onverwachte wendingen genomen. De Joegoslavisch-Amerikaanse scenarist Steve Tesich propte het autobiografische verhaal wel erg vol, maar schetst een mooi tijdsbeeld. Ook bekend als Georgia's Friends.

The Godfather: A Novel for Television

1977 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1977. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall, James Caan en Diane Keaton.

4-delige miniserie. Speciale marathontelevisieversie van The Godfather en The Godfather: Part II, waarin de twee films chronologisch tot één geheel zijn versneden en waaraan overgebleven materiaal is toegevoegd dat in geen van beide bioscoopversies te zien was.

The Godfather: Part II

1974 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1974. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Al Pacino, Robert De Niro, Diane Keaton, Robert Duvall en Talia Shire.

Dit tweede deel van Coppola's epische portret van de duistere zijde van de Amerikaanse Droom is een van de zeer zeldzame voorbeelden van een vervolg dat minstens even sterk is als het origineel. Coppola splitste het verhaal op in twee verhaallijnen. In de ene zien we hoe Michael (Pacino) - de nieuwe Godfather - steeds cynischer, ongevoeliger, en gewelddadiger wordt. In een parallelle montage volgen we Michaels vader Vito (ijzingwekkend gespeeld door De Niro), die aan het begin van de twintigste eeuw probeert zijn van Sicilië naar Amerika geëmigreerde familie te onderhouden.

The Rain People

1969 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1969. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. James Caan, Shirley Knight, Robert Duvall, Marya Zimmet en Tom Aldredge.

Een zwangere huisvrouw van Long Island kan niet meer tegen haar huwelijk op, ontvlucht haar man en pikt onderweg een imbeciele rugbyspeler op. Sterk acteren en een puike regie triomferen over een zwak scenario waarvan het onderwerp zijn tijd jaren vooruit was.