Franco Rossellini: productie.
Er zijn 4 films gevonden.

La città delle donne

1980 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1980. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Bernice Stegers, Ettore Manni, Donatella Damiani en Anna Prucnal.

Een vijftiger (Mastroianni) laat zich in de trein meelokken door een aantrekkelijke medereizigster en komt terecht op een bizar feministisch congres. Daar ontmoet hij verschillende vrouwelijke archetypen: van agressor, verleidster, moeder, hoer en slachtoffer tot onbereikbaar ideaal om tenslotte weer in de trein te ontwaken. Zeker niet de beste van Fellini, ondanks de sterke hoofdrol van Mastroianni, maar wel leuk als inkijkje op de regisseurs visie op de andere sekse: 'de hoofdpersoon begrijpt niets van vrouwen, daarom projecteert hij zijn fantasieën op ze'.

Caligola

1979 | Historische film, Erotiek

Italië​/​​Verenigde Staten 1979. Historische film van Tinto Brass. Met o.a. Malcolm McDowell, Teresa Ann Savoy, John Gielgud, Peter O'Toole en Adriana Asti.

Het scenario van Gore Vidal over de psychotische Romeinse keizer werd in 1976 verfilmd met zoveel accent op sensatie en sadisme dat de schrijver zijn naam er niet aan wilde verbinden. De producent, Penthouse-uitgever Bob Guccione, besteedde nog vier jaar aan ingelaste pornoscènes die ook Brass te bar waren. Het resultaat is, ook door de brokkelige montage en een ratjetoe aan muziek, een geheel stijlloze film waar na de eerste verbazing om slecht spelende, respectabele acteurs tussen lamlendige seksscènes te zien rondwandelen, de verveling snel toeslaat. Door keuring of zelfcensuur van distributeurs rouleert de film in uiteenlopende lengten. Hier geldt, hoe korter hoe beter.

Medea

1970 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1970. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Maria Callas, Giuseppe Gentile, Massimo Girotti, Laurent Terzieff en Ninetto Davoli.

Tijdens het zoeken naar het Gulden Vlies heeft Jason Medea veroverd. Tien jaar later, als zij twee kinderen van hem heeft, verstoot hij haar om te kunnen trouwen met de kroonprinses van Korinthe. De in ballingschap verloren magische kracht komt door de liefdessmart weer terug, zodat Medea de rivale kan uitschakelen, waarna ze uit wraak haar kinderen doodt. Euripides' tragische heldin inspireerde Pasolini veel minder dan de Oedipus- legende. De film mist de bevlogenheid, poëzie en primitieve kracht van zijn andere werk en is vaak ronduit vervelend. Callas' imponerende trots in haar enige filmrol had beter verdiend.

Teorema

1968 | Drama, Mysterie, Fantasy

Italië 1968. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky en Laura Betti.

Een mysterieuze man (Stamp) voegt zich een aantal dagen bij een rijk Milanees bourgeois-gezin, verleidt alle gezinsleden, en verdwijnt vervolgens weer. De verborgen verlangens en frustraties die hij in die korte periode bij hen losmaakt, maken zijn plotselinge vertrek ondraaglijk. Pasolini (Salò) nodigt in zijn vaste stijl van weinig woorden en kille beelden vol symboliek nadrukkelijk uit tot een scala aan interpretaties, voornamelijk over religie en seksualiteit. Een cadeau voor de filmanalyticus, maar voor de gewone kijker is Teorema bijzonder ontoegankelijk.