Gabrielle Dorziat (1880-1979): cast.
Er zijn 40 films gevonden.

Un Mari a prix fixe

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Claude de Givray. Met o.a. Anna Karina, Roger Hanin, Gabrielle Dorziat, Gregor von Rezzori en Hubert Noël.

Een verwende jongedame heeft onvoorzien een blauwtje gelopen. In de trein ontmoet ze een man die zich laat omkopen tot het spelen van haar echtgenoot, om zo haar gekrenkte trots te wreken. Een cinefiele poging om de vooroorlogse screwball comedy uit Hollywood na te volgen, strandt op het al te simpele scenario en de onhandige regie die elke grap de mist in helpt. De zoveelste poging van Hanin om zich te bewijzen als een Franse Cary Grant blijkt opnieuw een mislukking.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Germinal

1963 | Drama, Historische film

Hongarije​/​​Frankrijk 1963. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Jean Sorel, Berthe Granval, Bernard Blier, Claude Brasseur en Lea Padovani.

Spoorwegarbeider is wegens socialistische overtuiging ontslagen en vindt nieuw werk in mijnen van Noord-Frankrijk. Slechte werkomstandigheden daar doen hem stakingsactie ontketenen die bloedig onderdrukt wordt. Meer zorgvuldig gereconstrueerd dan echt meeslepend sociaal pamflet naar roman van Zola. Opnamen in Hongarije geven overtuigend en indringend beeld van mijnen in vorige eeuw. Tragisch verlopende driehoeksverhouding - in boek zeer aannemelijk - werkt hier onnodig sentimenteel.

Un singe en hiver

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Suzanne Flon, Gabrielle Dorziat en Paul Frankeur.

De boegbeelden van twee filmgeneraties staan tegenover elkaar in deze geestige nostalgie-trip. Jean Gabin (1904-1976), in de jaren dertig de ster van films als Pépé le Moko en Quai des Brumes, speelt een herbergier die gezworen heeft nooit meer te drinken. Hij breekt zijn gelofte met een jongeman gespeeld door de jonge hond van de Nouvelle Vague-beweging, Jean-Paul Belmondo (À bout de souffle). Het tweetal zet het gedurende een nacht vol weemoed op een drinken van jewelste. Twee verschillende mensen, met eigen redenen voor deze uitspatting, vinden elkaar in de drank. De twee acteurs raakten overigens ook goed bevriend.

Gigot

1962 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1962. Drama van Gene Kelly. Met o.a. Jackie Gleason, Katherine Kath, Gabrielle Dorziat, Albert Rémy en Yvonne Constant.

Sentimenteel, goed gespeeld verhaal over een doofstomme (Gleason) en een jong meisje in Parijs. Een eenvoudige film, prima uitgevoerd. Gleason is uitstekend.

Cyrano et d'Artagnan

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Avonturenfilm van Abel Gance. Met o.a. José Ferrer, Jean-Pierre Cassel, Daliah Lavi, Sylva Koscina en Michel Simon.

Hoewel hun loyaliteiten tegenover elkaar staan - bij koning Lodewijk XIII en bij koningin Anne - sluiten Cyrano de Bergerac en d'Artagnan toch vriendschap en gaan samen op het liefdespad met beroemde courtisanes. Ambitieuze poging om literaire helden bijeen te brengen in een scenario-in-versen struikelt over het gebrek aan financiële middelen zodat de film nooit echt spectaculair wordt. De rolbezetting - typisch coproductie ratjetoe - helpt ook onvoldoende. Treurig stemmende laatste film van pionier Gance, die ook het scenario schreef.

Climats

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Stellio Lorenzo. Met o.a. Marina Vlady, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Riva, Alexandra Stewart en Michel Piccoli.

Echtgenoot die jonge vrouw als bezit beschouwt, laat haar zo weinig eigen ruimte dat ze hem verlaat voor vlotte journalist. Hij hertrouwt met emotionele oudere vrouw die hem met haar emoties doet verstikken zodat hij op zijn beurt adem zoekt buiten het huwelijk met vriendin van eerste vrouw, die vertelt dat deze zelfmoord heeft gepleegd. Regiedebuut van tv-maker heeft weinig filmische spankracht wat verstikkend karakter van psychologische roman van André Maurois versterkt. Komisch acteur Marielle is verkeerde keuze voor serieuze hoofdrol, maar actrices zijn voortreffelijk.

Katia

1959 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Historische film van Robert Siodmak. Met o.a. Curd Jürgens, Monique Mélinand, Pierre Blanchar, Michel Bouquet en Françoise Brion.

Tsaar Alexander wordt verliefd op een jonge studente die hij eerst naar Parijs stuurt, weg uit zijn omgeving, maar na de dood van de tsarina naar Sint-Petersburg laat komen. Haar morele steun bij de door hem gewilde sociale hervormingen is niet opgewassen tegen het verzet dat hij daarmee oproept. De weinig ideale combinatie Schneider-Jürgens ondermijnt de romantische aanpak, zodat voornamelijk prachtvolle decors de aandacht vragen.

Polikuschka

1958 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1958. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Folco Lulli, Antonella Lualdi, Ellen Schwiers, Ivan Desny en Franco Interlenghi.

Een uitbundige boerenknecht kan niet van de wodka afblijven en raakt daardoor èn door zijn kolossale kracht steeds meer in moeilijkheden en is zo een makkelijk slachtoffer voor degenen die het op zijn aantrekkelijke vrouw en dochter hebben voorzien. Deze pseudo-Russische folklore, die in de late jaren vijftig zeer in trek was voor de Europese co-produkties, krijgt een temperamentvolle vertolking van Lulli die humor en pathos overtuigend maakt, maar het scenario en de regie blijven ver achter.

Auferstehung

1958 | Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1958. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Horst Buchholz, Myriam Bru, Lea Massari, Gabrielle Dorziat en Tilla Durieux.

Een prins herkent in de rechtszaal een volksmeisje dat hij zonder scrupules ooit heeft verleid en dat vervolgens tot prostitutie is vervallen. Ze wordt onschuldig veroordeeld tot deportatie naar Siberië, waarheen de verleider haar volgt in een eigen louteringsproces. Deze zorgvuldige maar oppervlakkige bewerking (door Renato Castellani) van Leon Tolstoi's klassieke roman overtuigt het minst in de hoofdrollen: Bru zet haar slachtoffer al te smartlappig aan en Buchholz is nog te jong om de ouder geworden bon vivant aannemelijk te maken. (Het tegenspel resulteerde in werkelijkheid in hun huwelijk). Franz Weihmayr stond achter de camera.

Les Espions

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Gérard Séty, Curd Jürgens, Peter Ustinov, O.E. Hasse en Martita Hunt.

De directeur van een noodlijdende psychiatrische kliniek laat zich door de Amerikaanse geheime dienst overhalen tegen een fikse betaling een spion te herbergen, maar ontdekt dat vervolgens de hele medische staf vervangen wordt door een reeks verontrustende individuen. De film heeft aanvankelijk een beklemmende sfeer maar weet geen maat te houden en stapelt zoveel vraagtekens op dat de interesse ver voor het einde verdwenen is, ook door het ontbreken van enigerlei (zwarte) humor. Smakeloze exploitatie van de zieke Mevrouw Clouzot als echte patiënte.

Madame du Barry

1954 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, André Luguet, Daniel Ivernel, Gianna Maria Canale en Massimo Serato.

De biografie van de favoriete van koning Lodewijk XV die als verkoopster begint en via een bordeel en een huwelijk met een berooide aristocraat zich een plaats aan het hof verovert, maar uiteindelijk verbannen wordt en sterft op het schavot. Een ongeïnspireerd prentenboek rondom Carol, die niet tegen de dramatische eisen van de latere ontwikkelingen van haar personage is opgewassen. Goed spel in bijrollen, vooral van Luguet als bejaarde koning.

Le Due orfanelle

1954 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Myriam Bru, Milly Vitale, Franco Interlenghi, André Luguet en Nadia Gray.

Eerste naoorlogse verfilming van het befaamde melodrama van Adolphe d'Ennery krijgt opera-achtig acteren op-zijn-Italiaans dat goed past bij de heftige emoties van het verhaal, maar bereikt niet de vanzelfsprekende overtuigingskracht van de versie uit 1932.

Little Boy Lost

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van George Seaton. Met o.a. Bing Crosby, Claude Dauphin, Nicole Maurey en Gabrielle Dorziat.

Een gekunstelde smartlap die zich afspeelt in Frankrijk kort na WO II. Journalist Crosby tracht zijn zoon te vinden, maar weet niet welke jongen in het weeshuis de zijne is.

So Little Time

1952 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1952. Oorlogsfilm van Compton Bennett. Met o.a. Maria Schell, Marius Goring, Gabrielle Dorziat, Barbara Mullen en John Bailey.

Schell wordt als aristokratische pianiste in een bezet België verplicht nazi-kolonel Goring, waar zij van houdt, te verraden. Traag orlogsmelodrama gebaseerd op Noelle Henry's roman Je ne suis pas une héroine.

Domani è troppo tardi

1950 | Familiefilm, Drama

Italië 1950. Familiefilm van Léonide Moguy. Met o.a. Vittorio De Sica, Pier Angeli, Lois Maxwell, Gino Leurini en Gabrielle Dorziat.

Een leraar en een lerares van een middelbare school bepleiten seksuele voorlichting aan de leerlingen. Rond een puberliefde in een vakantieoord wordt ten onrechte een schandaal gemaakt, waarna het meisje zelfmoord probeert te plegen. De leraar vangt haar op en weet het gelijk van zijn opvattingen te bewijzen. Deze destijds veelgeprezen voorlichtingsfilm is nu gedateerd, omdat de omstreden informatie naar de huidige maatstaven wel erg summier en voorzichtig is. De aandoenlijke hoofdrol van Angeli in haar debuut heeft echter niets van haar werking verloren.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

Une grande fille toute simple

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Manuel. Met o.a. Madeleine Sologne, Gabrielle Dorziat, Andrée Clément, Lucienne Bogaert en Nicole Jonesco.

Een ironische titel want de zogenaamde `grote, zeer bescheiden dochter` gedraagt zich vooral onvoorspelbaar en gecompliceerd ten opzichte van haar omgeving. De ster is op toernee met de andere leden van het gezelschap, hetgeen een paar kostelijke momenten oplevert. Op het landgoed van haar tante aan de C[KA4]ote d`Azur komt alles op z`n pootjes terecht. Een fatsoenlijke regie (onder begeleiding van Marcel Lherbier) maar de film is vooral de moeite waard vanwege de gloedvolle dialogen van de hand van André Roussin. Een goede vertolking draagt eveneens bij tot het welslagen van deze pretentieloze komedie.

Manon

1948 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Cécile Aubry, Serge Reggiani, Michel Auclair, Gabrielle Dorziat en Henry Gilbert.

Een ex-verzetsstrijder wordt hopeloos verliefd op een frivole jonge vrouw die onder invloed van haar inhalige broer van een modehuis in een bordeel belandt en daar een Britse officier leert kennen die met haar wil trouwen. Als haar aanbidder de broer vermoordt kiest ze toch voor hem en vlucht met hem. Clouzot verplaatste de roman Manon Lescot naar de woelige naoorlogse jaren en stopte er al zijn niet van sensatie vrij zijnde zwartgalligheid in. De film overtuigt daardoor nauwelijks, maar blijft boeien. Debutante Aubry kan niet acteren, maar is ideaal als gemanipuleerde ledenpop.

Les parents terribles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Yvonne De Bray, Gabrielle Dorziat en Marcel André.

Een door de opvoeding van zijn bazige moeder wereldvreemde jongeman is verliefd geworden op een meisje dat om hem met haar oudere minnaar zal breken. Het blijkt de vader van de jongen te zijn die zijn vriendin chanteert met onthulling als ze de relatie voortzet. Een cynische, inwonende schoonzuster doet haar invloed gelden waardoor de naïef romantische instelling van de jongen onaangetast blijft. Cocteau verfilmde zijn waarschijnlijk beste toneelstuk naar de letter, waarbij de overvloedige, maar briljante dialoog en de acteerprestaties -vooral van De Bray als moeder en Dorziat als tante - in genadeloos grote close-ups een eigen filmische werking krijgen. Zelfs Marais is overtuigend als het troetelkind.

Ruy Blas

1947 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Pierre Billon. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Marcel Herrand, Gabrielle Dorziat en Alexandre Rignault.

Een naïeve Spaanse student wordt om zijn gelijkenis met een edelman door een corrupte politicus aan het hof geïntroduceerd om de vorstin te compromitteren. Hij wordt echt verliefd, bestrijdt het complot en offert zijn leven voor eer van koningin. Jean Cocteau bewerkte het versdrama van Victor Hugo tot een uiterst romantisch scherm-avontuur waarin Marais zijn dubbele hoofdrol wel heel zwaar aanzet.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Désarroi

1946 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert-Paul Dagan. Met o.a. Suzy Carrier, Valentine Tessier, Gabrielle Dorziat, Marguerite de Morlaye en Jean Mercanton.

De totaal onbelangrijke regisseur heeft niet veel meer gedaan dan het 'inblikken' van een lang vergeten stuk van de produktieve toneelschrijver Victorien Sardou: Odette. MADAME SANS-GENE en nog een of andere komedie is het enige wat ons nog van deze man rest. Met Odette komt de moraliserende smartlap weer tot leven, maar dat is tegenwoordig niet meer te verteren. Het acteerwerk, en dan met name dat van Berry is echter van behoorlijk niveau. Ook bekend als ODETTE.

L' Ange qu'on m'a donné

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Choux. Met o.a. Simone Renant, Gabrielle Dorziat, Catherine Fonteney, Mady Berry en Charlotte Ecard.

Naar een toneelstuk van de geheel vergeten schrijver Jean Charma. Een jonge vrouw neemt in 1940 een baby onder haar hoede die ze in 1945 weer aan de vader moet teruggeven. Ze treedt als huishoudster bij hem en zijn vrouw in dienst en bemerkt dat de laatste aan een ernstige vorm van geheugenverlies lijdt. Aan het einde neemt zij ontslag. Een zeer dramatisch werk, erg ouderwets vanwege de erin gehuldigde opvattingen en de filmische aanpak.

Fausse alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Micheline Presle, Joséphine Baker, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux en Saturnin Fabre.

Twee Parijse onroerend goed-eigenaren haten elkaar terwijl hun kinderen van elkaar houden. Dankzij het feit dat zij elkaar weer tegenkomen in een gemeenschappelijke schuilkelder, zien de ouders onder het ritme van de bombardementen uiteindelijk hun kleingeestigheid ten overstaan van een oorlog in. Een magere intrige en een hele serie schilderachtige personages. Een minder interessante tweederangsfilm, die echter geen moment verveelt, in het omvangrijke en soms schitterende oeuvre van De Baroncelli.

Falbalas

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Micheline Presle, Jean Chevrier, Gabrielle Dorziat en Jeanne Fusier-Gir.

Klassiek melodrama in prachtige noir-stijl van regisseur Becker (Casque d'Or), voormalig assistent van grootmeester Jean Renoir, die voor even zijn geliefde arbeidersmilieu inruilde voor de intriges van de Parijse modewereld. Antiheld van het verhaal is Philippe Clarence (Rouleau), de Don Juan van de Franse haute couture, voor wie zelfs de verloofde van een goede vriend en collega geen verboden terrein is. Maar juist die toekomstige bruid, Micheline, brengt het hoofd van de normaal zo berekenende modeontwerper volledig op hol, en drijft hem uiteindelijk tot waanzin.

Echec au Roy

1945 | Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Odette Joyeux, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux, Georges Marchal en Maurice Escande.

Deze film vol helden uit ridderromans van het ouderwetse soort, vol met amoureuze perikelen is gemaakt naar een verhaal van een zekere Henry Dupuy-Mazuel. Het is waarschijnlijk niet altijd nodig om historisch verantwoord te zijn zoals Alexandre Dumas. Dit is een van de laatste leuke films van de knappe regisseur Paulin, voordat hij afgleed naar de middelmaat: hij ging vanaf 1950 trouwens produceren. De acteurs in deze film spelen goed en speciaal vermeld moet worden Baroux die een oude man speelt... een komediant wordt tuinman.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Le patrimoine Mollenard

1938 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Albert Préjean, Gabrielle Dorziat, Robert Lynen en Élisabeth Pitoëff.

Een briljante verfilming van de succesroman Mollenard van Oscar-Paul Gilbert, die zelf meewerkte aan het scenario, dat hij met Scarles Spaal schreef. Ondanks enige melodramatische trekjes in de fragmenten die op het platteland spelen, doet deze film de beschrijvende kracht en de grootse poëzie van het boek geenszins te kort. Ook de ontspoorde en bizarre personages komen goed over. Het spel is van soortgelijk niveau, en Baure is onvergetelijk als zieke en verlamde kapitein, die zich laat meenemen door zijn mannen om, volgens eigen wens, op volle zee te sterven. De film is ook bekend onder de titel MOLLENARD.

Le Drame de Shanghai

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Raymond Rouleau, Christiane Mardayne, Louis Jouvet, Elina Labourdette en Walery Inkijinoff.

China is verdeeld in tegenstrijdige politieke groeperingen. Politiek leider die eenheid wil brengen wordt doelwit voor Sekte van de Zwarte Slang die hem met Britse hulp wil ombrengen. Franse journalist rolt complot op. Aziatische avonturen volgens Franse filmmode van die tijd werken weinig overtuigend, maar zijn door kwaliteit van decoratie en fotografie visueel boeiend. Aanwezigheid van Jouvet is intrigerend als altijd, terwijl spel van anderen gedateerd blijkt.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Le Mioche

1936 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1936. Familiefilm van Léonide Moguy. Met o.a. Lucien Baroux, Gabrielle Dorziat, Pauline Carton, Jean Périer en Madeleine Robinson.

Bijgestaan door een hele meisjeskostschool neemt een bekwame leraar een in de steek gelaten baby in huis. Zijn toewijding doet de jonge moeder, die aanvankelijk de moed had opgegeven, van gedachten veranderen. Een film waarbij je beurtelings moet lachen en huilen. Betuttelend maar toch geslaagd in zijn soort. Extra vermelding verdienen het scenario, de dialogen en het camerawerk. Wat betreft de regie: Moguy heeft wel slechter gepresteerd.