Barbara Rudnik

Acteur

Barbara Rudnik is acteur.
Er zijn 66 films gevonden.

Solo für Schwarz - Tödliche Blicke

2007 | Thriller

Duitsland 2007. Thriller van Martin Eigler. Met o.a. Meral Perin, Harald Schrott en Barbara Rudnik.

Wanneer een digitale camera, met daarop schokkende beelden van een vrouw die gemarteld wordt, gevonden wordt bij een wegrestaurant, wordt commissaris Katharina Petrescu ingeschakeld om dit tot op de bodem uit te zoeken.

Der fremde Gast

2007 | Thriller

Duitsland 2007. Thriller van Markus Rosenmüller. Met o.a. Barbara Rudnik, Jasmin Schwiers en Dominic Raacke.

Tijdens een zwoele zomernacht worden voormalig jeugdrechter Fred Lenowsky en zijn vrouw Greta doodgeschoten. De politie staat voor een raadsel. Tegelijkertijd in de Provence. Rebecca Brandt krijgt onverwachts bezoek van Maximilian Kemper, een ex-collega van haar overleden man. In zijn kielzog twee lifters, Marius en Inga. Inga komt er al gauw achter dat Marius haar haat, maar waarom? En wat hebben de twee zaken met elkaar te maken?

Solo für Schwarz - Der Tod kommt zurück

2006 | Thriller

Duitsland 2006. Thriller van Martin Eigler. Met o.a. Burghart Klaußner, Harald Schrott en Barbara Rudnik.

Profiler Hannah Schwarz krijgt in haar nieuwe werkkring te maken met een familietragedie. In een huis aan de rand van Schwerin is het echtpaar Krug vermoord. Overlevenden zijn de vijftienjarige zoon Carsten, die met zijn vrienden op pad was en zijn elfjarige broer Patrick, die met griep in bed lag. Iedereen hult zich in een diep zwijgen.

Drei Schwestern made in Germany

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Oliver Storz. Met o.a. Karoline Eichhorn, Barbara Rudnik en Mavie Hörbiger.

Duitse vrouw in een Amerikaans garnizoensstadje in Zuid-Duitsland staat op het punt om te trouwen met een Amerikaanse kolonel. Als een afperser roet in het eten dreigt te gooien, komen de vrouw en haar twee zussen in actie.

Solo für Schwarz: Tod im See

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Martin Eigler. Met o.a. Meral Perin, Harald Schrott, Barbara Rudnik en Burghart Klaußner.

Politiepsycholoog Hannah Schwarz ontmoet psychiater Hörster, die kort geleden zijn vrouw heeft verloren en wiens dochter nu ook spoorloos is verdwenen. Als het meisje kort daarop dood wordt teruggevonden, wordt grote druk op Hörster uitgevoerd door politie. Heeft zijn politiek-correcte handelswijze onder het DDR-regime bij nader inzien de dood van zijn vrouw tot gevolg gehad?

Solo für Schwarz - Tod im See

2005 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Martin Eigler. Met o.a. Barbara Rudnik, Harald Schrott, Meral Perin, Birke Bruck en Burghart Klaußner.

Tweede aflevering met een avontuur van de psychologe bij de politie Hannah Schwarz (Rudnik). Ze is naar Schwerin gereisd voor de begrafenis van haar vader en ontmoet aan het prachtige meer psychiater Karl H[KA3]orster (Klau[KL29]ner), die onlangs weduwnaar geworden is. Ze vinden elkaar sympathiek. Korte tijd later verdwijnt Karls dochter en wordt later levenloos gevonden. De politie begint een onderzoek en Hannah besluit te blijven om Karl te helpen. Karls toenmalige lidmaatschap van de SED werpt een bepaald licht op de zaak en het is niet uitgesloten dat hij het slachtoffer is geworden van wraak. Het wordt een confrontatie met Hannah`s eigen verleden als Ludger Zens (Stötzner) opduikt. Ludger was 25 jaar geleden Hannah's vriend aan de universiteit. Hannah behaalde haar diploma, maar Ludger sjeesde en werd een nietsnut. Hij is nog steeds niet over hun toenmalige scheiding heen en begint een blok aan Hannah's been te worden. Het scenario van Sven Poser en regisseur Eigler is heel verrassend. Het is niet alleen een spannend verhaal met onverwachte wendingen en chantage, maar tegelijkertijd laat het zien dat de Berlijnse muur slechts heel langzaam verdwijnt uit de hoofden van de mensen en dat afrekenen met het verleden geen gemakkelijke zaak is. Het spel van de rolverdeling is sterk, vooral van hoofdrol Rudnik. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Oktoberfest

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Johannes Brunner. Met o.a. Barbara Rudnik, Peter Lohmeyer, August Schmölzer en Gunnar Möller.

Regisseur Brunner woont in München, studeerde in München, is filmdocent in München, en lokaliseerde zijn ambitieuze debuutfilm natuurlijk ook in München. Of preciezer gezegd, op het legendarische Münchener Oktoberfest, de beroemde meerdaagse bierovergoten kermis. Een film als reclame voor 'München wereldstad'? Volgens de regisseur niet. Hem stond iets 'universeels' voor ogen, iets met een feestterrein als bruisende microkosmos. Mooi bedacht, maar het pakt niet goed uit. Oktoberfest is een onsamenhangende aaneenschakeling van scènes over opbloeiende romances, knallende ruzies en relationele perikelen. Met goed spel, dat dan weer wel.

Ohne einander

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Martin Eigler. Met o.a. Meral Perin, Harald Schrott en Barbara Rudnik.

Moeder Ellen is een drukke journaliste in München, vader Sylvio een succesvolle schrijver. Ze hebben een vrij huwelijk, waar hun kinderen Sylvi en Alf niet echt blij mee zijn. Ellen heeft namelijk een minnaar, de rijke industrieel Ernest Müller-Ernst. Deze verklaart echter zijn liefde aan Ellens dochter Sylvi, wat nu?

Die Mandantin

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Markus Rosenmüller. Met o.a. Barbara Rudnik, August Zirner, Jasmin Gerat, Andy Gatjen en Hans-Jochen Wagner.

Advocaat Ariane Leonhard is de enige die kan verhinderen dat haar cliënt een moord begaat. Hoe meer ze zich echter verdiept in het leven van haar cliënt, des te meer raakt ze gefascineerd door deze geheimzinnige vrouw. Het contact tussen de twee vrouwen wordt persoonlijker, en uiteindelijk worden ze intiem met elkaar. Maar dan ontdekt Ariane dat haar cliënt van plan is haar eigen echtgenoot te vermoorden.

Die Leibwächterin

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Markus Imboden. Met o.a. Barbara Rudnik, Ulrike Folkerts en Marco Bretscher-Coschignano.

Mona Dengler is bodyguard en moet instaan voor de veiligheid van de voorzitter van de EU-landbouwcommissie, Johanna Sieber. Deze heeft vele vijanden gemaakt, waaronder een groot internationaal concern. Deze zal grote verliezen lijden als de door Johanna opgestelde EU-richtlijnen worden doorgevoerd. Het concern gaat zelfs zover, dat ze Mona proberen te chanteren met haar verslaafde zoon Philip, maar Mona is niet zo makkelijk klein te krijgen en gaat op zoek naar de schuldigen.

Zwei Wochen für uns

2004 | Drama, Komedie

Duitsland 2004. Drama van Met o.a. Barbara Rudnik, Götz Schubert, Helmut Zierl, Cynthia Witt en Eva Kryll.

Architect Klaus Heller en zijn vrouw Ina, die rechter is, besluiten om twee weken samen zonder kinderen met vakantie te gaan om de schade in te halen van het drukke leven. Klaus kan het werk echter niet loslaten en de reservering in een spahotel is een voorwendsel om met zijn partner Erik af te spreken en de laatste hand te leggen aan een groot project. Als Ina dit ontdekt, is ze woedend. Klaus denkt dat zij het uit nijd met Erik heeft aangelegd in de daarop volgende nacht. Het tweetal moet aardig wat moeite doen om het weer bij te leggen. Het scenario betreft een simpele huwelijkskomedie der misverstanden, die door de hoofdrollen erg leuk wordt ingevuld.

Sehnsucht nach Liebe

2004 | Drama, Romantiek

Duitsland 2004. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Marco Bretscher-Coschignano, Benjamin Sadler, Barbara Rudnik, Rudolf Kowalski en Marco Bretscher-Coschignano.

Na de dood van haar man ziet dorpsdominee Anja zich ten opzichte van haar twee kinderen en de geloofsgemeenschap verplicht de draad snel weer op te pakken. Herbert, een vriend van haar man, is zeer behulpzaam voor Anja en is heimelijk verliefd op de positief ingestelde vrouw. Maar, als de aantrekkelijke boerenzoon Jochen na lange tijd weer opduikt in het dorp en Anja zich in een stormachtige affaire met de man stort, dreigt dit haar leven zowel privé als beroepsmatig danig te verstoren

Tod im Park

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Martin Eigler. Met o.a. Barbara Rudnik, Harald Schrott, Meral Perin, Dieter Mann en Birke Bruck.

De 47-jarige psychologe in de criminaliteit Hannah Schwarz (Rudnik) is als zeven-jarig kind met haar moeder de DDR ontvlucht vlak voordat de Muur van Berlijn werd opgericht. Haar vader zou nakomen, maar is in Schwerin gebleven. Hannah`s moeder was hierover zeer verbitterd. Zij heeft het beeld van Hannah`s vader altijd verguisd, waardoor Hannah nooit over hem heeft nagedacht, ook tijdens haar studie. De vader heeft zich opgewerkt als overtuigd communist bij de politie van Berlijn. Anderhalf jaar geleden is haar moeder aan kanker overleden en nu is haar vader gestorven. Hannah gaat met frisse tegenzin naar Schwerin voor de begrafenis. Ze ontmoet Suse Richter (Bruck), de conci[KA3]erge en vertrouwelinge van haar vader en de gepensioneerde officier van justitie Beus (Mann), die vertelt dat haar vader zich vlak voor zijn dood had opgewonden over een mysterieuze moord. Tussen de spullen van haar vader vindt Hannah de nodige aanwijzingen, die haar doen geloven, dat deze zaak in verband staat met een zaak uit het verleden, waar haar vader aan het begin van zijn carri[KA2]ere bij betrokken geraakt was. Ze neemt contact op met het jonge hoofd van de afdeling moordzaken Katharina Petrescu (Perin), die Hannah's hulp afslaat. Ondertussen kan Hannah zich niet meer losmaken van de zaak, die kennelijk in verband staat met haar verleden, en haar denkbeelden over dat verleden danig in de war zal brengen. Een sterk en spannend scenario van Sven Poser en regisseur Eigler over de schokkende confrontatie met de waarheid en werkelijkheid, waaraan voorheen nimmer gedacht werd. Rudnik is boeiend in haar hoofdrol en krijgt daarbij de juiste steun van de bijrollen onder de strakke regie van Eigler. Het camerawerk is van Wedigo von Schultzendorff.

Im Schatten der Macht

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Oliver Storz. Met o.a. Michael Mendl, Matthias Brandt, Wolfgang Grindemann, Dieter Pfaff en Michael Quast.

Herbert Frahm, een overtuigde anti-nazi ontvluchtte in de jaren 1930 zijn land en ging naar Noorwegen, waar hij onder de schuilnaam Willy Brandt leefde. Veel geluk had hij niet, want Noorwegen werd bezet door de nazi`s tijdens WO II (1940-45). Hij werd als Willy Brandt in 1957 burgemeester van West-Berlijn en in 1964 voorzitter van de Duitse socialistische partij, SPD. Hij bouwde in die periode internationaal een sterke reputatie op. In 1969 werd hij bondskanselier en begon aan de opening naar het oosten, wat later bekend werd als Ost-Politik. De machthebbers in het boeren- en arbeidersparadijs de DDR, hadden natuurlijk weinig belang bij iemand die uit wroeging een krans legde in Auschwitz, en die ging baden in de Zwarte Zee om met Leonid Breshnjev, de eerste partijsecretaris van de Russische communistische partij, om de Duitse hereniging te bespreken. Het lukte hen om een Stasi-spion als persoonlijk adviseur te laten doordringen tot Brandt. Daarmee hadden ze de bondskanselier in de hand en konden zij hem maken en breken. Deze film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, gaat in op deze waargebeurde zaak, die begint op het moment dat de spion, die G[KA3]unther Guillaume (Brandt) heette, verdacht werd door Dr. G[KA3]unter Nollau (Quast), een hoge ambtenaar. Hij stelde de minister van binnenlandse zaken Hans-Dieter Genscher (Pfaff) op de hoogte, die Brandt (Mendl) informeerde. Men besloot alles geheim te houden totdat men harde bewijzen tegen Guillaume verzameld had, maar Guillaume kreeg door dat men op hem loerde. Na terugkeer van zijn vakantie, bekende hij zich tot spion van de Stasi en legerofficier uit de DDR - iets wat voor die tijd nimmer was voorgekomen. Het leidde tenslotte tot Brandts aftreden en opvolging door Helmut Schmidt (Boysen) in 1974. Hoewel Helmut Schmidt bewees een goede kanselier te zijn, die tenslotte gewipt werd door een andere Helmut - Kohl- van de oppositie, verloor Duitsland met Brandts aftreden een groot staatsman, die echter nog lange tijd aanbleef als partijvoorzitter van de SPD. De film die grotendeels gevuld wordt met politieke discussies, werpt een licht op Brandts zwakheid en hoe het mogelijk was dat Guillaume op zo'n hoog niveau kon doordringen: vrouwen. De rolverdeling is heel goed, men heeft een poging gedaan om de historische figuren zoveel mogelijk te laten lijken, maar het scenario van regisseur Storz is zeer rijk aan dialoog en je moet natuurlijk in Duitse politiek of hedendaagse geschiedenis geïnteresseerd zijn. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Verdammte Gefühle

2002 | Fantasy, Komedie, Romantiek

Duitsland 2002. Fantasy van Kaspar Heidelbach en Peter Lichtefeld. Met o.a. Isabelle Parkinson, Anna Loos, Markus Knüfken, Teresa Harder en Thomas Sarbacher.

Herbert Frahm, een overtuigde anti-nazi ontvluchtte in de jaren 1930 zijn land en ging naar Noorwegen, waar hij onder de schuilnaam Willy Brandt leefde. Veel geluk had hij niet, want Noorwegen werd bezet door de nazi`s tijdens WO II (1940-45). Hij werd als Willy Brandt in 1957 burgemeester van West-Berlijn en in 1964 voorzitter van de Duitse socialistische partij, SPD. Hij bouwde in die periode internationaal een sterke reputatie op. In 1969 werd hij bondskanselier en begon aan de opening naar het oosten, wat later bekend werd als Ost-Politik. De machthebbers in het boeren- en arbeidersparadijs de DDR, hadden natuurlijk weinig belang bij iemand die uit wroeging een krans legde in Auschwitz, en die ging baden in de Zwarte Zee om met Leonid Breshnjev, de eerste partijsecretaris van de Russische communistische partij, om de Duitse hereniging te bespreken. Het lukte hen om een Stasi-spion als persoonlijk adviseur te laten doordringen tot Brandt. Daarmee hadden ze de bondskanselier in de hand en konden zij hem maken en breken. Deze film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, gaat in op deze waargebeurde zaak, die begint op het moment dat de spion, die G[KA3]unther Guillaume (Brandt) heette, verdacht werd door Dr. G[KA3]unter Nollau (Quast), een hoge ambtenaar. Hij stelde de minister van binnenlandse zaken Hans-Dieter Genscher (Pfaff) op de hoogte, die Brandt (Mendl) informeerde. Men besloot alles geheim te houden totdat men harde bewijzen tegen Guillaume verzameld had, maar Guillaume kreeg door dat men op hem loerde. Na terugkeer van zijn vakantie, bekende hij zich tot spion van de Stasi en legerofficier uit de DDR - iets wat voor die tijd nimmer was voorgekomen. Het leidde tenslotte tot Brandts aftreden en opvolging door Helmut Schmidt (Boysen) in 1974. Hoewel Helmut Schmidt bewees een goede kanselier te zijn, die tenslotte gewipt werd door een andere Helmut - Kohl- van de oppositie, verloor Duitsland met Brandts aftreden een groot staatsman, die echter nog lange tijd aanbleef als partijvoorzitter van de SPD. De film die grotendeels gevuld wordt met politieke discussies, werpt een licht op Brandts zwakheid en hoe het mogelijk was dat Guillaume op zo'n hoog niveau kon doordringen: vrouwen. De rolverdeling is heel goed, men heeft een poging gedaan om de historische figuren zoveel mogelijk te laten lijken, maar het scenario van regisseur Storz is zeer rijk aan dialoog en je moet natuurlijk in Duitse politiek of hedendaagse geschiedenis geïnteresseerd zijn. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tödliches Vertrauen

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Johannes Grieser. Met o.a. Barbara Rudnik, Otto Sander, Thomas Sarbacher, Christian Redl en Jule Gartzke.

Johanna Dorn (Rudnik) komt in het kader van de werkloosheidswet terecht bij een ploeg bosarbeiders in de omgeving van Kassel. Sinds twee jaar worden er in de dichte bossen vreemde moorden gepleegd, en men vindt er de stoffelijke overschotten van vrouwen. Politieman Klaus T[KA3]onning (Redl) staat voor een raadsel en wordt in zijn nek geblazen door Witta Lehmann (Schmaus), de moeder van de verdwenen Carmen (Westermann) omdat ze haar beklag heeft gedaan bij het LKA in Wiesbaden. Johanna voelt dat ze bespied wordt, en het duurt niet lang of ze krijgt anonieme telefoontjes. Aangifte bij de uitgebluste T[KA3]onning levert niets op behalve dat hij voorman Peter Markwart (Sarbacher) hoog op zijn lijstje van de mogelijke verdachten heeft staan. Dan leert Johanna de gepensioneerde Bernd Kortens (Sander) kennen. Bernd heeft zich in de gevallen verdiept en een profiel opgetrokken van de dader. Hij is ervan overtuigd dat Carmen nog leeft en ergens in de wouden wordt vastgehouden. Aangezien Tönning niet erg opschiet, gaan Johanna en Bernd op eigen houtje speuren, doch politiewerk is ook een vak en daarbij speelt die uitgebluste Tönning toch een rol. Onderhoudende suspense met een uitstekende Rudnik in de hoofdrol, al is haar personage in het scenario van Timo Berndt niet al te geloofwaardig en zijn de belangrijke bijrollen veel te stereotiep. Het camerawerk van Wolf Siegelmann ziet er mooi uit, maar laat je wel twee maal nadenken of je zo nodig een wandeltocht in de voormalige koninklijke bossen van Kassel moet maken.

Polizeiruf 110: Grauzone

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Marc Hertel. Met o.a. Barbara Rudnik, Dennenesch Zoudé, Dieter Montag, Oliver Stokowski en Calvin E. Burke.

Deze aflevering van de serie bevindt zich op nieuw terrein met nieuwe gezichten (in TATORT-traditie) in Hessen in Offenbach, niet ver van Frankfurt. We maken kennis met Kommissarin Simone Dreyer (Rudnik) die uit Keulen is overgeplaatst en zij moet samenwerken met haar collega`s Carol Reeding (Zoud[KA1]e) en Schlosser (Montag). Wat we wel vaker in politieseries zien, is niet alleen de samenwerking op het werk, maar ook het samenzijn van een bepaald stel na de dienst. Carol denkt met collega Grosche (Stokowksi) het grote geluk gevonden te hebben, maar dan wordt er aan de deur gebeld en een onbekende schiet Grosche dood. Natuurlijk een heel emotioneel gebeuren en Carol wordt om haar persoonlijke betrokkenheid uitgesloten van het onderzoek. Dan duikt haar vader weer op uit de V.S., die ze al in een jaartje of twintig niet meer heeft gezien. Hij was als Amerikaanse militair indertijd verwikkeld in smokkelzaken. Hij komt nu terug naar Duitsland omdat hij gechanteerd wordt. Hij zou iets te maken kunnen hebben met de moord op Grosche. Simone gaat de gangen na van haar vermoorde collega. Het blijkt dat hij de politie wilde verlaten voor een vet salaris bij de beveiligingsfirma van zijn arrogante ex-collega Mertens (Davor), maar die heeft niet zo'n beste reputatie: Mertens garandeert de beveiliging aan de hoogst biedende. Natuurlijk wilde Grosche daar niets mee te maken hebben, maar hij wist inmiddels te veel van Mertens duistere zaakjes. Het scenario van routinés Rudolf Bergmann en Rolf Silber bewandelt hele bekende paden en het zijn de adequate spelprestaties die deze lichtvoetige misdaadfilm overeind houden. Regie naar behoren en mooi gestoken camerawerk van Armin Alker.

Liebling, bring die Hühner ins Bett

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Barbara Rudnik, Axel Milberg, Thomas Thieme, Astrid Meyerfeld en Falk Rockstroh.

Beate (Rudnik) Teuffel uit Berlijn neemt de leiding over van een fabriek van mineraalwater in het gehucht Krummenwalden in Brandeburg in de voormalige DDR. Ze hoopt op een nieuw bestaan met romantiek, maar in plaats daarvan is het stressen in de mestlucht in een gesloten dorpsgemeenschap met de argwanende burgemeester J[KA3]anicke (Thieme) voorop. Van bedrijfsleider Bernd M[KA3]oller (Rockstroh) krijgt Beate eerder tegenwerking dan medewerking. Haar man Steffen (Milberg) heeft problemen met de verzorging van kinderen, die zich veel beter aanpassen; de jongste, Sophie (G[KA3]uttgemans) is weg van de dieren op het land, de oudste zoon Kai (Blochberger) wordt verliefd op een dorpsschone en laat daardoor zijn schoolwerk sloffen, en de zestien-jarige dochter Lisa ontdekt dat een ander meisje in het dorp dezelfde zorgen deelt als zij: dikke borsten. De bron dreigt te verdrogen en Beate denkt dat ze voor een grote mislukking staat. Haar gezin dreigt onder de problemen uit elkaar te vallen. Dan schiet hun buurvrouw onverwacht te hulp en loopt het avontuur voor Beate en Steffen toch nog goed af. Het scenario van Reiner Kaufmann, Sue Schwerin von Krosigk en Lothar Kursawa houdt de kijker bezig, maar is weinig spectaculair. De hoofdrollen zijn degelijk, maar ze hebben meer talent dan deze onbenullige film hen kan bieden. Het camerawerk is van Christian Poschmann.

Ghettokids

2002 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2002. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Ioannis Tsialas, Urjeton (Toni) Osmani, Barbara Rudnik, Günther Maria Halmer en Renate Becker.

Het scenario van Gabriela Sperl schildert het realistische en schrijnende portret van twee kansloze broers die uit Griekenland afkomstig zijn, en met hun moeder en een oudere broer in de sociale woonwijk Hasenbergl in M[KA3]unchen wonen. De jongens, die Turks sprekende Grieken zijn, worden als buitenstaanders niet geaccepteerd. Terwijl ze EU-burgers zijn, tellen ze niet mee en de Turken kijken hen met de nek aan, gebaseerd op de eeuwenoude haat tussen Grieken en Turken. Ze verdienen hun zakgeld door met drugs te handelen, en een van hen, Christos (Tsialas), tippelt zelfs. Alles verandert als Christos op het station de portemonnaie pikt van Hanna Solinger (Rudnik) die net met haar kinderen uit Hamburg is aangekomen en zijn nieuwe lerares op school blijkt te zijn. Voordat Christos met haar in de klas geconfronteerd wordt, zit de politie achter hem aan voor een andere diefstal die hij niet gepleegd heeft, en is zijn broer Maikis (Osmani) gepakt voor een overval die door Turken begaan is. De regie van Wagner is strak en de voornamelijk jonge cast komt geloofwaardig over; ze worden daarbij goed gesteund door veteranen Rudnik, en Halmer als sociaalwerker Xaver Friedmann. Een boeiend drama over tweederangs burgers in de welvarende Beierse hoofdstad. Het camerawerk is van Jürgen Jürges.

Tatort: Und dahinter liegt New York

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Friedemann Fromm. Met o.a. Michael Fitz, Miroslav Nemec, Udo Wachtveitl en Barbara Rudnik.

Drie dagen voor Kerst worden Ivo Batic en Franz Leitmayr opgeroepen om in een voorstad van München de moord op de politieagent Martin Reck te onderzoeken. Het onderzoek wekt echter de agressie op bij de sociaal minder bedeelde inwoners van deze voorstad. Bijna iedereen die de dode man kende had een motief voor de moord: echtbreuk, jaloezie, geldnood en iedereen wil weg, het grauwe leven ontvluchten. De twee tieners Pit Finke en Dennis Kellerer halen het beste uit deze situatie. Tenslotte hebben ze maar één doel voor ogen: New York

Tatort - Und dahinter liegt New York

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Friedemann Fromm. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miroslav Nemec, Michael Fitz, Barbara Rudnik en Frederic Welter.

Vlak voor kerstmis wordt het ontzielde lichaam gevonden van Martin Reck (V[KA3]ollenklee) in een buitenwijk van M[KA3]unchen door de zestien-jarige Dennis Kellerer (Runge). Reck was gekleed in het uniform van de beveiligingsfirma City Security van Hartmut Grosser (Schauer), een harde werkgever, die zijn medewerkers flink laat buffelen en zo op het oog goed verdient. Uit een nader onderzoek blijkt dat Reck een smeris was met een onberispelijke staat van dienst. Hij kluste erbij om een eigen huis te kunnen kopen en zo snel mogelijk te verhuizen uit een buurt die hem niet aanstond. Leitmayr (Wachtveitl) en Batic (Nemec), die het onderzoek doen, stuiten op een massa gegevens, maar in de eerste plaats komen ze bijna niet van Dennis af, die hen overal volgt. De jongen wil later bij de politie. Verder ontdekken ze dat er in die buurt een massa inbraken zijn. Zou er een verband zijn met Grossers bedrijf? Zou Reck teveel geweten hebben? Er was immers wrijving met Grosser. Of snoepte Reck ook mee? Dennis heeft een vriend, Pit Finke (Welter). Zijn moeder Claudia (Rudnik) had een verhouding met Reck. Zou zijn vader Alfons (Anzenhofer) jaloers zijn? De familie Finke is een zoon kwijtgeraakt. Alfons had plannen om met zijn gezin te verhuizen naar Amerika, want Pit heeft talent voor de basketbalsport. Alfons verdient echter niet zoveel dat hij het erop zou kunnen wagen. Wat hij wel waagt, is dat hij Grosser onder druk gaat zetten wegens zijn machinaties en lucratieve samenzwering. Hoogste tijd voor een snel een koel optreden van Leitmayr en Batic voordat er nog veel meer slachtoffers vallen. Het scenario van Friedrich Ani probeert de kijker voortdurend op een dwaalspoor te brengen en zo gaat de tijd ongemerkt voorbij. Hoewel het verhaal niet zo spectaculair is, is het geheel aardig gedaan. Het camerawerk is van Jo Heim. Aflevering 489.

Küss mich, Tiger!

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Jan Ruzicka. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Barbara Rudnik en Peter Sattmann.

Hartmut Popp is gelukkig getrouwd met de mooie architecte Sabine. Zijn wereld stort echter in als hij erachter komt dat zijn vrouw hem bedriegt met zijn collega Hans Behnke. Hij besluit haar terug te veroveren, maar hoe? Zijn vrijgezelle buurman heeft wel wat tips voor hem.

Das Geheimnis - Auf der Spur des Mörders

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Jorgo Papavassiliou. Met o.a. Theresa Scholze, Thomas Sarbacher en Barbara Rudnik.

Hartmut Popp is gelukkig getrouwd met de mooie architecte Sabine. Zijn wereld stort echter in als hij erachter komt dat zijn vrouw hem bedriegt met zijn collega Hans Behnke. Hij besluit haar terug te veroveren, maar hoe? Zijn vrijgezelle buurman heeft wel wat tips voor hem.

Mädchenhandel - Das schmutzige Geschäft mit der Lust

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Michael Keusch. Met o.a. Barbara Rudnik, Frank Stieren, Gesche Tebbenhof, Mariella Ahrens en Walter Sittler.

In het tweede geval van samenwerking tussen psychologe bij de politie Ingrid Berger (Rudnik) en commissaris Paul Henning (Stieren) krijgen zij met illegale vrouwenhandel te maken. Saillant is dat een persfotograaf die deze ongewenste praktijken op het spoor gekomen was, Ben Walther (Keusch), is; hij is de ex van Berger. Het stel was door de traumatische ontvoering van hun enige dochtertje die daarbij om het leven kwam, van elkaar verwijderd geraakt, en zijn elkaar op den duur uit het oog verloren. Berger en Henning vinden in Bens overhoop gehaalde flat datgene, wat de indringer die hen voor was geweest, niet had gevonden: een CD-ROM met een klantenlijst. Hierop staat een zekere Karl von Rhaustein (Sittler), een grootondernemer, en als ze die te dicht naderen, wordt Paul met verlof gestuurd, maar Ingrid laat zich niet uit het veld slaan en rolt de bende op, die Aziatische vrouwen Duitsland binnnensluisde. Zij trekt zich niks aan van de druk die op haar uitgeöefend wordt, door de machtige mensen die erbij betrokken waren. Routinethriller met een dito scenario van regisseur Keusch, die even als lijk zonder ogen te zien is in zijn eigen film.

Mein Leben gehört mir

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Christiane Balthasar. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Ute Willing, Barbara Rudnik, Antonio Wannek en Louis Holz.

Het huwelijk tussen Anna (Willing) en Hans-Peter Schmidt (Behrendt) is al jaren niet goed meer, maar vanwege hun twee kinderen willen zij niet scheiden. Op het moment dat ze toch besloten hebben uit elkaar te gaan, blijkt dat Anna voor een tweede keer behandeld moet worden wegens kanker. Ze komt bij dokter Cordula Reichert (Rudnik) met wie zij zeer goed overweg blijkt te kunnen en de twee vrouwen naderen elkaar. Wat Anna niet weet, is dat Peter ooit heel lang geleden een relatie onderhield met Cordula. Wat Anna wel weet, is dat ze deze keer niet zal ontsnappen aan die vreselijke ziekte. Anna wil een waardig einde en vraagt Cordula haar uit haar lijden te helpen en Peter om haar bij te staan. Peter en Cordula, die nog steeds warme gevoelens voor elkaar koesteren, staan voor een dilemma, maar de situatie is onafwendbaar. Tenslotte komt Cordula terug op haar aanvankelijke weigering, helpt Anna, maar verlaat Peter en de kinderen en haar vak. Redelijk drama over een driehoeksverhouding met een ongebruikelijke invalshoek en een ethische vraagstelling. De rollen zijn beslist geloofwaardig, ook die van de twee jongens. Het zeer behoorlijke spel compenseert het gebrek aan dynamiek. Het scenario van Akiko Hitomi is beslist niet oversentimenteel. Het camerawerk is van Markus Hausen.

Komm, süßer Tod

2000 |

Oostenrijk 2000. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Schönborn, Simon Schwarz, Nina Proll, Barbara Rudnik en Josef Hader.

Het huwelijk tussen Anna (Willing) en Hans-Peter Schmidt (Behrendt) is al jaren niet goed meer, maar vanwege hun twee kinderen willen zij niet scheiden. Op het moment dat ze toch besloten hebben uit elkaar te gaan, blijkt dat Anna voor een tweede keer behandeld moet worden wegens kanker. Ze komt bij dokter Cordula Reichert (Rudnik) met wie zij zeer goed overweg blijkt te kunnen en de twee vrouwen naderen elkaar. Wat Anna niet weet, is dat Peter ooit heel lang geleden een relatie onderhield met Cordula. Wat Anna wel weet, is dat ze deze keer niet zal ontsnappen aan die vreselijke ziekte. Anna wil een waardig einde en vraagt Cordula haar uit haar lijden te helpen en Peter om haar bij te staan. Peter en Cordula, die nog steeds warme gevoelens voor elkaar koesteren, staan voor een dilemma, maar de situatie is onafwendbaar. Tenslotte komt Cordula terug op haar aanvankelijke weigering, helpt Anna, maar verlaat Peter en de kinderen en haar vak. Redelijk drama over een driehoeksverhouding met een ongebruikelijke invalshoek en een ethische vraagstelling. De rollen zijn beslist geloofwaardig, ook die van de twee jongens. Het zeer behoorlijke spel compenseert het gebrek aan dynamiek. Het scenario van Akiko Hitomi is beslist niet oversentimenteel. Het camerawerk is van Markus Hausen.

Schnee in der Neujahrsnacht

1999 | Misdaad, Drama

Duitsland 1999. Misdaad van Thorsten Schmidt. Met o.a. Jürgen Tarrach, Tamara Simunovic, Hannes Jaenicke, Dieter Landuris en Eric Burdon.

Met radiopresentator Zippo (Jaenicke) als middelpunt beleven we een paar onwaarschijnlijke gebeurtenissen tijdens de laatste nacht van de 20ste eeuw in Berlijn. Hij roept het publiek op om er een gedenkwaardige nacht van te maken. Buschauffeur Toto (Tarrach) treft op het eindpunt in zijn lichtgele dubbeldekker de hoogzwangere Russische Natalia (Simunovic) aan, die op zoek is naar de vader van haar kind, en een dode Nigeriaanse drugskoerier met een koffertje vol zuivere coca[KA3]ine. Hoewel Toto op het rechte pad wilde blijven (hij heeft een strafblad), is de verleiding te groot. Een oude maat uit de petoet, Frank (Landuris), zal voor een miljoenendeal zorgen, waardoor iedereen voorgoed uit de zorgen zal zijn. Ondertussen tracht de geflipte Rory (Burdon) in een vlaag van waanzin zijn vrouw Carola (Rudnik) van het leven te beroven. Alles loopt heel anders af dan voorzien, dankzij Zippo's oproep. Het scenario van Stefan Kolditz heeft iets gekunstelds. Wie na dato de film nog eens ziet, vindt het een hoop gedoe om niets, al lijken de inzetten hoog. Dankzij de zeer adequate rolverdeling toch nog een genietbaar geheel. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Mädchenhandel

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Michael Keusch. Met o.a. Walter Sittler, Mariella Ahrens, Gesche Tebbenhoff, Frank Stieren en Barbara Rudnik.

De in moordzaken gespecialiseerde detective Paul Henning roept de hulp in van politiepsychologe Ingrid Berger, wanneer hij te maken krijgt met een zeer mysterieuze moord. Het slachtoffer is zo verminkt dat hij in eerste instantie niet geïdentificeerd kan worden. De schok is groot, wanneer de man, Ben, de ex van Ingrid blijkt te zijn. Zij en Ben hadden samen een dochter, die op driejarige leeftijd is ontvoerd en vermoord. De moordenaar is nooit gevonden en de zaak werd gesloten, wegens gebrek aan bewijs

Gefährliche Wahrheit

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Barbara Rudnik, Michael Mendl, Hans Werner Meyer, Miriam Horwitz en Iris Junik.

Alleenstaande, niet onaantrekkelijke Ruth Jacoby (Rudnik), pathologe-anatoom met een opstandige dochter van dertien, Sarah (Horwitz), krijgt als zij haar nieuwe job bij het gerechtelijk laboratorium in Berlijn begint met een merkwaardige doodsoorzaak van een suikerpati[KA3]ente te maken. Terwijl haar vaste verbindingsman bij de politie Harry Voss (Mendl) meent dat de zaak zo klaar is als een klontje, heeft Ruth toch zo haar twijfels. Via miskramen van andere suikerpatiëntes komt ze op het spoor van geknoei met een geneesmiddel en misdadige praktijken van een farmaceutisch bedrijf. Vooringenomen betweter en macho Voss verandert zijn mening. Gezamelijk proberen zij een derde slachtoffer van een wisse dood te redden en de op winst beluste gifmengers achter slot en grendel te krijgen. Wederom een poging om een soort Quincy met een vrouw in de hoofdrol uit te brengen. Als de kijkers massaal inschakelen, krijgen we wellicht vervolgen. Het scenario dat niet bol staat van de verrassingen is van Ute Engel, die de medische kantjes van het verhaal wel goed heeft onderbouwd. Redelijk spel van de hoofdrollen - aan hen zal het niet liggen. Camerawerk van Dieter Chill.

Doppeltes Dreieck

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Barbara Rudnik, Helmut Berger, Max Tidof en Elisabeth Trissenaar.

De diagnose van een ongeneeslijke en niet te opereren hersentumor dompelt de 39-jarige offcier van justitie Susanne Marquardt (Rudnik) in een diepe depressie. Ze zegt haar baan op en probeert zich in haar auto van een klif te storten aan de Duitse Oostzeekust. Ze overleeft haar zelfmoordpoging en kan zich daar niet meer losmaken van een vreemd mannengezicht dat ze in haar verbeelding ziet. Haar liefhebbende echtgenoot Robert (Berger) en begripvolle, begeleidende psychologe Dr. Kuhnert (Trissenaar) en een voormalige collega denken dat zij hallucineert, hetgeen niet ongebruikelijk is bij dergelijke suïcide-patiënten. Op het station van de U-bahn dreigt zij op de rails te vallen, maar ze wordt op het laatste moment door een onbekende man gered, die even snel weg is als hij er was. Iedereen denkt dat Susanne weer een poging deed, maar de kijker begint net zoals zijzelf te twijfelen en krijgt het verlangen de onbekende redder te leren kennen. Dan helpt het toeval met een krantenberichtje. Het REBECCA-achtige scenario van Johannes W. Betz voor deze dramatische psychothriller is in de finale niet echt verrassend, maar hij heeft de kijker lang aan het twijfelen gebracht. Het camerawerk is van Theo Bierkens.

Das Biest im Bodensee

1999 | Horror, Thriller

Duitsland 1999. Horror van Richard Huber. Met o.a. Barbara Rudnik, Stefan Reck, Anna Schmidt, Peter Rühring en Andrea Zogg.

Eva (Rudnik) en Mark Lehmann (Reck) werken in het laboratorium van de chemiegigant Sirling. Samen met Dr. Josef Kepler (R[KA3]uhring) en Dr. Henning St[KA3]ove (Zogg) doen ze een uiterst geheim genetisch onderzoek, dat bekend staat als Probe 17. Ze zijn bezig een schepsel te ontwikkelen dat de kruising is tussen een haai, een leguaan en een mens. Eva ziet in dat de grenzen der ethiek bereikt zijn en dat ze bezig zijn een levensgevaarlijk monster te cre[KA3]eren. Ze kibbelt erover met Mark, neemt ontslag en stort zich in het liefdadigheidswerk. Hun huwelijk loopt door Marks bezetenheid met het research op de klippen. Onderwijl slagen Kepler en St[KA3]ove erin hun schepping tot leven te wekken, maar dan ontsnapt hij via de afvoer naar het fraaie Bodenmeer tussen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Kort erop verdwijnen er talloze mensen en commissaris Schuh (Buchrieser) staat aanvankelijk voor een raadsel. Geruchten over een monster dat mensen aanvalt en verslindt, steken de kop op. Als Anne Lehmann (Schmidt), Eva`s en Marks dochter, wordt aangevallen, weten zij dat het tweeslachtige monster gedood moet worden voordat het zich voortplant (in een rekenkundige reeks), maar Kepler en Stöve willen het levend in handen krijgen. Scenarioschrijver Mathias Dinter heeft heel flink leentjebuur gespeeld bij zijn Amerikaanse collega's en daar een aardige, zij het voorspelbare, mengelmoes van gemaakt. Jammer dat het verhaal zo doorzichtig is, maar het behoorlijke spel van de hoofdrollen houdt ten minste de aandacht nog vast. De grote winnaars van deze verder onbeduidende film zijn Bodo Keller van Upstart! uit Wiesbaden, die een jaar lang aan het door hem bedachte monster werkte; de tweede plaats wordt gedeeld door Windows NT en de pc's tussen Bodo en Roland - INDEPENDENCE DAY - Emmerich, die de derde plaats bezet, omdat hij de special effects deed en alle zaken op 35 mm vastlegde. Magic FX uit München bouwde het echte monster.

In alter Freundschaft

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Dennis Satin. Met o.a. Leonard Lansink, Barbara Rudnik, Heinrich Schafmeister, Frank Trunz en Thorsten Nindel.

Priv[KA1]edetective en boekhandelaar Georg Wilsberg (Lansink) uit M[KA3]unster (niet ver van de Nederlandse grens) raakt via Tanja (Zielcke), die vanwege de drugs naar Amsterdam is gegaan, betrokken bij een vies politiek spelletje. Macht, geld, corruptie en grondspeculatie voeren de boventoon. Een moord en een dubbele moord zorgen ervoor dat de priv[KA1]e-snuffelaar die al door grote schulden in de nodige moeilijkheden zat, nog verder afglijdt, vooral als de schijn tegen hem is. Tegenspelers zijn zijn oude-vlam-van-vroeger Ines (Rudnik) die plotseling opduikt en een oude schoolkameraad, nu geslaagd advocaat van kwade zaken, Detlef Hinz (Schücke), die onder één hoedje spelen. Onverwacht krijgt hij echter hulp van tiener Tanja, die op de vlucht is voor de jeugdrechter. Hoewel het allemaal best onderhoudend is, Zielcke een levensechte meid is die je zo van het scherm zou plukken en Lansink een soort Groot-Germaanse versie is van Mike Hammer, zie je alles al mijlen van te voren aankomen. Hieraan is vooral het scenario van Bernd Schadewald schuldig, die het matige, gelijknamige boek van Jürgen Kehrer, nogal vrij bewerkte. Het camerawerk is van Klaus Liebertz.

Im Atem der Berge - Ein Jahr zwischen Himmel und Hölle

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Wolfgang Limmer. Met o.a. Gerd Silberbauer, Barbara Rudnik, Elisabeth Romano, Doris Schade en Dietrich Mattausch.

Journalist Christian Bott (Silberbauer) verkeert in een mid- life crisis. Hij vindt dat hij op zoek moet naar zichzelf en de relatie met Karin (Rudnik) moet herwegen. Hij trekt zich terug in een hut in de Dolomieten op 2.300 meter hoogte met een hond, hoewel hij niet van honden houdt. Hij wil een worden met de natuur en de enige kleur in zijn eenzame bestaan wordt aangebracht door Anna (Romano), een jonge boerin, die verliefd wordt op hem. Het sterfbed van zijn moeder doet hem van de berg afdalen en hij komt tot de ontnuchterende conclusie dat je jezelf niet kunt verliezen in de natuur, maar één vriend heeft hij aan deze zoektocht overgehouden: de hond. Psychologische tv- drama naar de roman Medalges van Jürgen König door hem zelf tot scenario bewerkt. Het spel en de regie zijn naar behoren. Romano als Anna mag er zijn... Camerawerk van Clemens Messow.

Tatort - Liebe, Sex, Tod

1997 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1997. Mysterie van Peter Fratzscher en Peter Fratscher. Met o.a. Miroslav Nemec, Udo Wachtveitl, Michael Fitz, Barbara Rudnik en Alana Bock.

In München wordt de alleenstaande politieagent Felix Rust dood aangetroffen bij een meer. Hij blijkt door messteken om het leven te zijn gebracht. De commissarissen Batic en Leitmayer en hun aantrekkelijke collega van de pathologie stellen bij het onderzoek vast dat Rust op zoek was naar snelle en perverse seks en recentelijk in contact was gekomen met dubieuze adressen. Het onderzoek richt zich vooral op twee vrouwen die contact hadden met Rust. Tegen de tijd dat men zich werkelijk realiseert wat er aan de hand is, is één van deze vrouwen in levensgevaar...

Tatort - Die Kommissarin: Gefährliche Ÿbertragung

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Petra Haffter. Met o.a. Hannelore Elsner, Hans Czypionka, Anna Thalbach, Barbara Rudnik en Andreas Herder.

De negentien-jarige Marcia Nasovicz, een Servokroatisch meisje is van de achtste verdieping van een gebouw gevallen. Commissaris Lea Sommer (Elsner) moet bepalen of de val een ongeluk, zelfmoord of moord was. Alles duidt in de richting van een familietragedie. Psychiater Dr. Thoma (Czypionka) was bij de behandeling van Marcia`s anorexia nervosa buiten zijn boekje gegaan, waardoor zijn vrouw een crime passionnel begaan zou kunnen hebben in een vlaag van jaloezie. Door Marcia`s zuster Sanela (Steiner) komt Lea Sommer op een totaal ander spoor. De eerste zaak van Lea Sommer, die voortgekomen was uit haar eerder gestarte, succesvolle serie van vijftig minuten, getiteld [KL]Die Kommissarin[KLE] en nu met anderhalf uur moest proberen te concurreren met de Hamburgse Bella Block (Hannelore Hoger), die voor het ZDF zeer veel kijkers trekt. Elsner als Lea Sommer zou twee maanden later nog eens te zien zijn in de aflevering TATORT - DIE KOMMISSARIN: ALPTRAUM, maar daarna verdween zij van het (TATORT) toneel om door te gaan met haar serie. Elsners spel is best boeiend, maar de kijkers lieten het een beetje afweten. Het scenario van Eva-Maria Mieke is niet erg sterk. Het camerawerk is van David Slama. Aflevering 355.

Ferkel Fritz

1997 | Familiefilm

Duitsland 1997. Familiefilm van Peter Timm. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Barbara Rudnik, Sophie Rois, Jenny Stiebel en Fjodor Olev.

Vader Martin (Behrendt) is makelaar in onroerend goed, moeder Sophie (Rudnik) is kunstenares (ze schildert). Ze kunnen niet zo goed meer met elkaar overweg. Het zijn van die kijvende stadsbewoners. Voor de zomervakantie gaan ze met hun kinderen, Max (Olev) en Vicki (Stiebel) naar de Nordheide om op de boerderij van boer Hartmut (Franke) te logeren. De zeug moet biggen en Vicki en Max maken hun eerste wonder mee, de geboorte van een biggetje, dat ze spontaan Ferkel Fritz noemen. Ze zijn vastbesloten het leuke dier mee naar huis te nemen. Varkens zijn schrandere dieren en de jonge Fritz bevroedt al spoedig dat boer Hartmut voor hem het lot van speenvarken heeft weggelegd. Om niet met z'n kop in de etalage van een slagerij te eindigen en de rest in de koelcel, neemt het jonge dier de benen. Steedse Max en Vicki zijn ontsteld door de verdwijning. Ze besluiten te gaan zoeken. Sophie en Martin maken zich zorgen over de verdwijning van hun kinderen. Ze zetten - ieder op zijn eigen manier - de achtervolging in, maar het is tenslotte de intelligente Fritz, die ze allemaal weer tesamen brengt als vader, moeder en kroost het spoor op de immense heide bijster zijn. Lichtgewicht familiefilmpje, niet ongenietbaar uit het land van Sauerkraut- und-Eisbein, waar varkens thans 'in' lijken te zijn, een beschermde diersoort als het ware. Het scenario van dit niet al te hooggrijpende werk is van Timo Berndt.

Es geschah am hellichten Tag

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Joachim Król, Heino Ferch, Barbara Rudnik, Axel Milberg en Monica Bleibtreu.

Evenals The Cold Light of Day overbodige remake van klassieke adaptatie uit 1958 van Friedrich Dürrenmatts 'Das Versprechen', over politiecommissaris Matthäus die in landelijk gebied een valstrik zet voor een kindermoordenaar. Król speelt naar vermogen, maar ontbeert zowel het stoïcijnse als aimabele van Heinz Rühmann in het origineel. Voor Hofmann, beduidend beter op dreef met een erothriller als Solo für Klarinette, is de vlakke enscenering simpelweg ondermaats. Alle andere filmversies van dit lugubere verhaal ten spijt blijft het Hongaarse Szürkület (1990) met zijn tergend lange takes en camerabewegingen de meest indrukwekkende en angstaanjagende.

Der Schutzengel

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Uwe Janson. Met o.a. Christiane Paul, Heino Ferch, Barbara Rudnik, Huub Stapel en Günther Bothur.

Tv-regisseur Uwe Janson neemt met Der Schutzengel een kijkje in de krochten van de menselijke geest. Hoofdpersoon is de kersverse therapeute dr Maria Fender (Christiane Paul), die jong, idealistisch en roekeloos als ze is een lustmoordenaar (Heino Ferch) laat ontsnappen. Volgens haar is er buiten de gevangeniskliniek vast een psychiater die hem kan helpen. Het ingenieuze scenario is van Suzanne Mustacich.

Todesfalle - Der Mörder lauert im Dunkeln

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Michael Keusch. Met o.a. Marita Marschall, Ulrich Noethen, Melanie Bruhn, Barbara Rudnik en Frank Stieren.

Een race tegen de klok van Kriminalkommissar Paul Hennings (Stieren) en psychologe Ingrid Berger (Rudnik) om een enge seriemoordenaar, die een parkeergarage tot zijn werkterrein gemaakt heeft en jonge vrouwelijke slachtoffers met lang blond haar uitkiest, onschadelijk te maken voordat hij zich vergrijpt aan Anna Stein (Marschall). Anna is een hardwerkende moeder, die haar carrière als art-director najaagt, waardoor haar huwelijk in het slop is geraakt. Ze is stressbestendig, maar tegen de killer is ook zij niet opgewassen. Het bekende werk, redelijk gespeeld, verstrooiend, maar absoluut geen kijk-must. Regisseur Keusch verdiende zijn sporen met TATORT-werk en oorspronkelijk was deze film uitgezonden onder de titel TATORT: FRAUENPARKPLATZ - DER MÖRDER LAUERT IM DUNKELN, maar daartegen maakte de TATORT-zender ARD uiteindelijk toch bezwaar. Het voorspelbare scenario is van Peter Zingler.

Maître Da Costa : Meurtre sur rendez-vous

1996 | Thriller, Drama

Frankrijk/Duitsland 1996. Thriller van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Eleonore Weisgerber, Barbara Rudnik, Pierre Malet en Michel Creton.

Twee mannen Patrick Merlo (Creton) en Alex Patche (Steve Suissa) maken een afspraak met advocaat Julien Da Costa (Hanin). Merlo wil zijn raad inwinnen i.v.m. een moord. Als Da Costa vraagt wanneer de moord gebeurd is, antwoord Merlo doodleuk dat ze nu gepleegd wordt en prompt schiet hij zijn compagnon een kogel door het hoofd. Da Costa`s assistent Antoine Weber (Malet) denkt dat het leven van zijn baas in gevaar is en overmeestert de moordenaar. Wat is de bedoeling van deze niet bepaald alledaagse enscenering? Het lijkt een uitstekend uitgangspunt voor een spannend mysterie, maar wat je te zien krijgt is een routine advocatenfilm met een Hanin die duidelijk denkt dat hij in de NAVARRO-serie zit. De film staat bol van de clichés en zelfs Hanin slaagt er niet in om de aandacht van de kijker vast te houden. Frédéric en Patrice Dard baseerden het scenario op een verhaal van Frédédic. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Jacques Boumendil. Stereo.

Der Sandmann

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Götz George, Karoline Eichhorn, Barbara Rudnik, Martin Armknecht en Michael Brandner.

Deze speelfilm begon als een tv-film, maar kreeg op het filmfestival van Berlijn bioscoopfilmstatus. Het gaat over een moordenaar die in de gevangenis bestsellerauteur wordt, Harry Kupfer (George). Na zijn vrijlating worden er een aantal prostitu[KA1]ees vermoord, terwijl Kupfers volgende misdaadroman ook over de moord op een hoertje gaat. Een verslaggeefster van de tv, Ina Littman (Eichhorn) interesseert zich voor de misdaden en meent dat er wellicht een connectie is met het zo pas verschenen boek. Ze zoekt Kupfer op. Hij lijkt haar de ideale kandidaat voor een praatprogramma. Door autopech moet ze de nacht in zijn huis doorbrengen. Ze ziet in zijn huis allerlei macabere relikwieën en ze wordt wantrouwig ondanks de vlotte uitleg die Kupfer geeft. Langzaam maar zeker verzamelt ze heel veel details over Kupfer die ze uiteindelijk confronteert in de uitzending voor de draaiende camera's. Uitstekend gespeelde film naar een sterk scenario van Matthias Seelig. Trefzeker camerawerk van Tom Fährmann.

Der Parkhausmörder

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Michael Keusch. Met o.a. Marita Marschall, Ulrich Noethen, Melanie Bruhn, Barbara Rudnik en Frank Stieren.

Aantrekkelijke, blonde Anna Stein (Marschall) werkt op een reclamebureau en heeft succes op haar werk; haar chef (Riedel) heeft een oogje op haar, maar een collega (Wiggers) probeert de poten onder haar bureaustoel weg te zagen. Anna`s man Jochen (Noethen) is werkloos en voelt zich vernederd door het feit dat hij kostwinner af is. Als gevolg dreigt hun huwelijk op de klippen te lopen, waarvan hun dertien-jarige dochtertje (Bruhn) het grootste slachtoffer dreigt te worden. Onderwijl maakt een seriemoordenaar slachtoffers in de parkeergarage. Hij heeft een voorkeur voor blonde vrouwen. Kriminalkommissar Paul Hennings (Stieren) maakt met hulp van politie-psychologe Ingrid Berger (Rudnik) jacht op de enge killer. Ze krijgen het warm als de psychopaat de onder druk staande Anna zijn volgende doelwit maakt. Behoorlijk uitgevoerde, maar o zo voorspelbare krimi met een scenario van Peter Zingler.

De garagemoorden

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Michael Keusch. Met o.a. Marita Marschall, Frank Stieren en Barbara Rudnik.

De succesvolle artdirector Anna Stein heeft al genoeg problemen aan haar hoofd: haar echtgenoot is werkloos; haar baas maakt avances en haar collega's mogen haar niet. Dit alles lijkt onbelangrijk wanneer de politie haar vertelt dat een seriemoordenaar haar parkeergarage onveilig maakt. Op gruwelijke wijze vermoordt hij vrouwen die toevallig een opvallende gelijkenis met Anna vertonen. Rechercheur Paul Henning en politie-psychologe Ingrid Berger worden op de zaak gezet en beginnen een race tegen de tijd

Crash Kids

1996 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1996. Drama van Petra Haffter. Met o.a. Isabell Gerschke, Marek Harloff, Christopher Erbslöh, Barbara Rudnik en Jenny Slawik.

De veertienjarige Laura leest in de krant over de autodief Nik. Als ze hem dan op een dag ontmoet; nodigt hij haar uit voor een autoritje. Laura mag zelf de auto 'uitzoeken' waarmee ze gaan rijden. Laura raakt helemaal in de ban van Nik en het leven dat hij leidt. Zelfs als haar vriendin Moni een ongeluk krijgt; wil ze haar nieuwe vriend niet afvallen. Dan crasht Nik echter met een corvette die hij van een pooier gestolen heeft; en krijgt hij de halve onderwereld achter zich aan. Laura moet dan wel met Nik naar het zuiden vluchten.

The sandman

1995 |

Duitsland 1995. Nico Hofmann. Met o.a. Michael Brandner, Jürgen Hentsch, Barbara Rudnik, Karoline Eichhorn en Götz George.

*De* jonge tv-journaliste Ina is verantwoordelijk voor de achtergrondinformatie van een talkshow. Als Ina het verleden van een seriemoordenaar gaat uitpluizen en bij hem op bezoek gaat, verdenkt ze hem ervan nog steeds een actieve moordenaar te zijn. Ze bedenkt een plan om hem voor de lopende camera hiermee te confronteren...

Tatort - Eine todsichere Falle

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Jochen Senf, Arno Jos Graf, Jean-Pierre Cassel, Barbara Rudnik en Philippe Volter.

Vincent (Volter) heeft ingebroken in de fabriek van zijn vroegere werkgever Dupeyron (Cassel) om bewijsmateriaal te zoeken voor diens illegale wapenhandel. Vincent werd hiertoe aangezet door zijn minnares, de losbollige Carla (Rudnik). Zij is de echtgenote van Dupeyron. De fabriek Weiss-Elektronik is van Carla`s vader. Vincent wordt echter betrapt door nachtwaker Marcus (Kuchenbuch); Vincent schakelt hem uit, maar diens vriendinnetje Lena (H[KA3]ubchen), die toevallig ook de dochter van Kommissar Palu (Senf) is, ziet het gebeuren op een scherm dat gekoppeld is aan een bewakingscamera. Lena kan nog net haar vader bereiken en vertellen wat er aan de hand is voordat zij door de would-be inbreker de mond wordt gesnoerd. Deze aflevering die door Alain Page werd geschreven loopt niet direct over van originaliteit. Senf bewijst echter eens te meer als de verlichte, genotzuchtige Palu een van de interessantere commissaris- personages uit de TATORT-serie te zijn. Het camerawerk is van Klaus Peter Weber. De zevende zaak van Palu, aflevering 320. Over de uitzenddatum bestaat een misverstand: volgens de omroep was het 15 oktober 1995, volgens goedbedoelende 'experts' was het één dag vroeger, 14 oktober en menen zij dat de afleveringstitel luidt: EINE TODSICHERE SACHE. Wat die datum betreft, moeten zij zich toch vergissen, want 14 oktober was op een zaterdag, terwijl TATORT-premières toch altijd op zondagavond om kwart over acht, na het nieuws en het weer beginnen.

Il grande fuoco

1995 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1995. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Carol Alt, Philippe Caroit, Alessandro Sacco, Joachim Fuchsberger en Mathieu Carrière.

Mini-serie die ge[KA3]inspireerd is op Tolstoi`s dikwijls verfilmde [KL]Anna Karenina[KLE]. Het gaat over de mooie dertig- jarige Romeinse Anna (Alt). Ze is met graaf Alessio Capilupi (Fuchsberger) getrouwd die veel ouder is dan zijzelf. Zij hebben een acht-jarig zoontje. Hun huwelijk is niet bepaald opwindend. Via haar broer Stefano (Carri[KA2]ere) die een soort playboy is, leert zij Brentano (Caroit) kennen die alles doet om haar te verleiden. Zij zwicht echter niet, want zij kan zich het risico niet veroorloven dat haar man die economisch adviseur van de Paus is, in opspraak raakt. Brentano geeft niet op en Capilupi begint zo zoetjes aan te denken dat zijn vrouw een verhouding met een ander heeft. Zij ontkent, maar dan is hun relatie verstoord. Dit vormt de aanleiding voor geheime ontmoetingen met Brentano. De acteurs doen hun best. Fuchsberger staat voor het eerst na 22 jaar weer voor de camera. Wordt meestal in drie delen uitgezonden. Het scenario is van Enrico Medioli en het geheel is door Giancarlo Ferrando in beeld gebracht.

Der Räuber mit der sanften Hand

1995 | Biografie, Misdaad

Duitsland 1995. Biografie van Wolfgang Mühlbauer. Met o.a. Hannes Jaenicke, Catherine H. Flemming, Philipp Doll, Wolf-Dietrich Berg en Robinson Reichel.

Jaenicke speelt Siegfried Dennery en Flemming zijn vrouw Gaby. Hij is discotheekhouder. De dokter vertelt hem op een kwade dag dat hij nog maar twee jaar te leven heeft, tenzij hij het koude Beierse klimaat verwisselt voor zon en zee. Dennery besluit zijn danstent te verkopen en met de opbrengst de bouw van een hotel te financieren op het Cara[KA3]ibische eiland Santa Lucia. Hij is echter geen gehaaide zakenman en de affaire loopt uit op een regelrechte ramp. Als al het geld foetsie is, is hij ten einde raad. Hij besluit een bank te overvallen en wordt daarbij geholpen door zijn maat J[KA3]urgen Meister (Reichel). De overval lukt perfect, maar algauw is het geld op. Zo onstaat er een reeks van overvallen, waarbij hij de bewondering wekt van de pers en de politie als de ongrijpbare bankrover. De geslepen boef beraamt op militaire wijze zijn hold-ups. Als hij ze uitvoert, lost hij nimmer een schot en brengt nooit enig lichamelijk letsel toe aan zijn slachtoffers. Hij krijgt in de media de bijnamen van Der Fuchs, Das Phantom en Der Räuber mit der sanften Hand. Als zijn kameraad Meister gegrepen wordt, maakt Dennery zich uit de voeten naar Santa Lucia, maar daar hebben premiejagers het op hem voorzien. Hij keert weer terug naar Duitsland en wordt bij de achtste overval in de kraag gevat. In 1984 wordt hij veroordeeld tot veertien jaar, maar is na bijna tien jaar op vrije voeten. In de bak studeerde hij letteren en wist over zijn stoutmoedige carrière, die bewondering afdwingt, een drie-delige miniserie te verkopen aan de commerciële tv-zender RTL Television. Samen met regisseur Dr. Wolfgang Mühlbauer schreef hij het scenario. Het is allemaal wat lang geworden, maar niet slecht gedaan.

Die Stadtindianer - Auge um Auge

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Carlo Rola. Met o.a. Max Tidof, Barbara Rudnik, Ursula Karusseit, Richy Müller en Rolf Becker.

Von Weitershausen speelt een `charmante` Hongaarse in de thrillerserie [KL]Die Stadtindianer[KLE]. In deze aflevering drijft ze een handeltje in kunstvervalsingen. Als ze de toenaderingspogingen van kunstkenner Goslar afwijst, komt haar dat duur te staan. Rolf B[KA3]onnen is de verantwoordelijke voor het onooglijke gepruts met iconen en het is een raadsel dat zoveel mannen (Erny, Goslar en Wolff) voor de Hongaarse vallen.

Schöne Feindin

1993 | Romantiek

Duitsland 1993. Romantiek van Peter Keglevic. Met o.a. Barbara Rudnik, Rainer Grenkowitz, Rüdiger Vogler, Arthur Brauss en Fritz Lichtenhahn.

Erg kort liefdesverhaal, geschreven door het driemanschap Stefan Lukschy, Uwe Wilhelm en Andreas Meyer, over liaison tussen carrièremannetje Grenkowitz en mooie vrouwelijke headhunter Rudnik, de vijand van de titel. Oude wijn in nieuwe vaten met een etiketje van bedrijfsnaijver, headhunters, yuppies-op-zijn-Duits, kaderpersoneel en ander fraais. Oostenrijks regisseur Keglevic kent zijn vak. Kamera: Edward Klosinski. Muziek: Brynmor Llewelyn Jones.

Rotwang muß weg!

1993 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1993. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Udo Kier, Sybill Norvak, Heikko Deutschmann, Beate Finckh en Klaus Bueb.

Clarissa Rotwang (Norvak) is haar man Sebastian, een entrepreneur die in zaken zit, meer dan zat. Een louche detective, Basil Schatter (Deutschmann) krijgt van haar de opdracht om hem om te leggen. De film begint met Rotwangs moord in Hamburg. Talloze figuren blijken een motief te hebben, w.o. een modeontwerper, een frietbakker, een blonde snol, een voormalige majoor van de Stasi, enz. enz. Een wie-is-de-dader met zeer zwarte humor en pijnlijk raak getroffen parodie op Duits- Duitse verhoudingen, vlot van tempo en in flashbacks wordt verteld. Aardige rol van Kier als Arthur Eigenrauch. Regisseur Blumenberg schreef zelf het scenario en Klaus Peter Weber stond achter de camera.

Rotlicht

1992 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Michael Lähn en Michael Lahn. Met o.a. Helmut Zierl, Barbara Rudnik, Hanns Zischler, Jaecki Schwarz en Angelika Bartsch.

Commissaris Rehberg (Zierl) uit West-Berlijn wordt nadat zijn collega de dood heeft gevonden bij een schietpartij in de rosse buurt, overgeplaatst naar het voormalige Oost-Berlijn, waar hij illegale casino`s tracht op te rollen. Hij ondervindt hinder van corrupte collega`s. Onroerendgoedhandelaar Fengler (Zischler) is zijn machtige tegenstander, die altijd een zet voor lijkt te zijn en Inge Scholl (Rudnik) is de mooie tolk met de vage contacten, op wie hij verliefd is. Wie goed oplet ziet Prückner als Udo. Prima milieuschildering en sterk scenario van Hartmann Schmige. Achter de camera stond Michael Steinke.

Vivat, gardemariny

1991 | Avonturenfilm

SU 1991. Avonturenfilm van Svetlana Druzhinina. Met o.a. Dmitri Kharatian, Sergei Zhigunov, Michail Mamaev, Liudmila Gurchenko en Kristina Orbakaite.

Een vervolg op de populaire serial over zeekadetten, die verwikkeld raken in intriges aan het hof naar aanleiding van de komst van Sophia Anhalt-Zerbst, die de tsarina aller Russen zal worden onder de naam Catharina II. Grote pret bij de machinaties van Duitse en Franse diplomaten, duels, achtervolgingen en ontelbare liefdesavonturen. Dumas zou zich voor deze vertoning niet hoeven schamen.

Ins Blaue

1991 | Drama, Fantasy

Duitsland/Frankrijk 1991. Drama van Radu Gabrea. Met o.a. Barbara Rudnik, Christof Wackernagel, Heinrich Pachl, Denis Karvil en Charlotte Véry.

Werkloze Wackernagel en Rudnik die samen al twaalf jaar hokken, moeten afzien van hun jaarlijkse vakantiereis naar Zuid- Frankrijk wegens geldgebrek en een examen van Rudnik. Bovendien denkt Wackernagel dat Rudnik een oogje heeft op studiegenoot Karvil en daarom niet weg wil. Vervolgens leeft hij zich uit in een imaginaire reis, die hij op papier zet. De kijker beleeft dat mee in werkelijke beelden. En dan weer terug naar de realiteit: Rudnik is inderdaad ontrouw geweest, maar biecht dat eerlijk op en ze leven na haar bekentenis nog lang en gelukkig. Desondanks een braaf fantasietje. Scenario van Bernard Queysanne en de regisseur. Camerawerk van Serge Marcheux.

Gardemarine/Gardemarinij

1991 | Avonturenfilm

Duitsland 1991. Avonturenfilm van Svetlana Drujinina. Met o.a. Barbara Rudnik, Viktor Rakov en Dimitri Haratjan.

Tijdens de zevenjarige oorlog in 1757 tussen Pruissen en Rusland pikt het Russische fregat van kapitein Aljoscha Korsak de drenkeling baron Brokdorf op. Deze ontsnapte spion moet in Venetië overgedragen worden aan Korsaks vrienden Nikita en Pawel. Bij aankomst wordt Korsak echter zelf gearresteerd. Zijn vrienden, met wie hij samen De Drie Degens vormt, zetten alles op alles om hem te bevrijden

Für immer jung

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Vivian Naefe en Walter Kärger. Met o.a. August Zirner, Renan Demirkan, Helmut Berger en Barbara Rudnik.

Vijftien jaar nadat zij de school hebben verlaten, nodigen Berger en Demirkan hun oude klasgenoten uit bij hun huwelijk. Het weerzien in een hotelletje, dat Berger in Zuid-Tirol geërfd heeft, verloopt anders dan verwacht. Zo duikt Demirkan voor haar eerste huwelijksnacht het bed in met haar oude schoolvlam Zirner. Berger doet zijn best er normaal uit te zien, maar wat een vernedering te moeten optreden in dit soort minderwaardige tv- films.

In the Frame

1989 | Mysterie, Misdaad, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Canada/Ierland 1989. Mysterie van Wigbert Wicker. Met o.a. Ian McShane, Barbara Rudnik, Lyman Ward, Amadeus August en Peter Sattman.

Ruige McShane in de huid van topdetective David Cleveland, in een verhaal gebaseerd op de romans van Dick Francis: hij helpt een vriend op wie een aanslag werd gepleegd en wiens collectie waardevolle schilderijen werd gestolen. Een spoor leidt naar Duitsland waar een bende een schilderijenzwendel heeft opgezet. Lijkt allemaal verdacht veel op McShane's televisieserie Lovejoy.

Der Unsichtbare

1987 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1987. Komedie van Ulf Miehe. Met o.a. Klaus Wennemann, Barbara Rudnik, Nena, Benedict Freitag en Camilla Horn.

Benjamin, van beroep tv-presentator, heeft een onzichtbaar makende mantel geërfd. Daarmee merkt hij dat zijn vrouw hem ontrouw is, wat zijn leven flink in de war brengt. Een wervelende, heel originele komedie.

Müllers Büro

1986 | Komedie, Misdaad, Mysterie, Actiefilm

Oostenrijk 1986. Komedie van Niki List en Hans Selikovsky. Met o.a. Christian Schmidt, Barbara Rudnik, Andreas Vitásek, Sue Tauber en Maxi Sukopp.

List heeft zich laten inspireren (lees: geleend van) door Raymond Chandler en door Humphrey Bogart voor deze lawaaierige en geforceerd leuke parodie op de Amerikaanse film noir met de hard-boiled detective. Schmidt speelt in dit stripachtige werkje de onverschillige speurder Max Müller, die bezoek krijgt van een met bankbiljetten strooiende blonde Rudnik. Vervolgens maken ze een toeristisch uitstapje door Wenen met veel geschiet en lijken van gangsters. Het is nauwelijks de moeite waard. Scenario van de regisseur, camerawerk van Hans Selikovsky.

La Presqu'île

1986 | Experimenteel

Frankrijk 1986. Experimenteel van Georges Luneau. Met o.a. Gérard Blain en Barbara Rudnik.

Terwijl hij op zijn vriendin wacht op het station van een kleine badplaats, wandelt een man langs de weg aan zee aan het einde van het toeristenseizoen. De film is niets dan de beschrijving van deze wandeling innerlijk en uiterlijk met herinneringen en gedachten aan vakanties in zijn kindertijd in deze plaats en andere. Kortom, hij vertelt het verhaal van Simon aan de wereld. Een moeilijke debuutfilm, soms pakkend, soms vervelend. Sterke invloed van Marguerite Duras die goed verwerkt is. Een film voor twee, of eigenlijk voor één persoon, want de film wodt gedragen door het subtiele spel van Blain die dit mislukte werk redt.

Douce France

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Duitsland 1985. Drama van François Chardeaux. Met o.a. Barbara Rudnik, Andréa Ferréol en Hito Jaulmes.

De film is een bewerking van de novelle van Michel del Castillo met een ironische titel. Het verhaal draait om een door de nazis bezet dorp, waar een Duitse jodin een nieuw leven probeert op te bouwen, verkleed als Elzasserin. De passies laaien op om haar heen, evenals jaloezie en de aanklachten tegen haar: zij moet dan ook bij de Bevrijding voor iedereen boeten. Als nieuwkomer met weinig geld met vrijwel onbekende acteurs en ondanks het moeilijke onderwerp, is het de regisseur toch gelukt om een intelligente en roerende film te maken zonder te vervallen in melodrama.

Treffer

1984 | Actiefilm, Drama, Misdaad

Duitsland 1984. Actiefilm van Dominik Graf. Met o.a. Maximilian Wigger, Dietmar Bär, Tayfun Bademsoy, Barbara Rudnik en Beate Finckh.

Drie vrienden voelen zich met elkaar verbonden door hun passie voor het motorrijden en hun eeuwige geldzorgen. Al hun pogingen om uit de financiële moeilijkheden te geraken mislukken. Als ze op slinkse wijze aan geld proberen te komen kost dit één van hen het leven. Scenario van Christoph Fromm. Camerawerk van Helge Weindler.

Tausend Augen

1984 | Misdaad, Drama

Duitsland 1984. Misdaad van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Barbara Rudnik, Armin Müller-Stahl, Karin Baal, Peter Kraus en Hannelore Hoger.

De studente Gabriele werkt in een peep-show om haar droomreis naar Australië te verwezenlijken. Er tussendoor zien we een gangsterverhaal over een videopiraat. De film onthult de verborgen verlangens van mensen en in een schijnwereld leven.

Morgen Grauen

1984 | Sciencefiction

Oostenrijk 1984. Sciencefiction van Peter Sämann. Met o.a. Albert Fortell, Hannelore Elsner, Hans Georg Panczak, Barbara Rudnik en Wolfgang Gasser.

Net als in LOGAN'S RUN gaat deze film over een toekomstige maatschappij, waarin de levensduur van de mens bepaald is. Als hun tijd om is, worden zij genadeloos afgemaakt door speciaal opgeleide euthanasieplegers. Deze film graaft echter dieper en is minder volgepropt met speciale effecten dan het eerder gefilmde epos. Het is jammer dat de personages zo vlak zijn en het einde zo routineus.

Am Ufer der Dämmerung

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Jochen Richter. Met o.a. Christoph Lindert, Maximilian Wolters, Georg Marischka, Barbara Rudnik en Petra Schürmann.

De journalist Thomas Bongart, die aan een ongeneeslijke vorm van kanker lijdt, heeft hooguit nog een jaar te leven. Hij sluit een contract met een boulevardblad, waarin hij zich verplicht van zijn stervensproces verslag te doen. Een buitengewoon clichématig relatiedrama, dat de emancipatieproblematiek oppervlakkig schetst.

Kopfschuß

1982 | Drama, Thriller

Duitsland 1982. Drama van Beate Klöckner. Met o.a. Barbara Rudnik, Per Holgher, Peter Kaempfe, Marion Hoffmann en Veronika von Quast.

Annie, die als cassière in een bioscoop werkt, gaat 's nachts op zoek naar de avonturen die de films beloven. De film maakt de fascinatie, maar ook het gevaar van de vlucht in de wereld van de illusie voelbaar. Debuutfilm van regisseuse Beate Klöckner, die zelf het scenario schreef. Camerawerk van Atze Glanert en Gerd Haenel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Barbara Rudnik op televisie komt.

Reageer