Ulrich Matthes

Acteur

Ulrich Matthes is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Le grand cahier

2013 | Drama, Oorlogsfilm

Hongarije/Duitsland/Oostenrijk/Frankrijk 2013. Drama van János Szász. Met o.a. László Gyémánt, András Gyémánt, Ulrich Thomsen en Ulrich Matthes.

Tijdens WO II besluit een Hongaarse tweeling uit protest tegen de wreedheid van volwassenen tot extreem conformisme. Ze trainen lichaam en geest om precies zo opportunistisch en agressief te worden, en zonder moraal en mededogen anderen te misbruiken. Met in elke scène een ander tafereel bouwt Le grand cahier op tot een montage van menselijke verdorvenheid, een aanklacht aan het adres van een goddeloze, zedeloze wereld. De bijtende, onderkoelde humor en het lef waarmee het verhaal is ontdaan van alle drama, maken dit een zeldzaam prikkelende film.

Bornholmer Straße

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Christian Schwochow. Met o.a. Charly Hübner, Milan Peschel, Ulrich Matthes en Frederick Lau.

Amusante kafkaëske vertelling over de laatste uren voor de Val van de Berlijnse Muur. Oberstleutnant Harald Schäfer (Hübner) is commandant van de Oost-Duitse grenspost aan de Bornholmer Straße, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met bureaucratische beslommeringen en het buiten houden van weggelopen huisdieren. Tot de avond van 9 november 1989, als partijfunctionaris Günter Schabowski tot ieders verbazing (en niet geheel volgens plan, zo zou later blijken) live op televisie mededeelt dat burgers van de DDR vanaf dat moment vrij zijn om naar West-Duitsland te reizen.

La mer à l'aube

2011 | Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland 2011. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. Léo-Paul Salmain, Marc Barbé, Ulrich Matthes, Jean-Marc Roulot en Arielle Dombasle.

In oktober 1941 wordt in door Duitsland bezet Nantes de Duitse officier Karl Hotz gedood. Een groepje plaatselijke communisten zit erachter. Van hogerhand komt uit Duitsland het bevel als vergelding 150 Franse burgers te executeren. De Duitse filmveteraan Volker Schlöndorff (Die Blechtrommel) baseerde zijn scenario op brieven, documenten en getuigenissen, voor dit degelijk gemaakte historische drama over een vermaarde episode uit de Franse verzetsgeschiedenis. De zeventienjarige Guy Môquet (gespeeld door Salmain), lid van de communistische jongerenbeweging, is er het boegbeeld van geworden.

Novemberkind

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Christian Schwochow. Met o.a. Anna Maria Mühe, Ulrich Matthes, Christine Schorn en Adrian Topol.

Twintig jaar na de val van de Muur verdiept een schrijver zich in het levensverhaal van de jonge Inga, opgevoed door haar grootouders nadat haar moeder jong is gestorven. De familiegeschiedenis blijkt nadrukkelijk gekleurd door Duitslands recente verleden. Regisseur Schwochow springt heen en weer in de tijd en maakt daarbij optimaal gebruik van hoofdrolspeelster Mühe (dochter van wijlen Ulrich Mühe, de Stasi-man in Das Leben der Anderen), die een dubbelrol speelt. Film kreeg in eigen land diverse aanmoedigingsprijzen voor de actrice en debutant Schwochow.

Vineta

2006 | Drama, Mysterie, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Franziska Stunkel. Met o.a. Matthias Brandt, Ulrich Matthes, Peter Lohmeyer en Kristina Karst.

Twintig jaar na de val van de Muur verdiept een schrijver zich in het levensverhaal van de jonge Inga, opgevoed door haar grootouders nadat haar moeder jong is gestorven. De familiegeschiedenis blijkt nadrukkelijk gekleurd door Duitslands recente verleden. Regisseur Schwochow springt heen en weer in de tijd en maakt daarbij optimaal gebruik van hoofdrolspeelster Mühe (dochter van wijlen Ulrich Mühe, de Stasi-man in Das Leben der Anderen), die een dubbelrol speelt. Film kreeg in eigen land diverse aanmoedigingsprijzen voor de actrice en debutant Schwochow.

Mitfahrer

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Nicolai Albrecht. Met o.a. Michael Ojake, Anna Brüggemann, Ulrich Matthes en Ingrid Sattes.

Vertegenwoordiger Peter pikt de lifters Carolin en Hilal op. Tegelijkertijd stappen op een parkeerplaats in Kassel Sylvester en Fabian bij Katharina in. Op een restauratieplaats enige kilometers verderop nemen Loubelle en haar dochter bij uitzondering een lifter mee.

Der neunte Tag

2004 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Luxemburg/Tsjechië 2004. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Ulrich Matthes, August Diehl, Bibiana Beglau, Hilmar Thate en Germain Wagner.

Dit op het Dachau-dagboek van de Luxemburgse katholieke priester Jean Bernard geïnspireerde drama is het in-duistere verhaal van een geestelijke die negen dagen 'verlof' krijgt van het kamp. Eenmaal thuis wordt hij tot een moreel onmogelijke keuze gedwongen: zorgen dat zijn bisschop het nazi-regime onderschrijft of verantwoordelijk zijn voor de vervolging van zijn naasten. Schlöndorff vertelt met enigszins schematische, grote gebaren een krachtig, fictief verhaal. Fascinerend om te bedenken dat de graatmagere Ulrich Matthes, notabene in hetzelfde jaar, de ijzingwekkend verbeten Joseph Goebbels speelde in Oliver Hirschbiegels Der Untergang.

Der Untergang

2004 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië/Oostenrijk 2004. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes en Juliane Köhler.

In Der Untergang - over de laatste dagen van de Führer - wordt nauwgezet in beeld gebracht hoe Hitler (een geniale Ganz) aanvankelijk nog aardige kantjes had, bijvoorbeeld voor zijn secretaresse Traudl Junge, op wier memoires de film is gebaseerd. Eenmaal in het nauw gedreven door de geallieerden wordt hij steeds open­­lijker onaangenaam. Hitler en zijn intieme kring worden neergezet als personen die geen gevoel (meer) hebben voor de rauwe werkelijkheid. Die de kijker overigens regelmatig te zien krijgt, opdat hij niet vergete welk een destructie Hitler heeft veroorzaakt.

Mörderherz

2003 | Thriller, Komedie

Duitsland 2003. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Julia Stemberger, Gabriele Dossi, Ulrich Matthes en Imogen Kogge.

Daniel Elsner (Halmer) die eind vijftig is, heeft al vier jaar hartklachten. Zijn toestand wordt geleidelijk onhoudbaar. De cardioloog Dr. Graf (Matthes) stelt een harttransplantatie voor. Er wordt een donor gevonden. Het is een achttien-jarige jongeman, die met zijn motor bij een verkeersongeluk om het leven is gekomen. Daniel overwint de angst, dat zijn lichaam het vreemde orgaan niet zal afstoten. De transplantatie lukt en hij voelt zich opkikkeren. Dan begint hij zich af te vragen of een hart niet meer is dan een nieuw orgaan. Heeft een hart ook een geest of op zijn minst een imborst? Daniel gaat speuren naar de antecedenten van zijn donor en ontdekt dat deze voor zijn ongeval bij een dubbele moord betrokken zou zijn. Daniel heeft nu het hart van een moordenaar en het klopt nu in zijn keel. Hij besluit naar Hamburg te gaan en Irene Weiss (Kogge), de moeder van de jongen, op te zoeken. Zo leert hij een vriend van haar zoon kennen, en achterhaalt wat er werkelijk gebeurd is. Het liefst zou Daniel dat niet ontdekt hebben, maar hij zit nu eenmaal in het schuitje. Het scenario van regisseur Görlitz neemt op een handige, soms amusante en dan weer spannende wijze een loopje met de werkelijkheid. Halmer in de hoofdrol is geloofwaardig en weet zijn kijkers bezig te houden. Hij krijgt daarbij de juiste steun van de bijrollen. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Mörderkind

1999 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1999. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Kathrin Angerer, Robert Stadlober en Dominique Horwitz.

Zonder enige emotie bekent de dertien-jarige Mark (Stadlober) de moord op de vijftien-jarige Jennifer. Tot grote verbijstering van de bewoners van zijn dorpje in Brandenburg mag hij als minderjarige in afwachting van de beslissing van de kinderrechter naar huis. Het onderzoek van commissaris Wanda Rosenbaum (Hoffmann) uit Potsdam neemt een totaal andere wending als er sperma op de kleding van Jennifer gevonden wordt. Uit laboratoriumonderzoek blijkt namelijk dat het niet van Mark kan zijn. Nu wordt de plaatselijke dierenarts (Horwitz) de belangrijkste verdachte. Onder de behoedzame regie van Geschonneck, noch voyeuristisch noch op effecten mikkend, slaagt Hoffmann in haar debuut als nieuwe Kommissarin Wanda Rosenbaum met gevoel voor humor en met de nodige ironie een supersmeris te spelen, die af en toe een vergissing maakt. Bovendien, zoals later blijkt, is zij een eenzame vrouw die niet ongevoelig is voor een verleider, zelfs als die eigenlijk iets te jong voor haar lijkt. Zij krijgt bij haar onderzoek hulp van gemoedelijke koddebeier Krause (Krause), die algauw uitgroeide tot een cultfiguur in de serie. Zelf is Wanda Rosenbaum in de plaats gekomen voor Tanja Voigt (Katrin Saß), die sinds 1993 tien zaken oploste. Ooit werd Hoffmann in de DDR de Audrey Hepburn van het Oostblok genoemd. Het scenario is van Stefan Kolditz, die zijn eigen verhaal bewerkte. Deze aflevering scoorde op dat moment de hoogste kijkdichtheid, die de reeks ooit behaalde.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

De Duitse dichter Friedrich H[KA3]olderlin (Feifel), die een tijdgenoot van Goethe, Friedrich von Schelling en Georg Wilhelm Friedrich Hegel was, leefde van 1770 tot 1843. Hij werd bekend om zijn werken [KL]Hyperion[KLE] en [KL]Der Tod des Empedokles[KLE] die in 1799 voltooid werden. Op 25-jarige leeftijd introduceert baron Isaac von Sinclair (Matthes) hem na zijn studie theologie in Frankfurt bij de rijke bankier Jacob Gontard als huisleraar voor diens vier kinderen. Von Sinclair deed dit niet uit naastenliefde; hij wilde de jonge dichter zo dicht mogelijk bij hem in de buurt hebben. H[KA3]olderlin wordt verliefd op Susette (Denicourt), Gontards knappe echtgenote. De liefde is wederzijds en in Hölderlin's dichtwerk duikt zij op als Diotima. Von Sinclair wordt jaloers als hij achter hun verhouding komt en licht Gontard in, die Hölderlin daarop ontslaat. Hölderlin vindt troost bij Von Sinclair, die hem een baan bezorgt bij de Duitse consul in Bordeaux. In 1802, dus zeven jaar na Hölderlin's eerste ontmoeting met Susette, ontvangt hij een brief van Von Sinclair, die hem bericht dat zij op sterven ligt. Als Hölderlin in 1803 in Frankfurt aankomt, is zij al dood en wordt hij enkele jaren later geleidelijk aan krankzinnig en moet vanaf 1806 verpleegd worden. Hij leeft echter nog 37 jaar. De film gaat grotendeels over de liefdesrelatie tussen Hölderlin en Sussette en de verhouding tussen hem en Von Sinclair. Op de theorie dat Hölderlin zijn ziektebeeld gesimuleerd zou hebben, gaat deze biopic niet in. De seksscène's zijn in beide relaties duidelijk genoeg, maar in het scenario van Susanne Schneider proeft men het verwijt dat noch Susette noch Hölderlin de guts hadden hun liefde door te zetten. Zowel Feifel als Denicourt zetten mooie rollen weg, waarbij Denicourt ondanks haar kortere optreden wellicht net even iets meer triomfeert. Matthes is zeer goed en hij kreeg de Beierse filmprijs in 1999. Mooi zijn vooral de decors, eerst in Duitsland, daarna wegens geldgebrek in Polen, de prachtige kostuums van Ulla Gothe en het schitterende camerawerk van Egon Werdin. Tegen de film is het lome tempo en de veel te lange speelduur, waardoor hij beperkt blijft tot de liefhebbers van literaire romantische verhalen.

Der Hahn ist tot

1999 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1999. Komedie van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Gisela Schneeberger, August Zirner, Renate Krößner, Nikolaus Paryla en Emanuela von Frankenberg.

Duitse misdaad-komedie gebaseerd op het boek van Ingrid Noll.

Abgehauen

1998 | Drama, Biografie

Duitsland 1998. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Peter Lohmeyer, Karoline Eichhorn, Peter Donath, Ann-Kathrin Kramer en Uwe Kockisch.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Winterschläfer

1997 | Drama, Komedie

Duitsland 1997. Drama van Tom Tykwer. Met o.a. Laura Tonke, Sofia Dirschel, Sebastian Schipper, Saskia Vester en Werner Schnitzer.

Voor zijn internationale superhit Lola Rennt maakte Tykwer het ijzige Winterschläfer. Tykwer uit zoals in al zijn films zijn fascinatie met toeval en causaliteit. Het virtuose en spannende drama introduceert de hoofdpersonages in een reeks telefoongesprekken. Later blijkt een jongeman met korte termijn geheugenverlies een auto-ongeluk te veroorzaken, dat ervoor zorgt dat zijn leven een verbinding krijgt met de levens van andere jonge personages in een besneeuwd bergdorp. Winterschläfer, belangrijk exponent van de nieuwe Duitse cinema, is zeer stijlvol van opzet en non-chronologisch. Verder zijn de inmiddels zo geliefde Tykwer-elementen - de zelfgemaakte stuwende technomuziek, de montagetrucjes en het verbluffend behendige, dynamische camerawerk van Griebe - in Winterschläfer volop aanwezig. Fijn ook om te zien dat sommige talentvolle regisseurs onvermoed veel kunnen halen uit onbekende acteurs.

Todesspiel

1997 | Drama, Historische film, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Hans Brenner, Manfred Zapatka, Sebastian Koch, Karoline Eichhorn en Matthias Freihof.

Miniserie in twee delen, ingekapseld als dramatische documentaire over een stukje West-Duitse politieke geschiedenis uit de jaren 1970-1980. De Bondsrepubliek werd in het begin van de jaren 1970 geteisterd door terroristische aanslagen van de RAF (Rote Armee Fraktion), een extreem linkse organisatie. Rond 1975 lukte het de autoriteiten de kopstukken, w.o. Andreas Baader (Koch), Gudrun Ensslin (Hoffmann) en Jan-Carl Raspe (Matthes) te arresteren en op te sluiten in de zwaar bewaakte gevangenis van Stammheim. De RAF sloeg op 5 september 1977 terug met de ontvoering in Frankfurt van Hans Martin Schleyer (Brenner), de West-Duitse voorzitter van de werkgeversorganisatie, een machtige vent met een bruin verleden. Schleyer werd opgesloten in een z.g. proletari[KA3]ersgevangenis en zou het avontuur net zoals de Italiaanse politicus enige tijd later, Aldo Moro, niet overleven. De eerste aflevering is een reconstructie van wat er zich af heeft moeten spelen tijdens de detentie van Schleyer. In het tweede deel is het inmiddels duidelijk dat bondskanselier Helmut Schmidt niet wil toegeven aan de eisen van de terroristen om de gevangenen in Stammheim vrij te laten. Palestijnse terroristen kapen een toestel van de Lufthansa, de Landshut, met 86 passagiers aan boord, v.n.l. vakantiegangers. Het toestel landt na een moeizame omzwerving van vijf dagen in Mogadiscio, de hoofdstad in de woestijn van Somalia, in de hoorn van Afrika. Daar bevrijdt uiteindelijk de Duitse Grenz-Schutz Gruppe 9 (de commando's) de passagiers uit hun benarde positie in navolging van de Israëliërs, die een dergelijk huzarenstukje in Entebbe hadden uitgehaald. Geen van de partijen won hiermee iets: de gevangenen bleven in Stammheim, de palestijnen waren gedood en heel wat RAF-leden werden later toch ingerekend. Onder mysterieuze omstandigheden, die nimmer werden opgehelderd zou Gudrun Ensslin zelfmoord gepleegd hebben, terwijl Andreas Baader in de jaren 1990 op vrije voeten werd gesteld. Hoewel regisseur Breloer als journalist betrokken was bij de gebeurtenissen en veel feiten uit eerste hand heeft, beantwoordt de film die bezet is met een competente cast, lang niet alle vragen die deze evenementen van 45 bange dagen omgeven hebben. Fotografie van Hans Günter Bücking. Buiten Duitsland minder interessant.

Der Feuerreiter

1997 |

Polen/Duitsland 1997. Nina Grosse. Met o.a. Ulrich Matthes, Marianne Denicourt en Martin Feifel.

Frankfurt, 1796. De begaafde dichter Hölderlin trekt naar Frankrijk om er als leraar voor de bankiersfamilie Gontard te werken. Hölderlin word door baron Von Sinclair, die heimelijk verliefd is op de dichter, naar Frankfurt gehaald zodat hij in zijn buurt kan zijn. Als de dichter verliefd wordt op Susette Gontard probeert Von Sinclair hier een stokje voor te steken

Nikolaikirche

1995 |

Duitsland 1995. Frank Beyer. Met o.a. Barbara Auer, Ulrich Matthes, Annemone Haase-Wolf, Günter Naumann en Daniel Minetti.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Der Mörder und sein Kind

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Ulrich Tukur, Ulrich Matthes, Bibiane Beglau, La Kahina Bahloul en Sissi Höfferer.

Op het Duitse waddeneiland Amrum wordt een klein meisje uit een kindertehuis vermoord. Kort erop wordt er nog een kind gedood. De kijker weet dat vakantieganger Martin Dreyer de dader is. Deze doet een mislukte zelfmoordpoging, raakt aan de drank en gedraagt zich geprikkeld tegen zijn vaste omgeving.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ulrich Matthes op televisie komt.

Reageer