Jacqueline Louis

Producer

Jacqueline Louis is producer.
Er zijn 6 films gevonden.

La mémoire à vif

2000 | Thriller

Frankrijk/België 2000. Thriller van Patrick Poubel. Met o.a. Jacqueline Bir, Véra Briole, Rémi Martin, Jean-Paul Muel en Nathalie Laroche.

Alice (Briole) groeide op als een weesmeisje. Als ze volwassen is krijgt ze bericht van haar enig familielid, tante Elisabeth (Bir), die al van voor Alices geboorte in Colombia woont, dat deze haar komt opzoeken. Alice biedt haar onmiddellijk onderdak aan, tot groot ongenoegen van haar man Marc (Martin), een architect, die het maar vreemd vindt dat tante nooit enig teken van leven heeft gegeven. Het is alsof ze uit het niets opdoemt. Volledig verblind merkt Alice niet dat tante Elisabeth inderdaad niet te vertrouwen is. Boeiende psychologische thriller die de kijker doorlopend op het verkeerde been zet. De plot is zeer goed opgebouwd, maar het einde komt wat ontgoochelend over. Sterk spel van de belangrijkste rollen. De film werd duidelijk met weinig middelen gemaakt, maar de regisseur kan dit in zijn voordeel ombuigen. Hij schreef het scenario samen met Ellen Sherman en Charlotte Paillieux. Fotografie is van Denis Rouden. Dolby Surround.

Baldi et Tini

1999 | Komedie, Misdaad

België/Frankrijk 1999. Komedie van Michel Mees. Met o.a. Charles Aznavour, Annie Cordy, Laura Martel, Jérémie Covillault en Sekkou Sall.

De levenslustige Parijse vagabond Baldi (Aznavour) wordt aangesproken door zijn oude vriendin Colette (Cordy), die hij ooit eens hielp om haar zoon uit de Hongaarse gevangenis vrij te krijgen. Nu blijkt haar vijftienjarige kleindochter Tini (Martel) van huis weggelopen te zijn. Ze vraagt zijn hulp om het meisje op te sporen. Het enige probleem is dat Tini in Brussel woont en ook al is Baldi niet bepaald enthousiast om op reis te gaan, toch kan Colette hem meelokken. Ze vinden Tini op een ontgroeningsceremonie in het Brusselse studentenkwartier, waar ze optrekt met een oudere kerel die geen graat ziet in het plegen van kleine misdaden, zoals Baldi en Colette al vlug aan den lijve ondervinden. Bovendien is het meisje verslaafd aan alcohol en drugs. Er is heel wat werk voor de boeg voor Baldi en Colette. Een op zich erg deprimerende plot wordt veel lichter gemaakt dank zij de doorleefde vertolkingen van Aznavour en Cordy, die de film probleemloos op een hoger echalon plaatsen dan het scenario van David Pharao zou doen vermoeden. Gewoon in je luie stoel zitten en je laten meevoeren door deze twee doorwinterde rastalenten en je geniet ongetwijfeld van deze film. Opgenomen in Brussel door Jean-Claude Neckelbrouck. Stereo.

The Quarry

1998 | Thriller, Drama

Nederland/Frankrijk/Spanje/België 1998. Thriller van Marion Hänsel. Met o.a. John Lynch, Jonny Phillips, Serge-Henri Valcke, Sylvia Esau en Oscar Petersen.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

Le choix d'une mère

1998 | Komedie, Drama

België/Frankrijk 1998. Komedie van Jacques Malaterre. Met o.a. Isabel Otero, Ruben Benichou, Roland Magdane, Tara Romer en Yolande Moreau.

Na haar doktersstudies heeft Jeanne (Otero) niet de gemakkelijkste weg gekozen. Ze wou geen veilige praktijk in Frankrijk, een huwelijk en het moederschap. Ze be[KA3]oefent haar beroep liever overal ter wereld waar kinderen in nood zijn, door oorlog of natuurlijke rampen. Maar ook aan hen wil ze zich niet hechten. Ze werkt samen met Christian (Magdane) die voor de weeskinderen die Jeanne aanbrengt een geschikt onderkomen zoekt. Nu zou ze zich echter toch in Frankrijk willen vestigen. Ze brengt Domingo (Benichou) mee, een rebels weeskind dat ze tijdens een opdracht in Latijns-Amerika van de dood redde. Ze tracht hem bij een sociale instelling onder te brengen, maar Domingo wil uitsluitend Jeanne als zijn nieuwe moeder aanvaarden. Een vrouw moet een heel nieuwe psychologie in haar leven aanvaarden: van een vrijgevochten avonturierster krijgt ze eensklaps de verantwoordelijkheden van het moederschap opgedrongen. Otero speelt deze moeilijke rol op schitterende wijze, uitstekend bijgestaan door de jonge Benichou, een rotjoch dat niemand als kind zou willen. Het goed gestructureerde scenario van Sylvie Simon-Sfez is gebaseerd op een verhaal van Jean-Claude Baillon. Achter de camera stond Martial Barrault.

La basse-cour

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Christiane Lehérissey. Met o.a. Roland Giraud, Anaïs Jeanneret, François-Eric Gendron, Philippe Durand en Roland Marchisio.

Bartoletti (Giraud) is leraar in de hogeschool die de opleiding voor de officieren van de nationale politie verzorgt. Onder zijn studenten bevinden zich mannen en vrouwen van allerlei pluimage. Ze worden geselecteerd door een geheime eenheid die de 'basse-cour' genoemd wordt en die er prat op gaat alles over het leven van de geselecteerden te weten. Wat echter niemand beseft is dat zich bij de nieuwe lichting een gevaarlijke moordenaar bevindt die in dienst geweest is van de Franse Geheime Diensten. Hij beging een zware misdaad en voor hem is de school nu een dekmantel. Routine-politiefilm die moet dienen als de piloot voor een nieuwe reeks. Hopelijk verbetert de kwaliteit, want in dit scenario van Georges Desmouceaux, Olivier Szulzynger en Dominique Roulet, naar een idee van Olivier Marchal, is niets origineels te vinden en erg spannend is het al evenmin. Achter de camera stond Patrice Payen. Stereo.

Les hommes et les femmes sont faits pour vivre heureux... mais pas ensemble

1996 | Romantiek

Frankrijk/België 1996. Romantiek van Philippe de Broca. Met o.a. Bernard Le Coq, Fanny Cottençon, Florence Pernel, Jean-Pierre Castaldi en Didier Pain.

Uitgever Alfred (Le Coq) is een gelukkig man. Een beetje te gelukkig zelfs. Ondanks zijn professioneel succes verstikt hij in de eentonigheid van zijn priv[KA1]e-leven. Om er afwisseling in te brengen stelt hij zijn levensgezellin Maurane (Cottençon) een bizar spelletje voor: zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof ze elkaar voor de eerste keer ontmoeten. Maurane neemt het voorstel zeer ernstig. Ze pakt haar valiezen en verdwijnt spoorloos, een verbijsterende Alfred alleen achterlatend. Een wat geforceerde romantische komedie die dank zij de routine van een De Broca nog best te smaken valt, maar die niet veel indruk zal nalaten op de kijker. De acteurs zijn speels en overtuigend in hun rol. Philippe Le Dem schreef een niet erg diepgaand scenario met enkele sprankelende dialogen. Petria Payen stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jacqueline Louis op televisie komt.

Reageer