Odette Florelle: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Le Sang à la tête

1956 | Drama, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1956. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Monique Mélinand, Paul Frankeur, Renée Faure en José Quaglio.

Een industrieel heeft door zijn werk zijn vrouw verwaarloosd. Zij verlaat het gezin om troost te zoeken bij een jeugdvriend. Deze heeft zich echter de wraak van een bij de douane aangegeven gangster op de hals gehaald waarvan de echtgenote hem redt, waarna het huwelijk in een wederzijds berouw hersteld wordt. Gabin in een Simenon-verfilming weet altijd te boeien, ook als de regisseur er - zoals hier - weinig van terechtbrengt. Een pluspunt is de rol van de begaafde actrice Mélinand, een van haar weinige.

Oasis

1954 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1954. Avonturenfilm van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Brasseur, Cornell Borchers, Grégoire Aslain en Ulrich Beiger.

De eigenaar van een oase in Marokko wordt verdacht van goudsmokkel en krijgt door een geldsyndicaat twee spionnes op zijn pad. Een bandiet zit ook achter hem aan, maar de inmiddels van zijn eerlijkheid overtuigde en verliefd geworden vrouw waarschuwt hem. Ze komen echter allemaal in de woestijn om. Deze eerste Europese cinemascopefilm heeft meer aandacht voor de landschappen dan voor de personages, die slecht geschreven zijn en ook niet zo best geacteerd. Ondanks alle ontbering blijft het uiterlijk van de actrices onberispelijk. (In de gelijktijdig opgenomen Duitstalige versie OASE speelt Carl Raddatz de rol van Brasseur.)

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

L'Atlantide

1932 | Romantiek, Fantasy

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Heinz Klingenberg, Pierre Blanchar en Jean Angelo.

Een Franse luitenant ontdekt in Sahara mysterieus rijk dat geregeerd wordt door beeldschone vorstin (Helm) die knappe jongemannen tot haar minnaars maakt en daarna laat doden. Een met de held bevriende kapitein is volgend slachtoffer. Kitsch- meesterwerk wint het van talrijke latere verfilmingen door suggestieve beelden en intrigerende aanwezigheid van Helm. De fraaie decors zijn Erno Metzner. De film is naar het werk van Pierre Benoit. Pabst draaide tegelijkertijd een Duitse (DIE HERRIN VON ATLANTIS) en een Engelse versie, waarin Helm steeds de hoofdrol speelde, maar de bijrolspelers wisselden. Meteen bij de première een eclatant succes.

Tumultes

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Boyer, Odette Florelle, Clara Tambour, Robert Arnoux en Thomy Bourdelle.

Een man ontdekt dat zijn geliefde hem tijdens een gevangenisstraf ontrouw is geweest en vermoordt zijn rivaal. Hij duikt met haar onder bij een vriend die al snel ook door de vrouw wordt verleid, die zich van haar jaloerse minnaar ontdoet door hem bij de politie te verraden. Een curieuze film die als koploper in de fatalistische Franse traditie Duits- expressionistische regie-aanpak kreeg van Siodmak. De charme van Boyer in een van zijn eerste hoofdrollen maakt het steeds maar verkiezen van anderen boven hem niet erg aannemelijk.