Jan Dop: regie, cast, geluid en montage.
Er zijn 41 films gevonden.

Homeland

2010 | Documentaire

Verenigde Arabische Emiraten​/​​Nederland​/​​Frankrijk 2010. Documentaire van George Sluizer.

Meer dan dertig jaar nadat hij er voor het eerst een documentaire maakte keert filmmaker George Sluizer terug naar een vluchtelingenkamp bij Beiroet. Het wordt een emotioneel weerzien.

Riviera Hotel

1998 |

Nederland 1998. Bernie IJdis.

Meer dan dertig jaar nadat hij er voor het eerst een documentaire maakte keert filmmaker George Sluizer terug naar een vluchtelingenkamp bij Beiroet. Het wordt een emotioneel weerzien.

Het leven een feest - Het leven dat wij droomden

1998 |

Nederland 1998. Tamara Miranda.

Meer dan dertig jaar nadat hij er voor het eerst een documentaire maakte keert filmmaker George Sluizer terug naar een vluchtelingenkamp bij Beiroet. Het wordt een emotioneel weerzien.

Blazen tot honderd

1998 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België 1998. Jeugdfilm van Peter van Wijk. Met o.a. Olivier Tuinier, Marie Vinck, Herbert Flack, Dora van der Groen en Wouter ten Pas.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Poldermol

1997 | Korte film, Familiefilm

Nederland 1997. Korte film van Erik de Goederen. Met o.a. Freark Smink, Margo Dames, Boje Blanken, Rozemarijn van der Meer en Sanne Janssen.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Dakvorst

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Mathijs Geijskes. Met o.a. Han Bosman, Antoinette van Belle en René van Zinnicq Bergmann.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Off mineur

1996 |

Nederland 1996. Ramón Gieling. Met o.a. Caroline van Houten, Ella van Drumpt, Hans Croiset, Johan van Essche en Katelijne Verbeke.

Off mineur laat ons de wanhoopsdaad zien van de geestelijk en lichamelijk aan lager wal geraakte musicus Maximiliaan Belmer; in een vlaag van verstandsverbijstering vermoordt hij zijn vrouw Irma. Na deze wanhoopsdaad gaan we terug in de tijd en beleven de laatste weken van hun huwelijk, dat dan al in verregaande staat van ontreddering verkeert. De tragiek van Max en Irma is het aloude drama van twee mensen die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven. Ofschoon de conclusie weinig optimistisch is, blijkt Off mineur toch een levensdriftig uitgevochten oorlog

Kom, Casanova kom

1996 | Documentaire

1996. Documentaire van Kees Hin.

Off mineur laat ons de wanhoopsdaad zien van de geestelijk en lichamelijk aan lager wal geraakte musicus Maximiliaan Belmer; in een vlaag van verstandsverbijstering vermoordt hij zijn vrouw Irma. Na deze wanhoopsdaad gaan we terug in de tijd en beleven de laatste weken van hun huwelijk, dat dan al in verregaande staat van ontreddering verkeert. De tragiek van Max en Irma is het aloude drama van twee mensen die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven. Ofschoon de conclusie weinig optimistisch is, blijkt Off mineur toch een levensdriftig uitgevochten oorlog

Velo Negro

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Arjanne Laan.

Off mineur laat ons de wanhoopsdaad zien van de geestelijk en lichamelijk aan lager wal geraakte musicus Maximiliaan Belmer; in een vlaag van verstandsverbijstering vermoordt hij zijn vrouw Irma. Na deze wanhoopsdaad gaan we terug in de tijd en beleven de laatste weken van hun huwelijk, dat dan al in verregaande staat van ontreddering verkeert. De tragiek van Max en Irma is het aloude drama van twee mensen die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven. Ofschoon de conclusie weinig optimistisch is, blijkt Off mineur toch een levensdriftig uitgevochten oorlog

Screen-play for three

1995 |

1995. Janica Draisma. Met o.a. Yasja Musatov, Natasha D'Armagnac en Sherida Lie.

Off mineur laat ons de wanhoopsdaad zien van de geestelijk en lichamelijk aan lager wal geraakte musicus Maximiliaan Belmer; in een vlaag van verstandsverbijstering vermoordt hij zijn vrouw Irma. Na deze wanhoopsdaad gaan we terug in de tijd en beleven de laatste weken van hun huwelijk, dat dan al in verregaande staat van ontreddering verkeert. De tragiek van Max en Irma is het aloude drama van twee mensen die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven. Ofschoon de conclusie weinig optimistisch is, blijkt Off mineur toch een levensdriftig uitgevochten oorlog

De schaduwlopers

1995 | Komedie, Experimenteel

Nederland 1995. Komedie van Peter Dop. Met o.a. Pierre Bokma, Aat Ceelen, Ariane Schluter, Betty Schuurman en Lineke Rijxman.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

The Sun Saw It All

1994 |

Nederland 1994. Kees Hin.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

Perseverance

1994 |

Nederland 1994. Kees Hin.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

Poco Mosso

1993 |

1993. Barbara Den Uyl.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

Enigma, gedachten van een grootmeester

1993 |

Nederland 1993. Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

Leen (Bokma) en Albert (Ceelen) zijn broers; ze zijn getrouwd met meiden die elkaars zuster zijn (Schluter en Schuurman), maar ze hebben allebei de verkeerde wederhelft. In tegenstelling tot hun vrouwen die normaal naar hun werk gaan, voeren Leen en Albert een ledig bestaan: Leen speelt trompet en vertoeft onder bruggen, terwijl Albert met een pontje zonder passagiers over het water vaart.

Bewogen koper

1993 |

Nederland 1993. Johan van der Keuken.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

In het land van de levende goden

1992 |

Nederland 1992. Louk Vreeswijk.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

Heimwee naar de dood

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Ramón Gieling. Met o.a. Nicol s Ramirez, Melecio Vargas Mateos en Olga Dond.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

Aan het helder strand der zee

1992 |

Nederland 1992. Rein Bloem. Met o.a. Claire de Roever en Hugo Koolsekijn.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

In het zweet uws aanschijns

1991 |

1991. Ton van der Lee, Alfred Bueno, Jan Dop, Francis Vrij en Guusje Prent.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

Face Value

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Johan van der Keuken.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Wij houden zo van Julio

1990 | Fantasy, Komedie, Drama

Nederland 1990. Fantasy van Ramón Gieling. Met o.a. Heyn van der Heyden, Anneke Blok, Annette Apon, Barbara Feldbrugge en Hans Hoes.

De volledig van persoonlijkheid verstoken titelfiguur strijkt als een soort onschuldige engel uit de hemel neer op aarde, en trekt toevallig (hetgeen uiterst onwaarschijnlijk overkomt) de aandacht van vijf mannen en één vrouw. Hij brengt hun leven in opperste verwarring. Aan het slot laat hij zijn weldoeners ontgoocheld achter. Een zedenschets, die te veel herinneringen oproept aan Wim Wenders' DER HIMMEL ŸBER BERLIN.

Versteend verlangen

1990 |

1990. Bernd Wouthuysen.

De volledig van persoonlijkheid verstoken titelfiguur strijkt als een soort onschuldige engel uit de hemel neer op aarde, en trekt toevallig (hetgeen uiterst onwaarschijnlijk overkomt) de aandacht van vijf mannen en één vrouw. Hij brengt hun leven in opperste verwarring. Aan het slot laat hij zijn weldoeners ontgoocheld achter. Een zedenschets, die te veel herinneringen oproept aan Wim Wenders' DER HIMMEL ŸBER BERLIN.

Mama Calle

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Arjanne Laan. Met o.a. Tony Garcia, Juan Emanuel Jimenez Floris, Balentin en Alfredo Floris Leon.

De volledig van persoonlijkheid verstoken titelfiguur strijkt als een soort onschuldige engel uit de hemel neer op aarde, en trekt toevallig (hetgeen uiterst onwaarschijnlijk overkomt) de aandacht van vijf mannen en één vrouw. Hij brengt hun leven in opperste verwarring. Aan het slot laat hij zijn weldoeners ontgoocheld achter. Een zedenschets, die te veel herinneringen oproept aan Wim Wenders' DER HIMMEL ŸBER BERLIN.

Het Masker

1990 |

1990. Johan van der Keuken.

De volledig van persoonlijkheid verstoken titelfiguur strijkt als een soort onschuldige engel uit de hemel neer op aarde, en trekt toevallig (hetgeen uiterst onwaarschijnlijk overkomt) de aandacht van vijf mannen en één vrouw. Hij brengt hun leven in opperste verwarring. Aan het slot laat hij zijn weldoeners ontgoocheld achter. Een zedenschets, die te veel herinneringen oproept aan Wim Wenders' DER HIMMEL ŸBER BERLIN.

Ghatak

1990 |

Nederland 1990. Paul Meyer, Heddy Honigmann, Kees Hin en Peter Delpeut. Met o.a. Saskia Temmink en Heyn van Heyden.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

De zee in een fles

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Rein Bloem. Met o.a. Claire de Roever, Stefan Hertmans, Huub Beurskens en Anne Duden.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

Baito

1990 |

Nederland 1990. Peter Dop.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

Opstand in Sobibor.

1989 | Documentaire

Nederland 1989. Documentaire van Lily van den Bergh en Pavel Kogan. Met o.a. Samuel Lerer, Stanislav Szmajzner, Aleksander Petsjerski, Jules Schelvis en Regina Zielinski.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

Ongedaan gedaan

1989 |

1989. Frans van de Staak. Met o.a. Catherine ten Bruggencate, Lineke Rijxman, Chris Jolles en Olga Zuiderhoek.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

Het oog boven de put

1988 | Documentaire

Nederland 1988. Documentaire van Johan van der Keuken.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

Uit het leven van een vroedvrouw

1985 |

Nederland 1985. Nouchka van Brakel.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

Soldaten zonder geweren

1984 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1984. Oorlogsfilm van Kees Hin. Met o.a. Elisabeth Andersen, Anke van 't Hof, Rudolf Lucieer, René Retel en Anke van 't Hof.

Een boeiende film van Hin over het verzet door de jaren heen, met de februaristaking van 1941 als uitgangspunt. Andersen speelt de weduwe van de aanzetter tot de staking die los probeert te komen van haar herinneringen.

De Beeldenstorm

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Johan van der Keuken.

Een boeiende film van Hin over het verzet door de jaren heen, met de februaristaking van 1941 als uitgangspunt. Andersen speelt de weduwe van de aanzetter tot de staking die los probeert te komen van haar herinneringen.

Sempre pió difficile

1981 |

1981. Tom d'Angremond.

Een boeiende film van Hin over het verzet door de jaren heen, met de februaristaking van 1941 als uitgangspunt. Andersen speelt de weduwe van de aanzetter tot de staking die los probeert te komen van haar herinneringen.

De Meester en de Reus

1980 | Drama, Experimenteel

Nederland 1980. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Herman Gilis, Maartje Seyferth en Bep Westerduin.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.

De Platte jungle

1978 | Documentaire

Nederland 1978. Documentaire van Johan van der Keuken.

Eén van Van der Keukens boeiendste documentaires met een uiterst dramatische werking van het beeldverhaal, dat een emotioneel pleidooi is voor het behoud van de Waddenzee.

Alle Dagen Feest

1976 | Drama

Nederland 1976. Drama van Ate de Jong, Orlow Seunke, Otto Jongerius en Paul de Lussanet. Met o.a. Peter Faber, Marlous Fluitsma, Bram van der Vlugt, Hans Man in 't Veld en Helmert Woudenberg.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Met o.a. Carry Tefsen, Lex Goudsmit, Jon Bluming, Hugo Metsers en Rijk de Gooyer.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Joao en het Mes

1972 | Drama, Experimenteel

Brazilië​/​​Nederland 1972. Drama van George Sluizer. Met o.a. Joffre Soarez, Ana Maria Miranda, Joao-Augusto Azevedo en Jaoa-Augusto Azevedo.

De door Sluizer in Brazilië verfilmde novelle van Odylo Costa-Filhos over een oude rubbertapper en zijn jonge vrouw, is een schoolvoorbeeld van het geduldig observeren van menselijke emoties. Jan de Bont voerde de camera. De film is in alle opzichten perfect, maar kreeg in Nederland bij pers en publiek een lauwe ontvangst. Sluizer schreef zelf het scenario.

Mira

1971 | Drama

België​/​​Nederland 1971. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Carlos Van Lanckere, Mart Gevers en Josephine van Gasteren.

Die brug zal 'ons schoon gehucht aan stukken trekken!' schreeuwt een dorpeling van Schelde-dorp Waterhoek, in Belgisch Vlaanderen. Tijdstip is begin vorige eeuw, plaats van handeling een kroeg afgeladen met boze mannen, en regisseur Fons Rademakers speelt de hautaine notaris die een brug over de Schelde aankondigt. Ouderwets Rademakers-theatraal, maar een visueel gedenkwaardige kunststuk van oud versus nieuw – parallel verhaald door wereldse schoonheid Mira, de femme fatale van het dorp (glansrijk speelfilmdebuut Willeke van Ammelrooy). Gebaseerd op de roman De teleurgang van den Waterhoek van Stijn Streuvels, filmscenario van Hugo Claus.