Jacques Vleeshouwers

Geluidsman

Jacques Vleeshouwers is geluidsman.
Er zijn 36 films gevonden.

Retour Den Haag

1999 |

Nederland 1999. Peter de Baan. Met o.a. Huub van der Lubbe, Martin Schwab, Peter Paul Muller, Rudolf Lucieer en Jan Decleir.

Klein voor altijd

1999 |

Nederland 1999. Barbara Den Uyl.

De Amazones van Harreveld

1999 |

Nederland 1999. Tom Verheul.

Winter '89

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Marketa Hrubešová, Petr Motloch, Juliana Johanidesová, Daniel Rous en Zuzana Stivinová.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

De zeven deugden - Maria op zolder

1998 |

Nederland 1998. Arno Dierickx. Met o.a. Rosemarie Bergmans, Dirk van Dijck, Marc Peeters, Eline Buck en Nathalie Steelandt.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Liefdesgasten

1997 | Drama

België/Nederland 1997. Drama van Albert ter Heerdt. Met o.a. Bernadetta Machala en Stefan Jung.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Jean Rhys - En de vrouw is een vreemde

1997 | Drama

1997. Drama van Jan Louter.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Ja

1997 |

1997. Dick Hauser. Met o.a. Caroline van Leerdam, Lieve Cleas, Hein van der Heijden, Lodewijk de Boer en Oscar van Woensel.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Het kistje

1997 |

Verenigd Koninkrijk 1997. Carina Ellemers, Barbara Hin, Luke Losey en Jes Benstock. Met o.a. Jan Smit, Alissa Kleist en Erik Kriek.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Gebroken verleden

1997 |

1997. Leendert Pot.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Saudade

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Leendert Pot.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

Grenzeloze liefde, made in Japan

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Puck de Leeuw.

Maria (Hrube[KA5]sov[KA1]a) is een zorgeloze jonge vrouw in een niet nader genoemd Oostblokland. Ze wordt verliefd op de schuchtere politieman Karol (Motloch), die voor de geheime politie werkt. Maria ondervindt snel wat dat betekent: iedereen mijdt hen als de pest en niemand heeft nog vertrouwen in haar. Ze belandt daardoor met haar dochter in een volledig isolement. Zij vlucht naar het Westen en komt terecht in Rotterdam. En dan, na de Fluwelen Revolutie in 1989, staat op een dag Karol voor de deur van haar flatje. In afwachting van een asielbeschikking wordt hij volledig afhankelijk van Maria. Maria`s dochter Nina (Johanidesová) zinkt intussen weg in een moeras van drugs en zelfvernietiging. Dit subtiele drama is genuanceerd en illustreert treffend hoe complex de problematiek van een politieke ingreep op het leven van een enkeling kan zijn. Au fond een kleine, maar toch een grootse film als kijkervaring. Het scenario is van regisseur Danniel, een filmmaker die in 1976 zijn geboorteland Israël verruilde voor Nederland. Grotendeels in Praag gedraaid met Tsjechische acteurs, die geheel Tsjechisch gesproken is. Eerste bioscoopfilm van Nederlandse tv-producent IDTV.

De zwijgende reiziger

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Ibrahim Selman. Met o.a. Bangin Abdulkadir, Said Ali, Walid Hadji en Abdulkadir Yousif.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

De Ruslui - Opkomst en ondergang van de Vriezenveense handel

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Karina Meeuwse en Leo de Boer.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Asbest, the Silent Killer

1996 | Documentaire

1996. Documentaire van Barbara Den Uyl.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

Geest uit de Polder

1995 |

Nederland 1995. Karin van den Born.

Deze in het Koerdisch gesproken film met Engelse ondertiteling gaat over het droeve lot van de Koerden, gezien en verteld door de ogen van een dorpsgek (Bangin). De handeling is toegespitst tot een kleine dorpsgemeenschap, waarin de militairen het voor het zeggen hebben en regelmatig botsen met de vrijheidsstrijders.

De schaduwlopers

1995 | Komedie, Experimenteel

Nederland 1995. Komedie van Peter Dop. Met o.a. Pierre Bokma, Aat Ceelen, Ariane Schluter, Betty Schuurman en Lineke Rijxman.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

Rit over de grens

1994 | Drama

Duitsland/Nederland 1994. Drama van Rosemarie Blank. Met o.a. Christien Vroegop, Anke van 't Hof, Medi van 't Hof en Stefan Drücke.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Op het Noorden

1994 |

1994. Leo de Boer.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Het Meer der Herinnering

1994 |

Nederland 1994. Lies Janssen en Frans Hoeben.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Foreign Nightingale

1994 |

1994. Christine Nevejan en Marjoleine Boonstra.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Me duele el alma

1993 |

1993. Frank Krog. Met o.a. Antonio Sanchez, Ramona Caceres, Johana Batista, Sonia Silvestre en Guadeloupe Villegas.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Anders Bekeken

1993 |

Nederland 1993. Eveline van Dijck.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Mixed Feelings

1991 |

1991. Stephan Warnas en Karin Junger.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Huishoudens van steen

1991 |

Nederland 1991. Kees Hin.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Verborgen triestheid

1990 |

1990. Sherman R. de Jesus.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Rapper in de lage landen

1990 |

Nederland 1990. Sherman R. de Jesus.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Het Phoenix Mysterie

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Leonard Retel Helmrich. Met o.a. Luc Boyer, Liz Snoyink, Manouk van der Meulen, Jake Kruyer en Martijn Oversteegen.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Het Oordeel

1990 |

Nederland 1990. Karin Junger.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Das Flimmern - die Himmelshöhe - die Erde - und Ich

1990 |

1990. Claudia Kölgen.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

De gasten van hotel Astoria

1989 |

1989. Reza Allemehzadeh. Met o.a. Vida Ghahremany, Houshang Touzie, Mohsen Marzban en Shohreh Aghdashloo.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Sostenu'to

1987 |

Nederland 1987. Armand Perrenet. Met o.a. Max Bolleman, Mike Paschenegger, Paul van Mook, Hans van Hechten en Henny Challik.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Gullivers vergezichten

1987 |

Nederland 1987. Ruud Monster.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Along the Road (deel 1-9)

1986 |

Nederland 1986. Ruud Monster. Met o.a. Ina van Limburg, Karel Evers, Mike Paschenegger, Marjan Wolfscher en Sjoerd Schwibettus.

Moderne, in Tilburg gesitueerde versie van een oud-Egyptische mythe over de vrouwelijke farao Hachepsut, die de grafbouwer Senmut wilde vernietigen. Een Egyptisch architect ontwerpt de plannen voor een openbaar gebouw in Tilburg, maar botst er tegen een hedendaagse Hachepsut, in het persoontje van een knappe, jonge wethoudster, verantwoordelijk voor de uitvoering van het gebouw.

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Peter Faber, Jenny Arean, Liz Snoyink, Ellen Vogel en Cas Enkelaar.

Een inventieve, gedeeltelijk geïmproviseerde B-film met Faber als een ontevreden schrijver van detectiveromans, die in een sfeervol gefotografeerd en functioneel benut Amsterdam de ene rare vogel na de andere tegen het lijf loopt. Bewust rommelig en nauwelijks gehinderd door een scenario moet de film het vooral hebben van sterke, geïsoleerde scènes en een aantal opmerkelijke acteurs-prestaties. Met name Faber bewijst nog maar eens zijn grote klasse, hoewel zijn inspanningen voor een groot deel verloren gaan in een eigenzinnig, doelloos geheel waar je als toeschouwer moeilijk vat op krijgt.

Ornithopter

1985 | Experimenteel

Nederland 1985. Experimenteel van Annette Apon en Anette Apon. Met o.a. Maartje Nevejan, Jacqueline Tier, Rob Poncin, Chris Vinken en Marcel Musters.

Apon maakte deze film in nauwe samenwerking met leerlingen van de Amsterdamse toneelschool. Er wordt kunstmatig geacteerd en het camerawerk is niet om over naar huis te schrijven. Een experiment waarover de Nederlandse pers zeer verdeeld was. De titel Ornithopter verwijst naar een uitvinding van Leonardo Da Vinci, waarmee mensen als vogels konden vliegen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jacques Vleeshouwers op televisie komt.

Reageer