Vincent Scotto: cast en muziek.
Er zijn 53 films gevonden.

La fille du puisatier

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Félicien Tramel, Raimu, Fernandel, Josette Day en Georges Grey.

De simpele en onaantrekkelijke assistent van een puttengraver is in stilte verliefd op de dochter van zijn baas die hem niet serieus neemt en een vlotte piloot verkiest. Volkse tragiekomedie heeft na ruim zestig jaar weinig van zijn oorspronkelijke werking verloren, met aanstekelijk acteren en Provençaalse warmte in gedragen tempo. Scenario van de regisseur.

Eric Tabarly et les autres

1977 | Erotiek, Biografie

Frankrijk 1977. Erotiek van Yves Hussenot.

Deze documentaire beschrijft de tochten die deze solozeiler over grote afstanden heeft afgelegd. Op warme en boeiende wijze wordt een sterke persoonlijkheid beschreven. Goede montage en verontrustende beelden. Van deze film bestaat een korte versie.

La Violetera

1959 | Drama, Muziek, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Zweden 1959. Drama van Luis Cesar Amadori. Met o.a. Sara Montiel, Raf Vallone, Frank Villard, Robert Pizani en Ana Mariscal.

Na een verbroken romance met een aristocraat wordt een bloemenverkoopster als zangeres ontdekt. Zij maakt carrière en trouwt met de eigenaar van een cabaret. Na zijn dood heeft ze als welgestelde weduwe voldoende status om met haar vroegere geliefde te kunnen huwen. Een kasteelroman op film op confectiemaat gemaakt voor Montiels ster-imago. Fraai gefotografeerd. Het scenario is van Manuel Villegas en Jesus- Maria Arozamena.

Arènes joyeuses

1957 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Canonge. Met o.a. Fernand Raynaud, Colette Ripert, Danielle Godet, Jean Vinci en René Sarvil.

Een werkloze treedt als knecht in dienst van een fokker van corrida-stieren die drie aantrekkelijke dochters heeft. De complicaties en weerstanden die door zijn hofmakerij ontstaan, verdwijnen met het bericht dat hij een forse erfenis heeft gekregen. Zouteloze verfilming van toneeloperette, met deels dezelfde rolbezetting als op de planken, heeft als enig pluspunt de landschapsfotografie van de Midi. Ondanks flauwiteiten en banaliteiten heeft de film een mogelijk aanstekelijke opgewektheid.

Trois jours de bringue à Paris

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Lucien Baroux, Milly Mathis, Catherine Cheyney, Pierre Larquey en Félix Oudart.

Een provinciale vriendenclub heeft haar winst, behaald met het kaartspel, opgepot om een aantal dagen naar Parijs te gaan. Daar stapelt zich door hun onervarenheid het ene misverstand op het andere en ze belanden zelfs in de gevangenis. Zonder dat ze van het geld plezier hebben gehad eindigen ze totaal berooid. Deze fantasieloze verfilming van Eugène Labiche's klassieke klucht Het Spaarvarken doet het origineel geen enkel recht, ook omdat de acteurs spelen alsof ze het schellinkje moeten bereiken in plaats van de camera.

L'étrange Madame X

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Maurice Escande, Arlette Thomas en Robert Vattier.

De vrouw van een rijke Parijse uitgever gaat door voor haar eigen dienstmeisje om een grote liefde te beleven met een meubelmaker. Ze bevalt heimelijk van een dochter die doodgaat tijdens de Nieuwjaarsnacht, terwijl de moeder onverstoorbaar doorgaat met het spelen van haar rol. Uiteindelijk verlaat de meubelmaker haar. Grémillon waardig, wordt dit delicate thema hier met gevoel, subtiliteit en fijngevoeligheid behandeld, maar ook met een ontnuchterende ironie. Uitstekend camerawerk van Lewis Page, de geliefde medewerker van Grémillon. Scenario van Marcelle Maurette.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Le Bout de la route

1949 | Musical, Romantiek, Komedie

Frankrijk 1949. Musical van Emile Couzinet. Met o.a. France Descaut, Mona Dol, Marie Kalff, Louise Fouquet en Micheline Labourot.

Een zingende zwerver trekt door het platteland, stopt bij een boerderij waar alle vrouwen naar hem kijken en gaat weer weg. Vanuit deze afwezigheid van scenario heeft de keizer van de pulpfilm, Couzinet, een van die produkten gemaakt waarvan alleen hij het geheim kent.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

Si ça peut vous faire plaisir

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Mona Dol, Ketty Kerviel, Jackie Rollin, Mag-Avril en Fernandel.

Het klassieke verhaal van de driehoeksverhouding met Fernandel die de minnaar van de vrouw van zijn vriend wordt. Een lompe kluchtige komedie met matige dialogen, speciaal geschreven voor een zich vreselijk aanstellende Fernandel. Voor hem was de regisseur niet meer dan een soort van bijfiguur.

Femme sans passé

1948 | Komedie, Drama

Frankrijk 1948. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Sophie Desmarets, Margo Lion, Hélène Pépée, François Périer en Alfred Adam.

Caroline wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, een zakenman, en maakt een aantal avonturen mee die haar in de armen van een uitvinder doen belanden. In het bijzonder een verblijf in een psychiatrische kliniek en een identiteitscrisis gingen daaraan vooraf. Een scenario dat niet veel voorstelt en een routine-regie. Is het bekijken nog wel waard, vooral vanwege de prikkelende schoonheid van Desmarets.

Le Diamant de cent sous

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Suzy CArrier, Noëlle Norman, Marcelle Monthil, René Dary en Raymond Pellegrin.

Tamme politiekomedie rond een gestolen diamant. Er wordt meer gepraat dan gehandeld en de film lijdt nogal aan een gebrek aan middelen. Toch nog het aanzien waard dankzij de fantasie en het opgewekte spel.

Le Charcutier de Mâchonville

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Vicky Ivernel. Met o.a. Bach, Milly Mathis, Nina Myral, Colette Vivia en France Degand.

Deze film is een bewerking van de bestseller van Marcel-Eric Grancher en is op het lijf geschreven van de komiek Bach. Niet alleen slaat de moord op de hoofdpersoon als een tang op een varken, maar bovendien is de film ordinair, grof en platvloers, geregisseerd door een onbekende knoeier.

L' Homme traqué

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Marcel Herrand, Jean Tissier, Louise Carletti, Fréhel en Hélène Pépée.

Een bewerking van de zeden- en politieroman van Francis Carco, die zich afspeelt in het Hallenkwartier van Parijs. Het vertrouwde sfeertje is aanwezig dankzij de decors van Louis le Barbenchon en het camerawerk van Alphonse Lucas. Deze alledaagse misdaadgeschiedenis verdient het eveneens gezien te worden om Herrand en Tissier.

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Master Love

1946 | Komedie, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert Péguy. Met o.a. Claude May, Simone Allain, Colette Brosset, Léna Dartès en Eliane Dorsay.

MASTER LOVE is de naam van een renpaard dat `het beste paard van stal` wordt genoemd. In dit milieu speelt deze film. Er is een gemenerik, die wil voorkomen dat dit paard gaat deelnemen aan wedstrijden. Maar er is ook een goede, die met behulp van de dochter van de gemene dat verijdelt. Aan het slot enkele huwelijken. Op basis van deze zwartwit-structuur, simpel maar tijdloos, is een publieksfilm gemaakt, die de heimwee naar een bepaald soort cinema opwekt, terwijl de regisseur Robert P[KA1]eguy (1883-1968) niet helemaal vergeten is.

Le Cabaret du grand large

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van René Jayet. Met o.a. Suzy Prim, Simone Cerdan, Martine Lancel, Reine Thomas en Sessue Hayakawa.

Verhaal over louche zaakjes in een ordinair havencafé gerund door een Aziaat die uiteindelijk neergeschoten wordt terwijl de politie de buurt schoonveegt. De film is niet erg geloofwaardig en komt niet boven het niveau van strips uit die tijd uit. Groots uitgebracht maar toch even onbekend gebleven als de naam van de regisseur.

Faut ce qu'il faut

1946 | Oorlogsfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van René Pujol. Met o.a. Pierre Lacquey, Jean Tissier, Marguerite Pierry, Déva Dassy en Marie Bizet.

Of hoe een oude vriend erin slaagt het weerzien tussen een jonge man, die voor de oorlog is opgeroepen, zijn vriendin en hun kind te vergemakkelijken. Louter een voor die tijd interessante film die nu niet meer te pruimen is.

Destins

1946 | Drama, Musical, Muziek

Frankrijk 1946. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Gabrielle Fontan en Armand Bernard.

Deze zeer onwaarschijnlijke smartlap gaat over twee broers, die elkaars dubbelganger zijn. De een is de held van het verhaal en een succesvol zanger (driemaal raden wie deze rol speelt!) en de ander is de booswwicht (driemaal raden...!). Uiteraard komt alles op z'n pootjes terecht. De onnozelheid druipt van deze film af, die op het lijf geschreven is van Rossi. Een van de slechtste films van Pottier.

Naïs

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Leboursier. Met o.a. Jacqueline Bouvier, Raymond Pellegrin, Henri Poupon, Germaine Kerjean en Charles Blavette.

Gebochelde arbeider Toine (Fernandel) is hopeloos verliefd op een vissersdochter Na[KA3]is Micoulin (Bouvier) die echter een jonge student prefereert. De vader (Poupon) van het meisje betrapt haar met haar minnaar en wil de eer van zijn dochter wreken. Het korte verhaal van Emile Zola gaf Pagnol een melodramatisch uitgangspunt dat hij in de uitwerking niet voor overmatige sentimentaliteit wist te behoeden. Het liefdesverdriet van bultenaar Fernandel is wel erg hevig aangezet. Hoewel Leboursier als regisseur wordt vermeld, draaide Pagnol vrijwel de gehele film (als regisseur). Pagnol schreef het scenario (en de dialogen). De fotografie was in handen van Charles Suin en Walter Wottitz.

L' Affaire du Grand Hôtel

1945 | Historische film, Mysterie

Frankrijk 1945. Historische film van André Hugon. Met o.a. Mireille Bard, Jacqueline Roman, Gary Garland, Lilia Vetti en Henri Albert.

Onschuldige komedie rond een dubbele moord in het Grand Hôtel in Marseille. Een nep-detective blijft voortdurend achter de verkeerde personen aanzitten. Hij trouwt niettemin een alleraardigste bloemiste. Leuk, maar ouderwets.

Fausse alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Micheline Presle, Joséphine Baker, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux en Saturnin Fabre.

Twee Parijse onroerend goed-eigenaren haten elkaar terwijl hun kinderen van elkaar houden. Dankzij het feit dat zij elkaar weer tegenkomen in een gemeenschappelijke schuilkelder, zien de ouders onder het ritme van de bombardementen uiteindelijk hun kleingeestigheid ten overstaan van een oorlog in. Een magere intrige en een hele serie schilderachtige personages. Een minder interessante tweederangsfilm, die echter geen moment verveelt, in het omvangrijke en soms schitterende oeuvre van De Baroncelli.

Au Pays des cigales

1945 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1945. Komedie van Maurice Cam (Camugli). Met o.a. Francine Bessy, Paulette Arnoux, Hélène Garaud, Henri Alibert en René Génin.

Dat Maurice Cam nog niet vergeten is, dankt hij eerder aan zijn spotprenten en affiches dan aan de paar middelmatige films die hij maakte. Deze bewerking van een op haar beurt wel in de vergetelheid geraakte operette behoort tot zijn meest erbarmelijke produkties.

120, rue de la Gare

1945 | Mysterie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Mysterie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Sophie Desmarets, Gaby Andreu, Maryse Manuel, René Dary en Jean Parédès.

Uitstekende bewerking van een roman van Léo Malet. Daniel-Norman is in de vergetelheid geraakt en dat is niet helemaal terecht. Hij heeft minstens drie goede films gemaakt, waaronder deze. Het was ook deze cineast die de romans van Malet voor de film ontdekte. René Dary speelt detective Nestor Burma op voortreffelijke wijze.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Les Cadets de l'Océan

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Blanchette Brunoy, Isabelle Baud, Jean Pâqui, Marcel Mouloudji en Jean Claudio.

Het leven aan boord en op de wal van de kadetten van het opleidingsschip Océan in Toulon. Met romantische verwikkelingen, vriendschap, plagerijen enz. Zonder de gebruikelijke platheid van dit genre films is het een aardig werk zonder pretenties. Niet de beste film van Dréville, hoewel hij een cineast is om opnieuw te ontdekken. Deze film was destijds verboden in het bezette deel van Frankrijk en heeft ook nog wat moeilijkheden met de censuur gehad ná de bevrijding.

Madame Sans-Gêne

1941 | Komedie, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Albert Dieudonné, Henri Nassiet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een wasmeisje heeft de jonge militair Napoleon Bonaparte gekend. Ze trouwt met een maarschalk die door keizer Bonaparte in de adelstand zal worden verheven. Het ijzeren toneelsucces van Victorien Sardou vol overbekende situaties en grappen staat of valt bij de vertolking van de titelrol. Hoewel de filmversie zonder enige eigen inventiviteit is, laat zich geen idealer hoofdrolspeelster bedenken dan Arletty. Dieudonné - vijftien jaar eerder de Napoleon van Abel Gance - is op herhalingsoefening. In 1962 opnieuw gefilmd.

Le Roman de Renard

1940 | Animatie

Frankrijk 1940. Animatie van Ladislas Starewitch.

De vos beschermt koning leeuw tegen de oorlog die de dieren willen beginnen. Ruim tien jaar is er aan deze poppenfilm gewerkt. Het resultaat is er dan ook naar: fraaie poppen, prettige muziek en een goed verhaal. Er is in 1928 aan begonnen. Niet om je over te verbazen met 70 meter lang decor, tussen de 50 en 100 personages per scène, gemiddeld 75 poppen die per plaatje van positie moeten worden veranderd, 273.000 bewegingen per scène! Met de stemmen van o.a. Romain Bouquet als de vos, Claude Dauphin als de aap, en Sylvain Itkine als de wolf.

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

Un de la Canebière

1938 | Muziek

Frankrijk 1938. Muziek van René Pujol. Met o.a. Henri Alibert, Germaine Roger, René Sarvil, Rellys en Charles Dechamps.

Een pretentieloze filmbewerking van de operette van Henri Albert en Vincent Scotto, louter bestemd om te vermaken. De Canebière raakte erdoor in de hele wereld bekend. Dankzij zijn opgeruimd karakter en meeslepende muziek is de film ook nu nog het aanzien waard.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

Terre de feu

1938 | Drama, Muziek

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Tito Schipa, Mireille Balin, Marie Glory, Louise Carletti en André Lefaur.

Een internationaal beroemde zanger is een voorbeeldig huisvader, maar door zijn talrijke buitenlandse tournees ontstaat er toch een verwijdering, waarbij hij tot een crime passionel wordt gedreven. Veroordeeld tot het bagno wordt hij wegens goed gedrag eerder in vrijheid gesteld, maar is dan een come-back mogelijk? Dit muzikaal melodrama in de vooroorlogse traditie was destijds een enorm succes maar is nu hooguit een curiositeit, die ironisch bekeken zal worden.

Les Femmes collantes

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Caron. Met o.a. Henri Garat, Josseline Gaël, Betty Stockfeld, Michèle Béryl en Mona Goya.

Jonge notaris probeert zich te onttrekken aan de trouwplannen van zijn drie vriendinnen en wordt verliefd op de verloofde van zijn klerk. Deze boulevard-komedie, volgens een door de jaren heen beproefd recept, kreeg een verfilming in een al even voorspelbare stijl, maar verwierf zich met de jaren een vertederende charme, vanwege de `leeftijd` van de film. De vooroorlogse (internationale) idool-status van Garat laat zich nu echter nauwelijks weer voorstellen.

La femme du boulanger

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Ginette Leclerc, Fernand Charpin, Robert Vattier en Édouard Delmont.

Bakker Aimable Castanier, ontroostbaar dat zijn jongere echtgenote ervantussen is met een herder, weigert brood te bakken tot ze terugkeert. Het dorp waar hij net zijn nerinkje heeft opgezet beweegt hemel en aarde om hem weer zijn heerlijke fougasse te laten kneden. Zeer vrije Jean le Bleu-adaptatie, naar Provence-meesterchroniqueur Jean Giono (1895-1970), is een sublieme Zuid-Franse 'Pagnolade' van melodrama en tragikomedie. Raimu ontroert als Joris Goedbloed, de kleurrijke nevenpersonages zingen Giono's warme Provençaals. Groots: de scène waarin verdrietige niet-drinker Aimable op het dorpscaféterras aan de Pernod gaat.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Topaze

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Arnaudy, André Pollack, Sylvia Bataille, Pierre Asso en Jean Arbuleau.

Deze tweede versie kende een korte carri[KA2]ere terwijl de eerste (1932) gelijktijdig in exploitatie bleef in afwachting van de derde versie (1950)! Het is misschien interessant deze film opnieuw uit te brengen al is het alleen maar ter vergelijking. Arnaudy was in ieder geval een geweldig acteur.

Naples au baiser de feu

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Viviane Romance, Tino Rossi, Michel Simon, Mireille Balin en Marcel Dalio.

Een avonturierster zoekt in Napels clandestien toevlucht bij een kerkorganist en verleidt niet alleen hem, maar ook zijn zingende vriend, die al degelijk verloofd is. Zowel tussen de verloofden als de beide vrienden dreigt alles mis te gaan, tot de vrouw afreist om elders haar heil te zoeken. Dit vooroorlogs succes heeft de jaren niet doorstaan en komt nu vooral belachelijk over. Ook het weerzien met de idolen van weleer roept overwegend vraagtekens op over de redenen van hun succes.

Marinella

1936 | Musical, Muziek

Frankrijk 1936. Musical van Pierre Caron. Met o.a. Tino Rossi, Yvette Lebon, Cinda Glenn, Albert Duvaleix en Pierre Juvenet.

Een luchtig scenario dat als voorwendsel dient om de stem van Tino Rossi te kunnen laten horen, wiens eerste film dit was. Pierre Caron had als regisseur verder weinig inbreng. Een spektakelstuk dat alleen draaglijk zal zijn voor de Tino Rossi-fans die, zo vrezen we, echter steeds meer in aantal afnemen.

Josette

1936 | Drama, Komedie

Frankrijk 1936. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Josette Contandin, Jacqueline Prévost, Mona Goya en Lucien Rozenberg.

Een zanger die door zijn carri[KA2]ere en zijn ongeregeld bestaan nooit aan een priv[KA1]e-leven is toegekomen, krijgt toevallig de verantwoordelijkheid voor het dochtertje van een zieke moeder. De liefde voor het kind doet hem adoptatie en een huwelijk met de moeder overwegen, maar tenslotte zorgt hij voor een beter leven voor hen beiden en cijfert zichzelf weg. Een vriendelijk sentimentele film zonder originaliteit, maar niet al te smartlappig. Het meisje wordt gespeeld door Fernandels eigen dochter (Contandin).

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Merlusse

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Henri Poupon, André Pollack, André Robert, Thommeray en Rellys.

In een somber lyceumpensionaat tijdens de Derde Republiek verbergt de gepeste impopulaire docent Merlusse een hart van goud onder een door de oorlog geschonden uiterlijk. Het masker valt als hij zich tijdens de kerstvakantie ontfermt over enkele pupillen die niet naar huis kunnen of mogen. Mild drama, met soms scherpe observaties over de mores op kostscholen in die tijd. Een vroege film van Pagnol (Jean de Florette/Manon des sources) die in z'n jonge jaren leraar Engels was, en dat is te zien. Een sterke hoofdrol voor Poupon.

Debout là-dedans!

1935 | Komedie, Drama

Frankrijk 1935. Komedie van Henry Wulschleger. Met o.a. Bach, Félix Oudart, Simone Héliard, Pierre Moreno en Paul Ollivier.

Erbarmelijke militaire klucht, speciaal geschreven voor de toen zeer populaire en dikke komiek Bach. Anders gezegd: afgezaagde soldatengein op z'n vulgairst.

Cigalon

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Arnaudy, Henri Poupon, Madame Chabert, Jean Castan en Alida Rouffe.

Een enorme klucht die gaat over de kok, eigenaar van een herberg in een piepklein plaatsje in de provincie, die geen goede schotels voor zijn klanten wil maken omdat hij ze niet zonder reden veracht: toeristen en andere schrokoppen worden tot slecht kantinevoer veroordeeld, terwijl de goede schotels genoten worden in de keuken door enkele bekenden! CIGALON pretendeert niets anders dan vermaak te zijn, maar de grappen en satire zijn van niveau.

Bonne chance

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Pauline Carton, André Numès fils en Paul Dullac.

Geschreven door de regisseur. Aardig taalkundig monument waarin jonge wasvrouw uit Parijs in de lotto een fortuin wint, dat ze volgens belofte zal delen met een jonge schilder. Ze vertrekken samen naar het zuiden, in alle eer en deugd, want zij heeft zich laten verloven met een sukkel. De ontknoping ligt voor de hand. Een hoog tempo en een aantal aardige vondsten: de schilder verliest in het casino van Monte-Carlo als zij er niet is en wint alles terug zodra ze verschijnt! Het is niet toevallig dat het roulette-thema zo goed uit de verf komt, want Guitry publiceerde datzelfde jaar Les mémoires d'un tricheur, dat hij het jaar erop al meesterlijk verfilmde onder de titel LE ROMAN D'UN TRICHEUR. Het camerawerk is Jean Bachelet.

Zouzou

1934 | Drama, Musical

Frankrijk 1934. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Josephine Baker, Jean Gabin, Pierre Larquey, Yvette Lebon en Illa Meery.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Angèle

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Orane Demazis, Fernandel, Jean Servais, Andrex en Henri Poupon.

Boerendochter Demazis wordt bemind door de niet al te slimme knecht, Fernandel, die van kinds af aan op de boerderij is en door een jonge landarbeider, Servais. Ze gaat echter naar Marseille met een vriend van Servais, Andrex een vlotpratende nietsnut, die op de vlucht is voor de politie. Andrex laat haar als prostitu[KA1]ee werken tot ze een kind krijgt. Fernandel trekt de stoute schoenen aan, en besluit de grote stad te confronteren en gaat haar zoeken. Fernandel neemt haar mee terug naar huis, waar haar vader Poupon haar opsluit totdat Fernandel met haar trouwt en het kind adopteert. Pagnol verfilmde de stof (uit de reeks Provencaalse vertellingen, Un de Beaumugnes) van een aan hem verwante schrijver Jean Giono met zijn bekende vaste acteurs in een gedragen tempo dat naar tegenwoordige maatstaven wel erg laag ligt. Fernandel is heel aandoenlijk als de knecht. Teruggesneden in het algemeen tot resp. 150m en 134m. De op de tv vertoonde versie is 145m. Achter de camera stonden Willy en Roger Ledru.

Le Gendre de Monsieur Poirier

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Léon Bernard, Annie Ducaux, Jean Debucourt, Fernand Charpin en Maurice Escande.

Deze film dient genoemd te worden, want het gaat om de eerste film van Marcel Pagnol. De film is verloren gegaan, maar wat ook de waarde ervan mag zijn, het is zeker geen zeer persoonlijk werk: de regisseur heeft het successtuk van Jules Sandeau en Emile Augier uit 1854 verfilmd.

Jofroi

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Vincent Scotto, Annie Toinon, Henri Poupon, Odette Roger en André Robert.

Omdat zijn werk voor moeilijk doorgaat is deze film een van de minst bekende van Marcel Pagnol, maar wel een van de beste. Naar een korte novelle van Jean Giono [KL]Jofroi de la Mausson[KLE] (uit de bundel [KL]Solitude de la piti[KA1]e[KLE]) heeft de cineast een milieufilm gemaakt met een geweldige durf voor die tijd (de camera neer te durven zetten in Aubagne!). De film heeft een natuurlijke achtergrond en wordt gespeeld door Pagnols vrienden. Pas bij het Italiaanse neo- realisme wordt deze methode opnieuw gebruikt. Vervolgens heeft dit verhaal de eeuwige jeugd, een zeer moderne ontspanning zowel als een constant geluksgevoel.

Marie, légende hongroise

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Féjos. Met o.a. Annabella, Germaine Aussey, Llossa Dajbukat, Istvan Gyergyal en Karola Zala.

De jonge Marie (Annabella) laat zich verleiden en wordt zwanger. De bijstand ontneemt haar als ongehuwde moeder de baby, waarover ze diep bedroefd raakt. Ze zweert zich te wreken op de heilige madonna, die haar de bescherming onwaardig vond. Ze sterft vroegtijdig en komt (toch nog) in het paradijs, waar ze zich ontfermt over jonge maagden die hetzelfde lot treffen. Een geweldige draak die zestig jaar later niet meer kan opboksen tegen technisch veel beter gemaakte, uit het leven gedreven tv- films; slechts [KA1]e[KA1]en zaak hebben ze met elkaar gemeen: sentimentele pulp voor de (dames)massa en dat is is nog steeds geen haar veranderd. In zijn soort heel adequaat, maar een herbelevenis valt af te raden. F[KA1]ejos draaide tegelijkertijd een Hongaarse versie TAVASZI ZAPOR, ook met Annabella in de hoofdrol en verder Istv[KA1]an Gyergyai, Ilona Dajbukat en Karola Zala. Verder was er een Roemeense versie PRIMA DRAGOSTE onder regie van Jean Mihail; ook maakte F[KA1]ejos (als Fejos) de Engelse versie MARIE - HUNGARIAN LEGEND en de waarschijnlijk gedubde Duitse versie MARIE, maar daar zijn geen kopieën meer van teruggevonden. István Eiban en Pawerel Marley bemanden de camera en het scenario is van Ilona F[KA11]ul[KA11]op en regisseur Féjos. De film werd in Hongarije opgenomen.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Embrassez-moi

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Léon Mathot. Met o.a. Tania Fédor, Jeanne Helbling, Raymonde Bonnet, Odette Valensay en Georges Milton.

De confrontatie tussen een zeer rijke, maar ordinaire wijnhandelaar met een goed hart en een geruïneerde adellijke familie die hem wel moet accepteren aangezien hij de beschermer van de familie is geworden. Wrange humor en goede acteurs. Gebaseerd op het toneelstuk van Tristan Bernard.