Camille Bert: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Bonjour jeunesse

1956 | Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Maurice Cam. Met o.a. Ded Rysel, Alexandre Rignault, Yanik Malloire, Christine Carrère en Christian Fourcade.

Mislukte bewerking van twee romans van Johanna Spyri die zij omstreeks 1875 schreef, bedoeld om in te haken op het succes van de Duitse HEIDI-films. Vreselijk zoetsappig, rommelig gemaakt door drie regisseurs die het niet met elkaar eens konden worden. Het is zo erg dat er personages verschijnen en verdwijnen zonder dat duidelijk wordt waarom en hoe. Er werden drie versies gemaakt in drie verschillende talen met steeds andere acteurs.

L'éventail

1947 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1947. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, Marguerite Moreno, Claude Dauphin, Lucien Baroux en Henri Vidal.

Een jong meisje beleeft dolle avonturen nadat ze het pensionaat verlaten heeft, met uiteraard diverse amoureuze perikelen en een huwelijk tot besluit. Jacques Companeez en Marc-Gilbert Sauvajon schreven het scenario van deze onschuldige en fris gespeelde komedie. Ook bekend als L'ÎLE AUX NUAGES.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

Feu!

1937 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Victor Francen, Jacques Baumer, Solange Sicard en André Aimos.

Aantrekkelijke avonturierster houdt zich bezig met wapenleveranties aan Marokkaanse revolutionairen. Als ze verliefd wordt op een Franse legercommandant wil ze haar leven beteren, maar het is al te laat. De commandant geeft zelf opdracht het jacht waar ze is ondergedoken te laten exploderen. Romantisch drama dat tien jaar eerder door dezelfde regisseur als zwijgende film werd gemaakt is een curiosum, met voor de jaren dertig typerende rol als femme fatale van Feuillère.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

Ceux de demain

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Georges Pallu. Met o.a. Constant Rémy, Jeanne Boitel, Ninon Vallin, Gabriel Farguette en Gaston Modot.

Een jonge commandantszoon verkeert in opperste staat van verwarring. Hij aarzelt tussen een carrière in het leger of in de opera. Loopt niet goed af. Een en al beleefdheid, gekunsteldheid en zoetsappigheid. Alleen dankzij Gaston Modot, die met deze film duidelijk op een verkeerd spoor zat, nog een beetje de moeite waard. Ook bekend als L'ENFANT DE TROUPE.

Variétés

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Fernand Gravey, Jean Gabin, Nicolas Koline en Sinoël.

Amoureuze rivaliteit brengt het voortbestaan en de veiligheid van een trio trapezewerkers in gevaar. De versmade partij dreigt zijn rivaal tijdens een optreden te laten verongelukken, maar de vrouw weet dat net te voorkomen. Deze [KL]remake[KLE] van een beroemde zwijgende UFA-film werd gelijktijdig in Engeland gemaakt door Herbert Wilcox (THE SHOW MUST GO ON met Anna Neagle). De doublures-in -de-lucht van het stertrio zijn nogal doorzichtig. Gabin in een antipathieke rol als de jaloerse partner.

Tovaritch

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Victor Trivas. Met o.a. André Lefaur, Irène de Zilahy, Marguerite Deval, Pierre Renoir en Winna Winfried.

Twee voor de revolutie gevluchte Russische aristocraten komen volkomen berooid in Parijs aan, dat wil zeggen dat ze een door de tsaar aan hen toevertrouwde grote geldsom op de bank hebben staan die ze niet willen aanspreken. Ze vinden werk als butler en kamermeisje in een gezin van parvenu's en leren in dat dienstverband de Sovjet-gezant van Buitenlandse Zaken kennen. Deze satirische boulevardkomedie van Jacques Deval zou nog jaren repertoire houden en kreeg een picturaal sfeervolle verfilming, hoewel de oorspronkelijke toneelbezetting wel erg zwaar acteert. In Hollywood opnieuw gefilmd in 1937 en in de jaren zestig bewerkt tot Broadway-musical.

La tendre ennemie

1935 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Jacqueline Daix, Georges Vitray, Marc Valbel en Lucien Nat.

Aan de vooravond van haar officiële verloving krijgt een jonge vrouw bezoek van de spookgedaantes van drie overleden minnaars van haar moeder, waaronder haar vader. Met hun hulp weet het meisje haar moeder te overtuigen dat ze mag trouwen met de man van wie ze houdt en niet met degene voor wie ze werd voorbestemd. Door de kritiek bestempeld als een zwakke film, maar voor geïnteresseerden in het werk van Ophüls hoort hij erbij. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar het toneelstuk L'ennemie van André Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan. Oorspronkelijk getiteld L'ENNEMIE.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.

Gardez le sourire

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Paul Féjos. Met o.a. Annabella, Gustav Fröhlich, Hél[KA2]ne Darly, Marcel Vibert en Robert Ozanne.

Een werkloze, Jean (Fr[KA3]ohlich) besluit zelfmoord te plegen, maar redt in plaats daarvan een meisje, Marie (Annabella) dat hetzelfde van plan is, uit het water. Ze besluiten het samen te proberen, hebben twaalf ambachten en dertien ongelukken, maar trouwen en worden gelukkig als Jean een taxi koopt en daarmee zijn brood verdient. Een weinig overtuigende drama dat door de tijd beslist is ingehaald. Gedraaid in Oostenrijk en de Duitstalige versie heet SONNENSTRAHL met dezelfde twee hoofdrollen, maar verder een afwijkende cast. Het scenario is van Boris Palotal en regisseur Féjos. Camerawerk van Adolf Weith. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de film RAYON DE SOLEIL zou heten.

Les Deux orphelines

1932 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1932. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Rosine Déréan, Renée Saint-Cyr, Emmy Lynn, Jean Martinelli en Gabriel Gabrio.

Eerste geluidsfilm naar beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde respectievelijk gezin vinden is meest overtuigende, omdat toenmalige film- en acteurstijl het beste bij gegeven past. Legendarische Guilbert is de feeks die blinde wees laat bedelen. (Opnieuw verfilmd in 1942, 1954 en 1966.)

David Golder

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Jackie Monnier, Paule Andral, Jean Coquelin en Gaston Jacquet.

Een rijkgeworden Poolse jood leeft alleen voor zijn bezit en voor zijn verwende dochter, die het kind van een huisvriend blijkt te zijn. Het meisje weet hem ervan te overtuigen dat haar bruidsschat onvoldoende is voor haar huwelijk met een prins, zodat hij naar Rusland gaat voor nog lucratiever zaken. Tijdens de thuisreis sterft hij eenzaam, te midden van andere joodse emigranten. Deze vroege geluidsfilm van Duvivier is ook boeiend door de milieukeuze, al worden naar de huidige maatstaven de melodramatische effecten wel héél zwaar aangezet.

Vocation d'André Carel

1924 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1924. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Michel Simon, Blanche Montel, Camille Bert, Maurice Destain en Stéphane Audel.

Dit scenario is tegenwoordig niet meer te pruimen. De eerste rol op het witte doek van Simon. Hij speelt een ontvanger van belastingen en hij blijkt lachwekkend. De briljante documentairemaker Charles-Georges Duvanel tekende voor onweerstaanbaar gevoelig camerawerk die de natuurlijke decors goed laat uitkomen. De Zwitser Choux heeft voor zijn eerste film talentvol de techniek van de 'symphonie visuelle' gebruikt, waardoor de montage van 1500 opnames beknopt en vloeiend is. Ontmoedigd door de onverschilligheid van zijn landgenoten, vluchtte Choux naar Parijs om daar carrière te maken. Hij zette nooit meer een voet in Zwitserland.

La Princesse Lulu

1924 | Drama, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1924. Drama van E. B. Donatien. Met o.a. Lucienne Legrand, Gil Clary, Camille Bert, Pierre Batcheff en E. B. Donatien.

Alweer een melodrama als een broddellap met een eind waarin bovengenoemde Lulu - die niets van een prinses heeft maar de dochter van volkomen bankroete ouders is - haar grote liefde ontmoet en de misdadige bediende alleen achter blijft in het vuur dat hij heeft aangestoken. Naïef en simplistisch; de regisseur heeft er een 'sprookje' van willen maken. Men wilde de fotogenieke landschappen uitbuiten. Batcheff is een curiositeit.