Alfredo F. Mayo: camera.
Er zijn 8 films gevonden.

El método

2005 | Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2005. Drama van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Pablo Echarri en Carmelo Gómez.

Het sollicitatiedrama El método kreeg talloze internationale filmfestivalprijzen, waaronder twee Goya's (bijrol Carmelo Gómez en scenario). Bejubeld scenarist Mateo Gil - geestesvader van meesterwerk Abre los ojos en de remake Vanilla Sky - bewerkte het toneelstuk van Jordi Galcerán, een stuk over de ultieme sollicitatieprocedure. De personeelschef noemt het de Grönholm-methode, een loze naam voor een helse afvalrace waarbij zeven sollicitanten psychologisch worden afgebeuld totdat er zes afdruipen. El método werkt dankzij een mix van knap ensemblewerk, een pakkend script en subtiele maatschappijkritiek, met de sollicitanten als verblinde wachters van een zoveelste ivoren (kantoor)toren.

Los lunes al sol

2003 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 2003. Drama van Fernando León de Aranoa. Met o.a. Javier Bardem, Luis Tosar en José Ángel Egido.

Bijna plotloze film over mensen die zich verstoten en overbodig voelen, en daar geen verandering in weten te brengen. Aangeschoten zitten ze in een kaal café, vanaf het dak van een flatgebouw volgen ze de wedstrijd in een nabijgelegen voetbalstadion. In Spanje bekroond met alle belangrijke filmprijzen en in 2002 gekozen als Spaanse Oscar-inzending - vóór Almodóvars Hable con ella.

Kamchatka

2002 | Drama

Spanje​/​​Argentinië​/​​Verenigde Staten 2002. Drama van Marcelo Piñeyro en Marcelo Figueras. Met o.a. Cecilia Roth, Héctor Alterio, Fernanda Mistral, Tomás Fonzi en Milton De La Canal.

Argentinië na de militaire coup van 1976. Een jongetje van een jaar of tien en zijn kleine broertje moeten verhuizen naar een geïsoleerd huis in een buitenwijk. Hun linkse ouders proberen het te brengen als een avontuur maar de jongens voelen de spanning. Ze mogen niet meer telefoneren en ze moeten zelfs hun naam veranderen. De oudste noemt zich Harry, naar zijn held Harry Houdini, de man die zich uit iedere situatie weet te redden. Zelfredzaamheid is de rode draad van het verhaal dat wordt ingekleurd door een voiceover van Harry als volwassene. Hij schetst zijn jeugdige gewaarwording van twijfel over de volwassen omgeving. Ricardo Darín en Cecilia Roth spelen de ouders met de perfecte dosis passie en non-verbale nervositeit. Zij proberen hun kinderen een onbezorgde jeugd te bezorgen maar worden op de hielen gezeten door de realiteit. Het uitvergrote leven met politieke repressie als loep.

Territorio Comanche

1997 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1997. Actiefilm van Gerardo Herrero. Met o.a. Imanol Arias, Cecilia Dopazo, Mirta Zecevic, Gastón Pauls en Natasa Lusetic.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Elles

1997 | Komedie, Experimenteel, Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Luxemburg​/​​België 1997. Komedie van Luis Galvaõ Teles. Met o.a. Carmen Maura, Miou-Miou, Marisa Berenson, Patti Guesch en Marthe Keller.

De levens van vijf vrouwen, allen in de veertig, raken met elkaar vervlochten wanneer een televisiejournaliste (gespeeld door de Spaanse Pedro Almodóvar-ster Carmen Maura) een programma maakt rond de vraag 'Wat wil de vrouw?' Een antwoord daarop krijgen we (uiteraard) niet, maar we zien wel het gehannes met het leven van een aantal van haar vriendinnen. Miou-Miou speelt een universitair docent die een relatie begint met een student, Marthe Keller een gescheiden vrouw die slecht nieuws krijgt over haar gezondheid, Marisa Berenson een schoonheidsspecialiste met een drugsverleden. De prima actrices maken dit tamelijk oppervlakkige melodrama best de moeite waard.

Oh cielos

1994 | Komedie

Spanje 1994. Komedie van Ricardo Franco. Met o.a. Ana Alvarez, Ángela Molina en El Gran Wyoming.

De levens van vijf vrouwen, allen in de veertig, raken met elkaar vervlochten wanneer een televisiejournaliste (gespeeld door de Spaanse Pedro Almodóvar-ster Carmen Maura) een programma maakt rond de vraag 'Wat wil de vrouw?' Een antwoord daarop krijgen we (uiteraard) niet, maar we zien wel het gehannes met het leven van een aantal van haar vriendinnen. Miou-Miou speelt een universitair docent die een relatie begint met een student, Marthe Keller een gescheiden vrouw die slecht nieuws krijgt over haar gezondheid, Marisa Berenson een schoonheidsspecialiste met een drugsverleden. De prima actrices maken dit tamelijk oppervlakkige melodrama best de moeite waard.

Kika

1993 | Komedie, Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1993. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Verónica Forqué, Alex Casanovas, Peter Coyote, Victoria Abril en Rossy de Palma.

Almodóvar laat zich in zijn films prettig weinig gelegen liggen aan het keurslijf van de politieke correctheid. Daarbij overschrijdt hij volgens velen wel de grenzen van de goede smaak en fatsoen. In Kika zit een inmiddels beruchte verkrachtingsscène, waarbij Kika, het slachtoffer, vraagt of de verkrachter alsjeblieft op wil schieten, want ze heeft die dag nog meer te doen. Het verhaal gaat over de moeizame relatie tussen het titelpersonage, haar schoonvader, haar vriend, diens vriendin en de criminele broer van de huishoudster. Kika is een typische vroege Almodóvar-film, met veel vreemde personages, rappe dialogen en een maf verhaal.

Tacones lejanos

1991 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1991. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Victoria Abril, Marisa Paredes, Miguel Bosé, Pedro Díez del Corral en Féodor Atkine.

Campy melodrama begint mooi absurd als een druk gesticulerende Alberto zijn stiefdochtertje Rebecca voor 1000 kokosnoten aan marktkooplui probeert te slijten. Een kleine twintig jaar later (Almodóvar gebruikt een van zijn vele montagegrapjes om de tijdsspanne soepel te overbruggen) is Rebecca een prettig gestoorde tv-journaliste. Klaar voor een confrontatie met moederlief, een gevierde popzangeres die na een jarenlang verblijf in Mexico naar Madrid terugkeert. Op de luchthaven herkent mama (een eigentijdse kruising tussen Bette Davis en Randy Crawford) haar dochter niet. Het voorval is exemplarisch voor de gemankeerde moeder-dochterrelatie, het 'orgelende grondthema' (aldus Almodóvar) van een bizarre film.