Charles Lederer: regie en scenario.
Er zijn 14 films gevonden.

Kiss of Death

1995 | Misdaad, Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1995. Misdaad van Barbet Schroeder. Met o.a. David Caruso, Samuel L. Jackson, Nicolas Cage, Helen Hunt en Kathryn Erbe.

Deze geprezen én verguisde remake van Henry Hathaway's misdaadverhaal uit 1947 bevat minder gladde actie en meer grimmig geweld dan in Hollywood gebruikelijk is, richt zich meer op de no-win situatie van hoofdpersonage Jimmy dan op een soepel verloop van de plot en was wellicht daarom een flop. Jimmy (Caruso) is een dief die op het rechte pad wil blijven maar toch weer meegesleurd wordt in de misdaad, in de gevangenis komt en daar een deal sluit met de wraakzuchtige agent Calvin (Jackson) om undercover te infiltreren in de organisatie van maffiabaas Little Junior Brown (Cage).

A Global Affair

1964 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1964. Drama van Jack Arnold. Met o.a. Bob Hope, Yvonne De Carlo, Michèle Mercier, Robert Sterling en John McGiver.

Dit keer geen komedie: Hope ontfermt zich over een baby die is gevonden in het gebouw van de VN en een vrouwelijke vertegenwoordiger van elk land eist het kind op.

Mutiny on the Bounty

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Lewis Milestone en Carol Reed. Met o.a. Marlon Brando, Trevor Howard, Richard Harris, Hugh Griffith en Richard Haydn.

Deze avonturenfilm werd genomineerd voor zeven Oscars, waaronder voor de fotografie en de muziek, maar Brando's hoofdrol werd veelal als mislukt beschouwd: zijn Britse accent overtuigde niet en nergens zou hij zijn voorganger Clark Gable evenaren. Toch was Brando vast van plan een 'historisch verantwoorde' Fletcher Christian (leider van de muiterij op de Bounty) neer te zetten. Dat heeft de regie geweten. Regisseur Carol Reed kon Brando niet aan en haakte af. Maar ook de vervanger Milestone had geen grip op hem: de regisseur zat op de set een krantje te lezen en liet Brando z'n gang gaan.

Can-Can

1960 | Musical

Verenigde Staten 1960. Musical van Walter Lang. Met o.a. Frank Sinatra, Shirley MacLaine, Maurice Chevalier, Juliet Prowse en Louis Jourdan.

Doffe versie van Cole Porters musical over Parijs in de jaren rond 1890. Advocaat Sinatra verdedigt MacLaine om de 'gewaagde' dans te mogen laten doen in haar nachtclub. Chevalier en Jourdan proberen het met charme, maar Sinatra is te blasé en MacLaine is te schel. Liedjes: 'C'est Magnifique', 'I love Paris', 'Let's Do It', 'Just One of Those Things'.

Never Steal Anything Small

1959 | Drama, Musical, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1959. Drama van Charles Lederer. Met o.a. James Cagney, Shirley Jones, Roger Smith, Cara Williams en Nehemiah Persoff.

Een curieuze combinatie van muzikale komedie en drama. Cagney is een sterke man in de havenarbeidersbond die over lijken gaat om in die organisatie tot bestuurslid gekozen te worden. Naar het toneelstuk The Devil's Hornpipe van Maxwell Anderson en Rouben Mamoulian.

It Started with a Kiss

1959 | Komedie

Verenigde Staten 1959. Komedie van George Marshall. Met o.a. Glenn Ford, Debbie Reynolds, Eva Gabor, Fred Clark en Edgar Buchanan.

Een luchtige komedie over de maffe Reynolds en haar echtgenoot, een legerofficier, Ford die iets van hun huwelijk proberen te maken. Speelt in Spanje.

Gentlemen Prefer Blondes

1953 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Tommy Noonan en George 'Foghorn' Winslow.

Marilyn Monroe is geweldig op dreef als verleidelijke Lorelei. Nee, niet de zingende sirene van de oosterburen die volgens de legende hunkerende Rijn-schippers op de rotsen laat lopen, in een overigens nog altijd lastig navigeerbare S-bocht zo'n twintig kilometer onder Koblenz. In deze terechte klassieker is Lorelei het spreekwoordelijke domme blondje dat 'slim kan zijn als het moet.' En mooi zingt, natuurlijk. Vergezeld door brunette Jane Russell knus gaat ze samen per boot naar zang- en dansparadijs Parijs, waar ze zich behalve als goudgraver zowaar ook ontpopt als liefdevolle bruid.

Monkey Business

1952 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1952. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Ginger Rogers, Charles Coburn, Marilyn Monroe en Hugh Marlowe.

Een verstrooide wetenschapper werkt aan een verjongingsdrankje dat door een bemoeizuchtige laboratoriumaap onverwacht radicaal uitpakt: zowel de professor als zijn vrouw worden járen jonger. Op zijn gretige, oudere baas heeft het spulletje juist weer een heel ander effect. Grant en Rogers vormen een charmant, geestig stel in deze vlotte screwball komedie van Hawks, die je met films als Bringing Up Baby en His Girl Friday een meester in het genre mag noemen. Evengoed vinden natuurlijk talloze fans dat Marilyn Monroe in de rol van domme secretaresse de show steelt.

The Thing from Another World

1951 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Christian Nyby. Met o.a. Kenneth Tobey, Robert Cornthwaite, Margaret Sheridan, Douglas Spencer en James Arness.

USA 1951. Van Christian Nyby. Met oa Kenneth Tobey, Margaret Sheridan en James Arness. Militairen en wetenschappers gaan op onderzoek uit als vlakbij hun basis op de Zuidpool een geheimzinnig object neergestort is. 'What could melt that much ice?' 'Let's go down and see...' Terug op de basis blijkt dat dat laatste niet zo'n goed idee was. Sterke sf-horror, waarin de koene onverschrokkenheid van de personages lang standhoudt. Goed script, gebaseerd op een sf-verhaal van John W. Campbell jr, waarin de spanning steeds vastgehouden wordt. Howard Hawks bemoeide zich als producent nadrukkelijk met de regie. Klassieker. Een remake van John Carpenter uit 1982 was op een iets andere manier ook heel goed.

On the Loose

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Charles Lederer. Met o.a. Joan Evans, Melvyn Douglas, Lynn Bari, Robert Arthur en Hugh O'Brian.

Een lauw drama over al te toegefelijke ouders en hun eigenzinnige dochter.

I Was a Male War Bride

1949 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1949. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Ann Sheridan, Marion Marshall, Randy Stuart en William Neff.

Na enkele screwball comedies eind jaren dertig waagde Cary Grant (1904-1986) zich in 1949 opnieuw met succes aan het luchtige genre. Als de Franse legerofficier Henri Rochard in post-WO II Europa wil hij zo snel mogelijk naar de VS met zijn kersverse Amerikaanse echtgenote (Sheridan) maar dat blijkt nog een heel gedoe. Ten einde raad probeert Henri dan maar als bruid aan te monsteren op het bruidenschip met hilarische resultaten. Grant gooit al zijn flair in de strijd en is fantastisch als travestiet. (VM/VPRO Gids)

Fingers at the Window

1942 | Mysterie, Horror, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Charles Lederer. Met o.a. Lew Ayres, Laraine Day, Basil Rathbone, Walter Kingsford en Miles Mander.

Vermakelijk mysterie over Ayres en Day die een maniakale moordenaar opsporen, die een aantal moorden pleegt met een bijl op een vrijwel geniale wijze. Scenario van Rose Caylor en Lawrence P. Bachmann. Camerawerk van Harry Stradling en Charles Cawton.

Love Crazy

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Jack Conway. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Gail Patrick, Jack Carson en Florence Bates.

Het ene misverstand na het andere in deze sterke huwelijksklucht die halverwege stoom verliest. Hoogtepunten: Powell die probeert te bewijzen dat hij gek is en Carsons maffe karakterschets als Ward Willoughby.

His Girl Friday

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Rosalind Russell, Ralph Bellamy, Gene Lockhart en Helen Mack.

Verslaggeefster (Russell) stormt op een dag de redactiezaal binnen om haar ex-hoofdredacteur - tevens ex-man - te vertellen dat ze de brui geeft aan haar journalistenbestaan en gaat trouwen met een brave verzekeringsagent. De hoofdredacteur (Grant) wil zijn beste kracht en zijn vrouw behouden en haalt haar over om voor de krant nog een laatste verhaal te maken. Howard Hawks maakte van deze herverfilming van The Front Page (1931) een sprankelend feest. De rappe, uiterst geestige dialogen zijn soms bijna niet te volgen omdat Hawks zijn personages tegelijk laat praten. Meerdere malen zien, dus.