Alessandro Blasetti

Regisseur, Acteur, Scenarist

Alessandro Blasetti is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 29 films gevonden.

Io, io, io... e gli altri

1975 | Drama, Komedie

Italië 1975. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Walter Chiari, Gina Lollobrigida, Silvana Mangano, Marcello Mastroianni en Vittorio de Si.

Een journalist leest op de spiegel van het treintoilet: 'Lang zal ik leven', en besluit twee dagen lang een onderzoek naar egoïsme in de moderne samenleving in te stellen - in politiek, huwelijk, religie, relaties - terwijl een loyale vriend hem van het tegendeel probeert te overtuigen en daarbij het leven laat. Italiaanse sterren van vroeger en nu en een dozijn schrijvers werkten met wisselend resultaat in de talrijke korte episodes belangeloos mee aan deze film van veteraan Blasetti. De regie is meer vermoeid dan venijnig, waardoor de voornaamste aantrekkelijkheid het herkennen van de talrijke gezichten blijft.

Simón Bolívar

1969 | Biografie, Actiefilm, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Historische film

Venezuela/Italië/Spanje 1969. Biografie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Maximilian Schell, Rosanna Schiaffino, Francisco Rabal, Conrado San Martin en Manuel Otero.

Een oppervlakkige film over het leven van Simon Bolivar (Schell), bijgenaamd `De Veroveraar`, de Zuidamerikaans verzetsleider, die in Venezuela in de periode 1817-23 de strijd tegen de Spaanse hegemonie leidde. Veel wijzer worden we er allemaal niet van, al geeft de film wat spectaculaire troepenbewegingen te zien. Voornamelijk romantiek (Schiaffino) en wapengekletter, maar een goede rol van Schell. Het scenario is van Enrique Llovet, Rafael mateo, John Melson en Joé Luis Dibildos, naar diens verhaal. Het camerawerk is van Manuel Berenguer. Mono. Ook bekend als LA EPOPEYA DE BOLIVAR.

La ragazza del bersagliere

1967 | Komedie

Italië 1967. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Graziella Granata, Antonio Casagrande, Vittorio Caprioli, Tony Renis en Leopoldo Trieste.

Waarschijnlijk vertegenwoordigt deze film Blasetti's zwakste regiepoging. Technisch doet hij zeker onder voor zijn eerdere werk. Het verhaal is tamelijk banaal. Het Italiaanse leger op een gemeenschappelijke NAVO-oefening en de bezigheden van de Italiaanse soldaten met hun vriendinnen staan centraal. Een van de meisjes is Graziella Granata, wier vader gedurende een militaire oefening is omgekomen. Hij keert echter als geest bij haar terug. Een niet zo grappige situatiekomedie.

Liolà

1963 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Ugo Tognazzi, Giovanna Ralli, Anouk Aimée, Pierre Brasseur en Elisa Cegani.

Een dorpsfactotum heeft al kinderen bij vijf verschillende moeders als een jonge boerin ook voorwendt zwanger van hem te zijn. Dat is een leugen om hem de watertoevoer van een oude buurman naar haar sinaasappeltuin te doen omleggen. Zijn woede na de ontdekking doet hem het water weer terugleiden, maar de mislukking daarvan zet het hele dorp droog. Deze plattelandskomedie van Pirandello is zeker geen hoogtepunt in zijn toneeloeuvre, maar biedt voor de film de gelegenheid tot enscenering op kleurrijke locaties en geeft de spelers kansen tot pittig spel die soms al te gretig worden aangepakt.

Les Quatres vérités

1962 | Komedie

Italië/Frankrijk/Spanje 1962. Komedie van Hervé Bromberger, Luís Garcia Berlanga, Alessandro Blasetti en René Clair. Met o.a. Anna Karina, Jean Poiret, Michel Serrault, Hardy Krüger en Ana Casarès.

Een episodefilm naar fabels van La Fontaine. Een jaloerse ambtenaar vergeet door vleierij de waakzaamheid voor zijn mooie vrouw. De orgelman overweegt na tegenslagen zelfmoord, maar krijgt levensmoed ingepraat door een begrafenisondernemer. Een bedachtzame vrouw wint van een uitdagende rivale de competitie om man. Een man en een vrouw raken toevallig samen in een flat opgesloten en komen tot een verstandhouding, maar niet tot een affaire. Drie van de vier sketches zijn met onderlinge niveauverschillen best aardig, maar de bijdrage van Clair is een klein juweeltje door de genuanceerde ironie en het intelligente spel van Caron en Aznavour.

Io amo, tu ami

1961 | Documentaire

Italië/Frankrijk 1961. Documentaire van Alessandro Blasetti. Met o.a. Don Yada'S Japanese Dance Troupe, Fattini And Cairoli en Marny Trio.

Leuke documentaire over de verschillende aspecten van liefde en romantiek in allerlei landen. We zien hoe in ieder land liefde en hofmakerij een eigen uitdrukkingsvorm heeft, afhankelijk van de culturele achtergrond. Bijzonder interessant.

Europa di notte

1958 | Muziek, Documentaire

Italië 1958. Muziek van Alessandro Blasetti. Met o.a. Carmen Sevilla, Domenico Modugno, Henry Salvador en The Platters.

Documentaire over beroemde shows en variéténummers die tussen 1950 en 1960 in de beste nachtclubs van Europa werden vertoond. Voor wie van nostalgie houdt en van liedjes uit die periode.

Amore e chiacchiere (Salviamo il panorama)

1958 | Komedie

Verenigde Staten 1958. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Geronimo Meynier, Elisa Cegani en Vittorio De Sica.

dvocaat is blij als hij tot burgemeester wordt gekozen, maar morele dilemma's en gezinsproblemen zorgen voor de nodige spanning.

Amore e chiacchiere

1957 | Komedie

Italië 1957. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Vittorio De Sica, Gino Cervi en Elisa Cegani.

Fraai geregisseerde film met schitterend spel van een zeer bijzondere cast. Het verhaal gaat over conflicten tussen en binnen families, over vaders die het niet eens zijn met hun zonen en over de machinaties die het levenspatroon in de provincie verstoren in de nadagen van de Restauratie. Een prachtig tijdsbeeld, waarin vooruitgang wordt tegengehouden en oude waarden en gebruiken uitsterven.

La fortuna di essere donna

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sophia Loren, Charles Boyer, Marcello Mastroianni, Elisa Cegani en Titina de Filippo.

Een volksmeisje wordt door een fotograaf tot cover-girl gemaakt en probeert hem jaloers te maken door een flirt met een adellijke filmmagnaat die haar voorbereidt voor de lancering als ster, tot zijn dominerende echtgenote daar een stokje voor steekt. Niet in staat tot een carrière op eigen kracht keert ze bij de fotograaf terug. Aardige satire wordt gedragen én gesaboteerd door Loren die ideaal voor het personage is, maar als actrice nog te weinig ontwikkeld om óók een dubbele bodem te kunnen spelen. De ironie van Boyer is een geraffineerdere film waardig.

Tempi nostri

1954 | Komedie

Italië/Frankrijk 1954. Komedie van Alessandro Blasetti en Paul Paviot. Met o.a. Memmo Carotenuto, Elisa Cegani, Sophia Loren, Totò en Marcello Mastroianni.

Blasetti die met ALTRI TEMPI de formule van episodefilm een nieuw leven inblies, brengt een reeks schetsen, waarin ondanks armoede en sociale achterstand het optimisme toch steeds wint. Verschillende happy endings zijn meer sympathiek dan overtuigend, maar de film boeit toch, mede door de sterke rolbezetting. Beste schetsen zijn met Mastroianni en Padovani als arm echtpaar dat een baby te vondeling legt en na berouw probeert hem terug te vinden en met De Sica en Cegani als bejaarde filmfiguranten die elkaar nog van vroeger kennen.

Peccato che sia una canaglia

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio De Sica, Marcello Mastroianni, Walter Bartoletti en Mario Passante.

Een meisje gebruikt haar charme als afleidingsmanoeuvre terwijl haar vader en zijn handlangers stationsdiefstallen plegen. Een jonge taxichauffeur wordt ook het slachtoffer, maar is zo verliefd dat hij hen aan de politie laat ontsnappen. Deze uitbundige komedie - naar een verhaal van Moravia - liet voor het eerst de mogelijkheden van Loren zien als temperamentvol comédienne en koppelde haar - ook voor het eerst - aan Mastroianni. Een verrukkelijke rol van De Sica als stelende vader.

Altri tempi

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Vittorio Caprioli, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Aldo Fabrizi en Giovanni Grassi.

Een episodenfilm waarin zes verhalen - o.a. naar Luigi Pirandello - het idee van de `goede oude tijd` van ironische kanttekeningen worden voorzien. Een hoogtepunt is de sketch waarin De Sica als advocaat een mooie van moord verdachte vrouw (Lollobrigida) verdedigt op wie hij intussen verliefd is geworden.

Bellissima

1951 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1951. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella, Gastone Renzelli en Tecla Scarano.

Een volksvrouw laat haar dochtertje Apicella een auditie doen voor een filmrol; ze laat zich imponeren en inspinnen door gewetenloze lieden van Cinecittà tot ze merkt, dat haar oogappel als onbegaafde lelijkerd alleen maar als mikpunt voor grappen dient. Een temperamentvolle rol van Magnani in een ongewoon luchtige film voor Visconti's doen, die zijdelings kritiek spuit op de verwatering van de idealen van het neo- realisme. Visconti's derde film. Magnani ontving de hoogste onderscheiding voor haar rol, de zilveren band.

Prima comunione

1950 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1950. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Aldo Fabrizi, Gaby Morlay, Enrico Viarisio, Lauro Gazzolo en Andreina Mazzetto.

Een boerenmeisje, op de ochtend van haar eerste communie. Haar vader gaat haar witte jurkje ophalen bij de kleermaker. Op de terugweg echter krijgt hij een ongelooflijke serie moeilijkheden en tegenslagen te verwerken, waardoor hij te laat komt. Thuis zit iedereen in angst en zorg, maar als alles verloren lijkt... Het eind is blij en verrassend. Een hartverwarmend relaas over de wisselvalligheden van het leven. Prachtige karaktertekening. Scenario van Cesare Zavattini en camerawerk van Mario Craveri.

Prima communione

1950 | Komedie

Italië 1950. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Ludmilla Dudarova, Gaby Morlay en Aldo Fabrizi.

Bij een familie in Rome breekt paniek uit als vader de jurk kwijtraakt waarin zijn dochter naar communie moet

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

Quattro passi fra le nuvole

1942 | Drama, Komedie

Italië 1942. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Adriana Benetti, Giuditta Rissone, Carlo Romano en Guido Celano.

Een handelsreiziger wordt door een ongehuwd, zwanger meisje overgehaald om tegenover haar ouders als echtgenoot te poseren om zo de eerste klap op te vangen. Deze innemende tragikomedie geldt als voorloper van het neo-realisme door de keuze van `gewone mensen` als personages (en niet uit witte-telefoonmilieus) en scènes buiten studio-decors. Opnieuw verfilmd in 1956.

La corona di ferro

1941 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1941. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Massimo Girotti, Luisa Ferida, Gino Cervi, Elisa Cegani en Stelio Carnabucci.

Een wrede Romeinse koning heeft de ijzeren kroon van een vorst van Byzantium gekregen die gemaakt is van spijkers uit Christus` kruis. Zodra de kroon zich op het gebied bevindt waar onrecht heerst wordt hij z[KA1]o zwaar dat hij in de bodem wegzinkt. De koning doodt zijn broer die aanspraak maakt op de troon en laat diens zoon voor de leeuwen achter. Deze wordt door hen grootgebracht en zal zich als volwassene wreken, waarna de kroon weer uit de grond verrijst. Deze Latijnse legende kreeg een filmvorm in de stijl van het Duits expressionisme. De vormgeving en muzikale ondersteuning doen de gevechten op balletten lijken. De film die bioscoop-escapisme bood tijdens het fascisme grijpt terug op de zg. peplum-spektakels uit de zwijgende periode. Hoge produktiewaarden die 7000 paarden, een complete dierentuin etc. omvatte. Kreeg de Grand Prix (voor de Beste Italiaanse Film) in 1941 van de Biennale van Venetië; dat was toentertijd de twijfelachtige Mussolini Bokaal, genoemd naar de fascistische dictator die op de vlucht naar Zwitserland met zijn maîtresse in 1945 door partizanen ter vergelding voor zijn misdaden werd doodgeschoten en daarna aan zijn voeten een lantaarnpaal werd opgehangen. Het scenario is van C. Pavolini, G. Zorzi, G. Zucca, regisseur Blasetti, en R. Castellani naar het verhaal van de twee laatsten. Het camarewerk is van M. Craven en V. Vich. mono, RCA Photophone System.

La Cena delle beffe

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Clara Calamai, Amedeo Nazzari, Osvaldo Valenti, Memo Benassi en Valentina Cortese.

Vakwerk van Blasetti met als resultaat een tragisch en psychologisch drama dat een klassieker is geworden. Een folterend en duister verhaal over een tweetal mannen, waarvan de één een duivels plan in elkaarzet om de ander gek te laten verklaren en langs die weg met zijn vrouw er vandoor te gaan. Het slachtoffer neemt met behulp van een kameraad wraak, waardoor hij uiteindelijk bij moord betrokken raakt. Daarna wordt hij werkelijk krankzinnig. Prima spel met een indertijd zeer controversionele scène, waarin Calamai half-naakt is, een beeld dat in 1941 in je geheugen gegrift werd.

Un'avventura di Salvator Rosa

1940 | Avonturenfilm

Italië 1940. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Luisa Ferida, Osvaldo Valenti, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

Salvator Rosa (Cervi) steelt de show als schilder die een dubbelrol speelt. Onder de naam Formica neemt hij het zwaard op tegen de onderkoning van Napels en de verdorven Graaf Lamberto (Valenti), die het volk onderdrukken. Regisseur Blasetti levert altijd zeer verzorgde films af en hij weet zijn acteurs te bezielen. Zo ook hier, al doet deze kruising tussen Zorro en Scaramouche concessies aan de smaak van het grote publiek. Maar een genot om naar te kijken.

Ettore Fieramosca

1938 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1938. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Elisa Cegani, Mario Ferrari, Andrea Checchi en Arnoldo Foà.

De film is gebaseerd op het boek van Massim d'Azeglio en behandelt een boeiende periode uit de Italiaanse geschiedenis; het betreft de heldendaden en grote liefdes van ridder Fieramosca, die de Franse en Spaanse binnendringers bevocht, die Italië introkken vanaf de Alpen om gebied te veroveren. Een fraai episch schouwspel met goede rollen en een bekwame regie.

La contessa di Parma

1937 | Romantiek, Komedie

Italië 1937. Romantiek van Alessandro Blasetti. Met o.a. Elisa Cegani en Antonio Centa.

Onderhoudende romantische komedie met innemende personages en een humoristische plot. Een voetballer maakt een beminnelijke stiliste het hof, omdat hij meent dat zij van adel is. Charmante situatiekomedie en liefdesromantiek.

Aldebaran

1935 | Drama

Italië 1935. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Evi Maltagliati en Gianfranco Giachetti.

Corrado Valeri (Cervi), marine officier en zoon van een admiraal, heeft een frivool vrouwtje. Hij is met verlof en vreselijk jaloers. Dit beïnvloedt zijn militaire carrière. Om complicaties te vermijden wil hij uit dienst treden, maar de hogere stafleden bieden hem als alternatief een zeer moeilijke missie aan. Het heldhaftige gedrag van zijn collega's in een levensgevaarlijke situatie zet hem aan het denken, zodat hij ook zichzelf hoger gaat inschatten. Een matige film met een geloofwaardige acteerprestatie van Gino Cervi.

Vecchia guardia

1934 | Actiefilm

Italië 1934. Actiefilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Fosco Giachetti, Mino Doro, Franco Brambilla, Maria Puccini en Graziella Antonelli.

Een filmische reconstructie van Mussolini's mars naar Rome. Deze gezagsgetrouwe opdrachtfilm - die de realiteit dat Il Duce de reis per slaapwagen aflegde verdoezelt - gaf Blasetti de kans om het filmische realisme verder uit te bouwen, waardoor de aandacht voor de gewone man en desinteresse voor de heldenverering voor het regime tòch in het verkeerde keelgat schoten en resulteerde in censuuringrepen. Een interessante voorloper van het neo-realisme.

1860

1933 | Historische film, Drama

Italië 1933. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Giuseppe Gulino, Aida Bellia en Andrea Checchi.

De bevrijding door Garibaldi`s `leger van 1000` van Sicili[KA3]e onder de heerschappij van de Bourbons in 1860, getoond aan de ervaringen van een simpele boer en zijn vrouw. De op het dagboek van een van de soldaten gebaseerde film loopt jaren vooruit op neo-realisme door het gebruik van niet-ster acteurs en amateurs en aandacht voor het `gewone volk`. Garibaldi zelf komt nauwelijks in beeld (waarmee ook diens conflicten met de kerk worden omzeild). Deze baanbrekende film was commercieel geen succes en noodzaakte Blasetti tot conventioneler werk.

Palio

1932 | Komedie

Italië 1932. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Guido Celano, Leda Gloria, Ugo Ceseri en Laura Nucci.

Een van regisseur Blasetti's vroege, minder bombastische films. Een verhaal over liefde en de strijd om succes te behalen op de renbaan. Een jockey moet vernedering en minachting van zijn tegenstanders dulden, die hem met de paardenrennen willen laten stoppen. Desondanks slaagt hij erin de race te winnen. Een matige film.

Terra madre

1930 | Drama

Italië 1930. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sandro Salvini, Leda Gloria, Isa Pola en Carlo Ninchi.

Spectaculair plattelandsepos - dat in sommige opzichten geïnspireerd is door films van Fritz Lang - is niet vrij van al te rooskleurige sentimentaliteit, maar is belangrijk in de Italiaanse filmgeschiedenis door de keuze van volkse personages. Niet alles wat nu cliché lijkt, was dat al tijdens de ontstaansperiode en de scène van een mis in de openlucht tussen de akkers en schapenweiden van de Campagna heeft nog weinig aan visuele werking verloren.

Petrolini

1930 | Komedie

Italië 1930. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Carlo Campanini, Ettore Petrolini, Grazia Del Rio, Alessandro Blasetti en Elenora Brignone.

Ettore Petrolini is een van de meest populaire toneelkomieken uit het Italië van de jaren 1920-30. Deze film, een semi- documentaire, is aan hem opgedragen. Campanini en Blasetti maakten tijdens twee toneelopvoeringen van Petrolini opnamen. Blasetti zelf verschijnt in beeld voor een karakterschets. Een zeldzame filmografie voor verzamelaars van Italiaanse films en filmhistorici, die zich Petrolini kunnen herinneren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alessandro Blasetti op televisie komt.

Reageer