Ernst Lubitsch (1892-1947): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 37 films gevonden.

That Lady in Ermine

1948 | Musical

Verenigde Staten 1948. Musical van Ernst Lubitsch en Otto Preminger. Met o.a. Betty Grable, Douglas Fairbanks jr, Cesar Romero, Walter Abel en Reginald Gardiner.

Een onderhoudende, hoewel wat opgeblazen musical over een mythisch koninkrijk waar de voorouders op magische wijze steeds weer terugkomen.

Cluny Brown

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Charles Boyer, Jennifer Jones, Peter Lawford, Helen Walker en Reginald Gardiner.

Heerlijke Lubitschkomedie over een romance tussen loodgietster Jones en vluchteling Boyer in het Engeland van vlak vóór WO-II. De mooie karakterrollen doen veel.

A Royal Scandal

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Ernst Lubitsch en Otto Preminger. Met o.a. Tallulah Bankhead, Charles Coburn, Anne Baxter, William Eythe en Vincent Price.

Zedenkomedie over Catharina de Grote van Rusland die gunsteling soldaat Eythe bevordert tot hoge officier; begonnen door Lubitsch, voltooid door Preminger.

Heaven Can Wait

1943 | Komedie, Romantiek, Fantasy

Verenigde Staten 1943. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Gene Tierney, Don Ameche, Charles Coburn, Marjorie Main en Laird Cregar.

Notoir rokkenjager en dandy Henry Van Cleve (Don Ameche) is overleden en meldt zich bij de poorten van de Hel, aangezien hij verwacht daar te zullen belanden. De duivel, hier aangesproken met Zijne Excellentie, is er niet van overtuigd dat Van Cleve noodzakelijkerwijs de lift naar 'beneden' moet nemen en onderwerpt hem aan een verhoor. In flashbacks passeert het leven van de zojuist gestorvene de revue. Dit originele sprookje, de enige film die regisseur Ernst Lubitsch in Technicolor maakte, is een bewerking van het toneelstuk 'Birthday' van de Amerikaans-Hongaarse scenarioschrijver Leslie Bush-Fekete.

To Be or Not to Be

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jack Benny, Carole Lombard, Robert Stack, Lionel Atwill en Felix Bressart.

Vlak voor de oorlog repeteert een Pools theatergezelschap een satirisch stuk over de Gestapo. Na de Duitse inval moet dat stuk natuurlijk snel uit het repertoire (gelukkig werd ook gerepeteerd voor een opvoering van Hamlet), maar de acteerervaring en decorstukken komen nog van pas als de acteurs zich bij het verzet aansluiten. Bij de première in 1942 was niet iedereen even gecharmeerd van het feit dat Lubitsch zo'n beladen onderwerp tot een komedie had gemaakt, maar uiteindelijk werd dit een van zijn beroemdste films.

That Uncertain Feeling

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Merle Oberon, Melvyn Douglas, Burgess Meredith, Alan Mowbray en Olive Blakeney.

Oberon, die geplaagd wordt door slapeloosheid en regelmatige aanvallen van de hik, is niet meer gelukkig in haar huwelijk met Douglas. Ze ontmoet de gekke pianist Meredith, en hun vriendschap wordt zo hecht, dat de man bij het paar komt inwonen. Alles loopt op rolletjes tot Douglas erin slaagt haar jaloers te maken. Minder geslaagde remake van Lubitsch's film uit 1925 KISS ME AGAIN. De specialist in lichte subtiele komedies laat enkele scènes zo uit de hand lopen dat ze belachelijk worden. Donald Ogden Stewart en Walter Reisch bewerkten het toneelstuk Divorçons van Victorien Sardou tot een zedenles die ons leert dat overspel huwelijksproblemen oplost. De acteurs leveren goede prestaties, maar Meredith steelt moeiteloos de show. Fotografie van George Barnes. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Shop Around the Corner

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Joseph Schildkraut en Sara Haden.

Klassieke romantische komedie behoort tot het beste werk van de van oorsprong Duitse regisseur Lubitsch. Nieuwkomer Klara (Sullavan) en oudgediende Alfred (Stewart, goed als altijd) werken in een snuisterijenwinkel in Boedapest. Ze kibbelen veel, maar ze hebben privé, zonder dat te weten, een penvriendschap met elkaar. Excentrieke personages (onder wie een zeer komische Morgan als de knorrige bedrijfseigenaar met een klein hartje) en scherpe dialogen in een verhaal dat zich vrijwel geheel afspeelt in de winkel. In 1998 kwam er een remake met de naam You've Got Mail.

Ninotchka

1939 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Greta Garbo, Melvyn Douglas, Ina Claire, Bela Lugosi en Sig Rumann.

Prima komedie over vrouwelijke gezant Garbo, die door haar communistische vaderland naar Parijs gestuurd wordt, waar de stijve partijdame in de plooi schiet als zij bonvivant Douglas ontmoet. Hoewel het thema achterhaald is, blijft de film erg leuk en onderhoudend en niet in de laatste plaats door de schitterende Garbo. De film kreeg vier Oscars en vormde de basis voor een Broadwaymusical waarop later weer de film SILK STOCKINGS werd geënt. Scenario van Charles Brackett, Billy Wilder en Walter Reisch naar een idee van Melcior Lengyel. Camerawerk van William Daniels.

Bluebeard's Eighth Wife

1938 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Claudette Colbert, Gary Cooper, David Niven, Edward Everett Horton en Elizabeth Patterson.

Kort voor haar huwelijk, ontdekt Colbert dat haar toekomstige, Cooper, al zeven keer eerder getrouwd was. Toch zet ze de plechtigheid door, alleen maar om zo snel mogelijk te scheiden en een flinke alimentatie te eisen. Haar enige zorg is te verhinderen dat 's nachts aan de huwelijkse plichten moet worden voldaan. Leuke screwball-comedy die echter net niet ver genoeg gaat. Het typische gevoel voor humor van Lubitsch wordt ondermijnd door het ongeloofwaardige operette-scenario van Billy Wilder en Charles Bracket. Zij baseerden zich op een toneelstuk van Alfred Savoir, dat eerder al in 1923 verfilmd werd. Het vuur tussen de twee hoofdvertolkers zorgt toch nog voor enkele hoogtepunten, maar dat is te weinig voor al het talent dat voor deze film werd opgetrommeld. Leo Tover stond achter de camera.

Angie

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Melvyn Douglas, Herbert Marshall en Marlene Dietrich.

Kort voor haar huwelijk, ontdekt Colbert dat haar toekomstige, Cooper, al zeven keer eerder getrouwd was. Toch zet ze de plechtigheid door, alleen maar om zo snel mogelijk te scheiden en een flinke alimentatie te eisen. Haar enige zorg is te verhinderen dat 's nachts aan de huwelijkse plichten moet worden voldaan. Leuke screwball-comedy die echter net niet ver genoeg gaat. Het typische gevoel voor humor van Lubitsch wordt ondermijnd door het ongeloofwaardige operette-scenario van Billy Wilder en Charles Bracket. Zij baseerden zich op een toneelstuk van Alfred Savoir, dat eerder al in 1923 verfilmd werd. Het vuur tussen de twee hoofdvertolkers zorgt toch nog voor enkele hoogtepunten, maar dat is te weinig voor al het talent dat voor deze film werd opgetrommeld. Leo Tover stond achter de camera.

Angel

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Melvyn Douglas, Edward Everett Horton en Laura Hope Crews.

Dietrich is getrouwd met de Britse diplomaat Marshall. Ze vervreemdt van hem, omdat hij nooit tijd heeft voor haar. Op vakantie in Parijs valt ze voor de charmes van diens vriend Douglas. Een typisch romantische komedie van de tweede helft van de jaren 1930-40, die voor een hedendaags publiek niet meer te verteren is. Zelfs de eeuwige knipoogjes die de films van Lubitsch zo kenmerken, zijn afwezig. Hij zat duidelijk in zijn maag met de (toen) steeds op de loer liggende censuur, die elke erotische zinspeling op de snijtafel verwijderde. De acteurs presteren eveneens onder hun normale niveau. Samson Raphaelson bewerkte het toneelstuk van Melchior Lengyel. Camerawerk van Charles Lang.

The Merry Widow

1934 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1934. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Una Merkel, Edward Everett Horton en George Barbier.

Een kostbare, verrukkelijke verfilming van de operette van Lehar - met charme - typerend voor Lubitsch en een uitgelezen rolbezetting. De aanstekelijke muziek is nog altijd eerste klasse. Scenario van Ernest Vajda en Samson Raphaelson. Camerawerk van Oliver T. Marsh. Hertiteld: THE LADY DANCES.

Design for Living

1933 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Gary Cooper, Fredric March, Miriam Hopkins, Edward Everett Horton en Franklin Pangborn.

Hopkins verlaat haar smachtende aanbidders Cooper en March om met de rijke Horton te trouwen in dit lichte, chique drama van Noel Coward. De meeste van de geestige insinuaties doen het nu nog. Heerlijk. Scenario van Ben Hecht. Camerawerk van Victor Milner.

Trouble in Paradise

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Kay Francis, Miriam Hopkins, Herbert Marshall, Charles Ruggles en Edward Everett Horton.

Een sprankelend niemendalletje van Lubitsch over de chique Francis die betrokken is bij het oplichtersechtpaar Marshall en Hopkins in Parijs. Een geestige, verrukkelijke klassieke film. Samson Raphaelson en Grover Jones bewerkten het toneelstuk The Honest Finder van Laszlo Aladar tot scenario. Camerawerk van Vitor Milner.

One Hour with You

1932 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1932. Musical van Ernst Lubitsch en George Cukor. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Genevieve Tobin, Roland Young en Charles Ruggles.

De stijlvolle romance van een gelukkig getrouwd stel wordt in de war gebracht door de komst van de flirtende Tobin. Een herverfilming van THE MARRIAGE CIRCLE van Lubitsch uit 1924; gestart door Cukor, voltooid door Lubitsch met Cukor als zijn assistent. De liedjes omvatten de titelsong en 'What Would You Do?'. Samson Raphaelson bewerkte een toneelstuk van Lothar Schmidt tot scenario.

If I Had a Million

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van James Cruze, H. Bruce Humberstone, Stephen Roberts, William A. Seiter en Ernst Lubitsch. Met o.a. Norman Z. McLeod, Gary Cooper, George Raft, Mary Boland en Charles Laughton.

De rijke Richard Bennett geeft zijn geld aan mensen van diverse pluimage (acht 'vogels' ontvangen een cheque van een miljoen dollar) om hun reacties te peilen; al de episoden zijn goed vertolkt, maar de knapste scènes zijn van Laughton, die zich uit de nesten werkt en Fields' wraakneming op snelheidsmaniakken.

Broken Lullaby

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Lionel Barrymore, Nancy Carroll, Phillips Holmes, Zasu Pitts en Lucien Littlefield.

Uitstekend drama over een Franse soldaat die zich schuldig voelt over het doden van een Duitser tijdens de oorlog en verliefd wordt op het meisje van een gedode man. Scenario van Samson Raphaelson en Ernest Vajda naar het toneelstuk van Maurice Rostand. Camerawerk van Victor Milner. Hertiteld: THE MAN I KILLED.

The Smiling Lieutenant

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Charles Ruggles, Maurice Chevalier, Miriam Hopkins, Claudette Colbert en Elizabeth Patterson.

Uitstekend drama over een Franse soldaat die zich schuldig voelt over het doden van een Duitser tijdens de oorlog en verliefd wordt op het meisje van een gedode man. Scenario van Samson Raphaelson en Ernest Vajda naar het toneelstuk van Maurice Rostand. Camerawerk van Victor Milner. Hertiteld: THE MAN I KILLED.

Paramount on Parade

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Dorothy Arzner, Otto Brower, Edmund Goulding, Victor Heerman en Edwin Knopf. Met o.a. Nancy Carroll, Leon Errol, Stuart Erwin, Gary Cooper en Helen Kane.

Een Nederlandse 'editie' van de revuefilm PARAMOUNT ON PARADE waarvoor in de Paramount-geluidsfilmstudio's te Joinville bij Parijs Nederlandse scènes met Frenkel, Mien Duymaer en Louis Davids werden opgenomen, die tussen de Amerikaanse nummers werden gevoegd, zoals dat ook voor andere landen met deze showfilm werd gedaan.

Monte Carlo

1930 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1930. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jeanette MacDonald, Jack Buchanan, Zasu Pitts, Claude Allister en Tyler Brooke.

De avontuurlijke gravin MacDonald ontsnapt op het nippertje aan een saai, maar rijk, huwelijk en trekt naar Monte Carlo, waar ze haar verdwenen fortuin al spelend terug wil winnen. Korte tijd later is ze echter alles kwijt. Graaf Buchanan is verliefd op haar geworden, maar zij ziet hem niet staan. Tot hij zich voordoet als kapper en hij zo in haar smaak valt dat ze hem als bediende aanneemt. Hij is vastbesloten in deze incognito-rol haar hart te winnen. Operette-scenario dat nu erg verouderd is. Toch blijft het flegma van Lubitsch en zijn talent om liedjes in de actie te betrekken duidelijk overeind. Over de gehele lijn goede vertolkingen. Ernest Vajda en Vincent Lawrence baseerden hun scenario op de roman The Blue Coast van Hans Mueller en op de opera Monsieur Beaucaire van Booth Tarkington en Evelyn Greenleaf Sutherland, waarvan een fragment in de film voorkomt. Victor Milner achter de camera.

The Love Parade

1929 | Musical

Verenigde Staten 1929. Musical van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Lillian Roth, Lionel Belmore en Lupino Lane.

Het allereerste samengaan van Chevalier en MacDonald in een genoeglijke operette met een chique Lubitsch-regie over liefde in de Franse koninklijke familie. Virginia Bruce is een van Jeannettes hofdames. Het beste liedje is 'Dream Lover'.

Eternal Love

1929 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1929. Romantiek van Ernst Lubitsch. Met o.a. John Barrymore, Camilla Horn, Mona Rico, Victor Varconi en Hobart Bosworth.

Gedateerde en vergeten romance met Barrymore; uitgebracht door United Artists.

The Student Prince in Old Heidelberg

1927 | Muziek

Verenigde Staten 1927. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Ramon Novarro, Norma Shearer, Jean Hersholt, Gustav von Seyffertitz en Philippe De Lacy.

Een zwijgende versie van Sigmund Rombergs beroemde operette waarin Novarro, als jeugdige prins, voor het eerst uit zijn beschermde wereldje breekt en gaat studeren in Heidelberg, waar hij verliefd wordt op kroegmeisje Shearer. Lubitsch op z'n best, verrukkelijk van het begin tot het eind, met een soort charme die tegenwoordig niet meer voorkomt. Opnieuw verfilmd in 1954. Ook bekend als OLD HEIDELBERG.

So This Is Paris

1926 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1926. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Monte Blue, Patsy Ruth Miller, Lilyan Tashman, Andre Berenger en Myrna Loy.

Een luchtige, zwijgende Lubitschfilm; een subtiele en romantische komedie over de dansers Tashman en Berenger, die flirten met dr. Blue en zijn vrouw Miller. Onderhoudend, vlot en grappig.

Three women

1924 | Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pauline Frederick, Lew Cody en May McAvoy.

Een luchtige, zwijgende Lubitschfilm; een subtiele en romantische komedie over de dansers Tashman en Berenger, die flirten met dr. Blue en zijn vrouw Miller. Onderhoudend, vlot en grappig.

The Marriage Circle

1924 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Florence Vidor, Monte Blue, Marie Prevost, Creighton Hale en Adolphe Menjou.

Een klassieker uit het tijdperk van de zwijgende film. Een komedie over flirt en ontrouw in de betere kringen van Wenen, 'Stad van de Lach en de Romantiek'. Door Lubitsch oorspronkelijk bedoeld als Amerikaanse zedenkomedie, geïnspireerd op Chaplins A WOMAN IN PARIS. Later door Lubitsch en George Cukor nog eens overgedaan als musical: ONE HOUR WITH YOU.

Rosita

1923 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1923. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Mary Pickford, Holbrook Blinn en Irene Rich.

Vroege filmpionier en populaire ster Mary ‘queen of the movies’ Pickford liet voor haar produktiemaatschappij United Artists uit Duitsland de getalenteerde regisseur Ernst Lubitsch (Ninotchka) overkomen naar Hollywood. Samen maakten ze deze bewerking van de opera Don César de Bazan, waarin Pickford een Spaanse straatartieste speelt die de aandacht krijgt van de Spaanse koning. Ze hoopt zo aan armoede te ontsnappen. Dit romantische drama vol intriges was destijds een commercieel succes, toch deed Pickford haar best zoveel mogelijk kopieën van de film te vernietigen.

Rosita

1923 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 1923. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Mary Pickford, Marian Nixon, Irene Rich, George Walsh en Charles Belcher.

Liefdesgeschiedenis over straatzangeres Pickford en haar vriendjes, onder wie ook Don Dieso die voor haar een moord pleegt. Daarnaast houdt Pickford er ook een verhouding op na met de koning. Een voor die tijd prachtig verzorgde film, mooie kostuums, maar Pickford wilde er later liever niet aan worden herinnerd.

Das Weib des Pharao

1922 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes en Paul Wegener.

Ontzagwekkende spektakelfilm over de strijd tussen de Ethiopische koning Samlak en de Egyptische farao Amenes (Jannings) met slavin Theonis (Servaes) als speelbal in het midden. Das Weib des Pharao was in 1921 de duurste Duitse productie ooit, vanwege onder andere levensgrote decors in de buitenlucht, grootse massascènes in de 'duinen' van Berlijn, ingekleurd celluloid en camerawerk vanuit een luchtballon. De stille film stond te boek als verloren maar dankzij de vondst van delen van een Russische, Duitse, Italiaanse en Franse kopie konden de restaurateurs van Fritz Langs Metropolis een complete versie reconstrueren.

Die Bergkatze

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Paul Heidemann, Victor Janson, Wilhelm Diegelmann en Hermann Thimig.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.

Sumurun

1920 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1920. Avonturenfilm van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jenny Halleqvist, Aud Egede Nissen, Margarete Kupfer, Paul Wegener en Carl Clewing.

Lubitsch` verfilming van de door Max Reinhardt tot toneelstuk (en kassucces) bewerkte pantomime van Friedrich Freska. Het betreft een sprookje uit de verhalenreeks [KL]1001-nacht[KLE] over een reizend revuegezelschap, dat in de negende eeuw Bagdad binnentrekt om er zijn (goochel)kunsten en erotisch getinte dansen te vertonen. Tot het bonte gezelschap behoort een verleidelijke danseres Sumurun (Pola Negri), op wie illusionist Lubitsch (in een unieke filmrol) hopeloos verliefd is, de sjeik (Wegener die voortreffelijk speelt), diens favoriete haremdame Hallesqvist, zoon Clewing, de dienares van Sumurun, Nissen en de hardvochtige lakenkoopman en handelaar in blanke slavinnen Liedke en opper-eunuch Tiedke. Een fantastisch spektakel dat een fraaie oosterse sfeer schept en doorspekt is van allerlei onderhoudende symbolische tragiek, beweging en drama. Met zijn beeldschone decors een hoogtepunt uit de zwijgende periode dat men beslist gezien moet hebben. De versies variëren van 87m tot 101m afhankelijk van het materiaal dat men vindt en de snelheid waarop oorspronkelijk de film met de hand werd opgenomen en afgedraaid.

Anna Boleyn

1920 | Zwijgende film

Duitsland 1920. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Paul Hartmann, Emil Jannings, Henny Porten en Ludwig Hartau.

In het dure kostuumdrama Anna Boleyn kon Ernst Lubitsch zijn lichtkomische elegante stijl, die later in Amerika de 'Lubitsch-touch' werd genoemd, niet kwijt. De nadruk ligt op spektakel en grote gebaren - deels vanwege de geluidloosheid van film in 1920. Historici zeggen dat Anna Boleyn, de tweede vrouw van de Engelse koning Henry VIII, zich inhalig gedroeg. Porten, die in de jaren twintig een superster was, speelt haar als een onschuldig schaap dat onrecht moet ondergaan. De echte hoofdrol is aan Jannings. Hij maakt van Henry een lallende rokkenjager die van Anna eist dat ze een mannelijke troonopvolger baart.

Meyer aus Berlin

1919 | Komedie, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Ernst Lubitsch, Ethel Orff, Heinz Landsmann en Trude Kroll.

Lubitsch is Sally Meyer uit de titel. Een ontrouwe en verveelde echtgenoot, die voor zijn gezondheid naar de Beierse Alpen mag en daar Troll, de verloofde van Landsmann het hof probeert te maken. Gelukkig maakt zijn vrouw Orff kennis met voornoemde Landsmann. Het wordt een vrolijke boel, vol misverstanden en verwisselingen. Interessante film met Lubitsch die acteert en regissert, wat hem onsterfelijk maakte. Het scenario is van Hanns Kraly en Erich Schönfelder. Fotografie van Alfred Hansen.

Madame DuBarry

1919 | Historische film, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Historische film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Emil Jannings, Harry Liedtke, Reinhold Schünzel en Eduard von Winterstein.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.

Die Puppe

1919 | Zwijgende film, Fantasy

Duitsland 1919. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Hermann Thimig en Max Kronert.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.

Die Austernprinzessin

1919 | Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1919. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Victor Janson, Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Julius Falkenstein en Max Kronert.

Quaker is een oestermagnaat, het type nouveau riche dat het nodig acht een speciale butler in dienst te hebben die sigaren voor hem opsteekt. Nu zou hij graag zien dat zijn dochter Ossi, een verwende en ongeduldige dame, met een heuse prins trouwt. Er dient zich een kandidaat aan, maar is hij werkelijk geschikt? De Duitse regisseur Lubitsch zou met sociale satires als deze internationaal opvallen. Drie jaar later vertrok hij naar Hollywood, waar hij roem zou verwerven met films als Trouble in Paradise en Ninotchka.

Carmen

1918 | Drama

Duitsland 1918. Drama van Ernst Lubitsch.

De Poolse actrice-danseres Pola Negri (1897-1987) maakte in Duitsland met Ernst Lubitsch een aantal films die de aandacht van Amerikaanse producenten opleverden. Vanaf 1921 groeide Negri in Hollywood uit tot een dikbetaalde ster in femme fatale-rollen en een mode-icoon, terwijl Lubitsch naam zou maken met films als Ninotchka. Deze vroege samenwerking in fraai zwart-wit is de moeite waard vanwege Negri in de klassieke rol van Carmen als de onweerstaanbare vrouw met ‘zigeunerbloed’ die haar minnaar tot het uiterste drijft.