Max Ophüls (1902-1957): regie, cast en scenario.
Er zijn 25 films gevonden.

Den schönen guten Waren

1990 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1990. Documentaire van Martina Müller. Met o.a. Edwige Feuillère, Magda Schneider, Daniel Gélin, Henri Alekan en Ivan Desny.

Max Opüls werd in 1902 geboren als Max Oppenheimer. Hij stierf in 1957, te vroeg, en volgens François Truffaut moest Frankrijk een lievelingsregisseur missen. Documentairemaakster Müller laat ons de stijl en de techniek van Ophüls zien, terwijl zij nog in het leven zijnde acteurs en actrices over Ophüls aan het woord laat. Onderscheiden met een bijzondere prijs is deze film een must voor filmliefhebbers en filmstudenten.

Munich ou la paix pour cent ans

1967 | Documentaire, Historische film

Frankrijk 1967. Documentaire van Marcel Ophüls.

Tijdloze documentaire van Ophüls over het grootste bedrog in de moderne geschiedenis. OpHüls reconstrueert aan de hand van oude journaalopnames, archiefmateriaal en interviews hoe de Britse premier Neville Chamberlain en zijn Franse ambtsgenoot Édouard Daladier zo naïef konden zijn om de nazis onder leiding van aartsschurk Adolf Hitler geen strobreed in de weg te leggen zodat het herrenvolk een deel van Tsjechoslowakije, Sudetenland, kon annexeren en hoe Mussolini zich hierdoor liet inspireren. Terwijl Chamberlain en Daladier geloofden dat ze een Europees conflict hadden voorkomen, maakte Duitsland zich op om een jaar later Polen binnen te vallen en was WO II een feit. Toen de oorlog in 1945 was afgelopen waren er meer dan twintig miljoen slachtoffers gevallen, w.o. zes miljoen joden in de concentratiekampen. Gemaakt voor de Franse openbare omroep ORTF, werd de film een jaar later vertoond op de Duitse tv door het eerste net ARD en merkwaardig genoeg met bijna een uur bekort. Scenario van Ophüls, camerawerk van Jacques Dürr en montage van Gilberte Hirsch. Op de soundtrack is muziek van Charles Trenet en Fred Astaire te horen.

Lola Montès

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Luxemburg 1955. Biografie van Max Ophüls. Met o.a. Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Yvan Desny en Oskar Werner.

De meeste films van Max Ophüls gaan over vrouwen in een vrouw-onvriendelijke samenleving. Zo ook Lola Montès, gebaseerd op het levensverhaal van de in 1821 in Ierland geboren danseres Elizabeth Rosanna Gilbert. Haar relatie met de Beierse koning Lodewijk de Eerste leidde tot de val van de koning in 1848. Een mooi tragisch verhaal in Cinemascope verfilmd met een van de grote filmsterren uit de jaren 50 in de rol van Lola Montès: kauwgomplaatje Martine Carol. De uiterst fraaie Carol, uit Nana en Madame du Barry, bleek ook uitstekend te kunnen acteren. Peter Ustinov is de goedgemutste verteller, impresario en ceremoniemeester in deze barokke biografie.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

The Reckless Moment

1949 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van Max Ophüls. Met o.a. James Mason, Joan Bennett, Geraldine Brooks, Henry O'Neill en Shepperd Strudwick.

Weinig bekende film noir van de in Saarbrücken geboren Ophüls, die films maakte in Duitsland, Frankrijk en Nederland (Komedie om geld, 1936) voor hij naar Hollywood vertrok. Ophüls staat bekend om zijn spectaculaire en innovatieve cameragebruik, waarvan in deze verfilming van een kort verhaal uit de Women's Home Journal niet al te veel te merken is - juist door zijn ingehouden regie zuigt de filmmaker je langzaam zijn beklemmende melodrama in, over een moeder die de moord van haar dochter probeert te verdoezelen.

Caught

1949 | Film noir, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Film noir van Max Ophüls. Met o.a. James Mason, Robert Ryan, Frank Ferguson, Curt Bois en Natalie Schafer.

Een materialistische ingestelde mannequin weet een miljonair aan de haak te slaan, zodat haar kostje gekocht is. Ze komt er alras achter dat zij voor de rijkaard niet meer dan een speeltje is en dat haar bestaan één grote leegte is. Teleurgesteld neemt ze een baantje als receptioniste bij een dokter, die het niet zo breed heeft. Ze worden verliefd, maar dan komt de bezitterige, steenrijke echtgenoot op de proppen. Een superieure soap-opera, kundig gemaakt door Ophüls. Masons Hollywood debuut. Scenario van Arthur Laurens. Camerawerk van Lee Garmes.

Letter from an Unknown Woman

1948 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Joan Fontaine, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith en Louis Jourdan.

Wenen, rond 1900. De vijftienjarige Lisa (Fontaine) gaat een relatie aan met haar tien jaar oudere buurman, de concertpianist Stefan (Jourdan). Korte tijd zijn ze gelukkig, maar dan gaat Stefan op tournee. Terwijl Lisa voor hem slechts een herinnering blijft, is zij zwanger en krijgt een zoon. Aangrijpend liefdesdrama, met uitstekende vertolking van Fontaine en knappe reconstructie van historisch Wenen, dankzij de decors van Alexander Golitzen. Howard Koch baseerde zijn scenario op een roman van Stefan Zweig. Regisseur Ophüls weet de meeste clichés van het genre handig te omzeilen.

The Exile

1947 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Max Ophüls. Met o.a. Maria Montez, Paule Croset, Henry Daniell, Nigel Bruce en Robert Coote.

Goed cape- en degenwerk waarin de verbannen koning Fairbanks verliefd wordt op een volksmeisje. Een gastrol voor Montez; Bruce is goed in zijn bijrol. Rita Corday staat in de cast vermeld als Paule Croset. Douglas Fairbanks Jr. en Ophüls bewerkten de roman His Majesty, the King van Cosmo Hamilton tot scenario.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

Komedie Om Geld

1936 | Komedie

Nederland 1936. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Herman Bouber, Rini Otte, Cor Ruys, Matthieu van Eysden en Lau Ezerman.

Wat de film beoogt is niet meteen duidelijk: een leerstuk of een satire op de Hollywoodfilms die zo openlijk de crisiswerkelijkheid ontvluchtten. Voor de rest is Ophüls' talent al volop aanwezig, is de enscenering verbluffend fraai en heeft Rini Otte een hartverwarmende aanwezigheid in dit eigentijdse verhaal over een eerlijke bankloper die 'carrière' maakt. Het scenario is van Walter Schlee, het schitterende camerawerk van Eugen Schüfftan.

La tendre ennemie

1935 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Jacqueline Daix, Georges Vitray, Marc Valbel en Lucien Nat.

Aan de vooravond van haar officiële verloving krijgt een jonge vrouw bezoek van de spookgedaantes van drie overleden minnaars van haar moeder, waaronder haar vader. Met hun hulp weet het meisje haar moeder te overtuigen dat ze mag trouwen met de man van wie ze houdt en niet met degene voor wie ze werd voorbestemd. Door de kritiek bestempeld als een zwakke film, maar voor geïnteresseerden in het werk van Ophüls hoort hij erbij. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar het toneelstuk L'ennemie van André Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan. Oorspronkelijk getiteld L'ENNEMIE.

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Une histoire d'amour

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Georges Liebeneiner, Georges Rigaud, Simone Héliard en Abel Tarride.

Het scenario is identiek aan dat van de Duitse versie (zie LIEBELEI) met als enige verschil dat de speelduur 88m in plaats van 90m bedraagt; het is niet uitgesloten dat het ingekort is. De twee hoofdrolspelers zijn dezelfde, met dien verstande dat Wolfgang Liebeneiner in de begintitels opeens Georges heet. Joost mag weten waarom! Otto speelt weer de bijrol, terwijl andere acteurs van de originele versie en vooral Olga Tschechowa alleen maar gedubd zijn. Een paar extra decors. Iets minder dan het origineel en dat is logisch: we missen de Weense gezelligheid. De Franse acteurs zijn daarentegen niet minder overtuigend. De speelduur is die van een kopie uit de Cinemathèque van Lausanne.

On a volé un homme

1934 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1934. Misdaad van Max Ophüls. Met o.a. Henri Garat, Lili Damita, Fernand Fabre, Charles Fallot en Nina Myral.

Tweede Franse film van deze kosmopolitische regisseur. Wat een flop: wie vertrouwt er nu een aflevering van een detectiveserie aan Ophüls toe! Het is aan René Pujol te wijten dat het scenario verpletterend is: een jonge en aantrekkelijke bankier laat zich door een avonturierster naar een villa lokken, waar hij met het oog op een vaag beursspeculatieplan bewaakt wordt. De mooie gevangenbewaarster wordt tot de grote woede van haar beschermer echter verliefd. Dan volgt enerzijds een romantische ontsnapping naar een idyllisch eiland in een motorboot en anderzijds de ontmanteling van de mafiabende door de politie. Mening van de regisseur zelf: 'een ratjetoe'. Een zeker commercieel succes, maar afgemaakt in de pers. Wat valt er nog te redden van dit extravagante allegaartje? Een paar ongebruikelijke decors en de, om het zo maar te stellen, luchtige kostuums van Damita!

La signora di tutti

1934 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië 1934. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Isa Miranda, Memo Benassi, Nelly Corradi, Tatiana Pawlova en Lamberto Picasso.

Gaby Doriot (Miranda), een filmster, herinnert zich in het ziekenhuis na haar zelfmoordpoging met welke intriges ze carri[KA2]ere heeft gemaakt, haar verantwoordelijkheid voor de dood van de vrouw van haar minnaar, het verspelen van haar kansen op een duurzame liefde. De regievondsten versieren een voor de vooroorlogse Italiaanse cinema ongewoon pessimistisch drama, waarbij het buitensporige opera-achtige acteren van de andere spelers werkzaam contrasteert met het ingetogen spel van Miranda die hier haar sterdebuut maakte en prompt een Europees idool werd. Genomineerd voor de Mussolini (!) bokaal op het filmfestival van Veneti[KA3]e. Het scenario is van Curt Alexander, Hans Wilhelm en regisseur Oph[KA3]uls naar de roman van Salvatore Gotta. Het liedje `Io sono nel cuore di Tutti` is van Ruggero Larchi (die niet op de aftiteling staat en Daniel Dax (die in werkelijkheid Daniele Amfitheatrof heet). Het camerawerk is van Ubaldo Arata.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Lachende Erben

1933 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1933. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Lizzi Waldmüller, Max Adalbert en Ida Wüst.

R[KA3]uhmann als wijnverkoper tegenover de Nederlandse Deyers (die in Duitsland als actrice groot succes had) in een alleraardigste stijlvolle romantische komedie van de theaterregisseur Ophüls. Het scenario is van Felix Joachimson en de regisseur. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Die Verliebte Firma

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Gustav Fröhlich, Anny Ahlers, Lien Deyers, Leonard Steckel en Ernst Verebes.

Het sympathiek, humoristisch en stijlvol debuut van Ophüls over een filmploeg die in z'n geheel verliefd is op een telefoniste, vervolgens een talentloze hoofdrolspeelster ontslaat om van de aanbeden dame een ster te maken. De Nederlandse Deyers is de aanbedene in haar zestiende Duitse film.

Die Verkaufte Braut

1932 | Muziek

Duitsland 1932. Muziek van Max Ophüls. Met o.a. Jarmila Novotna, Willy Domgraf-Fassbaender, Otto Wernicke, Paul Kemp en Karl Valentin.

Een schoolvoorbeeld hoe een opera verfilmd zou moeten worden, dat helaas te weinig werd nagevolgd. Nieuwkomer Ophüls kreeg veel geld om bij München een Tsjechisch dorp na te bouwen om er een bruisende, hartveroverende kermis te registreren. Valentin is groots als circusclown, en zo goed zijn alle uitvoerenden. Duitsland was vlak voor Hitlers komst een gróót filmland. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar de opera van Smetana en Karel Sabina. Camerawerk van Reimar Kuntze, Franz Koch, Herbert Illig en Otto Wirsching.

Nie wieder Liebe

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Anatole Litvak en Max Ophüls. Met o.a. Lilian Harvey, Harry Liedtke, Felix Bressart, Margo Lion en Theo Lingen.

Playboy Sandercroft zweert dat hij vijf jaar lang op zee zal blijven rondvaren om geen vrouw meer te hoeven zien, totdat men midden op zee een schipbreukelinge tegenkomt. Een alleraardigste komedie van Litvak en Ophüls, die de dialoogregie deed.