Eric de Kuyper: regie, cast en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Demain on déménage

2004 | Komedie

Frankrijk​/​​België 2004. Komedie van Chantal Akerman. Met o.a. Sylvie Testud, Aurore Clément, Jean-Pierre Marielle, Natacha Régnier en Elsa Zylberstein.

Een van de leukere titels van de productieve Belgische schrijver/regisseur Akerman, deze kluchtige, maar toch ook understated spraakwaterval van een komedie. Testud is een smoezelige schrijfster (naar Akermans eigen zeggen een autobiografisch personage) die na de dood van haar echtgenoot haar drukke moeder in huis neemt, en moet concluderen dat dit de voortgang van haar erotische roman weinig goed doet. Ze besluit haar krappe appartement te koop te zetten, met een hoop bijzondere korte ontmoetingen als gevolg. Net als voor haar Proust-verfilming La Captive schreef Akerman het script met filmmaker Eric de Kuyper.

La captive

2000 | Drama

Frankrijk​/​​België 2000. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Stanislas Merhar, Sylvie Testud, Olivia Bonamy, Françoise Bertin en Ellizzette Duvall.

Losjes gebaseerd op La prisonnière (in: A la recherche du temps perdu) van Marcel Proust. Vruchtbaar materiaal voor regisseur Akerman (A couch in New York) die haar werk focust op de complexiteit van seksualiteit. Scribent Simon (Stanislas Merhar) is geobsedeerd door Ariane (Sylvie Testud). Zijn obsessie vertaalt zich in haar virtuele gevangenschap: hij volgt haar overal, fysiek en psychisch. Een tragische vertelling over liefde en verlangen. Rijk doorspekt met evergreens van Rachmaninov en Schubert.

Pink Ulysses

1990 | Experimenteel

Nederland 1990. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. José Teunissen, Dolf Wilkens, Erik de Bruyn, Jos IJland en Maarten Almekinders.

Zonder verhaal, met slechts als thema de terugkeer van Ulysses uit Troje is dit eens te meer een bizar mengsel van muziek (w.o. Wagner) en beelden (w.o. Zarah Leander en filmfragmenten uit o.a. LA CADUTA DI TROIA van Fosco en POTEMKIN van Eisenstein) met tussendoor lichamen en kleuren en zelfs een mannelijke masturbatie-scène. Een cultfilm-in-spe voor muziek- en dansliefhebbers en homofielen. Is dit dé erotiek van de Lage Landen?

Drieluik (Deel 1-4)

1990 |

Nederland 1990. André van Duren en Hans Reichart. Met o.a. Gijs Versluys, Jan Blokker, Eric de Kuyper, Nouchka van Brakel en Frans Weisz.

Zonder verhaal, met slechts als thema de terugkeer van Ulysses uit Troje is dit eens te meer een bizar mengsel van muziek (w.o. Wagner) en beelden (w.o. Zarah Leander en filmfragmenten uit o.a. LA CADUTA DI TROIA van Fosco en POTEMKIN van Eisenstein) met tussendoor lichamen en kleuren en zelfs een mannelijke masturbatie-scène. Een cultfilm-in-spe voor muziek- en dansliefhebbers en homofielen. Is dit dé erotiek van de Lage Landen?

A Strange Love Affair

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Eric de Kuyper en Paul Verstraten. Met o.a. Howard Hensel, Karel Scheydt, Pascale Petit, Sep van Kampen en Karl Scheydt.

De derde speelfilm van De Kuyper (hier met co-regisseur Verstraten) over onmogelijke liefdes. Docent Hensel wordt verliefd op leerling Van Kampen en blijkt dezelfde interesse te hebben gehad in diens vader (Scheydt), die nog steeds getrouwd is. Een internationaal opgezette film, die bol staat van beeldcitaten. Prachtig camerawerk van de Fransman Henri Alekan.

Naughty Boys

1983 | Drama, Musical

Nederland 1983. Drama van Eric de Kuyper. Met o.a. Linda Polen, Rik Roesems, Jack Post, Paul Ruven en Paul Verstraten.

Zes jongemannen in smoking hangen aan het begin van deze eeuw rond op een Engels buiten, waar het eigenlijke feest al voorbij is. Een speelse, nostalgische sfeerfilm met musical-elementen, ontworpen als een collage van toneelfragmenten van onder meer Noel Coward, Tsjechow en Pirandello. Ook Balzac en Shakespeare worden driftig geciteerd in een gewijzigde context. Je moet er toevallig wel van houden.

Casta diva

1983 | Experimenteel

Nederland 1983. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. Ben Kettenis, Gerard Lemaitre, Walter Nuyens, Emile Poppe en Paul Ruwen.

Een familie-album dat af en toe zelfs lijkt te bewegen. De Kuyper registreert zijn dierbaren in doorgaans zinledige poses die geïnspireerd schijnen door beroemde films van onder meer Visconti en Schroeter. De muziek is niet gekozen bij de beelden maar bij de poseurs. Een pedante film, met soms magisch- mooie momenten, zoals in de openingsscène en met Simons' achterwerk in een zwembad.