Herbert Weissbach: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Novacek: La star de Babelsberg

1994 | Misdaad, Actiefilm

Portugal​/​​België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1994. Misdaad van Peter Goedel. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Madeleine Robinson.

In Parijs wordt het lijk gevonden van een jonge vrouw uit het voormalige Oost-Duitsland, die stierf aan een overdosis. Een vriendin van haar, vroeger een bekende filmactrice, roept de hulp in van Novacek (Catalifo), want ze is ervan overtuigd dat er hier misdaad in het spel is. De detective geworden ex- journalist volgt het spoor van het slachtoffer in omgekeerde richting: van Parijs naar de Berlijnse Potzdammer Platz. Novacek en zijn metgezellen trachten weer een onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen, met als omgeving ditmaal de ex-communistische gemeenschap van Oost-Duitsland. Over het algemeen goede vertolkingen. Het scenario van Simon Michael en Marie Montarnal is niet bepaald origineel, maar zit toch goed in elkaar en zorgt voor anderhalf uur spanning. Fotografie van Ulrich Jaenchen en Eric Guichard. Ook bekend als LA STAR DE BABELSBERG.

Im Jahr der Schildkröte

1988 | Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Drama van Ute Wieland. Met o.a. Heinz Bennent, Karina Fallenstein, Anke Tegtmeyer, Arpad Kraupa en Herbert Weissbach.

De film gaat over een zestig-jarige boekhouder die in contact komt met een jonge aan drugs verslaafde vrouw. Op een indrukwekkende en psychologisch aannemelijke manier is de regisseuse erin geslaagd in haar debuut de ongewone vriendschap tussen die twee zo verschillende mensen in beeld te brengen. Het scenario van de regisseuse is naar de roman van Hans Werner Kettenbach Sterbetage. Het camerawerk is van Karl-Walter Lindenlaub.

Morenga

1985 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1985. Oorlogsfilm van Egon Günther. Met o.a. Jacques Breuer, Edwin Noel, Jürgen Holtz, Manfred Seipold en Tobias Hoesl.

Duits Zuid-West Afrika 1904. Gottschalk (Breuer) is officier- veearts in het keizerlijke, Duitse koloniale leger. Hij raakt betrokken bij de opstand van de Hottentotten, die in de ogen van zijn landgenoten slechts een stelletje wilden zijn. Naar Europese maatstaven en christelijke beginselen heeft men het recht om hen te doden als zij zich niet aan het gezag willen onderwerpen. Dit dogma stuit Gottschalk tegen de borst en dan nemen de rebellen hem gevangen en brengen hem bij hun leider. Tot zijn verrassing is men niet van plan hem in de pan te stoppen en op te eten, maar heeft men zijn geneeskundige hulp nodig. Als Gottschalk wordt vrijgelaten, verraden de Hottentotten ongewild waar zij zich schuilhouden en krijgen zij de troepen van Der Kaiser achter zich aan, die hen in de pan hakken. De bezetting van de film is redelijk en hoofdrol Breuer kwam men daarna nog heel regelmatig in een tv-film tegen. Het scenario is van regisseur Günther naar de roman van Uwe Timm, die gaat over het Duitse koloniale verleden. Het camerawerk is van Gernot Roll. Wordt meestal in drie delen uitgezonden en een verkorte versie van 112 minuten werd vertoond op het filmfestival van Berlijn.

Stunde Null

1977 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1977. Drama van Edgar Reitz. Met o.a. Annette Jünger, Kai Taschner, Herbert Weissbach, Klaus Dierig en Erich Kleiber.

Een film over een bekend gegeven - de dagen vlak na de inéénstorting van Hitlers Derde Rijk - die wat sfeer betreft de invloed van de Poolse filmschool verraadt. Een jongetje en een ouder meisje proberen met een nazi-schat naar de Amerikaanse troepen door te breken, die zowel de schat als het meisje vorderen. Het scenario is van regisseur Reitz en Peter Steinbach. Het camerawerk is van Gernot Roll.

Der Stechlin

1975 |

Duitsland 1975. Rolf Hädrich. Met o.a. Arno Assmann, Georg-Martin Bode, Franziska Bronnen, Diana Körner en Volkert Kraeft.

Naar het gelijknamige boek van Theodor Fontane, die leefde van 1819-1898 en wellicht het bekendst is geworden door zijn werk [KL]Effi Briest[KLE] uit 1895. Centraal staat Dubslav von Stechlin (Assmann), een weduwnaar en majoor b.d. uit Brandenburg. Hij beweegt zich in een kring van intieme vrienden en adellijke familieleden. De film is opgedeeld in drie episoden. De eerste gaat over de vooravond van de verkiezingen, waaraan Dubslav deelneemt voor de conservatieve partij. De oude Stechlin wordt vereerd met een bezoekje door Woldemar von Stechlin (Bode) in gezelschap van zijn vrienden Czako (Kraeft) en Rex (Von Dobsch[KA3]utz). In de tweede episode weten we dat Dubslav de verkiezingen verloren heeft en dat Woldemar gaat trouwen met gravin Armgard (Körner). Het jonge paar is van plan Dubslav met de kerst te bezoeken. In de derde episode zijn Woldemar en Armgard getrouwd en gaan na de kerst op huwelijksreis naar het Zuiden, maar als ze daarvan terugkeren is de oude Stechlin overleden en een nieuwe generatie zwaait de scepter over het familiebezit. De commentaarstemmen in het eerste en laatste deel zijn van scenarioschrijver Dieter Meichsner en regisseur Hädrich. De vertelstem in het tweede deel is van niemand minder dan Wolfgang Borchert, die in 1955 het beroemde toneelstuk dat - naar zijn zeggen niemand zien wilde - Draussen vor der Tür schreef. Hij liet het stuk uit wanhoop opnemen in een verhalenbundeltje van 128 pagina's en in zes jaar tijd werden bijna vierhonderdduizend exemplaren verkocht. Het camerawerk is van Wolfgang Peter Hassenstein. Voor liefhebbers van Duitse literatuur is deze onvergankelijke tv-film een must.

Robinson und seine wilden Sklavinnen

1972 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Israël 1972. Komedie van Jesús Franco. Met o.a. Yehuda Barkan, Andrea Rau, Anne Libert, Ingeborg Steinbach en Ruth Gassmann.

Een jonge apotheker die in de westelijke beschaving is teleurgesteld trekt zich terug op een eiland. De daar wonende jongedames zorgen ervoor dat hij zich niet verveelt.

Nicht nur zur Weihnachtszeit

1970 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1970. Drama van Vojtech Jasny. Met o.a. Edith Heerdegen, René Deltgen, Peter Ehrlich, Rolf Becker en Edeltraut Elsner.

Bij het aftuigen van de kerstboom barst tante Heerdegen in een onbedaarlijk geschrei uit, dat alleen nog maar gestopt kan worden door het opnieuw optuigen van de groene denneboom. Naar Heinrich Bölls boze en bijtende satire op de kritiekloze massa, die slaafs de burgerlijk-maatschappelijke conventies opvolgt. Dit tv-spel spreekt zeker niet iedereen aan. De kostuums werden verzorgd door Helga Pinnow, de decors zijn van Gerd Kraus en het camerawerk is van Jaroslav Kucera.

Kemek

1970 | Drama, Thriller

Italië​/​​Verenigde Staten 1970. Drama van Theodore Gershuny en Don Rene Patterson. Met o.a. Alexandra Stewart, David Hedison, Helmut Schneider, Mary Woronov en Cal Haynes.

In een Italiaans vakantieoord zijn meedogenloze types eropuit een geheime chemische formule in handen te krijgen. De intrige ontvouwt zich op schetsmatige, indirecte wijze en doet denken aan Michelangelo Antonioni. De scènes met Haynes en Mitchell als onderzoekers werden later toegevoegd, wellicht om de plot te verduidelijken. De muziek voor de soundtrack is afkomstig van het Modern Jazz Quartet en van diverse popgroepen uit de Motown-stal.

De Sade

1969 | Horror, Erotiek

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1969. Horror van Cy Endfield. Met o.a. Keir Dullea, Senta Berger, Lilli Palmer, Anna Massey en John Huston.

Gefingeerde biografie over 's werelds beroemdste seksuele en fysieke perverseling. Als je iets obsceens verwacht, vergeet het dan maar. Nogal tamme stof. In aanvang geregisseerd door Corman, maar die liep weg.

Katz und Maus

1967 | Drama

Duitsland​/​​Polen 1967. Drama van Hansjürgen Pohland. Met o.a. Lars Brandt, Peter Brandt, Claudia Bremer, Wolfgang Neuss en Ingrid van Bergen.

De spraakmakende verfilming van Günther Grass' novelle over pubers in de oorlogsjaren met de zoon van de toenmalige Bondskanselier Willy Brandt die een IJzeren Kruis op een prominente plaats in zijn zwembroekje wegbergt, wat de Beierse politicus Franz Josef Strausz betitelde als 'smaad ten aanzien van een hoge onderscheiding'. Jammer voor deze erg aardige film: de censuur eiste coupures. Scenario van Michael Hinz, Hansjürgen Pohland, Herbert Weisbach en Helmut Kircher. Camerawerk van Wolf Wirth.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Der Raub der Sabinerinnen

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Hörbiger, Fita Benkhoff, Gustav Knuth, Anneliese Kaplan en Loni Heuser.

Hörbiger als gymnasiumleraar die zijn stadje wil opstoten in de culturele vaart der volkeren door er het toneelstuk over de Sabijnse maagdenroof op te voeren. Al eerder verfilmd in 1936. Scenario van Emil Burri en Johannes Mario Simmel naar een klucht van Franz en Paul Schönthan. Camerawerk van Albert Benitz.

Der Onkel aus Amerika

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Hans Moser, Grethe Weiser, Waltraud Haas en Arno Paulsen.

Ondernemer Hermann Hartung (Paulsen) heeft zijn gehele vermogen gestoken in een oliewinningsproject dat door bankdirecteur Brenner (St[KA3]ockel) was aanbevolen. De aandelen blijken waardeloos, Hartung dreigt het faillissement, zijn vrouw Gertrud (Weiser) is met stomheid geslagen en zijn dochter Elisabeth (Haas) kan een huwelijk met een goede partij op haar buik schrijven. Ook de bank dreigt eraan kapot te gaan. Op dat moment komt het bericht in Groditzkirchen dat oom Thomas Theodor Hoffmann (Moser) uit Amerika terugkeert en het gerucht gaat dat hij aan de overkant van de grote plas miljonair geworden is en zijn geld in Groditzkirchen gaat investeren, hetgeen de redding van Brenners handelsbank zou betekenen. Oom Thomas Theodor heeft in Amerika helemaal niet het grote fortuin gemaakt, maar is teruggekeerd naar de heimat met slechts enkele luttele dollars op zak. Niettemin besluit Bodo Schmidt (Thomalla), een bankbediende, oom Thomas Theodor over te halen zich als miljonair uit te geven, waardoor het vertrouwen in de bank wordt teruggewonnen zodat andere beleggers er hun geld inleggen. Dat gaat goed, zelfs zo goed dat Bodo Elisabeth voor zich kan inpalmen, totdat oom Thomas Theodor met de waarheid voor de dag wil komen. Het wordt dan nog eventjes heel spannend voordat de goede afloop zijn beloop kan krijgen. Er zijn mensen, die zich hebben afgevraagd waarom Boese zijn behoorlijk gemaakte en succesvolle film uit 1931 MAN BRAUCHT KEIN GELD zonodig opnieuw moest maken. Hij had gebrek aan een behoorlijk draaiboek en meende met een aanpassing op de 'huidige' tijd, het na-oorlogse Duitsland, dat hij weer een slag kon slaan. Het is helaas niet gelukt, want deze film is beslist minder dan de vorige, waarin de ongeslagen Heinz Rühmann de rol van Bodo met verve speelde. Het zijn vooral de flauwe satire en de misvattingen vol clichés over Amerika die de film de das om doen. De grappen zijn niet leuk en de parodieën zijn nog erger. Vijftig jaar na dato digitaliseerde omroep ZDF de oorspronkelijke prent zodat de vertoning op tv er heel goed uitziet, maar helaas is de inhoud even slecht gebleven. Het scenario is van Curth Flatow en Peter Paulsen naar het toneelklucht Man braucht kein Geld van Ferdinand Altenkirch. Het camerawerk is van Albert Benitz.