Georges Mauloy: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

L' Homme du Niger

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Victor Francen, Annie Ducaux, Jacques Dumesnil, Harry Baur en Georges Mauloy.

Een scenario van Albert Dieudonné naar de romans van Jean Pailland. De dialogen van Joseph Kessel, het camerawerk van Léonce-Henri Burel en de rolbezetting maken de film, die de Franse kolonisatie verheerlijkt, ook nu nog genietbaar.

Une histoire d'amour

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Georges Liebeneiner, Georges Rigaud, Simone Héliard en Abel Tarride.

Het scenario is identiek aan dat van de Duitse versie (zie LIEBELEI) met als enige verschil dat de speelduur 88m in plaats van 90m bedraagt; het is niet uitgesloten dat het ingekort is. De twee hoofdrolspelers zijn dezelfde, met dien verstande dat Wolfgang Liebeneiner in de begintitels opeens Georges heet. Joost mag weten waarom! Otto speelt weer de bijrol, terwijl andere acteurs van de originele versie en vooral Olga Tschechowa alleen maar gedubd zijn. Een paar extra decors. Iets minder dan het origineel en dat is logisch: we missen de Weense gezelligheid. De Franse acteurs zijn daarentegen niet minder overtuigend. De speelduur is die van een kopie uit de Cinemathèque van Lausanne.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1930. Drama van Paul Fejos en George Hill. Met o.a. Mona Goya, Charles Boyer, André Berley, André Burgère en Rolla Norman.

Franse versie van de Amerikaanse film van George Hill, getiteld THE BIG HOUSE met o.a. Leila Hyams, Chester Morris, Wallace Beery en Lewis Stone. Drie gevangenen zitten in een strafinrichting in een benauwde cel. Ze willen uitbreken en beramen daartoe een opstand. Een van hen weet te ontsnappen, maar wordt weer in de kraag gevat. Als hij zich tijdens de opstand netjes gedraagt, wordt hij beloond met zijn invrijheidstelling. Melodramatische in de V.S. gedraaide gevangenisfilm die hooguit interessant is vanwege de spelers en het feit dat men per taalgebied speciale versies vervaardigde. Het scenario is van Frances Marion en het camerawerk is van Harold Wenstrom. De Duitse versie - ook door Fejos gemaakt - heet MENSCHEN HINTER GITTERN en werd in 1931 gedraaid met in de hoofdrollen Heinrich George, Gustav Diessl, Egon von Jordan en Anton Pointner. Ward Wing maakte de Spaanstalige versie in EL PRESIDIO in 1930 met Juan De Landa en José Crespo. Frejos raakte verbitterd en teleurgesteld over de grote studio's en verruilde na deze film Amerika voor Frankrijk om er na vele omzwervingen weer in 1941 terug te keren en directeur te worden van een Anthropologisch instituut.