Regis Leroux: geluid.
Er zijn 2 films gevonden.

Vengo

2000 | Drama, Muziek, Actiefilm

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Japan​/​​Duitsland 2000. Drama van Tony Gatlif. Met o.a. Antonio Canales, Orestes Villasan Rodriguez, Antonio Perez Dechent, Bobote en Juan Luis Corrientes.

'Gatlif is de eerste regisseur die ik tijdens een audiocommentaar met de muziek heb horen meeneuriën,' schreef de Volkskrant-recensent over de dvd van Vengo. Gatlif leeft voor muziek. Zigeunermuziek. 'El flamenco puro!' beweert een zigeuner uit Vengo. En zo is het: De flamenco in deze film oogt en klinkt puur en de film vertolkt het pure flamenco-leven. Dat heeft te maken met verlies, passie, beweging, natuur en intuïtie. Schrijver/regisseur Gatlif - zelf zigeuner - maakte eerder films over zigeuners (oa Gadjo dilo) en schreef een deel van de César-winnende muziek. We worden op gehele optredens getrakteerd, van onder meer de legendarische zangeressen La Caita en La Paquera en van danser/choreograaf Antonio Canales. De klasse en extase ervan zijn schitterend; het is net of de kijker zomaar een barretje is ingewandeld en bij toeval een folklorisch concert meemaakt. Er blijft helaas weinig tijd over voor een Godfather-achtig vendetta-verhaal over een Andalusische clubeigenaar (Canales), die bloedschuld heeft bij een andere familie. Het plotje rammelt en verdwaalt, en zo lijkt Gatlif ondanks zijn authenticiteit op het randje van de etnische cliché te dansen. Of misschien is dit de pure zigeunermanier van verhalenvertellen.

Karnaval

1998 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Duitsland 1998. Drama van Thomas Vincent. Met o.a. Sylvie Testud, Amar Ben Abdallah, Clovis Cornillac, Martine Godart en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.