Thomas Arslan

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Thomas Arslan is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 5 films gevonden.

Gold

2013 | Western

Duitsland/Canada 2013. Western van Thomas Arslan. Met o.a. Nina Hoss, Marko Mandic, Peter Kurth en Uwe Bohm.

Tijdens de Klondike Gold Rush in 1898 laat een groepje Duitse immigranten zich meevoeren door de goudkoorts in British Columbia. De reizigers trekken hoopvol de Canadese lege wildernis in, maar krijgen met forse tegenslagen te maken. Regisseur Arslan, die zijn script baseerde op dagboekmateriaal en een Gouden Beer-nominatie kreeg op het festival van Berlijn, brengt de ontberingen en onherbergzame landschappen mooi in beeld. Naturalistische, sobere western heeft een mooie rol van Nina Hoss (Barbara) als een avontuurlijke vrouw die bovenal een nieuw leven wil beginnen.

Der schöne Tag

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Serpil Turhan, Bilge Bingül, Florian Stetter, Selda Kaya en Hafize Ÿner.

24 uur uit het leven van Deniz (Turhan) uit Kreuzberg in Berlijn. Ze verdient de kost met het indubben van films en heeft meegewerkt aan CONTE D`[KA1]E[KA1]TE van Eric Rohmer. Deniz wil actrice worden. Ze ontmoet haar vriend Jan (Stetter) in een caf[KA1]e en na een onenigheid en een discussie, die tijdens een wandeling wordt voortgezet, gaan ze definitief uit elkaar. Deniz gaat naar een auditie voor een rol bij een regisseur (Zischler), beschrijft een film aan hem, maar kan zich de titel niet herinneren. In de ondergrondse wordt ze gevolgd en na een hoeveelheid ritten en het wisselen van verschillende lijnen, maakt ze kennis met Diego (Bing[KA3]ul) met wie ze meegaat, maar de volgende morgen keert ze terug naar huis. Zij ontmoet een vrouw (Schmitter) in een café, die het een en ander in haar mars heeft. Het leven gaat verder, ook voor Deniz. Laatste film in de trilogie na GESCHWISTER uit 1997 en DEALER uit 1999 van Arslan over de tweede generatie Turken in Duitsland. Het scenario van regisseur Arslan is een compromisloos portret van een jonge vrouw die op zoek is naar een betere toekomst en zichzelf. In het gebrek aan het willen doen van concessies zit de beperking van deze tamelijk saaie film om hem geschikt te maken voor een breed publiek. Voor cinefielen die van de literaire cinema houden, echter ruim voldoende. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Tigerstreifenbaby wartet auf Tarzan

1998 | Fantasy, Komedie

Duitsland 1998. Fantasy van Rudolf Thome. Met o.a. Herbert Fritsch, Cora Frost, Valeska Hanel, Irm Hermann en Rüdiger Vogler.

Theo (Werner) en Luise (Frost) zijn nog maar kort getrouwd. Ze keren terug van een welverdiende vakantie naar Berlijn en pikken onderweg en blonde punkachtige lifter op: het is Frank Mackay (Fritsch) uit het jaar 5000 (en nog wat), die geen kleingeld bij zich heeft, maar wel een koffer vol goudstaafjes. In Franks universum is de vrouwelijke kunne uitgestorven. Luise ziet hem wel zitten en begint al meteen naar hem te lonken. Frank is echter op zoek naar Laura Luna (Hanel) de succesvolle schrijfster van het boek met de titel van deze film. Hij is n.l. verliefd op haar foto en wil haar overhalen met hem terug te keren naar de toekomst. Via haar rijke uitgeefster Birgit Kirchstein (Hermann) komt hij achter haar adres, maar na een gezellig etentje in een restaurant, waarbij ze zich door Chinezen beloerd voelen, ontdekken ze dat Laura`s flat is doorzocht. Laura stelt voor naar het zomerhuis van haar vader (Vogler) te gaan en Frank vraagt aan Luise om mee te gaan. Theo is dan net even uit het zicht verdwenen (en dat komt goed uit). In het zomerhuis ontwikkelt zich een gezellige driehoeksverhouding, waarbij iedereen met iedereen in bed duikt. Ondertussen doet Laura een poging om haar nieuwe boek Die utopische Frau te schrijven. Tenslotte komt Theo weer boven water en maakt een einde aan al dat paradijselijke geluk. Het scenario van regisseur Thome en Peter Lund klinkt niet alleen belachelijk, maar is het ook. Het zijn de spelprestaties van de onervaren Frost (een zangeres) en Hanel, die de aandacht van de kijker met de erotische fantasieën van een inmiddels bejaarde 'achtenzestiger' weten vast te houden. Het duurt vrij lang voordat de film op gang komt en lesbische kijksters voelen zich te kort gedaan door zoveel, en tegelijkertijd zo weinig door een man bedachte seks tussen twee vrouwen. Veel 'gewone kijkers van vlees en bloed' ontgaat deze film geheel en al. Het camerawerk van Carsten Thiele is onberispelijk. Regionale omroep WDR was medeproducent en medefinancier van het Thome's project.

Dealer

1997 | Drama, Misdaad

Duitsland 1997. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Tamer Yigit, Hussi Kutlucan, Lea Stefanel, Baki Davrak en Ramazan Coskun.

Kleine, maar beklemmende film over Can (Yigit), een Turks drugspeddelaartje die in de ijzeren greep van king-pin Hakan (Kutlucan) zit. Can wordt door zijn maffiabaas aan het lijntje gehouden met een valse belofte om een bar te mogen overnemen, waardoor hij zich van het milieu zou kunnen losmaken. Can onderschat de wetten van het misdadwereldje. Gedraaid in het kader van de prestigieuze serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Unter Null, hetgeen boekdelen spreekt. Het scenario is van de regisseur Arslan, die de achtergronden goed kent en haarzuiver aanvoelt. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Geschwister - Kardesler

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Tamer Yigit, Savas Yurderi, Serpil Turhan, Hildegard Kuhlenberg en Fazli Yurderi.

Deze film gaat over een actueel Duits probleem. Rond 1960 toen het Wirtschaftswunder op volle toeren draaide, haalde West- Duitsland veel Turkse gastarbeiders in huis. Een trend die zich tot de eerste oliecrisis (1974) voortzette om daarna geleidelijk aan te verminderen. Het resultaat: ruim 2,5 miljoen Turken in de Duitse Bondsrepubliek, waarbij men de grote fout gemaakt heeft ze nooit de Duitse nationaliteit te geven, de integratie te vermijden en ze daardoor in getto`s te isoleren. Tegen het jaar 2000 wordt de aanwezigheid van deze burgers, die niet in de maatschappij zijn opgenomen een steeds groter probleem en een gemakkelijk doelwit als zondebok voor extreem rechts uit de voormalige DDR, die zich gemakkelijk laat manipuleren door (neo)nazis uit het voormalige West-Duitsland. Regisseur Arslan draaide binnen dit kader zijn film over drie bijna volwassen kinderen van een voormalige student uit Turkije, die twintig jaar ervoor naar Duitsland kwam, de kost ging verdienen als taxichauffeur en met een Duitse vrouw trouwde. De oudste zoon, Erol (Yigit), is maatschappelijk mislukt en heeft de Turkse nationaliteit gekozen. Hij wordt opgeroepen voor de dienst in Turkije en ontvlucht zo de werkelijkheid, die hij in Duitsland niet onder ogen kan zien. De tweede Ahmed (Yurderi) doet het goed op school, heeft een Duitse pas en een Duitse vriendin. Zijn kansen staan goed, als de maatschappij het toelaat. Hun zus, Leyla (Turhan), ook met een Duits paspoort, leert het textielvak op een fabriek en wil zich ontworstelen aan haar benepen milieu door bij een vriendin in te trekken (alsof dat een oplossing is). Middels het scenario dat regisseur Arslan zelf schreef laat hij ons het dagelijkse leven van het drietal zien in de soms harteloze, intolerante maatschappij, die echter een verlokkelijke welvaart heeft. Arslan's tweede film voor Das kleine Fernsehspiel van het ZDF. Camerawerk van Michael Wiesweg. Boeiend voor geïnteresseerden in het onderwerp.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Thomas Arslan op televisie komt.

Reageer