Ernest Day: regie en camera.
Er zijn 9 films gevonden.

Incident in a Small Town

1994 | Mysterie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1994. Mysterie van Delbert Mann. Met o.a. Walter Matthau, Harry Morgan, Stephanie Zimbalist, Nick Stahl en David Erman.

Succesvolle hernieuwde samenwerking van een stel dienaren der wet, advocaat Harmon Cobb (Matthau) en rechter Bell (Morgan), in hun derde tv-film uit de reeks THE INCIDENT..., een superieure serie, die in 1991 begon en tot nog toe bijna ieder jaar iets goeds heeft opgeleverd. In deze film met een raak tijdsbeeld en vol mystery speelt Zimbalist de rol van een geharde, alleenstaande moeder die een groot geheim met zich meedraagt.

Young Catherine

1991 | Historische film

Canada​/​​USSR​/​​Verenigd Koninkrijk 1991. Historische film van Michael Anderson. Met o.a. Vanessa Redgrave, Christopher Plummer, Franco Nero, Marthe Keller en Maximilian Schell.

Groots opgezet kostuumdrama over het jonge Duitse meisje dat in de 18e eeuw de Russische Catherina de Grote zou worden. Kosten noch moeite werden gespaard om van deze internationale produktie iets groots te maken, met o.m. buitenopnames in Leningrad, nu weer Sint-Petersburg. Gemaakt voor kabel-tv. Oorspronkelijk in twee delen uitgezonden. Scenario van Chris Bryant. Camerawerk van Ernest Day.

Women and Men: Stories of Seduction

1990 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1990. Romantiek van Frederic Raphael, F. Raphael, Ken Russell en Tony Richardson. Met o.a. Peter Weller, James Woods, Elizabeth McGovern, Beau Bridges en Molly Ringwald.

THE MAN IN THE BROOKS BROTHERS SHIRT: vrijgevochten McGovern die naar liefde smacht, ontmoet zakenman Bridges in de trein, die haar bevredigt. Scenario van de regisseur. DUSK BEFORE FIREWORKS: gigolo Weller probeert eendagsvlinder Ringwald zijn bed in te lokken, maar de telefoon onderbreekt constant zijn versierpogingen. Valerie Curtin zorgde voor het scenario. HILLS LIKE WHITE ELEPHANTS: ex-patriate schrijver Wood lult zijn vriendin Griffith om, zodat ze zich laat aborteren. Gesitueerd in Spanje; scenario van Joan Didion en John Gregory. Uitstekende compilatiefilm naar drie korte verhalen van resp. Mary McCarthy, Dorothy Parker en Ernest Hemmingway, op het witte doek gebracht door een drietal Engelse topregisseurs.

Superman IV: The Quest for Peace

1987 | Sciencefiction, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1987. Sciencefiction van Sidney J. Furie. Met o.a. Christopher Reeve, Gene Hackman, Margot Kidder, Jackie Cooper en Marc McClure.

In deze laatste aflevering van een reeks stripverfilmingen creëert aartsschurk Lex Luthor (Hackman) een gevaarlijke tegenstander voor Superman, genaamd Nuclear Man. En dat terwijl Superman net was begonnen om de aarde vrij te maken van kernwapens. Hoofdrolspeler Reeve schreef mee aan het scenario, dat naast de antiatoomboodschap meer wereldverbeterends bevat. Helaas draaide de productiemaatschappij in een laat stadium de geldkraan dicht: de speciale effecten zien er niet uit. Bovendien ogen Reeve en Kidder wat vermoeid, ze sprankelen niet meer. Tikje teleurstellend.

A Passage to India

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1984. Drama van David Lean. Met o.a. Judy Davis, Victor Banerjee, Peggy Ashcroft, James Fox en Alec Guinness.

Laatste film van de Britse filmveteraan Lean (oa Bridge on the River Kwai en Doctor Zhivago), naar de roman van E.M. Forster. India in de jaren 20. Adele Quested (Davis), een Britse jongedame, wil in contact komen met het 'echte' India maar beschuldigt Dr. Aziz (Banerjee) na een tochtje naar de Maraber grotten (prachtige scènes) van verkrachting. Een groteske rechtzaak volgt waarbij de spanningen tussen de kolonialen en de Indiase gemeenschap op de spits worden gedreven. Het contrast tussen het Brits formalisme en de Indiase mystiek wordt minutieus verbeeld door een ijzersterke cast op de fraai gefilmde Indiase locaties. Maurice Jarre kreeg een Oscar voor de onopvallende muziek, en Peggy Ashcroft werd bekroond als beste bijrolactrice. Camerawerk van Ernest Day.

Waltz Across Texas

1982 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1982. Romantiek van Ernest Day. Met o.a. Terry Jastrow, Anne Archer, Mary Kay Place, Josh Taylor en Richard Farnsworth.

Oliehandelaar Jastrow en geologe Archer raken met elkaar slaags over een stuk land, omdat ieder van hen gelooft dat het hun een fortuin zal opleveren. Dan worden ze verliefd op elkaar. De film heeft een voorspelbaar verloop maar is toch aardig om naar te kijken. De beide hoofdrolspelers zijn in het werkelijke leven man en vrouw. Zij hebben samen het verhaal geschreven en de film mede-geproduceerd.

Green Ice

1981 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1981. Misdaad van Ernest Day. Met o.a. Ryan O'Neal, Anne Archer, Omar Sharif, Domingo Ambriz en John Larroquette.

Lachwekkend doorzichtige B-film over elektrotechnisch ingenieur O'Neal en zijn makkers die een partij smaragden roven van de bovenste verdieping van een wolkenkrabber.

Revenge of the Pink Panther

1978 | Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1978. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Peter Sellers, Herbert Lom, Dyan Cannon, Burt Kwouk en Robert Webber.

Hoofdinspecteur Dreyfus (Lom) wordt ontslagen uit een psychiatrische kliniek, waarin hij belandde omdat hij zwaar overspannen was geworden door de fratsen van zijn ondergeschikte, inspecteur Clouseau (Sellers). Nu is het weer veilig, buiten de inrichting, want Clouseau is gelukkig vermoord. Of toch niet? De laatste komedie uit de Pink Panther-serie met Peter Sellers is niet de sterkste, maar voor liefhebbers van een tikje melige humor toch best amusant. De film is in elk geval veel leuker dan de Pink Panther-films die later werden ­gemaakt, met Roberto Benigni en Steve Martin in de hoofdrol.

Made

1972 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1972. Romantiek van John Mackenzie. Met o.a. Carol White, John Castle, Roy Harper, Margery Mason en Doremy Vernon.

De dramatische belevenissen van een jonge vrouw, White, die tot de arbeidersklasse behoort en werkt als telefoniste in een groot bedrijf. Ze heeft een onwettig kind en een gebrekkige moeder. Ze heeft zich aan deze levensomstandigheden aangepast, maar is op zoek naar liefde en begrip. Dit kan ze niet vinden bij de jonge priester Castle en evenmin bij rockzanger Harper, die beiden teveel bezig zijn met het verdedigen van hun theorieën om de wanhoop van White te bemerken. Een film die alle clichés van de Free Cinema op de slechtste wijze op een rijtje zet, met personages die nooit echt levend worden. Hoe langer je naar de film kijkt hoe gedeprimeerder je wordt. Het is alsof je in het notaboekje bladert van een vermoeide sociale werkster. Het filmdebuut van de toen populaire folk-singer Harper, die de gelegenheid krijgt enkele songs ten berde te brengen. Howard Barker baseerde het scenario op zijn toneelstuk No One Was Saved. Fotografie van Ernest Day.