Edie Sedgwick: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

The Chelsea Girls

1966 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1966. Drama van Andy Warhol. Met o.a. Nico, Ari, Bob 'Ondine' Olivio, Ingrid Superstar en Mario Montez.

In vijf hoofdstukken, die zich in en rond het Newyorkse Chelsea Hotel afspelen, maakt Warhol een balans op van de underground. Gedurende drie en een half uur observeert hij de leden van zijn 'gevolg', registreert hun gesprekken, toont hoe ze zich vervelen, gaan discussiëren, vrijen, van de ene kamer naar de andere gaan. De film wordt geprojecteerd op twee schermen, dus als iemand van de 'acteurs' van de ene kamer naar de andere gaat verdwijnt hij van het ene scherm om op het andere te verschijnen. Zo brengt Warhol een mozaïek van levens en gezichten. Sommigen zijn 'geacteerd', anderen niet. De film groeide uit tot de ultieme undergroundfilm en is zowat de beste documentaire die we onder ogen kunnen krijgen van het leven in de marge tijdens de jaren 1960. Ook al was de film gebaseerd op een scenario van Ronald Tavel laat Warhol zijn acteurs vrij improviseren. De meeste 'supersterren' van Warhols Factory namen deel aan de film. Hij maakt van de kijker een voyeur in de zuiverste zin van het woord, want de camera, gehanteerd door Paul Morrissey die ook tekende voor de montage, observeert enkel, zonder deel uit te maken van de actie. Geen film naar ieders smaak, wat trouwens gezegd kan worden van alle films van Warhol, maar een waardevol document over een verloren, maar invloedrijke periode. En hoe dikwijls kan je zeven uur film zien op drie en een half uur?

Kitchen

1965 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1965. Drama van Andy Warhol. Met o.a. Edie Sedgwick en Roger Trudeau.

De scène is een keuken. Er bevinden zich Edie, haar vriend Roger en een ander paar. Ze roddelen over elkaar, wisselen intieme belevenissen uit, bekennen homosexuele ontrouw, verklaren elkaar hun liefde. Iedereen reageert even onverschillig op wat er gezegd wordt. De film bestaat uit twee takes van elk 35 minuten en werd in onvervalste 'cinéma vérité'-stijl gedraaid. Zoals Warhol zelf verklaarde: er is geen motivering, samenhang of karakter, het is compleet belachelijk, zoals het leven zelf. Ronald Tavel schreef het scenario. Zoals alles van Warhol is het enkel geschikt voor de liefhebbers van underground en pop-art.

Beauty Number Two

1965 | Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1965. Romantiek van Andy Warhol en Chuck Wein. Met o.a. Edie Sedgwick, Gino Piserchio en Chuck Wein.

Edie en Gino liggen schaars gekleed op een bed, met tussen hen in een hond. Ze discussiëren over de naam van de hond, is het 'Horse' of 'Linka', over het feit of Gino Duitser of Italiaan is, over Billy Graham op tv, over haar oorbellen, over literatuur, over geluk, enz. Regelmatig betrekken ze co-regisseur Chuck Wein, buiten beeld, in hun gesprekken en terwijl ze aanstalten maken om te vrijen leest Chuck een verhaal voor of treedt met hen in discussie. De hele film wordt opgenomen door een onbeweeglijke camera en slechts sporadisch kijken de twee minnaars naar het publiek. Hun dialogen staan voor de leegheid van het bestaan en voor de oppervlakkigheid van de gemiddelde conversatie. Je raakt erdoor gefascineerd of je haakt na twee minuten af. Chuck Wein schreef het scenario, met teksten van J.D. McDermott en Gerard Malanga. Het camerawerk is minimaal en diende enkel om alles te registreren.