John Light

Acteur

John Light is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Dresden

2006 | Oorlogsfilm, Romantisch drama, Historische film

Duitsland 2006. Oorlogsfilm van Roland Suso Richter. Met o.a. Felicitas Woll, John Light, Benjamin Sadler en Heiner Lauterbach.

Iedere zichzelf respecterende Duitse tv-zender produceert regelmatig een groots opgezette miniserie, met een liefdes- en/of familieverhaal tegen oorlogs- of andere historische achtergrond. Tien miljoen euro kostte de drie uur durende ZDF-tweedeler Dresden. Daarin is een onmogelijke romance tussen een gestrande Britse RAF-piloot en een verloofde Duitse schone gesitueerd tijdens de geallieerde vernietigingsbombardementen op de Elbe-stad in 1945. Tv-routinier Roland Suso Richter (regisseur van het fantastische Koude Oorlog-verhaal Der Tunnel) bracht in deze detailrijke epic de tragedie tot menselijke proporties terug. De intense geschiedenisles voor het grote publiek, inclusief treffende Frauenkirche-epiloog, was terecht een kijkcijferknaller.

The Lion in Winter

2004 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 2004. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Glenn Close, Patrick Stewart, Jonathan Rhys Meyers, Andrew Howard en John Light.

Bewerking voor de tv naar het scenario van James Goldman dat hij schreef voor de Britse film (1968) van Anthoney Harvey met Peter O` Toole en Katherine Hepburn en gebaseerd op zijn succesvolle toneelstuk. Deze tv-versie is zelfs 21 minuten langer. Frankrijk, kerstmis 1183. Koning Henry II (Stewart) heeft drie zoons en de tijd is aangebroken om een troonopvolger aan te wijzen. Zijn vrouw Eleanor of Aquitaine (Close), die hem nog steeds bewondert ondanks het feit dat Henry haar tien jaar had ingesloten in The Tower of London, wil dat de oudste zoon Richard Lionheart (Howard) zijn vader opvolgt. Vreemd genoeg wil de koning kiezen voor zijn jongste, verraderlijke en slijmerige zoon John (Spall). Dronken gemaakt door het vooruitzicht op de absolute macht wil John het proces versnellen door tegen zijn vader te complotteren en hij betrekt daarbij zijn broer Geoffrey (Light), de middelste zoon, die op zijn beurt gebruik wil maken van de samenzwering van zijn broer door hem aan de kant te zetten. De hoogste tijd voor Robin Hood om in te grijpen. De rest is geschiedenis... Een waardige remake van de met een Oscar (voor Hepburn) bekroonde film uit 1968, die dankzij de techniek aan deze rolverdeling een extra dimensie biedt, die zij op het toneel nooit zouden kunnen krijgen. Zowel Close en Stewart in de hoofdrollen zijn zeer sterk en hun duels zijn om niet te versmaden. Krachtige bijrollen, in het subplot Vysotsky als Alais, de zuster van de negentien-jarige Franse kroonprins Phillip (Rhys-Myers), die bereid zijn John te helpen in ruil voor teruggave van Frans gebied, dat de Engelsen bezet houden. Enige gespierde actie in de proloog die laat ziet hoe de machtsverhoudingen zijn ontstaan. Gefilmd in Hongarije en Tsjechië op het slot Spissky in prachtige kostuums van Consolata Boyle, Magdalen Rubalcaya en Rhona McGuirke, die werden bekroond met de Oscar voor tv-films, de Emmy Award. Een tijdloze film, die vooral toneelliefhebbers zal aanspreken. Het camerawerk is van Sergei Kozlov.

Il papa buono

2003 | Biografie, Drama

Italië 2003. Biografie van Ricky Tognazzi. Met o.a. Bob Hoskins, Roberto Citran, Carlo Cecchi, Fabrizio Vidale en John Light.

Deze miniserie, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, begint als paus Johannes de drie[KA3]entwintigste (Hoskins), bekend als de glimlachende paus, in 1963 op zijn sterfbed ligt en de menigte op het Sint Pietersplein voor hem bidt. Hij kijkt terug op zijn jeugd in Sotto il Monte, waar hij in 1881 als Angelo Roncalli werd geboren als zoon van eenvoudige boeren. In de plaats Bergamo, in het Italiaanse Tirol vlakbij de grens met Oostenrijk, studeerde hij theologie en daarna maakte hij carri[KA3]ere in de rooms-katholieke kerk. Toen hij patriarch en kardinaal van Veneti[KA3]e was, werd hij na de dood van Pius de twaalfde in 1958 tot paus gekozen. Het waren turbulente tijden, de Koude Oorlog woedde hevig (twee jaar voor zijn dood werd de Berlijnse Muur opgericht) en de Sovjet-Unie probeerde bij het Vaticaan invloed te krijgen. Paus Johannes spande zich in voor de saamhorigheid der christelijke kerken en verhoogde het aantal kardinalen van zeventig naar 75 - veertig jaar later zou dit aantal bijna verdubbeld zijn. Deze gemoedelijke dikkerd reisde naar Bulgarije en Frankrijk en hield er een bijzondere relatie op na met monseigneur Radini Tedeschi (gespeeld door regisseur Tognazzi). Deze paus onderscheidde zich door zijn bezoeken aan gevangenen en zieken; hij sprak vertroostende woorden tot een zwaar ziek meisje; en had geprobeerd toen hij nog geen paus was in gesprekken met Franz von Papen (Josephson), de man die Adolf Hitler op het paard had geholpen, joden te redden van de vervolging door de nazi`s. Hij distantieerde zich openlijk van de kwalijke houding van zijn voorganger Pius de twaalfde, die de bestrijding van het communisme belangrijker vond dan de zes miljoen joden die in de concentratiekampen werden vermoord. Hoewel hij slechts vijf jaar aan het hoofd van de kerk stond, heeft Johannes een diepe indruk achtergelaten. Hoskins is geknipt voor de rol van Johannes. Wie ge[KA3]interesseerd is in een biopic over deze paus krijgt met deze rolprent een gedetailleerd verhaal voorgeschoteld, dat van vergelijkbaar kaliber is als PAPA GIOVANNI - IOANNES XXIII (2002) van de in Parijs geboren Giorgio Capitani. Het scenario is van regisseur Tognazzi, Marco Roncalli, Simona Izzo en Fabrizio Bettelli.

Cambridge Spies

2003 | Drama

Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van Tim Fywell. Met o.a. Toby Stephens, Tom Hollander, Samuel West, Rupert Penry-Jones en Anna-Louise Plowman.

De heren uit de titel vormden een kwartet in Cambridge en waren wellicht het beroemdste spionagegroepje van de 20ste eeuw. Zij kwamen uit de betere kringen in Engeland en een van hen, Anthony Blunt (West), was zelfs gelieerd aan het Britse koningshuis. Kim Philby (Stephens), Guy Burgess (Hollander), Donald Maclean (Penry-Jones) en voornoemde Blunt leerden elkaar kennen tijdens hun studietijd aan de universiteit. Na WO I (1914- 18) waren de tijden veranderd. De communistische bolsjewieken onder aanvoering van Lenin hadden de tsaristische familie vermoord en waren aan de macht in Rusland; de Duitse keizer was afgezet en de Hongaars-Oostenrijkse monarchie was niet meer. Als gevolg van deze oorlog heerste er een grote depressie, die over de gehele wereld te voelen was en in Spanje was een burgeroorlog uitgebroken tussen de fascisten en de communisten. Geen wonder dat de beter opgeleide, idealistische jeugd gemakkelijk te paaien was voor de zaak van uitgebuite arbeiders en onderdrukte keuterboeren. Dit illustere viertal werd gerecruteerd door een Russische agent van Stalin in 1934 en werkte ruim twintig jaar ongehinderd voor de Sovjets totdat de geheime dienst van Engeland en Amerika hen op het spoor kwam. Intussen hadden de heren als hoge ambtenaren bij buitenlandse zaken carrière gemaakt, de atoomgeheimen verraden en andere vitale informatie doorgespeeld. Philby, een notoire rokkenjager, was de meest actieve die Burgess en Maclean pas in de beginjaren 1960 naar Moskou volgde. Blunt, als beheerder van de schilderijencollectie van de Engelse koningin, bleef voor de buitenwereld onontdekt totdat er in de jaren 1970 berichten in de pers verschenen die naderhand officieel werden bevestigd. De film, die onduidelijk is over de recrutering, is een behoorlijke karakterschets van de betrokken personages; twee van hen, Burgess en Blunt, waren homo. Dit wordt duidelijk genoeg uit de doeken gedaan, en Philby die een Amerikaanse trouwde, was een flamboyante figuur. Maclean was de saaiste en wellicht meest onderschatte. Toch waren het landverraders. Hoewel het aan actie ontbreekt, wordt het ruimschoots gecompenseerd door het prachtige spel van de hoofdrollen. De kijker krijgt een vluchtige indruk van de Sovjet- spionage in de jaren 1934-64 en niet meer dan dat. Weinig informatie over het studentenwereldje, waarin de fundamenten voor hun verraad werd gelegd. Het degelijke scenario is van Peter Moffat. Het uitstekende camerawerk is van David Higgs. Deze miniserie wordt meestal in twee of vier delen uitgezonden.

Lloyd & Hill

2001 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2001. Misdaad van Philippa Langdale. Met o.a. Michelle Collins, Ania Sowinski, Philip Glenister, Lloyd Hutchinson en Akbar Kurtha.

Zoveelste poging om een misdaadserie te maken over een vrouwelijke smeris, Judy Hill (Collins), bij wie de jaren zo zoetjes aan beginnen te tellen. Zij moet samenwerken met haar iets jongere, ex-minnaar en collega Danny Lloyd (Glenister) in de moord op een vijftien-jarig meisje. Het onderzoek komt onder zware druk te staan als er een tweede moord gebeurt, die in verband met de eerste lijkt te staan en er stemmen opgaan of het duo, gezien hun voormalige relatie buiten het werk, wel zo geschikt is om de moorden op te lossen. Natuurlijk worden de sceptici geloochenstraft en blijft er de vage verwachting of het stel ooit weer bij elkaar komt. De Britse kijkers meenden dat de Hollandse uitpraak: vermeng nooit de zaken met het meisje, juist was, beloonden deze pilot met ontmoedigende kijkcijfers en het bleef bij deze ene aflevering. De weer in dienst getreden Helen Mirren in PRIME SUSPECT is kennelijk ruim voldoende. Het scenario is van Richard Maher en Jill McGown. Het camerawerk is van John Daly.

The Unexpected Mrs. Pollifax

1999 | Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1999. Mysterie van Anthony Pullen Shaw. Met o.a. Thomas Ian Griffith, Angela Lansbury, Ed Bishop, Paul Birchard en Michelle Read.

Naar de populaire boeken rondom het personage van Emily Pollifax (Lansbury) door Dorothy Gilman. Emily is onlangs weduwe geworden. Ze voelt zich eenzaam en is soms gedeprimeerd. Ze praat af en toe tegen haar overleden echtgenoot. Haar huisarts raadt haar aan om de in haar leven gekoesterde ambities eindelijk te vervullen. Emily had altijd al spionne willen zijn. Ze schrijft een brief aan haar afgevaardigde bij het Congress en het gevolg is dat ze door de CIA ge[KA3]interviewd wordt. Door een pijnlijke vergissing wordt haar identiteit verwisseld met die van een ander en zo wordt ze op haar eerste missie gestuurd naar Marrakech in Marokko om geheime documenten in ontvangst te nemen. Als de CIA de fout bemerkt, sturen zij uit voorzorg agent Jack Farrell (Griffith), die haar discreet moet volgen en zo nodig beschermen. Ze vallen beiden in handen van een onbekende vijand. Jack die gewond is, realiseert zich dat hun redding in handen van de amateur Emily is. Aan het einde komen ze allebei vrij en heeft Emily kernwapens uit de handen van terroristen gehouden. Uit het scenario van Robert T. Megginson blijkt dat er ook nog leven na de zestig is en het laat zien dat de maatschappij zich vergist als ze geen eerbied hebben voor ouderen. Het personage van Emily demonstreert dit op effectieve wijze en Lansbury maakt hier heel handig gebruik van als ze op amusante wijze laat zien hoe belachelijk een onwaardige behandeling kan zijn. Het fraaie camerawerk is van Peter Sinclair die op locatie in Ierland en Marokko filmde. Richard Brams was de producent.

Mary, Mother of Jesus

1999 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1999. Biografie van Kevin Connor. Met o.a. Christian Bale, Pernilla August, Melinda Kinnaman, David Threlfall en Simone Bendix.

Op 16-jarige leeftijd probeert Maria heel toegewijd de joodse bevolking bij te staan, die vervolgd en verdreven werd door de Romeinen. Maria is erg verliefd op Jozef, een 30-jarige timmerman. Maria hoort dat de messias weldra op aarde zal verschijnen, en krijgt zelf het bezoek van de engel Gabriël

The Jump

1998 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1998. Misdaad van Richard Standeven. Met o.a. Adrian Dunbar, Jonathan Cake, Susan Vidler, Andy Serkis en John Light.

Aannemer George Brunos (Cake) wordt veroordeeld voor de moord op een vrouwelijke smeris en voor een bankroof. Hij kon gepakt worden dankzij een verklikker, die de politie op de hoogte bracht van heel wat details. Brunos houdt bij hoog en bij laag vol dat hij onschuldig is, maar niemand schijnt naar hem te luisteren. Als de verklikker wordt vermoord, ziet George zijn kans om zijn onschuld te bewijzen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De enige uitweg voor George is, dat hij met behulp van zijn vrouw Donna (Vidler), uit de gevangenis ontsnapt. Daartoe knoopt Donna contacten aan met de onderwereld en met name een zekere Alan Cox (Dunbar). Voordat Donna het beseft, raakt ze verstrikt in een web van leugens en intriges. Temeer omdat ze zich laat verleiden door die glibberige Cox. Het scenario van Martina Cole bevat talloze onverwachte wendingen en interessante nevenintriges die heel doelgericht de aandacht afwenden, maar het eindigt optimistisch. De personages zijn stuk voor stuk geloofwaardig en levensecht en desondanks springt Dunbar er nog bovenuit. De moeite waard om voor thuis te blijven. Het camerawerk is van John Daly. Wordt meestal in vier delen uitgezonden.

A Rather English Marriage

1998 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1998. Komedie van Paul Seed. Met o.a. Albert Finney, Tom Courtenay, Joanna Lumley, John Light en Joanna Scanlan.

Aandoenlijk drama over twee mannen op leeftijd die, tegelijkertijd weduwnaar geworden, besluiten samen te gaan wonen. Probleem is dat ze nogal verschillend zijn. Beide hoofdrolspelers werden genomineerd voor de Britse BAFTA, die van Courtenay werd verzilverd. Lumley kennen we natuurlijk als Patsy uit de televisieserie Absolutely fabulous.

Cold Lazarus 4

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

Het hoofd van Daniel Feeld wordt gestolen door Fyodor die in naam van RON handelt. Het geheel is een dekmantel om de pretentieuze Masdon om de tuin te leiden voor rekening van Siltz. De genadeloze inspecteur Challender (Culkin) wordt met het onderzoek belast. Siltz heeft het volledige team overgenomen met uitzondering van de onbetrouwbare Blinka. Tot hun ontsteltenis ontdekken ze dat er 'tijd gestolen' wordt van het hoofd. Zou het kunnen dat Daniel beseft wat hem overkomt en op eigen kracht herinneringen ophaalt als er niemand bij is? Hoe meer de reeks haar einde nadert hoe gruwelijker het allemaal wordt. De grimmige finale is op zijn minst indrukwekkend. Scenarist Dennis Potter heeft nog een laatste maal zijn gal gespuwd op alles wat met wetenschap en showbiz te maken heeft. Je wordt er stil van. Ook deze vervolgreeks op KARAOKE werd op verzoek van Potter gemaakt in co-productie tussen Channel 4 en BBC. Er mocht niets gewijzigd worden aan zijn scenario of regie-aanwijzingen. Een ijzingwekkend testament dat geen enkele kijker vlug kan vergeten. Fotografie ook ditmaal van Remi Adefarazin. Stereo.

Cold Lazarus 3

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

Na een onderhoud van meer dan tien uur met Siltz tracht Emma troost te vinden bij Fyodor, maar deze laatste heeft zojuist Andrew Milton vermoord uit wraak voor de dood van Kaya. Fyodor bekent dat hij een RON is en dat hij Andrew in volle woede doodde. Het was zijn plan om hun project te saboteren, maar nu Siltz er een entertainmentshow van wil maken verandert hij van gedachten. Zo kan de mensheid getuige zijn van hoe men vroeger leefde. Na een niet bepaald vriendschappelijk gesprek met Masdon besluit Emma met Siltz scheep te gaan. In al zijn bitterheid laat scenarist Dennis Potter de schrijver nog exploiteren, haast vierhonderd jaar na zijn dood. Er wordt regelmatig gerefereerd naar voorloper KARAOKE, zodat je deze moet gezien hebben om alles goed te kunnen volgen. Fotografie van Remi Adefarasin. Stereo.

A Touch of Frost: Unknown Soldiers

1996 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1996. Mysterie van Adrian Shergold. Met o.a. David Jason, Bruce Alexander, John Lyons, David Gooderson en Nicholas Jones.

D.I. Frost (Jason) gaat in de clinch met de legerleiding als hij een onderzoek doet naar een geheimzinnig ongeval op een militaire basis, dat er toch wel heel erg uitziet als moord. Eerst wordt hem de deur gewezen door de MP maar later keert hij er via de grote poort weer terug als de militairen hem te hulp roepen. Zoals steeds, weet hij perfect het onderscheid te maken tussen recht en krom, aan welke zijde van de wet hij ook staat. Jason is als Frost weer lekker ruw, bot en agressief. Gebaseerd op de romans van R.D. Wingfield, geschreven door Michael Russell. Aflevering 13, de tweede in het vierde seizoen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Light op televisie komt.

Reageer