Dimitris Poulikakos: cast en muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

To meteaora vima tou pelargou

1991 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Griekenland​/​​Zwitserland 1991. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Karr, Dora Chrysikou en Ilias Logothetis.

Tv-verslaggever Karr reist naar de Grieks-Turkse grens om een reportage te maken over asielzoekers, die zich aan de poorten van West-Europa verzameld hebben. In een oude spoorwagon meent hij tussen de bonte verzameling van Albaniërs, Iraniërs, Koerden en Turken de onder mysterieuze omstandigheden verdwenen Griekse minister Mastroianni en zijn vrouw Moreau te herkennen. De reporter vraagt zich af of de voormalige minister soms uit vrije wil een nieuw bestaan heeft gezocht; een vraagstuk dat in deze intellectualistische film over nieuwe culturele verschillen met de landsgrens als de symbolische scheiding, onbeantwoord blijft. De titel slaat op de precaire balans, die kan doorslaan voordat men het beseft. De regisseur schreef samen met Tonino Guerra, Petros Markaris en Thanassis Valtinos het scenario. Het camerawerk is van Yorgos Arvanitis en Andreas Sinanos.

Oi Atteanti

1982 | Drama, Romantiek

Griekenland 1982. Drama van Giorgos Panoussopoulos. Met o.a. Bette Livanou, Aris Retsos, Georges Siskos en Dimitris Poulikakos.

Deze prachtige film gaat over een twintig-jarige student die samenwoont met zijn moeder, een weduwe, en die astronomie studeert aan de universiteit. Aan de andere kant van de straat woont Stella met haar man en dochter. Haris, de student, volgt haar bewegingen door zijn telescoop en raakt geobsedeerd door elke beweging die ze maakt. Hij trekt zich zelfs terug van zijn vrienden en dringt steeds dieper Stella's leven binnen. Een uitstekende film.

I Tembelides Tis Eforis Kiladas

1978 |

Griekenland 1978. Nikos Panayotopoulos. Met o.a. Olga Karlatos, Nikitas Tsakiroglou, George Dialegmenos, Dimitris Poulikakos en Vassilis Diamandopoulos.

Deze film kan het best omschreven worden als een allegorie, een groteske fabel met geëngageerde trekjes. Het verhaal gaat over een vader met drie zoons, die geld en een landhuis erven. Ze leiden aanvankelijk een idyllisch leven, maar voeren gaandeweg steeds minder uit tot ze enkel nog slapen. De meid zorgt voor alles, terwijl de jongste zoon romantische ideeën over arbeid ontwikkelt. Uiteindelijk gaat hij iets doen en de meid draagt hem naar zijn werk. Hij raakt daardoor zo uitgeput dat hij neerstrijkt en in slaap valt. Ook bekend als THE INDOLENCE OF THE FERTILE.

Arliontes

1977 | Drama

Griekenland 1977. Drama van Manoussos Manoussakis. Met o.a. Minos Argyrakis, Thodoros Dovas, Max Roman, Irene Dogani en Rita Ban Souzan.

De film toont de corruptie in regeringskringen, binnen de Kerk, het militaire complex, de grote industrieën en de diplomatieke relaties met de privé-sector. Zelfs de werkende klasse wordt kritisch onder de loep genomen. Hoewel de boodschap van de film geen liefde, lyriek of hoop bevat, is het zonder twijfel een sterke film over de onmacht van de macht. Engelse titel: POWER.

Happy Day

1976 | Drama

Griekenland 1976. Drama van Pandelis Voulgaris. Met o.a. George Sarri, George Moshidis, Stavros Kalaroglou, Nikos Bousdoukos en Costas Tzoumas.

Deze claustrofobische film, gebaseerd op de roman van Andreas Franghias, stelt het leven in een gevangenenkamp met zijn strenge regels aan de orde. De ondermijning van de menselijke waardigheid en het geleidelijke verlies van de persoonlijkheid spelen een belangrijke rol in deze complexe film. De auteur van de roman bracht enige tijd in zo'n gevangenenkamp door. Dit soort non-fictieve belevenissen zorgt, althans in dit geval, voor een indringende film.

Aldevaran

1975 |

Griekenland 1975. Andreas Thomopoulos. Met o.a. Dimitris Fininis, Helen Maniati, Dimitris Poulikakos, Nikos Glavas en Manolis Logiadis.

Een satirische film over het leven van een jongeman die vastbesloten is niets serieus te nemen in een maatschappij die geen waarden kent die enige betekenis hebben. De held van de film, een jonge dichter die aan kanker lijdt en gedoemd is te sterven, probeert zich los te maken van zijn kunst en van de banden van liefde, seks en vriendschap in de tijd die hem nog rest.