Lambert Hamel

Acteur

Lambert Hamel is acteur.
Er zijn 25 films gevonden.

Unter Verdacht - Das Karussell

2005 | Misdaad

Duitsland 2005. Misdaad van Ulrich Zrenner. Met o.a. Senta Berger, Gerd Anthoff, Rudolf Krause, Christian Redl en Catrin Striebeck.

Dr. Eva Maria Prohacek (Berger) en haar assistent Andr[KA1]e Langner (Krause) proberen inzicht te krijgen in een merkwaardige aanrijding, waarbij bosbouwer Janker (Redl) betrokken is. De ouders van Boris Ivanovic (Fischer) kwamen daarbij om het leven. De sporen duiden erop dat er nog een auto bij betrokken moet zijn, maar Janker bestrijdt dit. Dat Boris dreigt te worden uitgewezen naar een tante in Wladiwostok doet Eva veel verdriet, want ze moet aan haar eigen kind denken dat omkwam bij een verkeersongeval. Rondom het tijdstip van het ongeluk heeft de verkeerspolitie vlakbij de plaats des onheils een voortrazende sportwagen geblitst, maar op de foto is de bestuurder onherkenbaar. De auto behoort aan Edgar Keller (Feifel), die elektronika-onderdelen levert aan de firma Richter van Hermine Richter (Striebeck), een mecenas van de muziek. Hermine is getrouwd met Janker. Hierdoor belanden Eva en Langner in een wespennest van gesjoemel met belastingpremies, fiscale voordelen en zwart geld. Hoge ambtenaar van het Beierse ministerie van binnenlandse zaken Pollmann (Borcherding) dringt aan op snelle resultaten, terwijl Eva`s baas Dr. Claus Reiter (Anthoff) vreest voor zijn baan. Kan Eva dit keer bewijzen dat Reiter erbij betrokken is? Een sterke aflevering met Berger in topvorm, uitstekend gediend door Krause en de overige rolverdeling. Het scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Johannes Kirchlechner. Stereo, 16:9.

Die schöne Braut in Schwarz

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Claudia Michelsen, Julian Weigend, Gottfried John en Ken Duken.

De hebzuchtige erfgenamen van Simon Kath, die achter het net gevist hebben, laten zijn lichaam opgraven en een sectie verrichten, waaruit blijkt dat hij niet aan een natuurlijke dood is gestorven. De weduwe Sylvia Rosch (Berben), die de enige erfgename was, is naar Australi[KA3]e vertrokken, maar zij blijkt onvindbaar te zijn. Barbara Lahn (Michelsen) en Til Wegner (Weigend) van het BKA, die Sylvia vragen willen stellen over de omstandigheden, waaronder Kath is overleden, traceren haar in Rome. Sylvia is gelieerd aan bestsellerschrijver Aldo Calini (John), maar als zij betrapt wordt in bed met diens zoon Bob (Duken) schiet Calini zich door zijn kop. Voor de Romeinse politie valt er bij zo'n duidelijke zelfmoord niets te bewijzen hoewel Barbara en Til uit het opgestelde profiel weten, dat zij dit zorgvuldig gepland heeft. Uit de schets blijkt dat Sylvia het patroon volgt van een spin, die de Zwarte Weduwe genoemd wordt. Dit insect zoekt haar slachtoffer zorgvuldig uit, vangt het in haar net en doodt het. Er zijn ook aanwijzingen dat de slachtoffers jaren tevoren deel hebben genomen aan een zeiltocht in de Egeïsche zee, waarbij twee vrouwen te water raakten. Een van hen verdonk en de ander kwam aan land. Is Sylvia een van hen? Sylvia wordt gesignaleerd in Nice, waar Til een val opstelt. Sylvia valt voor zijn charme, maar heeft hem door en wil hem doden. Voordat dit gebeurt, redt Til Sylvia's leven door een man koud te maken, die het op haar gemunt had. Hij was een van de deelnemers van het zeiltochtje. Sylvia is kort daarop verdwenen. Til en Barbara zetten de jacht voort, die hen dwars door Europa voert. Het scenario van Holger Karsten Schmidt is heel onderhoudend en de rolverdeling doet het over het algemeen niet slecht. Berben, die uitsluitend onder de regie van Rola filmt, leeft zich uit in al die gedaanteverwisselingen en speelt moeiteloos de diverse gezichten die haar personage heeft. Toch vraag je je af of Berben nog wel de femme fatale kan spelen op deze leeftijd - ze is inmiddels de vijftig aardig gepasseerd. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Havanna Dream

2001 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Richard Engel. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

Bernd Zimmermann (Mackensy) is een fervent roker en hij nodigt zijn collega Stubbe (Wolfgang Stumph) uit voor een bezoekje aan het rokersparadijs Havanna Dream, een bar- restaurant, waar gastvrouw Carmen Badas (Kaya) de klanten lokt. De zaak is eigendom van Gisbert Gotzkowsky (Hamel), een voormalige medewerker van de DDR-ambassade in Havana op Cuba. Hij heeft een concessie om dure Havanasigaren te importeren en te verkopen. Juist als Stubbe, die een niet-roker is, en Zimmermann aanwezig zijn, sterft barman Jesus Martinez (Sandow), een Cubaan die voor Gotzkowsky de contacten onderhield. Al snel blijkt dat de getrouwde Jesus die een verhouding had met stripteaseuse Maria Schneider (Richter), vergiftigd werd met thee. Stubbe en Zimmermann houden zich onmiddellijk met het geval bezig en er zijn een rits verdachten: Jesus`s vrouw Maria (Breckwoldt), die een bloeiende begrafenisonderneming heeft en het stoffelijk overschot wel iets te vlot claimt; Pistorius (H[KA3]urrig), een stamgast van Jesus, en de eigenaar van een striplokaal op de Reeperbahn. Gotzkowsky zit in een vreemde positie: hij zou sigaren vervalsen, waardoor hij zijn zakken snel kon vullen en de Cubaanse regering zou inkomsten derven uit de afzet in Duitsland, maar hij had op het oog geen enkel belang bij de dood van Jesus. Het politieduo ontdekt dat Carmen een agente van de Cubaanse regering is en een onderzoek instelt naar de smokkel van sigaren uit haar land. Als in het veem van Gotzkowsky, waar de sigaren opgeslagen zijn, een Cubaan is doodgeschoten, die in Duitsland in exil leeft, zitten er heel veel verschillen aspecten aan de zaak, maar de speurders klaren uiteraard de moord. Ze laten de kijker nog lang twijfelen wie het gedaan heeft. Ondertussen zorgt het gebruikelijke subplot ervoor dat Stubbe aardig gehinderd wordt in zijn werk: echtgenote Caroline (Kr[KA3]o[KL29]ner), tante Charlotte (Homeyer) en dochter Christiane (Stephanie Stumph) hebben problemen op de autorijschool. Het scenario is van Michael Illner. Het camerawerk is van Peter Badel. Voor liefhebbers van de serie is deze aflevering goed genoeg.

Anwalt Abel - Salut, Abel!

2001 | Misdaad, Drama

Duitsland 2001. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Saskia Vester, Peter Sattmann en Christian Kohlund.

Marla Siloff (Froboess) heeft heel lang onschuldig gezeten wegens de moord op haar man. Ze is wegens goed gedrag en een gebrekkige gezondheid (vanwege de drank) vervroegd op vrije voeten gesteld. Niemand interesseert zich voor een verlopen vrouw, maar Abel (Halmer) wil haar helpen, want het is toch merkwaardig dat haar zwager Leopold Siloff (Hamel) na de dood van zijn broer plotseling rijk werd toen Marla eenmaal achter de tralies belandde. Jane (L`Arronge), die al heel lang het hof gemaakt werd door Reimer Reimers (Kohlund) besluit met hem te trouwen en naar Canada te gaan. Ze heeft haar ontslag al ingediend, maar ze helpt haar baas Jean uiteraard de (laatste) zaak tot op de bodem uit te zoeken zodat Marla haar rust kan vinden en ereherstel kan verkrijgen. Het scenario voor de laatste en twintigste aflevering is net zoals alle andere afleveringen afkomstig van `milieu-expert` Fred Breinersdorfer. Het is wat mager uitgevallen, omdat het als een afscheid bedoeld is, en Breinersdorfer heeft met iets teveel routine geschreven. Over de spelprestaties mogen wij tevreden zijn en we nemen met een zekere droevenis afscheid van onze onorthodoxe advocaat in een tijdperk dat ook de TATORT-commissarissen Paul Stoever (Manfred Krug) en Peter Brockm[KA3]oller (Charles Brauer) met pensioen gingen, en Kommissar Brinkmann (Karl-Heinz von Hassel) uit Frankfurt zijn laatste zaak oploste. Nou, tabee dan... Het camerawerk is van Pascal Hoffmann en Martin Lorenz.

SOKO 5113 - Im Namen Gottes

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Gloria Behrens. Met o.a. Wilfried Klaus, Hartmut Schreier, Michel Guillaume, Cay Helmich en Lambert Hamel.

Lange aflevering van de serie met het team uit de titel dat in het franciscaner klooster Johannisbronn in Beieren speelt. Op vrijdagavond is broeder Benedikt Auerbach niet bij zijn moeder Margot aangekomen om haar te begeleiden naar het graf van zijn vader op diens sterfdag. Als Margot Auerbach naar het klooster belt, zegt men dat hij er niet is, maar niemand heeft hem zien weggaan. Margot is bevriend met Anna Schickl (Sch[KA3]oner), de echtgenote van Horst, die de chef van SOKO 5113 is. Hoewel Benedikt officieel nog geen 36 uur vermist is, besluit Horst een onderzoekje in te stellen. SOKO-teamlid Maja Cramer (Helmich) heeft een idee: de monniken organiseren in het klooster weekends voor een betaalde retraite, waarmee zij dan weer missiewerk verrichten. Zij stelt voor er undercover heen te gaan en een kijkje te nemen, maar Maja heeft pech: vrouwen worden niet toegelaten. Horst en Theo Renner (Guillaume) schrijven zich in, maar moeten hun portables, cd-spelers en andere elektronische apparaten inleveren. De kijker weet inmiddels dat Benedikt hoogst waarschijnlijk niet meer in leven is, want zij hebben een figuur in het donker door een raam zien vallen. Ondertussen gaat SOKO- lid Manne Brand (Schreier) Rita Dr[KA3]ager (Baresch), de oogverblindende vriendin van Benedikt voordat hij het klooster inging, aan de tand voelen. Zij houdt aanvankelijk de boot af, maar Manne heeft haar snel door en zij vertelt hem dat ze nog steeds contact met Benedikt heeft en dat hij voorgoed het klooster zou verlaten, maar niet is komen opdagen. Ondertussen spioneren Horst en Theo rond en stellen vast dat heel wat broeders iets te verbergen hebben, maar kunnen nergens een touw aan vastknopen. Hun verbazing is heel groot als zij Maja zien binnenkomen en hen aan tafel bedient. Ze is de nieuwe keukenhulp van broeder Franz (Schmölzer). Zij hoort iedereen op een handige wijze uit. Zo blijkt er een moord in de buurt van het klooster te hebben plaatsgevonden, waaraan niemand graag herinnerd wordt. Korte tijd later duikt Manne op als tuinknecht. Het is eerst Manne en later Maja, die achter de vreselijke waarheid over de moord op Benedikt komt, terwijl Horst de abt, broeder Karolus op een jeugdzonde betrapt, de diefstal van originele manuscripten van Franciscus van Assisi, en Theo een fraude en gemanipuleer met computergegevens aan de dag legt. Broeder Franz is de kwaade genius, die voor een geringe hoeveelheid geld van kwaad tot erger kwam. Het camerawerk van Andreas Zickgraf en Jörg Viertel heeft goed gebruik gemaakt van de prachtige locatie en Behrens had de regieteugels stevig in handen. Het scenario van Conny Lens is geen meesterwerk, de gebeurtenissen passen iets te gemakkelijk en te naadloos in elkaar en het ongeruste en ongeduldige gedrag van dames Schickl, Auerbach en Dräger is een overbodig instrument om de spanning via het thuisfront op te voeren. Al met al sfeervol vermaak dat beslist niet vervelend is.

Feindliche Schwestern - Wenn aus Liebe Hass wird

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriel Barylli. Met o.a. Sylvia Leifheit, Gabriel Barylli, Eva Habermann, Ursula Karven en Maximilian Grill.

Susanne von Nienstedt (Leifheit) verhuist van Duitsland naar Mallorca, waar zij een glasblazerij overneemt. Haar zoontje lijdt aan asthma en haar man Christian (Barylli) is verslaafd aan het kansspel. Haar zuster Viola (Habermann) had een verhouding met Christian en door de verhuizing hoopt Susanne de problemen opgelost te hebben. Viola, haar zuster en rivale, raakt verbitterd als hun vader overlijdt en Susanne alles erft. Viola heeft nog maar één doel: Susanne vernietigen. Doordat ze contact heeft met het kindermeisje probeert ze haar neefje te kidnappen om Susanne op de kniën te dwingen. Susanne wordt verrast, maar laat zich niet klein krijgen. Pure pulp voor het strijken op een regenachtige middag. Alles ziet er gelikt uit, maar het scenario van Wolfgang Gensheimer is onverteerbaar en onorigineel. Het camerawerk van Hans Selikovsky toont ons opnames van Mallorca, die ons zo langzamerhand de oren uitkomen.

Deutschlandspiel

2000 | Drama, Historische film, Documentaire

Duitsland 2000. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Ustinov, Udo Samel, Lambert Hamel, Rudolf Wessely en Michael Mendl.

Lang docudrama over wat er zich afgespeeld zou hebben hoge politieke kringen in het jaar vóór de val van de Muur van Berlijn in 1989 en hoe de Duitse hereniging een jaar later op 3 oktober 1990 een feit was. Historisch gezien een der belangrijkere gebeurtenissen van de 20ste eeuw. Sommige figuren uit de politiek zijn heel goed gecast, Heesters als Thatcher en Samel als Gorbatsjov, maar Hamel als Kohl en Kowalski als Krenz zijn minder, maar dit is niet afstotend. Het geloofwaardige scenario is van regisseur Blumenberg, die het als een soort thriller heeft geschreven. Het is zoveel mogelijk op de historische feiten gebaseerd dankzij de inbreng van Guido Knopp, die de redactie van deze film voor zijn rekening nam. Knopp geldt als een grote autoriteit op het gebied van moderne Duitse geschiedenis. Drama wordt afgewisseld met veel en lange journaalopnames, wat beslist niet storend is, maar juist verhelderend werkt. De verschillen tussen de rolverdeling en de werkelijke kopstukken uit de geschiedenis is evenwel opvallend. De naïviteit van de Engelsen en hun behoudendheid over gebeurtenissen is verbazingwekkend. De toenmalige Franse president François Mitterand is door Blumenberg en Knopp te flatteus afgeschilderd, want juist Mitterand door zijn gevorderde leeftijd en de geheim gehouden slopende en sluimerende kanker verloor in die tijd zijn grip op de werkelijkheid en toonde te weinig besef voor wat er gebeurde. Dit was aan het begin van de tweede ambtstermijn van Mitterand. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Deel één is getiteld AUF DIE STRAßE en deel twee EILIG VATERLAND. Interessant om inzicht te krijgen in de gebeurtenissen.

Nur ein toter Mann ist ein guter Mann

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Wolf Gremm. Met o.a. Thekla Carola Wied, Dieter Mann, Rolf Becker, Lambert Hamel en Franziska Bronnen.

Tijdens hun stormachtige huwelijk heeft Walter Winkler (Mann) het zijn vrouw Ursula (Wied) niet gemakkelijk gemaakt; ze moest hem bij zijn waaghalzerij volgen. Zijn grove optreden werd niet haar, maar hem fataal. Walter die een onderneming heeft in verpakkingen, was aan zijn centen gekomen door zijn bankier te chanteren met de hulp van dure call-girl Elisabeth Stein (Ruland). Ursula bloeit op nadat Walter onder de groene zoden ligt. Ze is nu de baas over het bedrijf, dat door toedoen van Walters grootste concurrent Willi Wontura (Hamel) failliet dreigt te gaan. Willi laat geen streek ongemoeid. Als Ursula ook met afpersing bedreigd wordt vanwege de onnatuurlijke dood van de opdringerige pianostemmer Schwarzenberg (Terne) en minnaar Reinhard Ehler (goed voor in bed, maar niet voor de zaak), krijgt zij onverwacht hulp van Elisabeth. De dames staan hun mannetje, maar geloven in de finale dat de uitspraak uit de titel, hen tenslotte niet van nut is, want zonder vent is er ook niks aan. 'Kerels', zo vinden zij, 'verdienen op zijn minst één kans'. De satirische roman van Gaby Hauptmann is beslist origineel, al mag je haar wellicht wat eenzijdigheid verwijten. De rolverdeling, zowel het sterke als het zwakke geslacht, zette onder de vaardige regie van Gremm die ook de roman bewerkte, zijn beste beentje voor. Vakkundig camerawerk, inclusief mooie opnames tijdens ruig weer voor de Mallorcaanse kust van Carl. F. Koschnik.

Stürmischer Sommer

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Udo Wachtveitl, Timothy Peach, Harald Leipnitz, Lambert Hamel en Margrit Sartorius.

Christoph Singer (Wachtveitl) is kapitein op de grote vaart. Hij is afkomstig uit een Beiers dorpje aan de idyllische Chiemsee, waar zijn broer Markus (Peach) het ouderlijke huis (en haard) verkwanseld heeft aan onroerendgoedspeculant Gustav Schmolcke (Hamel). Christoph wordt ten onrechte beschuldigd van een moord en het ziet er naar uit dat hij zijn carri[KA2]ere zal moeten slijten als schipper van een rondvaartboot op de Chiemsee. Hij ontmoet de knappe Veronika (Sartorius) die al beloofd is aan een onbetrouwbare fabrikant van vleeswaren, voor wie ze echter niks voelt. Er is een probleempje: ze is de dochter van Gustav Schmolcke. Christoph en Veronika ontmoeten elkaar in het geheim en zo komen ze erachter dat stropers in zeer smerige zaken verwikkeld zijn, die erger zijn dan het strikken van een konijntje. Tegen de finale komt alles weer goed in deze neo- Heimatfilm, die speciaal gemaakt werd voor het kleine scherm. Het voorspelbare scenario is van Jürgen König en Marga Lindner en het camerawerk is van Bernd Fiedler. De spelprestaties kunnen ermee door.

Mein ist die Rache

1998 | Drama, Thriller

Duitsland 1998. Drama van Thomas Jauch. Met o.a. Nadja Uhl, Ulrich Noethen, Lambert Hamel, Michael Lott en Doris Kunstmann.

Na[KA3]ieve, zwijmerige Evi (Uhl) is twintig. Als wees is ze opgegroeid op kosten van de vrijzinnige gemeente. Ze is opgeleid tot kleuterjuf en moet haar schuld inlossen door voor de kerk op kinderen te passen. Ouderling Kr[KA3]oger (Hamel) is voor haar verantwoordelijk. Hij maakt avances en valt haar lastig met ongewenste intimiteiten. Komt op de proppen financieel adviseur Richard Girres (Noethen), die bijna twee keer zo oud is als Evi. Hij is een super gladprater, die Kröger overhaalt de zwarte kas te beleggen in Hongkong, maar in werkelijkheid belanden de centjes op zijn bankrekening in Monte Carlo. Het bedrog valt algauw op. Hij 'redt' Evi en zichzelf uit Krögers handen met een ongedekte cheque, omdat hij meent dat Evi Kröger wegens handtastelijkheden kan aangeven. Evi wordt prompt verliefd op Richie en die twee besluiten te trouwen, maar het huwelijk wordt wegens Richie's veelvuldige ontrouw en diens onwil om een gezin te stichten een grote teleurstelling. Met een stel nieuwe slachtoffers van Richie probeert Evi haar gram te halen. De afloop van deze charmante, maar onbelangrijke film, is toch nog eventjes een verrassing. Het luchtige scenario is van Fred Breinersdorfer. De fotografie is afkomstig van Diethard Prengel. Van die lieve Uhl hopen we in de toekomst nog meer te zien.

Die Traumnummer

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Kerstin Draeger, Ingo Naujoks, Manou Lubowski, Lambert Hamel en Claudia Wenzel.

Dr. Rita Ludwig heeft een telefonische hulplijn opgezet voor mensen met zieleleed. Wenzel (Naujoks), die in een rolstoel zit door een ongeluk en Marc (Lubowksi) zijn haar medewerkers. Ze beantwoorden vragen en lossen problemen op. Wenzel heeft veel succes en Carin (Draeger) wordt verliefd op zijn stem. Ze weet door te dringen tot het bedrijf, maar komt er niet een, twee, drie achter wie 'de stem' is. Wenzel haalt Marc over om voor hem te posteren, net zoals is in Cyrano de Bergerac, maar na korte tijd stelt Carin vast dat er iets niet klopt. Deze eigentijdse film eindigt met een happy-end. Scenario van Thomas Nippold. Camerawerk van Rolf Greim.

Tatort - Der König kehrt zurück

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Michael Gutmann. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Gottfried John, Angelika Bartsch en Benedikt Volkmer.

Harry Mucher (John), een bekende Hamburgse gangster uit de rosse buurt met de bijnaam uit de titel, komt na jaren uit de bajes en zorgt meteen voor grote onrust onder zijn oude `vrienden` in het milieu. Vooral Jochen Rakuscha (Hamel) die Harry jaren geleden als bankovervaller verlinkte, krijgt het Spaans benauwd. Kort daarop wordt Harry door commissarissen Stoever (Krug) en Brockm[KA3]oller (Brauer) op verdenking van moord aangehouden. Brockm[KA3]oller twijfelt er niet aan dat Harry de dader is, maar Stoever is niet helemaal overtuigd. Via Jan (Volkmer), de zoon van prostituée Kirsten Fassbeck, komt het smerissenduo op een bepaald spoor en krijgt Paul Stoever gelijk. Sterke krimi, geschreven door Felix Mitterer en regisseur Gutmann. Behoorlijke rol van John als zieke schurk, die alleen nog maar zijn rust wil. Het 25ste geval van Stoever en Brocki, aflevering 318.

Gabriellas Rache

1995 | Komedie, Actiefilm

Duitsland 1995. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Heidelinde Weis, Horst Naumann, Manfred Zapatka, Lambert Hamel en Gert Burkard.

Gabriella Schoenwitz (Weis) is getrouwd met haar droomprins. Haar goed geordende wereldje stort in als haar man tijdens een zakelijk dispuut met zijn drie compagnons aan een hartaanval overlijdt. Met de nodig elan besluit zij de vroegtijdige dood van haar echtgenoot te wreken door het euvele trio te ru[KA3]ineren. Hierbij wordt zij geholpen door klungelende detective Leon Vestner (Striebeck). Het is maar net wat je onder leuk verstaat hoewel de film niet slecht is vertolkt. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Das Schicksal der Lilian H.

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Marijan David Vadja. Met o.a. Lambert Hamel, Klaus Peter Thiele, Courtney Thorne-Smith, Claudia Michelsen en Manfred Zapatka.

Kurt Kayser heeft de leiding over een groot chemieconcern, waarvan zijn doodzieke vrouw Irene de eigenares is. Kurt heeft een affaire met zijn secretaresse Lilian. Er komt echter een abrupt einde aan deze verhouding. Lilian wil haar woede botvieren op Irene. Diezelfde nacht wordt Irene echter vermoord. De verdenking valt gelijk op Lilian. Na een lang proces wordt ze veroordeeld voor de moord op de vrouw van haar baas. Haar advocaat zet zich volledig in om haar onschuld te bewijzen, aangezien hij verliefd op haar is geworden

Einfach nur Liebe

1993 | Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1993. Familiefilm van Peter Timm. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Benno Fürmann, Regula Grauwiller, Steffen Wink en Eva Haßmann.

De school van Mamba gaat in vlammen op, en daarmee ook zijn droom: zijn gitaar. Op de nieuwe school heerst een sfeer van angst en geweld. Dat komt vooral door de oorlog tussen twee jeugdgangs, de Ghettoboys en de Smashers, die elkaar tot bloedens toe bestrijden. Dan verschijnt de nieuwe leraar Pilgrim ten tonele.

Das Schicksal der Lilian H.

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Marijan David Vajda. Met o.a. Claudia Michelsen, Francis Fulton-Smith, Klaus Peter Thiele, Lambert Hamel en Manfred Zapatka.

Zeer voorspelbare suspense-film over secretaresse Michelsen, die een affaire had met haar baas Thiele. Na de moord op diens vrouw, wordt de jonge Michelsen veroordeeld tot levenslang, maar gelukkig is advocaat Fulton-Smith er nog om aan te tonen dat zij het niet gedaan kan hebben. Onderdeel uit de tv-serie Gefährliche Leidenschaften.

Widerspenstige Victoria

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Uschi Glas, Muriel Baumeister, Rainer Strecker, Lambert Hamel en Liane Hielscher.

Victoria Wiessner (Glas) wordt weduwe. Samen met haar overleden man voerde ze een confectie-atelier, maar het vertrouwen van haar echtgenoot in haar zakelijke vermogens was niet zo groot. Hij heeft n.l. in zijn testament bepaald dat Ernst Habich (Hamel), een omhoog gevallen boekhouder, de zaak moet gaan leiden. Het blijkt alras dat Ernst geen verstand heeft van textiel en dameskleding. De zaak doorbreekt heel vlot de limiet van de debetstand bij de bank, waarop het geldinstituut zich wil vergrijpen aan Victoria`s priv[KA1]evermogen. Victoria besluit voor dit alles een stokje te steken. Een vrolijke film, aardig gespeeld door het snoesje van toen (jaren 1950), Glas. Simpel, oprecht vermaak. Het scenario is van Karlheinz Freynik en het camerawerk is van Franz Rath.

Happy Birthday, Türke!

1992 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1992. Mysterie van Doris Dörrie. Met o.a. Hansa Czypionka, Özay, Doris Kunstmann, Lambert Hamel en Ömer Simsek.

In een geheel eigen spirituele stijl die zich zeker mag meten met Dashiel Hammet- en Raymond Chandlerachtige scenario`s, een spannende detectivefilm over de perfect Duits sprekende Turkse wees en private-eye Czypionka, die echter geen woord Turks spreekt. Hij krijgt opdracht van landgenote Ozay om haar vermiste vader op te sporen. De film begint op Czypionka`s verjaardag (vandaar de titel) en voert de kijker naar de rosse milieus van Frankfurts onderwereld en ontmaskert uiteindelijk een moorddadige corruptie bij de politie. Naar de bestseller van Jakob Arjouni door Dörrie zelf bewerkt tot een script met rake parodieën op de hedendaagse Duitse samenleving. Czypionka werd gelouwerd met de Beierse filmprijs als meest belovende acteur van het jaar. Camerawerk van Helge Weindler.

Frau bleibt Frau

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Franz Geiger. Met o.a. Peter Fricke, Lambert Hamel en Sona MacDonald.

De getrouwde staatssecretaris Erwin Pfeiffer heeft in het geheim een relatie met actrice Miranda. Als hij minister wordt wil hij geen afstand doen van zijn geliefde en eist hij van zijn jongere broer dat hij met haar trouwt, maar Miranda kan het niet uitstaan dat Erwin niet in het openbaar voor haar kiest

Bumerang-Bumerang

1989 | Misdaad

Duitsland 1989. Misdaad van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Katja Studt, Jürgen Vogel, Jan Plweka, Lambert Hamel en Bernd Tauber.

Evi, een scholiere van een middelbare school krijgt een lift van een super-conservatief politicus, Herr Reindl. Als overtuigd lid van een antikerncentrale-beweging maakt zij gebruik van de unieke gelegenheid en grijpt het pistool uit het dashboard-kastje van de auto; ze ontvoert Reindl. Hij probeert echter op zijn beurt - uitgekookt als hij is - politieke munt te slaan uit zijn ontvoering. Een film zonder dramatische spanning met teleurstellende stijve dialoog.

Der Unsichtbare

1987 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1987. Komedie van Ulf Miehe. Met o.a. Klaus Wennemann, Barbara Rudnik, Nena, Benedict Freitag en Camilla Horn.

Benjamin, van beroep tv-presentator, heeft een onzichtbaar makende mantel geërfd. Daarmee merkt hij dat zijn vrouw hem ontrouw is, wat zijn leven flink in de war brengt. Een wervelende, heel originele komedie.

Der Angriff

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Theodor Kotulla. Met o.a. Pascale Petit, Michael König, Claude-Oliver Rudolph, Andras Friscay en Lambert Hamel.

Een vrouw in een klein dorp wordt door twee jonge kerels overvallen. Als zij na haar geslaagde ontsnapping probeert het tweetal ter verantwoording te roepen, stuit zij bij haar medeburgers slechts op onbegrip en afwijzing. De film tracht de sfeer van kleingeestigheid en intolerantie te beschrijven, maar faalt door te weinig overtuigend spel. Naar het boek van Robert Merle dat in het Engels verscheen onder de titel Death is my Trade dat door Kotulla bewerkt werd tot scenario. Het camerawerk is van Jacques Steyn.

Marie Ward - Zwischen Galgen und Glorie

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Angelika Weber. Met o.a. Hannelore Elsner, Irm Hermann, Julia Lindig, Mathieu Carrière en Lambert Hamel.

Dit is een oppervlakkige plaatjesfilm over Marie Ward, die een katholieke orde stichtte ten tijde van de katholiekenvervolging in Engeland in de 17e eeuw. Ze vocht voor de officiële erkenning van haar geloofsgemeenschap.

Martin Luther

1983 | Biografie, Historische film

Duitsland 1983. Biografie van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Lambert Hamel, Herbert Stass, Heini Göbel, Michael Habeck en Horst Sachtleben.

Portret van Martin Luther (Hamel) dat speelt in de periode van 1502-21. Als monnik, en later als priester, stuit het systeem van de aflaat (het verkopen van je zonden) door Tetzel (Habeck) hem tegen de borst. Luther heeft verregaande, democratische denkbeelden zoals het scheiden van staat en kerk, die hun tijd ver vooruit zijn. Als hij 34 jaar oud is, en gebelgd in 1517 zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg hamert, breekt de hel los over zijn voorstellen tot hervorming. Eerst moet hij zich verantwoorden tegenover Kardinal Cajetan (F[KA3]urbringer), de afgezant van Paus Leo X (Pfaff), die hem prompt in de ban stopt: exsurge domine. Luthers geschriften worden in het openbaar verbrand (dit leidde ruim driehonderd jaar later tot de `waarschuwing` van de dichter Heinrich Heine - een volk dat zijn boeken verbrandt, vernietigt zichzelf - en de boekverbranding honderd jaar later door de nazis). Als deze `ketter` niet tot inzicht kan komen, bemoeit tenslotte keizer Karel V (Pleva) zich met de zaak, dat tot gevolg had dat er doden vielen onder de bevolking. Luther geniet echter bescherming van de progressieve adel, die hem proberen te gebruiken voor persoonlijke doeleinden - de graaf van Hessen wil zijn bigamie goedgekeurd krijgen - en/of politiek gekonkel. Op de rijksdag te Worms in 1521 probeert men Luther te bewegen zijn hervorming te herroepen, maar Luther weigert. Hij verblijft daarop op de Wartburg bij Eisenach en sticht de eerste protestantse gemeente, treedt uit de kerk en huwt met Katharina von Bora. De Lutherse kerk is de kleinste groepering binnen de hervormde gemeenschap en het is nauwelijks bekend dat Luthers geschriften het anti-semitisme hebben bevorderd. Het scenario van Theodor Schübel beroert slechts de oppervlakte van de complexe persoonlijkheid van Luther, die er netjes, enigszins neutraal, vanaf komt. De rollen zijn naar behoren ingevuld en de regie is goed. Het camerawerk is van Rolf Romberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (5)

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Manfred Krug en Maria Sebaldt.

Op deze reis is er een nieuwe kapitein (Weiss), maar de bemanning (Keller en Hehn) is dezelfde gebleven. De passagiers worden als vanouds door bekende karakterspelers worden vertolkt. In HERZ IST TRUMPF verwaarloost aannemer Ulrich M[KA3]obius (Krug) zijn vrouw (Sebalt) zodat zij zich het hoofd op hol laat maken door een jonge aanbidder, Peter B[KA3]ohne (Hansen). Ondertussen houdt Ulrich zich bezig met zijn grote passie, skaat, een kaartspel met 32 kaarten, waarmee hij de man (Wepper) van een pas getrouwd stel uit M[KA3]unchen inmaakt en in de financi[KA3]ele problemen brengt. S[KA3]ANGERIN UND ZAUBERER gaat over de voormalige operazangeres Eliane Roth (Peltzer), die aan boord recitals geeft onder pianobegeleiding van een verbitterde Hans Plattner (Diess) die dit engagement een grote vernedering vindt. Door de toevallige ontmoeting met dirigent Pieter van Kraan (Meinrad), die een reis maakt om zijn memoires op te schrijven, krijgt Eliane haar zelfvertrouwen weer terug. De laatste episode heeft de alleszeggende titel BORDBEKANNTSCHAFTEN. Werner Hansen (Wussow) deelt zijn hut met Herr Gerold (Hamel), die hij een onaangenaam sujet vindt en bovendien laat Gerold evenals hijzelf zijn oog vallen op de eenzame Anette (Schell), die 'zu haben ist'. De verhaaltjes stellen niets voor maar zowel het eerste als het laatste hebben een aardige bezetting, die het kijken de moeite waard maken. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, Herbert Reinecker en Claus Tinney. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lambert Hamel op televisie komt.

Reageer