Jan Wouter van Reijen

Regisseur, Producer, Cameraman, Geluidsman, Editor

Jan Wouter van Reijen is regisseur, producer, cameraman, geluidsman en editor.
Er zijn 36 films gevonden.

Jan Sierhuis Zelfportret

2017 | Documentaire

Nederland 2017. Documentaire van Marte Visser.

Portret van de Amsterdamse expressionistische kunstenaar Jan Sierhuis. Documentairemaakster Marte Visser volgt Sierhuis terwijl hij zijn laatste zelfportret schildert en terugblikt op zijn bewogen en kleurrijke leven.

Denkend aan Holland

2009 |

2009. Jan Wouter van Reijen.

Essayistische documentaire die de Waal volgt van Duitsland, via Nijmegen en Zaltbommel, naar zee. Vergezichten worden afgewisseld met reciterende dichters, voorbij varende schepen en ultrakorte portretten van door de rivier geïnspireerde kunstenaars. De beelden van het landschap zijn zonder uitzondering beeldschoon, spelend met licht, kleur en de patronen in het water. Funest is echter de murw makende parade van kunstenaars die hun werk tevoorschijn toveren, er wat over vertellen en dan weer verdwijnen. Of die, wellicht onbedoeld komisch, luid kreunend een ijzerplaat over de dijk rollen. Zo’n dertig schilders en beeldhouwers komen voorbij; dat hadden er gemakkelijk vijftien minder kunnen zijn.

Now Boarding

2001 |

Nederland 2001. Rosemarie Blank. Met o.a. Chaim Levano, Kader Abdolah, Nicole Ohliger en Bert Luppes.

Essayistische documentaire die de Waal volgt van Duitsland, via Nijmegen en Zaltbommel, naar zee. Vergezichten worden afgewisseld met reciterende dichters, voorbij varende schepen en ultrakorte portretten van door de rivier geïnspireerde kunstenaars. De beelden van het landschap zijn zonder uitzondering beeldschoon, spelend met licht, kleur en de patronen in het water. Funest is echter de murw makende parade van kunstenaars die hun werk tevoorschijn toveren, er wat over vertellen en dan weer verdwijnen. Of die, wellicht onbedoeld komisch, luid kreunend een ijzerplaat over de dijk rollen. Zo’n dertig schilders en beeldhouwers komen voorbij; dat hadden er gemakkelijk vijftien minder kunnen zijn.

Farewell Pawel

1999 |

Nederland 1999. Rosemarie Blank. Met o.a. Adrian Brine, Bert Luppes, Kostia Smirnov, Vlatka Simac en Isil Zabludowskij.

Vaarwel Pavel speelt zich af in twee steden. In Rotterdam volgen we de Russische verslaggever Alexej Petrov. Hij verblijft in een pover hotelletje voor een onderzoek naar Russische, aan de ketting gelegde schepen en schrijft een artikel over vrouwenhandel. Zijn contact met een Russische prostitituée brengt hem in moeilijkheden als hij voor haar een vals paspoort probeert te regelen. Terwijl Alexej in het westen verstrikt raakt in een crimineel web, verlangt in St. Petersburg Alexej's 14-jarige zoon Pavel naar zijn vader en zet hij zijn eerste schreden op het liefdespad. De gebeurtenissen in beide steden lopen bijna parallel, maar worden verteld vanuit verschillende tijdsperspectieven. Na verloop van tijd treedt er een verschuiving op. Voor Pavel, die op weg is naar volwassenheid, loopt de tijd steeds vlugger, terwijl voor Alexej, die zich steeds meer bedreigd voelt, de tijd lijkt stil te staan.

Circular Objects in Several Movements

1999 |

Nederland 1999. Barbara Hanlo.

Vaarwel Pavel speelt zich af in twee steden. In Rotterdam volgen we de Russische verslaggever Alexej Petrov. Hij verblijft in een pover hotelletje voor een onderzoek naar Russische, aan de ketting gelegde schepen en schrijft een artikel over vrouwenhandel. Zijn contact met een Russische prostitituée brengt hem in moeilijkheden als hij voor haar een vals paspoort probeert te regelen. Terwijl Alexej in het westen verstrikt raakt in een crimineel web, verlangt in St. Petersburg Alexej's 14-jarige zoon Pavel naar zijn vader en zet hij zijn eerste schreden op het liefdespad. De gebeurtenissen in beide steden lopen bijna parallel, maar worden verteld vanuit verschillende tijdsperspectieven. Na verloop van tijd treedt er een verschuiving op. Voor Pavel, die op weg is naar volwassenheid, loopt de tijd steeds vlugger, terwijl voor Alexej, die zich steeds meer bedreigd voelt, de tijd lijkt stil te staan.

De weg

1998 | Documentaire, Muziek, Experimenteel

Nederland 1998. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Louis Andriessen, Tomoko Mukaiyama, Elmer Schönberger, Burchard Mansvelt Beck en Mukiayama Tomoko.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Het venster

1997 | Experimenteel

Nederland 1997. Experimenteel van Barbara Hanlo.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Het omgekeerde perspectief

1996 | Biografie

Nederland 1996. Biografie van Lily van den Bergh.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Zintuigen zijn de voetjes van de ziel

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Brigit Hillenius.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Helicopter string quartet

1995 | Documentaire, Muziek

Nederland 1995. Documentaire van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

From Zero - the Documentary

1995 |

1995. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Onder de bomen

1994 |

Nederland 1994. Mark Fekkes en Barbara Hanlo.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Gevangen Bliksem

1994 |

Nederland 1994. Frans van Erkel.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

From Zero

1994 |

Nederland 1994. Andrew Culver en Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Five Orcherstral Pieces

1994 |

1994. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Eclat

1994 | Muziek

Nederland 1994. Muziek van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Dichter bij de zee

1993 |

Nederland 1993. Barbara Hanlo en Brigit Hillenius.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Coma

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Paula van der Oest. Met o.a. Sylvia Poorta en Theu Boermans.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

De natuurlijke ruimte

1992 | Biografie

Nederland 1992. Biografie van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Boven de bergen

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Digna Sinke. Met o.a. Roos Blaauboer, Eric Corton, Renée Fokker, Esgo Heil en Johan Leysen.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

...And the Eareye Seeshears

1992 |

Nederland 1992. Frank Scheffer.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Foto: Emmy Andriesse

1991 |

1991. Carrie de Swaan.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

De Zelfontbranding van gemalen kippestront

1991 |

1991. Jan Wouter van Reijen. Met o.a. Murray Pearson, Han van der Leek en Judith van den Bos.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Bestemming Moskou

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Lou Brouwers en Gerard d'Olivat.

De levensreis als wandeltocht - een niet geheel bevredigend uitgewerkte metafoor. Rina (Ten Bruggencate), een zangeres, is blijven steken in haar vertolking van Dido en Aeneas en moet, even gekweld als Dido, ter loutering een voetreis ondernemen. Zij krijgt gezelschap van een aantal zeer herkenbare personages. Veertigers die het navelstaren niet kunnen laten en die ieder een eigen reden hebben voor de mentaal en fysiek moeilijke tocht. Goede dialogen en uitstekend spel in deze sympathieke, kleine film. Contrastrijk zwart/wit wordt afgewisseld met kleur, voor de herinneringen die Rina kwellen en voor het wat zwaar aangezete slot.

Noordeinde-Zuideinde

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Gerard d'Olivat. Met o.a. Hans Fels, Bernd Wouthuysen, Stef Tijdink en Albert van der Wildt.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Niets voor de eeuwigheid

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Digna Sinke. Met o.a. Hans ten Napel en Dirk van Pijkeren.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Jan Hanlo, en die man ben ik zelf

1990 |

Nederland 1990. Barbara Hanlo.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Het Gibraltar van het noorden

1990 |

1990. Gerard d'Olivat.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Diogenes

1990 |

Nederland 1990.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Afscheid

1990 | Korte film

Nederland 1990. Korte film van Digna Sinke.

Zeven jongeren uit het Noordhollandse dorp Grootschermer werden tussen 1984 en 1989 door D'Olivat gevolgd.

Hersenschimmen

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Heddy Honigmann. Met o.a. Joop Admiraal, Marja Kok, Robert Dodas en Melanie Douane.

Bij het lezen van het gelijknamige boek van Bernlef heb je soms zelf het gevoel te dementeren. Admiraal laat in de film nog eens duidelijk zien hoe moedeloos het is als je je bewust bent van je eigen aftakeling. Hij doet dat indringend en overtuigend. Ook zijn tegenspeelster is zeer geloofwaardig.

Duende

1986 | Documentaire

Nederland 1986. Documentaire van Ramón Gieling. Met o.a. Antonio Corbacho, Lois Agujetas en Salvador Vega.

Bij het lezen van het gelijknamige boek van Bernlef heb je soms zelf het gevoel te dementeren. Admiraal laat in de film nog eens duidelijk zien hoe moedeloos het is als je je bewust bent van je eigen aftakeling. Hij doet dat indringend en overtuigend. Ook zijn tegenspeelster is zeer geloofwaardig.

Mathilde

1985 | Experimenteel, Documentaire

Nederland/België 1985. Experimenteel van Emile Poppe. Met o.a. Berthe Tissen, Alexandre Wajnberg, M. Turazza, Rezy Schumacker en Resy Schumacher.

Een oude man (off-screen stem) vindt een oud archief, wordt erdoor gefascineerd en ontmoet een oude vrouw (Tissen) die hem inwijdt over het leven van een bankier, maecenas en filantroop met een obsessionele hobby: het 'verzamelen van de wereld' voornamelijk via foto's. Ontroerende, sterke 'halflange' debuutfilm, met effecten van een documentaire of van een filmjournal. Scenario van filmtheoreticus en cineast Eric de Kuyper.

Mara

1985 | Drama

Portugal/Nederland 1985. Drama van Angela Linders. Met o.a. Sao José Lapa en Marijke Beversluis.

Een oude man (off-screen stem) vindt een oud archief, wordt erdoor gefascineerd en ontmoet een oude vrouw (Tissen) die hem inwijdt over het leven van een bankier, maecenas en filantroop met een obsessionele hobby: het 'verzamelen van de wereld' voornamelijk via foto's. Ontroerende, sterke 'halflange' debuutfilm, met effecten van een documentaire of van een filmjournal. Scenario van filmtheoreticus en cineast Eric de Kuyper.

De deur van het huis

1985 | Komedie, Drama, Experimenteel

Nederland 1985. Komedie van Heddy Honigmann en Angiola Janigro. Met o.a. Titus Muizelaar, Johan Leysen, Anke van 't Hof, Catherine ten Bruggencate en Rop Poncin.

Twee mannen, Leysen en Muizelaar, wonen samen in een stedelijke nieuwbouwflat. Er zijn wat spanningen, problemen met een kat, een bovenbuurvrouw en een georganiseerde reis naar de Noordpool. Lange speelfilmdebuut van het duo Honingmann-Janigro zit volgepropt met symbolen van een 'afhankelijkheidsrelatie', door de Nederlandse pers nogal lovend onthaald met kwalificaties als 'een filosofische slapstick' of 'een post-moderne Laurel en Hardy'. Leysen en Muizelaar zetten knap de twee types neer in een benauwende sfeer, vrijwel alleen met vaste shots opgenomen.

Turkse Video

1984 |

Nederland 1984. Otakar Votocek. Met o.a. Paul Gieske, Frits Lambrechts, Rob Fruithof, Carol van Herwijnen en Hubert Fermin.

Twee mannen, Leysen en Muizelaar, wonen samen in een stedelijke nieuwbouwflat. Er zijn wat spanningen, problemen met een kat, een bovenbuurvrouw en een georganiseerde reis naar de Noordpool. Lange speelfilmdebuut van het duo Honingmann-Janigro zit volgepropt met symbolen van een 'afhankelijkheidsrelatie', door de Nederlandse pers nogal lovend onthaald met kwalificaties als 'een filosofische slapstick' of 'een post-moderne Laurel en Hardy'. Leysen en Muizelaar zetten knap de twee types neer in een benauwende sfeer, vrijwel alleen met vaste shots opgenomen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jan Wouter van Reijen op televisie komt.

Reageer