Robert De Grasse: camera.
Er zijn 25 films gevonden.

Marry Me Again

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Frank Tashlin. Met o.a. Robert Cummings, Marie Wilson, Mary Costa, Jess Barker en Ray Walker.

Tamme capriolen rond de aan-uit-aan-uit-romance van piloot Cummings en schoonheidskoningin Wilson. Scenario van regisseur Tashlin naar een verhaal van Alex Gottlieb. Camerawerk van Robert de Grasse.

The Men

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Marlon Brando, Teresa Wright, Jack Webb, Everett Sloane en Howard St. John.

Brando schittert in zijn filmdebuut als een ex-soldaat, die als invalide uit WO II is gekomen, probeert opnieuw orde op zaken te stellen; zijn ingehouden acteren is hoogst effectief. Het scenario is van Carl Foreman, die zijn eigen verhaal bewerkte. Hertiteld: BATTLE STRIPE.

The Clay Pigeon

1949 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1949. Film noir van Richard Fleischer. Met o.a. Bill Williams, Barbara Hale, Richard Quine, Richard Loo en Frank Fenton.

Zeeman Williams ontwaakt met geheugenverlies uit een coma en ontdekt dat hij wordt verdacht van collaboratie met een sadistische Japanse cipier. Ondanks het script van Carl Foreman (gedeeltelijk gebaseerd op ware gebeurtenissen) niet zo goed als andere door Fleischer geregisseerde film noirs van RKO.

The Miracle of the Bells

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Fred MacMurray, Alida Valli, Frank Sinatra, Lee J. Cobb en Charles Meredith.

PR-man MacMurray begeleidt het stoffelijk overschot van een jonge actrice van Hollywood naar Coaltown, waar ze wilde worden begraven. Ze heeft tevens de wens geuit dat de kerkklokken drie dagen lang zouden luiden, maar dat lijkt niet te gaan lukken. Je komt er niet achter wat voor bedoeling de regisseur had met deze film: is het een satire of iets serieuzers? Het spel en de aanpak doen het laatste vermoeden, maar dan is de plank wel compleet mis geslagen. Sinatra doet als priester een groot beroep op de goedgelovigheid van de toeschouwer. Ben Hecht en Quentin Reynolds baseerden hun scenario op een roman van Russell Janney. Robert De Grasse tekende voor de fotografie. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Bachelor and the Bobby-Soxer

1947 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Cary Grant, Myrna Loy, Shirley Temple, Rudy Vallee en Ray Collins.

High-school leerlinge Temple is tot over haar oren verliefd op haar jonge leraar Grant. Ze kan haar geluk niet op als haar zuster Loy, die rechter is, bepaalt dat Grant haar permanent gezelschap moet houden om haar van haar kwalijke toestand af te helpen. De geschrokken Grant zucht en besluit mee te werken door zich als een puber aan te gaan stellen. Verschrikkelijk leuk. Sidney Sheldon kreeg een Oscar voor zijn scenario. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. GB-titel: BACHELOR KNIGHT.

Born to Kill

1947 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Robert Wise. Met o.a. Claire Trevor, Lawrence Tierney, Walter Slezak, Philip Terry en Elisha Cook jr.

Een gescheiden vrouw ontmoet een moordenaar en wordt verliefd op hem. De verhouding neemt verontrustende vormen aan wanneer de zus van de vrouw erbij betrokken raakt.

Crack-Up

1946 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Pat O'Brien, Claire Trevor, Herbert Marshall, Wallace Ford en Ray Collins.

Kun je vergeten dat je iemand hebt vermoord? Dat vraagt kunstcriticus en vervalsingsexpert George Steele (O'Brien) zich af nadat hij door de politie wordt gearresteerd. George meent dat hij een treinongeluk heeft gehad en gaat, geschaduwd door de politie, zijn stappen na die leiden naar een bende vervalsers. Een hypermoderne noir thriller (in 1946) waarbij de nieuwste snufjes (röntgenstralen, waarheidsserum) de moderne mens zowel kwelt als bijstaat. Een merkwaardige ondertoon - gezien het jaar van makelij - is de waarschuwing voor het gevaar van moderne technologie in verkeerde handen en de propaganda van naturalistische kunst voor de massa.

Badman's Territory

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Tim Whelan. Met o.a. Randolph Scott, Ann Richards, George 'Gabby' Hayes, Ray Collins en James Warren.

In 1845 stootte Texas een stuk van de noordzijde af zodat de staat zich als slavenstaat kon aansluiten bij de Unie. Het verweesde gebied, zo groot als een derde van Nederland, had tot 1890 formeel geen overheid en kon daarom rekenen op een zekere toestroom van geteisem. Badman's Territory ging aan de haal met de geschiedenis en presenteerde een wespennest van historische bendes, gadegeslagen door een frêle nieuwsdame die gewapend met typemachine de strijd aangaat. Onontwarbare kluwen van authentieke personages en Hollywood-westernbravoure. Geschoten op locatie in Californië.

The Body Snatcher

1945 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1945. Horror van Robert Wise. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, Henry Daniell, Edith Atwater en Russell Wade.

Robert Wise, regisseur van The Sound of Music en West Side Story, tekende in zijn jonge jaren voor inmiddels klassieke horrorfilms als The Curse of the Cat People en The Body Snatcher. Voor die laatste film werd Boris Karloff ingehuurd, het griezel-icoon uit de Frankenstein-films van James Whale. Karloff is deze keer een louche lijkenleverancier die begint te moorden om een druk experimenterende arts (Daniell) continu van vers materiaal te voorzien. Het verhaal speelt zich af in Edinburgh anno 1831 en is gebaseerd op het boek van Robert Louis Stevenson.

George White's Scandals

1945 | Musical

Verenigde Staten 1945. Musical van Felix E. Feist. Met o.a. Joan Davis, Jack Haley, Phillip Terry, Martha Holliday en Jane Greer.

Twee liefdesaffaires kruisen elkaar in deze routineprent. De eerste, tussen Davis en Haley, ondervindt tegenwerking van zijn zus, Hamilton. Terry en Holliday houden ook van elkaar, maar verschillende misverstanden dreigen hen uiteen te drijven. Wegwerpscript van Hugh Wedlock, Parker Levy en Howard Green vormt slechts een alibi voor een reeks shownummers, die goed geënsceneerd werden. White is ditmaal slechts producent, terwijl zijn vroegere rol nu wordt ingenomen door Glenn Tryon. Nostalgisch, zeer licht verteerbaar amusement. Fotografie van Robert de Grasse. Derde en laatste in een destijds zeer populaire reeks.

Tall in the Saddle

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Edwin L. Marin. Met o.a. John Wayne, George 'Gabby' Hayes, Ella Raines, Ward Bond en Audrey Long.

Rocklin (Wayne) wordt uitgenodigd om als voorman naar een ranch te komen maar als hij er aan komt blijkt zijn baas te zijn vermoord. Met hulp van de pittoreske Dave (Hayes) stelt de nieuwkomer orde op zaken. Tussendoor vindt hij nog tijd om aan te pappen met twee leuke dames. Fijne western met naast Wayne een aardige rol van een van de beroemdste sidekicks uit de westerns, George 'Gabby' Hayes, die tijdens de hoogtijdagen van de westerns in de jaren 30 en 40 bijna even beroemd was als megasterren Gene Autry, John Wayne en Roy Rogers.

The Leopard Man

1943 | Horror, Misdaad, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Dennis O'Keefe, Margo, Jean Brooks, Isabel Jewell en James Bell.

Een jaar na zijn uitstekende Cat People maakte de van oorsprong Franse Tourneur, wederom met de fameuze horrorproducent Val Lewton, opnieuw een thriller met een katachtige. In een plaatsje in New Mexico raakt een luipaard op drift en een moordenaar denkt daarmee zijn misdaden te kunnen maskeren. Scenariotechnisch wordt The Leopard Man gaandeweg minder geloofwaardig, toch blijft de film interessant. De achtervolgingsscènes zijn bijvoorbeeld bijzonder effectief in beeld gebracht en de makers maken slim gebruik van muziek én stilte.

Lady of Burlesque

1943 | Mysterie, Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Mysterie van William A. Wellman. Met o.a. Barbara Stanwyck, Michael O'Shea, Iris Adrian, Stephanie Bachelor en Victoria Faust.

Dixie Daisy, de nieuwe attractie in een variété, is geliefd bij de bezoekers, waardoor diva Lolita La Verne jaloers wordt. Tot overmaat van ramp komt ook de oude ster Princess Nirvena nog terug. Kort hierop worden Lolita en Nirvena vermoord. Een amusante film gebaseerd op de 'G-String Murders' van Gypsy Rose Lee. Stanwyck als stripteasedanseres Dixie Daisy probeert de moorden op te lossen.

Higher and Higher

1943 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Musical van Tim Whelan. Met o.a. Frank Sinatra, Michèle Morgan, Jack Haley, Leon Errol en Marcy McGuire.

Een vrolijke, sprankelende musical met Frank Sinatra in een van zijn eerste rollen als zichzelf. Veel heeft zijn werk niet om handen behalve het liederrijk onderbreken van de sores van zijn verarmde buurman met een tiental deuntjes, waaronder: You belong in a love song. De clou draait om de dienstmaagd van de buurman. Zij doet zich voor als zijn dochter zodat ze kan trouwen met een rijk heer om zo de geldzorgen van de patroon te verlichten.

My Favorite Spy

1942 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1942. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Kay Kyser, Ellen Drew, Jane Wyman, Robert Armstrong en William Demarest.

Populaire bandleader Kyser wordt door de spionagediensten van het leger ingezet om inlichtingen door te spelen, met als gevolg dat hij het doelwit wordt van moorddadige nazi-fanaten. Door zijn onhandigheid ontsnapt hij aan elke hinderlaag. Hij vindt zelfs nog de tijd voor romantische verwikkelingen met Wyman en Drew. Ondermaatse komedie, zelfs voor de nu totaal vergeten Kyser, die qua humoristische uiting moeiteloos overtroffen wordt door zijn orkestlid Ish Kabibble. Het scenario van Sig Herzig en William Bowers is gebaseerd op een verhaal van M. Coates Webster. Harold Lloyd produceerde. De onvermijdelijke songs werden geschreven door James Van Heusen en Johnny Burke, gearrangeerd door George Duning. De score is van Roy Webb. Achter de camera stond Robert de Grasse.

A Date With the Falcon

1941 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Wendy Barrie, James Gleason, Allen Jenkins en Mona Maris.

Op het ogenblik dat Falcon (Sanders) zijn ja-woord zal geven, komt het bericht dat de briljante geleerde Craig, die een formule ontdekte om synthetische diamanten te maken, is ontvoerd. Hij onderzoekt de zaak. Vlotte tweede aflevering in deze serie zit vol humoristische dialogen, gekoppeld aan de typisch Britse mentaliteit van Sanders. Hij wordt schitterend van repliek gediend door Gleason als politie-inspecteur O'Hara. Michael Arlen schreef het verhaal, dat voor de film bewerkt werd door Lynn Root en Frank Fenton. Achter de camera stond Robert De Grasse. Vervolg: THE FALCON TAKES OVER. Zie ook: 'The Falcon'-serie.

Lucky Partners

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Lewis Milestone. Met o.a. Ronald Colman, Ginger Rogers, Jack Carson, Spring Byington en Cecilia Loftus.

Schilder Colman wenst veel geluk toe aan het jonge verkoopstertje Rogers. Ze is erg onder de indruk van de jongeman en koopt een loterijbriefje. Ze spreken af dat als ze mocht winnen, ze samen een reis zullen maken. Dit valt echter niet in goede aarde bij haar verloofde Carson. Een scenario, geschreven door Allan Scott en John Van Druten, dat alle finesse en delicate humor uit het originele verhaal, Bonne Chance van Sacha Guitry mist, hoezeer de acteurs ook hun best doen om sprankelend en wervelend over te komen. Destijds was het een groot succes, nu blijft het een gedeeltelijk leuk curiosum. In beeld gezet door Robert de Grasse. Guitry schreef en regisseerde de originele Franse versie in 1935 waarin hij tevens de hoofrol vertolkte.

Kitty Foyle

1940 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Sam Wood. Met o.a. Ginger Rogers, James Craig, Dennis Morgan en Eduardo Ciannelli.

Ginger Rogers kreeg een Oscar voor haar sympathieke rol als de idealistische en tegelijkertijd cynische jonge vrouw die vlak voor haar huwelijk met een dokter (Craig) haar oude vlam Wyn Strafford (Morgan) tegen het lijf loopt. In een serie flashbacks zien we haar turbulente geschiedenis met de rijke, aristocratische Strafford en hoe ze uiteindelijk in de heikele positie belandde. Rogers en Morgan vormen een geweldig duo dat na al die tijd nog steeds sprankelt. Zij was vooral bekend als de helft van het dansende duo Fred Astaire - Ginger Rogers en Kitty Foyle gaf haar de langverwachte erkenning voor haar dramatische acteerprestaties.

The Story of Vernon and Irene Castle

1939 | Musical, Biografie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Musical van H.C. Potter. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edna May Oliver, Walter Brennan en Lew Fields.

Laatste vooroorlogse Astaire-Rogers-musical is ongewoon vanwege zijn biografische inhoud en sombere einde. Hier ook kan het duo meer laten zien dan 'slechts' virtuoze dansnummers. Het succesverhaal over het echtpaar Vernon en Irene Castle, beroemde ballroomdansers vóór WO I, slaat door het dodelijk vliegongeluk van Vernon in 1917 om in een tragedie. In Parijs waren de Castles, aanvankelijk vrijwel berooid, van de een op de andere dag sterren geworden. Ze populariseerden muziekstijlen als ragtime en dansten op composities van onder meer Irving Berlin. Voor deze RKO-productie was Irene Castle adviseur.

Bachelor Mother

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Garson Kanin. Met o.a. Ginger Rogers, David Niven, Charles Coburn, Frank Albertson en Ernest Truex.

Even geen dansen en geen Fred Astaire voor Ginger Rogers, die een van haar beste komische prestaties levert als bachelor mother. Ze is een winkelbediende, die op de deurmat een baby vindt. Vanaf dat moment wil niemand geloven dat het niet de hare is. Bachelor mother is puntig: de censoren van 1939 zagen zo te zien aardig wat in het Oscargenomineerde script over het hoofd. De aanvullende rollen zijn ook sterk, met Niven als playboy en Coburn als 'I don't care who's the father... I'm the grandfather!'.

Vivacious Lady

1938 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1938. Romantische komedie van George Stevens. Met o.a. Ginger Rogers, James Stewart, James Ellison, Beulah Bondi en Charles Coburn.

Verlegen academicus Peter Morgan (Stewart) raakt tijdens een bezoek aan New York verliefd op een nachtclubzangeres (Rogers) en trouwt onmiddellijk met haar. Wat vertelt hij nu zijn keurige, dominante ouders? Lichtvoetige romantische komedie met vele misverstanden drijft op de warmbloedige combi Stewart-Rogers. Geen dansscènes voor Rogers - haar voor 500.000 dollar verzekerde dansbenen werden wel stevig ingepakt tijdens een gevecht met de verloofde van de professor - maar ze zingt wel. Levendige cast omvat ook Beulah Bondi als Stewarts moeder - een rol die die ze meerdere keren zou spelen.

Carefree

1938 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Ralph Bellamy, Luella Gear en Jack Carson.

Omdat hij zich afvraagt waarom Amanda (Rogers) maar geen huwelijksdatum wil prikken stuurt haar verloofde Stephen (Bellamy) haar naar de psychiater (Astaire). Als die besluit haar te hypnotiseren, en zich later realiseert dat hij verliefd op haar is geworden, zijn de rapen gaar. Het luchtige scenario gaf Rogers alle gelegenheid haar kwaliteiten als comédienne te tonen. De achtste samenwerking van Astaire en Rogers, met prachtige (dans)nummers als 'I Used To Be Color Blind', 'The Yam' (deels in slow motion) en 'Change Partners'.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.

Break of Hearts

1935 | Romantiek

Verenigde Staten 1935. Romantiek van Philip Moeller. Met o.a. Katharine Hepburn, Charles Boyer, John Beal, Jean Hersholt en Sam Hardy.

De stormachtige romance tussen dirigent Boyer en aspirante componiste Hepburn. Als Beal om de gunsten van het meisje gaat dingen, raakt Boyer aan de drank. Een onmogelijke soap, die zelfs in de jaren 1930 het publiek niet kon boeien en die bijna het einde van de carrière van Hepburn betekende. Een opeenstapeling van clichés, dolgedraaide dialogen en een afwezige regie zorgen ervoor dat het enige dat van de film herinnert moet worden de prestaties van de acteurs zijn die met het onmogelijke materiaal hun best doen er toch nog iets van te maken. Sarah Y. Mason, Victor Heerman en Anthony Veiller werkten samen aan het scenario, naar een verhaal van Lester Cohen. Fotografie van Robert de Grasse.

Alice Adams

1935 | Avonturenfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Fred MacMurray, Fred Stone, Evelyn Venable en Frank Albertson.

Hepburn, een verlegen meisje uit een provinciestad wordt verliefd op de rijke vrijgezel, MacMurray. Alles gaat goed tussen hen tot Hepburn besluit dat het tijd is om haar verloofde aan haar familie voor te stellen. De ontvangst en het diner worden een regelrechte ramp. Vlotte, maar sterk verouderde komedie die het klasseverschil op de korrel neemt. Dankzij deze film kreeg Hepburn na enkele flops haar sterrenstatus weer terug. Het etentje bij de familie is het enige fragment dat probleemloos de tand des tijds heeft doorstaan. Dorothy Yost, Mortimer Offner en Jane Murfin bewerkten de roman van Booth Tarkington. Werd in 1923 verfilmd door King Vidor met echtgenote Florence in de hoofdrol. Robert de Grasse stond achter de camera.