Jean Murat: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Ciné Follies

1977 | Komedie, Musical

Frankrijk 1977. Komedie van Philippe Collin. Met o.a. Maurice Chevalier, Raimu, Arletty, Jean Gabin en Tino Rossi.

Een interessante, nostalgische compilatiefilm met fragmenten uit Franse komedies en musicals van Maurice Tourneur, Jean Boyer, Christian Jaque, Edmond T. Gréville, Léon Mathot, Jacques Tourneur, Raymond Bernard, maar ook van enkele buitenlandse regisseurs uit de jaren dertig.

Les grandes familles

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Brasseur, Bernard Blier, Jean Desailly en Françoise Christophe.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.

Ces dames prèferent le mambo

1957 | Misdaad, Actiefilm, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Lise Bourdin, Pascale Roberts, Véronique Zuber en Jacques Castelot.

Een kapitein die wegens drugsgebruik uit dienst werd ontslagen, is nu een zwervende avonturier die zich ophoudt in een sjieke jachthaven, waar hij een paspoort probeert te bemachtigen. Hij ontpopt zich als Lemmy Caution die zo een smokkelkomplot probeert op te rollen. Deze met veel geld gemaakte, maar ook nogal voorspelbare 'Eddie-film' heeft een opvallend slechte bijrol van Ventura als de krachtpatsende gangsterhulp. Van het muzikale vermaak die de titel en de medewerking van Aznavour op de geluidsband beloven, komt weinig terecht.

L'amant de Lady Chatterley

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Danielle Darrieux, Leo Genn, Erno Crisa, Janine Crispin en Jean Murat.

D.H. Lawrence's boek Lady Chatterley's Lover, voor het eerst verschenen in 1928, heeft in diverse landen keurings- en censuurcommissies de gordijnen in gejaagd. Het verhaal van een Britse aristocrate die, gefrustreerd in haar huwelijk, een affaire begint met een arbeider, was vanwege z'n expliciete taalgebruik inzet van diverse rechtszaken. Terwijl het boek nog lang niet overal legaal verkrijgbaar was maakte de Franse Allégret alvast deze eerste, tamme, verfilming, die vervolgens óók weer op verzet van moraalridders stuitte. Opmerkelijk, want de erotische momenten worden opvallend zedig in beeld gebracht.

Le Guérisseur

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danièle Delorme, Dieter Borsche, Jean Murat en Jean Galland.

Een jonge arts heeft succes met paranormale geneeswijzen en wekt de verliefdheid van een ongeneeslijk zieke pati[KA3]ente op. Als ze merkt dat hij aan zichzelf twijfelt valt ze in handen van een echte kwakzalver, maar de `wonderdokter` zal toch haar sterven begeleiden en zich voortaan aan de gangbare geneeskunde wijden. De film hinkt ietwat op twee gedachten: hij ageert tegen kwakzalverij en tegen de medische wetenschap die de pati[KA3]ent alleen als een geval beschouwt. Niettemin interessant, ondanks conventionele (en conventioneel geacteerde) love story tussen arts en patiënte.

Alerte au sud

1953 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Italië​/​​Frankrijk 1953. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Erich von Stroheim, Gianna Maria Canale, Jean-Claude Pascal, Peter van Eyck en Lia Amanda.

Commandant van U-boot heeft in Afrikaanse woestijn zender van dodelijke straal geïnstalleerd die overvliegende Franse vliegtuigen laat verongelukken. Luitenant van Vreemdelingenlegioen weet met behulp van dubbelspionne fort binnen te dringen en waarschuwt leger. Avonturenfilm met SF- elementen heeft op scenario-niveau op hol geslagen fantasie waar vormgeving al te braaf ver achter blijft. Reeks van verwikkelingen en melodramatisch acteren houden aandacht geamuseerd vast.

Rich, Young and Pretty

1951 | Musical

Verenigde Staten 1951. Musical van Norman Taurog. Met o.a. Jane Powell, Danielle Darrieux, Wendell Corey, Vic Damone en Fernando Lamas.

Een buitenissige MGM-musical met Powell die de bezienswaardigheden in Parijs bekijkt, op het liefdespad is en intussen moeder Darrieux ontmoet. Scenario van Dorothy Cooper en Sidney Sheldon. Camerawerk van Robert Planck.

On the Riviera

1951 | Komedie, Musical, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Danny Kaye, Gene Tierney, Corinne Calvet, Marcel Dalio en Jean Murat.

Een veerkrachtige muzikale komedie met Danny in een dubbelrol als variété-artiest en Franse oorlogsheld. 'Ballin' the Jack' en andere liedjes in een levendige film. Een herverfilming van FOLIES BERGERE met Maurice Chevalier, later nog eens met Kaye verfilmd als ON THE DOUBLE.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

Chemins sans loi

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Ginette Leclerc, Marguerite Moreno, Jean Murat, Madeleine Rousset en Josée Conrad.

Deze Radot had als producent/regisseur maar een korte carrière en hij maakte slechts zeven films, maar hij is ten onrechte in de vergetelheid geraakt. Dit is niet een van zijn betere films omdat het scenario nogal melodramatisch is. Een klein meisje wordt door een groep zigeuners geadopteerd. Het blijkt een bende paardedieven te zijn, geleid door een oude vrouw, de Spin genaamd. Er wordt niet slecht geacteerd, en het is zeer overtuigend gefilmd.

Bethsabée

1947 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danielle Darrieux, Andrée Clément, Paola Manelli, Mireille Ozy en Georges Marchal.

Niets bijbels, maar de verfilming van de roman van Pierre Benoît gesitueerd in een kamp van inlandse ruiters in Franse dienst aan de grens van Marokko. Afgezien van de dialogen van Roger Vitrac is het geheel een beetje ranzig. Toch een van de minst slechte films van Mogny, wiens echte naam Moguilewsky is.

Christine se marie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Monique Rolland, Jean Murat, Saturnin Fabre, Huguette Duflos en Andrée Guize.

De in 1903 geboren Le Henaff had tot 1950 een korte carri[KA2]ere als regisseur. Als montageman was hij echter zeer begaafd (QUAI DES BRUMES, A NOUS LA LIBERTE, LE JOUR SE LEVE, om maar enkele bekende films te noemen). Als regisseur beperkte hij zich tot kluchtige komedies die hij naar behoren, maar zonder enige oorspronkelijkheid regisseerde. En dit is dan zo'n film naar een scenario van Alex Joffé en Jean Sacha: Christine trouwt drie maal onder een andere naam, maar met haar vierde aanbidder trouwt ze onder haar eigen naam. Heel aardig en onschuldig. Ook bekend als ÇA DEVAIT ARRIVER.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

J'étais une aventurière

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Murat, Jean Max, Jean Tissier en Félix Oudart.

Vera Vronsky, een Russische prinses, geruïneerd door de revolutie, begeeft zich op het pad van de oplichterij en vormt een trio met de avonturier Désormeaux en de zakkenroller Paulo. Hun volgend slachtoffer bevindt zich aan de Rivièra en die gaan ze 100.000 francs trachten armer te maken. Maar door de onhandigheid van Paulo verloopt niet alles volgens plan. Ook bekend als LES GRANS MOYENS.

Les Mutinés de l'Elseneur

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Jean Murat, André Berley, Winna Winfried, Robert Le Vigan en René Bergeron.

Naar de roman van Jack London. Had de pech bijna tegelijkertijd met de Amerikaanse film MUTINY ON THE BOUNTY uit te komen, die stukken beter is. Blijft over een aanvaardbare produktie binnen het genre films dat in havens en op zee speelt.

Anne Marie

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Annabella, Jean Murat, Pierre Richard-Willm, Paul Azaïs en Pierre Labry.

Annabella speelt Anne-Marie, een jonge vrouw, die vliegenierster is geworden. Ze wil een solo-vlucht van 5.000 km maken, waardoor zij een record kan breken. Er zijn vijf piloten, die allen op haar verliefd zijn, maar zij houdt van een ander: een jonge vliegtuigbouwer, die haar leven tijdens een bijna fatale nachtelijke oefenvlucht weet te redden. Een film over kameraadschap, waar ook plaats is ingeruimd voor een vrouw. Het dichterlijke scenario is van niemand minder dan literator Antoine de Saint-Exupéry, zelf een gepassioneerd vlieger. Marc Fossard en Jules Krüger bemanden de camera.

La kermesse héroïque

1935 | Historische film

Frankrijk 1935. Historische film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, André Alerme en Micheline Cheirel.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

La Kermesse Heroique

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Murat en Françoise Rosay.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Zwei in einem Auto

1932 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1932. Romantiek van Joe May. Met o.a. Jean Murat, Annabella, Anatole Biscat en José Noguero.

Een verkoopster reageert op een advertentie: man zoekt metgezellin voor een vertiendaagse-daagse vakantie naar de Côte d'Azur. Zij belandt echter niet naast de verwachte boekhouder in zijn pas gewonnen auto, maar bij een miljonair die zich als boekhouder voordoet. Natuurlijk bloeit er op weg naar de Mediterranée ware liefde op tussen de twee. Er is zowel een Duitse als een Franse versie. De laatste heet ook wel ON DEMANDE UN COMPAGNON.

Anwalt des Herzens

1927 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1927. Zwijgende film van Wilhelm Thiele. Met o.a. Jean Murat en Lil Dagover.

Een verkoopster reageert op een advertentie: man zoekt metgezellin voor een vertiendaagse-daagse vakantie naar de Côte d'Azur. Zij belandt echter niet naast de verwachte boekhouder in zijn pas gewonnen auto, maar bij een miljonair die zich als boekhouder voordoet. Natuurlijk bloeit er op weg naar de Mediterranée ware liefde op tussen de twee. Er is zowel een Duitse als een Franse versie. De laatste heet ook wel ON DEMANDE UN COMPAGNON.

Carmen

1926 | Drama

Frankrijk 1926. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Raquel Meller, Louis Lerch, Gaston Modot, Jean Murat en Luis Buñuel.

Don Jos[KA1]e de Lizzarabengoa (Lerch) speelt vals met kaarten en moet het hazepad kiezen. Hij belandt in het leger en klimt op tot kwartiermeester van het regiment van Almanza in Sevilla. Hij moet sigarenmaakster Carmen (Meller) naar de gevangenis begeleiden. Carmen is een innemende schoonheid, een zigeunerin die behoort tot de bende van Dancaire (Vina) die de bergen van Andalusië onveilig maken. Hij is zo weg van Carmen dat hij haar laat lopen en zelf deserteert. Hun romantische relatie eindigt heel tragisch: Don José doodt zijn geliefde. Regisseur Feyder heeft in het scenario naar de beroemde roman van Prosper Mérimée niet veel overgelaten. Hij heeft het verhaal voor de film uitgewerkt tot een dramatische geschiedenis, die nauwelijks te harden is. De film is aan de lange kant, maar wat hem hedentendage interessant maakt, is de volledige restauratie en een geluidsspoor met de oorspronkelijke muziek van de toen 21-jarige componist Ernesto Halffter Esriche, dat uitgevoerd wordt door het Orchestre de Perpignan-Languedoc-Roussillon onder leiding van Daniel Tosi. De muziek werd opnieuw gearrangeerd door François Porcile. De film werd in 2001 gedigitaliseerd door het bedrijf Lobster dat daarin gespecialiseerd is. Het camerawerk is van Maurice Desfassiaux en Paul Parguel.