John Schlesinger

1926 -2003 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

John Schlesinger (1926-2003) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 27 films gevonden.

The Next Best Thing

2000 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 2000. Komedie van John Schlesinger. Met o.a. Madonna, Rupert Everett, Benjamin Bratt, Illeana Douglas en Michael Vartan.

Entertainer Madonna had in 2000 al vijf Razzie Awards voor Slechtste Actrice (waaronder slechtste actrice van de eeuw) en kon voor het sullige drama The Next Best Thing de zesde afhalen. In deze armzalige film speelt ze een einddertiger die smacht naar nageslacht en nagenoeg ieder wakend uur doorbrengt met haar homovriend (Everett). De plot laat zich raden. Madonna schmiert er lustig op los terwijl de loodzware regie van regisseur Schlesinger haar houterigheid nog verder aanzet. En dat alles uitgelicht alsof we te doen hebben met een jaren veertig klassieker. Kortom, een feest van wanstaltigheid.

The Tale of Sweeney Todd

1998 | Drama, Misdaad

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1998. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Ben Kingsley, Joanna Lumley, Campbell Scott, Selina Boyack en Katharine Schlesinger.

VV.

The Twilight Of The Golds

1996 | Komedie

Canada/Verenigde Staten 1996. Komedie van Ross Marks. Met o.a. Jennifer Beals, Faye Dunaway, Brendan Fraser, Garry Marshall en Sean O'Bryan.

Suzanne (Beals) en Rob Stein (Tenney) vieren met een etentje bij haar ouders Phyllis (Dunaway) en Walter Gold (Marshall) hun drie-jarige huwelijk. Ook Suzanne`s broer David (Fraser) - een homoseksueel - is van de partij. Suzanne heeft een prettig nieuwtje: ze is zwanger. Rob werkt als genetisch onderzoeker in het laboratorium van Adrian Lodge (Schlesinger). Op Adrians aandringen laat hij het vruchtwater onderzoeken. De tests zijn positief. Het kind is kerngezond. Toch een domper: aan te nemen valt dat het kind homo zal zijn, net zoals David. Suzanne en Rob zijn ten einde raad. Ze denken aan een abortus, waarop David furieus reageert. Volgens hem is een zwangerschapsonderbreking de geestelijke moord op hemzelf, gepleegd door zijn ouders via Suzanne. Het komt tot een zeer ernstige crisis. Een schitterend drama dat zeer lichtvoetig begint, gekruid met zalige joodse situatiehumor, maar dat zodra de 'resultaten' van de tests bekend zijn, een 'doorleefd' melodrama wordt. Gelukkig is het allemaal heerlijke, klinklare onzin. Uitstekend spel van iedereen, maar vooral Fraser als David zet een schitterende rol neer. De casting van Marshall als vader Gold en Schlesinger als Adrian Lodge was een gezegende ingeving. Het toneelstuk van Jonathan Tolins werd handig aangepast tot een effectief filmscenario door Tolins zelf en Seth Bass. De fotografie is van Tom Richmond. Dolby Stereo.

The Celluloid Closet

1996 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Verenigde Staten 1996. Documentaire van Jeffrey Friedman en Rob Epstein. Met o.a. Tony Curtis, Whoopi Goldberg, Jan Oxenberg, Harvey Fierstein en Stewart Stern.

Documentaire over de geschiedenis van de al dan niet verhulde homoseksualiteit in de Amerikaanse film. In de dagen van de censuur (de z.g. Hays-code) was homoseksualiteit een absolute taboe. Inventieve regisseurs legden toch bepaalde elementen in de film, die later als een protest tegen de discriminatie van homo's uitgelegd konden worden. Er zijn opvallende voorbeelden: SUDDENLY LAST SUMMER en THE CHILDREN'S HOUR. Een al te suggestieve scène tussen Tony Curtis en Laurence Olivier in SPARTACUS sneuvelde op de snijtafel van de censor. Hierna mochten in Hollywood homo's alleen op de gevoelige laag vastgelegd worden als ze belachelijk werden, angst aanjoegen bij de kijker of medelijden opwekten. Pas in de jaren 1970 werd het onderwerp serieus genomen, dankzij enkele doorbraak films als SUNDAY, BLOODY SUNDAY, MAKING LOVE en BOYS IN THE BAND, ook al weigerden de hele bekende acteurs hieraan hun medewerking te verlenen. Deze documentaire is oprecht en geeft een gedetailleerd overzicht van de homoseksualiteit in de film aan de hand van een honderdtal filmfragmenten en gesprekken met een aantal acteurs, actrices, regisseurs en producenten die ermee te maken hadden. Het scenario van Epstein, Friedman en Sharon Wood is gebaseerd op het boek van Vito Russo, die in 1990 op 44-jarige leeftijd aan AIDS overleed. Het commentaar van Armistead Maupin wordt ingesproken door Lily Tomlin. Voor de montage tekenden Friedman en Arnold Glassman, terwijl Nancy Schreiber nieuw beeldmateriaal bezorgde. Bekroond op het Sundance Film Festival in 1996. Dolby Stereo S.R.-Digital.

Eye for an Eye

1996 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Sally Field, Kiefer Sutherland, Ed Harris, Beverly D'Angelo en Joe Mantegna.

Het verhaal - over een moeder die de moord op haar dochter wil wreken - is voor een regisseur van het kaliber John Schlesinger nogal doorsnee en tamelijk ongeloofwaardig. Maar dat is bijzaak met een actrice als Sally Field in de hoofdrol. Wat kan ze toch heerlijk van streek raken, bijna even meeslepend als haar grote voorbeeld Barbara Stanwyck, en wat gun je haar op zo'n moment de sterke schouder van de immer betrouwbare Ed Harris. Stotterende Kiefer Sutherland is een rasboef met vetkuif en druipsnor, de man die hun dochter heeft verkracht en vermoord, maar die door een juridische fout toch weer vrij rondloopt.

Cold Comfort Farm

1995 | Komedie, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1995. Komedie van John Schlesinger. Met o.a. Kate Beckinsale, Joanna Lumley, Miriam Margolyes, Ian McKellen en Stephen Fry.

In 1930 wordt de jonge, eigenzinnige Flora Poste uit Londen plotseling wees. Zij gaat bij haar excentrieke familie Starkadder op het platteland in Sussex wonen. Schitterende bewerking van de in 1932 verschenen populaire roman van Stella Gibbons, die afrekende met de Britse streekromans en tegelijk het stijlvolle, modieuze leven van de Britse upper class op de korrel nam.

The Innocent

1993 | Drama, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Anthony Hopkins, Isabella Rossellini, Campbell Scott, Ronald Nitschke en Hart Bochner.

Een vreemde mengelmoes, die zich afspeelt tijdens spanningen om Berlijn rond 1955. Brits technicus Scott moet onder leiding van de eigenzinnige Amerikaanse bevelhebber Hopkins de Russische telefoonlijnen aftappen. Hij leert de mysterieuze Rosselini kennen, maar hun romance wordt gestoord door de terugkeer van haar sadistische echtgenoot. Als toeschouwer wordt je heen en weer geslingerd tussen tragische romance, cartoonachtige spionagefilm en kolderachtige situaties (al dan niet zo bedoeld). Schlesinger slaagt er niet in het scenario van Ian McEwan, gebaseerd op zijn eigen roman, in goede banen te leiden, ook al zit hij met een resem uitstekende acteurs, die allemaal hun beste nummertje opvoeren. Fotografie is van Dietrich Lohmann. Dit was de eerste film geproduceerd in de nieuwe Babelberger Studio's, waarvan Volker Schlöndorff directeur is.

The Lost Language of Cranes

1991 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1991. Drama van Nigel Finch. Met o.a. Angus Macfadyen, Brian Cox, Eileen Atkins, Corey Parker en Rene Auberjonois.

Nadat de zoon 'het heeft bekend' wordt de vader gedwongen klaar te komen met zijn eigen homoseksuele neigingen. Een fraai doorleefd, gevoelvol en buitengewoon mooi uitgewerkt drama, zonder enige oppervlakkigheid. Naar de gelijknamige novelle van David Leavitt. Scenario van Sean Mathias. Camerawerk van Remi Adefarasin.

A Question of Attribution

1991 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1991. Komedie van John Schlesinger. Met o.a. James Fox, Prunella Scales, David Calder, Geoffrey Palmer en John Cater.

De film speelt tussen 1970 en 1980. Sir Anthony Blunt, conservator van de schilderijenverzameling van de Engelse koningin wordt ontmaskerd als communistische spion. John Schlesinger brengt dit briljante stuk van Alan Bennet in de huiskamer. Daarbij heeft hij veel te danken aan het superieure spel van James Fox. Prunella Scales is even te zien als Koningin Elizabeth, een verrukkelijk rolletje. Compact geschreven, goed doordacht en nog om te lachen ook. Televisie op z'n best, helaas het laatste werk van de grote producent Innes Lloyd.

Pacific Heights

1990 | Thriller

Verenigde Staten 1990. Thriller van John Schlesinger. Met o.a. Melanie Griffith, Matthew Modine, Michael Keaton, Mako en Dan Hedaya.

Het paar Patty en Drake (Griffith en Modine) koopt een te duur huis in Pacific Heights, San Francisco. Om rond te komen nemen ze huurders. Carter Hayes (Keaton) blijkt de slechtste huurder die je treffen kunt: hij verjaagt de andere huurders en laat kakkerlakken los. En van Hayes kom je niet zomaar af: als de wanhopige verhuurders gas en licht laten afsluiten haalt hij de politie erbij en wordt in het gelijk gesteld. Redelijke yuppie-thriller van de regisseur van Marathon Man, met een listig uitgekiend scenario van Daniel Pyne. Achter de camera stond Amir M. Mokri.

Madame Sousatzka

1988 | Drama, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1988. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Shirley MacLaine, Navin Chowdhry, Peggy Ashcroft, Twiggy en Shabana Azmi.

MacLaine in een van haar mooiste rollen is een pianolerares van Russische afkomst voor wie techniek en een juiste levenshouding belangrijker zijn dan geld. Zij is als een tweede moeder voor haar begaafde leerlingen, maar kan niet accepteren dat de kinderen een andere richting inslaan dan zij hen wijst. Haar omgeving wordt liefdevol geschilderd (met prachtige rollen van Twiggy en Ashcroft). Jammer dat Schlesinger iets teveel in zijn film heeft willen stoppen, wat afleidt van de hoofdlijnen. Scenario van Ruth Prawer Jhabvala en John Schlesinger. Camerawerk van Nat Cosby.

The Believers

1987 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1987. Horror van John Schlesinger. Met o.a. Martin Sheen, Harley Cross, Jimmy Smits, Robert Loggia en Helen Shaver.

'Bring me your children, they'll burn!' luidt een zinnetje uit het Black Sabbath-nummer 'Voodoo'. Het was een goede slogan geweest voor deze, door Robby Müller fraai geschoten melange van reli-horror, neo-noir en samenzweringsmysterie. Daarin raakt psychiater Cal Jamison, na de dood van zijn echtgenote met zoon Chris een nieuw leven aanvattend, beroepshalve betrokken bij de lugubere machinaties van de Caraïbische Santería-sekte. Offeren maatschappelijk overambitieuze sekteleden daadwerkelijk kinderen? Plot van dit zwakke broertje van Angel Heart is anderhalf onsje gebakken putlucht, maar de sfeer is succesvol sinister. Naar The Religion van Nicholas Conde.

The Falcon and the Snowman

1985 | Thriller, Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1985. Thriller van John Schlesinger. Met o.a. Timothy Hutton, Sean Penn, Pat Hingle, Joyce Van Patten en Richard Dysart.

Op feiten gebaseerd spionagedrama met Hutton en Penn als twee jonge, onervaren amateurspionnen die niet zozeer uit politieke overtuiging, als wel uit winstbejag geheime Amerikaanse documenten doorspelen aan de Russen. Schlesinger neemt veel tijd om in kaart te brengen hoe de jongens reageren als ze met echte spionnen in aanraking komen. Dat is niet altijd even boeiend, ondanks het goede spel van het tweetal. De titelmuziek van David Bowie (This is not America) is klasse. Steven Zaillian baseerde zijn scenario op de roman van Robert Lindsey.

Separate Tables

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Julie Christie, Alan Bates, Claire Bloom, Irene Worth en Liz Smith.

Twee drama's die zich afspelen in een elegant gasthuis in Bournemouth. Een model-op-haar-retour zet het huis op stelten, ten koste van de vaste gasten en wel speciaal om een journalist aan de drank, die haar ex-man blijkt te zijn. Het tweede verhaal gaat over een pseudo majoor die de vreedzame omgeving verstoort - en met name de gevoelens van een verlegen gast - als hij schuldig bevonden wordt aan een klein seksueel misdrijf. Opwindende bewerking van Terence Rattigan's gevierde stuk, prachtig geregisseerd door John Schlesinger. Julie Christie en vooral Alan Bates zijn buitengewoon in hun dubbelrollen. Het camerawerk is van Gary Penny.

An Englishman Abroad

1983 | Biografie, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1983. Biografie van John Schlesinger. Met o.a. Coral Browne, Alan Bates, Douglas Reith, Peter Chelsom en Harold Innocent.

In 1958 ontmoette actrice Coral Browne tijdens een theatertoernee in Moskou een Engelse diplomaat die enkele jaren eerder vermist werd en vervolgens een spion voor de Sovjet Unie bleek: Guy Burgess. Toen zij dat verhaal vertelde aan schrijver Alan Bennett verwerkte die de episode onmiddellijk in een scenario. Browne speelt zichzelf, vijfentwintig jaar later, in dit intrigerende drama over de beruchte Engelsman die verstrikt raakte in zijn marxistische idealen en in de visie van de makers eerder een balling (met heimwee) was dan een gevaarlijke landverrader. Mooie titelrol van Alan Bates, met bontmuts. De opnamen vonden uiteraard niet in Moskou plaats, maar in Schotland.

Honky Tonk Freeway

1981 | Komedie

Verenigde Staten 1981. Komedie van John Schlesinger. Met o.a. David Rasche, Paul Jabara, Howard Hesseman, Teri Garr en Jenn Thompson.

Een absurd beeld van Amerika rond 1980, in fragmentarische portretten van verschillende mafkezen, wier levens samenkomen in Ticlaw, Florida, een kleine stad die vastbesloten is toeristen aan te trekken, ondanks het ontbreken van een afslag in de nieuwe snelweg. Als uiteenzetting van het leven een mislukking; als dwaze komedie bij vlagen geslaagd. Doet (qua vertelstijl) denken aan Nashville.

Yanks

1979 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Duitsland 1979. Romantiek van John Schlesinger. Met o.a. Richard Gere, Vanessa Redgrave, Lisa Eichhorn, William Devane en Chick Vennera.

Volgens veel Britten waren de hordes Amerikaanse soldaten die tijdens WO II in hun land gestationeerd werden 'overbetaald en oversekst'. Yanks brengt dit onderdeel van de geschiedenis in beeld via drie militairen. Gere speelt de 'yank' Matt Dyson, een sergeant die het aanlegt met de lokale Jean; zij heeft een vriendje, maar die is aan het front. Ook de man van de rijke dame Helen is weg, wat een deur opent voor officier John, en soldaat Danny gaat met een buschauffeuse. Hoe zorgvuldig en authentiek Yanks ook overkomt, het ontbreekt de film aan richting.

Marathon Man

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, Marthe Keller en William Devane.

Student Babe (Hoffman) heeft veel profijt van zijn trainingen voor de marathon, als hij via zijn broer Doc (Scheider) verwikkeld raakt in een complot rond diamanten, duistere geheimen uit het verleden en een uiterst onaangename tandarts (Olivier). Uitstekende thriller, opgenomen in sfeervol New York, mooi opgebouwd, met uitstekend spel en met een van de geruchtmakendste en ijzingwekkende en toch subtiele martelscènes uit de filmgeschiedenis, een scène die decennia in het geheugen gegrift blijft. Zo kan het dus ook, makers van de Saws en Hostels.

The Day of the Locust

1975 | Drama

Verenigde Staten 1975. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Donald Sutherland, Karen Black, Burgess Meredith, William Atherton en Geraldine Page.

Na zijn studie aan Yale krijgt Atherton een baantje als graficus in een grote studio in Hollywood. Hij voelt zich aangetrokken tot Black, die in hetzelfde complex woont als hij, maar zij heeft meer belangstelling voor rijkere heren. Fascinerende aanpassing van de klassieker van Nathaniel West, die een satirische maar negatieve schets geeft van het Hollywood der mislukkelingen van rond 1935. Hier geen glitter en glamour maar deprimerende toestanden. Een schitterende film, die helaas flopte. De acteurs, met aan de kop Atherton, door wiens ogen we de hele film zien, zijn fantastisch. Waldo Salt kreeg de zware (en ondankbare) taak de roman te adapteren. Prachtige fotografie van Conrad Hall.

Visions of Eight

1973 | Documentaire, Komedie

Verenigde Staten 1973. Documentaire van Joeri Ozerov, Mai Zetterling, Arthur Penn, Michael Pfleghar en Kon Ichikawa.

Ogenschijnlijk leek het zo`n goed idee acht verschillende regisseurs acht verschillende visies te laten geven op de Olympische Spelen van 1972 maar het werd vreemd genoeg een teleurstellende film gezien al het regietalent. Met eventuele uitzondering van Schlesingers deel over de marathon (het laatste) blijft geen enkel stuk in het geheugen achter.

Sunday Bloody Sunday

1971 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1971. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Glenda Jackson, Peter Finch, Murray Head, Peggy Ashcroft en Tony Britton.

De homoseksuele arts Dr. Daniel Hirsh (Finch) deelt met de gescheiden carrièrevrouw Alex (Jackson) de liefde voor dezelfde man. De jonge biseksuele kunstenaar Bob Elkin (Head) pendelt tussen de twee op en neer tot hij beide relaties beëindigt. Daniel en Alex ontmoeten elkaar dan voor de eerste keer. Uitstekend, volwassen scenario van Penelope Gilliatt. De regie van Schlesinger is minder krachtig dan anders en minder doeltreffend. Heads formele spel steekt af bij het prima acteren van Finch en Jackson. Niet helemaal een voltreffer, maar voor zijn tijd een revolutionaire film.

Midnight Cowboy

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver en Brenda Vaccaro.

De enige X-rated film die ooit een Oscar won, zorgde destijds voor controverse vanwege het rauwe geweld, openlijke uitingen van homoseksualiteit en enkele naaktscènes, maar zal vandaag weinigen shockeren. Voight is uitstekend als de cowboy uit een Texaans dorpje die denkt dat hij in New York een fortuin zal vergaren als gigolo. Hij sluit een onwaarschijnlijke vriendschap met een kleine oplichter (Hoffman). De smoezelige sfeer rond Times Square die de film zo fraai weet te vangen, is al lang verdwenen: waar vroeger pooiers, dieven en hoeren rondhingen, viert nu Disney hoogtij. Oscars voor beste film, regie en script.

Far from the Madding Crowd

1967 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Julie Christie, Terence Stamp, Peter Finch, Alan Bates en Prunella Ransome.

Aan het einde van de 19de eeuw erft Bathsheba Everdene (Christie) een landgoed. Aan belangstelling van mannen heeft ze geen gebrek. De schaapherder (Bates), de buurman (Finch) en de cynische maar verleidelijke sergeant Frank Troy (Stamp) dingen naar haar gunsten. Ze trouwt met de laatste maar wordt verscheurd door twijfel. Het lot is niet vriendelijk in de lijvige klassieker van Thomas Hardy. Far from the Madding Crowd is dan ook geen vrolijke film. Wel een mooie, met prachtig spel van de hele cast, en Christie is mooier dan ooit. Nicolas Roeg was verantwoordelijk voor de adembenemende fotografie.

Karting

1965 | Drama

1965. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Basil Henson, Julie Christie, Laurence Harvey en Dirk Bogarde.

van de Elf Masters vanuit Parijs.

Darling

1965 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Julie Christie, Dirk Bogarde, Laurence Harvey, Roland Curram en José Luis de Vilallonga.

Christie kreeg Oscar voor rol van meisje dat een Italiaanse edelman trouwt met daar tussendoor enige onbevredigende liefdesaffaires. De cynische benadering en vloeiende stijl bevorderen de verteltrant. Kostuumontwerpster Julie Harris kreeg ook een Oscar.

Billy Liar

1963 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1963. Komedie van John Schlesinger. Met o.a. Tom Courtenay, Julie Christie, Mona Washbourne, Ethel Griffies en Finlay Currie.

Een zalige verfilming van de roman van Keith Waterhouse, die hij samen met Willis Hall tot een toneelstuk bewerkte, terwijl beiden verantwoordelijk zijn voor het scenario. Courtenay is een ambitieuze jongeman, die in het industriestadje waar hij woont niet de kansen vindt die hij zoekt. Wanneer het leven hem te ingewikkeld wordt, trekt hij zich terug in een fantasiewereld. Op den duur kan hij droom en werkelijkheid niet meer uit elkaar houden. Een van de hoogtepunten van de `Angry Young Men` beweging, nog steeds niets verouderd dank zij het sublieme spel van Courtenay en de lichtvoetige regie van Schlesinger. De deprimerende zwart-witfotografie van Denys Coop staat in schril contrast met het (ogenschijnlijk) frivole van het hoofdpersonage, waardoor de film nog aan impact wint. Muziek van Richard Rodney Bennett. Later bewerkt tot tv-serie en een musical.

A Kind of Loving

1962 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1962. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Alan Bates, June Ritchie, Thora Hird, Bert Palmer en Gwen Nelson.

Een intelligent verslag van een jong echtpaar dat gedwongen is te trouwen als het meisje in verwachting raakt en dat een nauwkeurige beschrijving van hun dagelijks leven geeft; goed geacteerd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Schlesinger op televisie komt.

Reageer