Steve Hamilton: montage.
Er zijn 7 films gevonden.

The Chateau

2001 |

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2001. Jesse Peretz. Met o.a. Philippe Nahon, Didier Flamand, Romony Malco, Sylvie Testud en Paul Rudd.

Twee Amerikaanse broers erven een kasteel in Frankrijk. Helaas, het is wel groot en imposant, maar ook hard toe aan een opknapbeurt. Bovendien woont het personeel er, dat zich vijandig opstelt en nauwelijks Engels spreekt. Veel grappen over taalverwarring, die dankzij het komisch talent van de acteurs behoorlijk effectief blijken. (PK/de Volkskrant)

The Book Of Life

1998 | Experimenteel, Thriller, Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1998. Experimenteel van Hal Hartley. Met o.a. Martin Donovan, P.J. Harvey, Dave Simonds, Miho Nikaido en Thomas Jay Ryan.

Geheel in stijl benadert Hal Hartley het einde der tijden met ironie en zwarte humor. Jezus (Donovan) keert op 31 december 1999 terug naar aarde - New York om precies te zijn - in gezelschap van zijn vriendin Maria Magdalena (de strak in leren pak gestoken rockzangeres PJ Harvey). Hij is er in opdracht van zijn Pa, die genoeg heeft van de mensheid. De zegels van het Boek der Levenden moeten worden verbroken, het is tijd voor de Apocalyps. Jezus moet met het Boek (handig vastgelegd op de harddisk van een PowerBook) naar het advocatenkantoor Armageddon, Armageddon, en Jehosophat, dat de zaken van zijn Vader behartigt. Maar Jezus toont zich een rebel. Hartley koos voor The Book of Life een opvallende visuele stijl, die iets weg heeft de Dogma-films. In de hand gehouden camera, beverig en soms onscherp beeld, en veelvuldig gebruik van de primaire kleuren. Het duurt even voor je er aan gewend bent, maar daarna draagt het zeker bij aan de sfeer van de film.

Henry Fool

1998 | Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1998. Drama van Hal Hartley. Met o.a. Thomas Jay Ryan, James Urbaniak, Parker Posey, Maria Porter en James Saito.

Het verhaal van Henry Fool is direct herkenbaar als een vertelling van Hal Hartley (in 1992 geëerd met een retrospectief in Rotterdam), maar dan wel als de eerste epische variant ervan. Dat alleen al maakt de film uniek. Een verlegen vuilnisman, Simon Grimm (Urbaniak), die altijd het pispaaltje lijkt te zullen blijven, wordt alom geminacht en door buurtgenoten gepest. Noch zijn moeder noch zijn zuster (Posey) bieden enige troost. De eerste die in hem gelooft is Henry Fool (Ryan), een kettingrokende kroegtijger en zelfverklaard schrijversgenie, die schijnbaar overloopt van het zelfvertrouwen. Fool betrekt het kelderappartement van de familie Grimm en moedigt Simon aan om ook te gaan schrijven. Het onverwachte resultaat hiervan is een enorm gedicht dat Simon wereldroem brengt. Fools levenswerk daarentegen wordt afgedaan als pretentieuze onzin. Dat stelt hun vriendschap danig op de proef. Henry Fool vertelt kortom een verhaal over artistieke originaliteit en genialiteit, en over de invloed van roem op de relatie met familie, vrienden en de vertrouwde wereld. De enorme hoeveelheid ideeën, vondsten en filosofische grappen in Henry Fool zijn typisch Hartley. De regisseur: 'Als mensen me vragen of het komedie of drama is, weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik beschouw mezelf als schrijver van het een noch het ander. Ik probeer bij het schrijven de ongerijmdheden te verzoenen die ik in het leven zie. Soms zijn die om te huilen, soms om te lachen.'

The Rocking Horse Winner

1997 |

Verenigde Staten 1997. Michael Almereyda. Met o.a. Eric Stoltz, Jesse Forrestal, Walter Benitez en Paula Malcomson.

Het verhaal van Henry Fool is direct herkenbaar als een vertelling van Hal Hartley (in 1992 geëerd met een retrospectief in Rotterdam), maar dan wel als de eerste epische variant ervan. Dat alleen al maakt de film uniek. Een verlegen vuilnisman, Simon Grimm (Urbaniak), die altijd het pispaaltje lijkt te zullen blijven, wordt alom geminacht en door buurtgenoten gepest. Noch zijn moeder noch zijn zuster (Posey) bieden enige troost. De eerste die in hem gelooft is Henry Fool (Ryan), een kettingrokende kroegtijger en zelfverklaard schrijversgenie, die schijnbaar overloopt van het zelfvertrouwen. Fool betrekt het kelderappartement van de familie Grimm en moedigt Simon aan om ook te gaan schrijven. Het onverwachte resultaat hiervan is een enorm gedicht dat Simon wereldroem brengt. Fools levenswerk daarentegen wordt afgedaan als pretentieuze onzin. Dat stelt hun vriendschap danig op de proef. Henry Fool vertelt kortom een verhaal over artistieke originaliteit en genialiteit, en over de invloed van roem op de relatie met familie, vrienden en de vertrouwde wereld. De enorme hoeveelheid ideeën, vondsten en filosofische grappen in Henry Fool zijn typisch Hartley. De regisseur: 'Als mensen me vragen of het komedie of drama is, weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik beschouw mezelf als schrijver van het een noch het ander. Ik probeer bij het schrijven de ongerijmdheden te verzoenen die ik in het leven zie. Soms zijn die om te huilen, soms om te lachen.'

Flirt

1995 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Japan 1995. Komedie van Hal Hartley. Met o.a. Bill Sage, Parker Posey, Martin Donovan, Dwight Ewell en Geno Lechner.

In New York wil Emily (Posey) een tijdelijke scheiding van haar vriend Bill (Sage). Ze vertrekt voor een paar maanden naar Parijs en wil weten of hij voor hen een toekomst ziet. Hij vraagt anderhalf uur bedenktijd.

Amateur

1994 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1994. Komedie van Hal Hartley. Met o.a. Isabelle Huppert, Martin Donovan, Elina Löwensohn, Damian Yong en Chuck Montgomery.

Regisseur Hartley (Trust, Simple Men) schept genoegen in het ontleden van dubbelzinnige karakters. Zo ook in Amateur waar de nymfomane ex-non Isabelle (Huppert) in haar brood voorziet met het schrijven van pornografisch materiaal. Ze ontfermt zich over de ogenschijnlijk keurige Thomas (Donovan), die lijdt aan geheugenverlies. Hij begint zich weer wat te herinneren als hij een porno-actrice en een schimmige boekhouder terugziet. Waar het verhaal heen gaat of met wie je moet sympathiseren is overigens totaal ondergeschikt aan de bizarre dialogen en groteske personages. Prima spel van Huppert, uiteraard.

Simple Men

1992 | Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Romantiek van Hal Hartley. Met o.a. Robert John Burke, William Sage, Karen Sillas, Elina Löwensohn en Martin Donovan.

Burke en Sage gaan op zoek naar hun vader, die uit de gevangenis is ontsnapt, ooit een gevierde honkbalster, later een anarchist. Dat leidt tot een soort psychologische road-movie waarin de broers in de onderbuik van de V.S. terechtkomen, op Sillas botsen, een lieve moederfiguur die een hotelletje runt en waarop Burke hals overkop verliefd wordt. Sage van zijn kant valt voor Lowensohn een jonge, sexy Roemeense terroriste die aan epilepsie lijdt en die de minnares van hun vader blijkt te zijn. Ook deze derde film van scenarist-regisseur Hartley (na THE UNBELIEVABLE TRUTH en TRUST) komt gekunsteld over met gekke filosofische zinsneden, pop-art kleurtjes, droge en zwarte humor en weinig conventionele personages w.o. een depressieve sheriff en een non met boksersallures.