Jean Grémillon (1898-1959): regie en muziek.
Er zijn 14 films gevonden.

L' Amour d'une femme

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa en Julien Carettte.

Een vrouwelijke arts krijgt een aanstelling op een Bretons eiland en weet daar geleidelijk aan de vooroordelen van de bevolking te overwinnen. Ze wordt verliefd op een daar tijdelijk werkzame ingenieur, die verwacht dat ze haar werk zal opgeven. De onsentimentele regie, de aandacht voor milieu en locaties en het authentieke beeld van de medische werkzaamheden behoeden de film voor ontsporing in een smartlap en maken er een vroegtijdig feministisch pleidooi van. Goed spel van Presle en Morlay in Grémillons laatste speelfilm.

L'étrange Madame X

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Maurice Escande, Arlette Thomas en Robert Vattier.

De vrouw van een rijke Parijse uitgever gaat door voor haar eigen dienstmeisje om een grote liefde te beleven met een meubelmaker. Ze bevalt heimelijk van een dochter die doodgaat tijdens de Nieuwjaarsnacht, terwijl de moeder onverstoorbaar doorgaat met het spelen van haar rol. Uiteindelijk verlaat de meubelmaker haar. Grémillon waardig, wordt dit delicate thema hier met gevoel, subtiliteit en fijngevoeligheid behandeld, maar ook met een ontnuchterende ironie. Uitstekend camerawerk van Lewis Page, de geliefde medewerker van Grémillon. Scenario van Marcelle Maurette.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

Le ciel est à vous

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Renaud, Charles Vanel, Jean Debucourt, Léonce Corne en Raymonde Vernay.

Een garagehouder, voormalig straaljagerpiloot en nog steeds verzot op de luchtvaart, brengt al zijn tijd door op de plaatselijke vliegclub. Zijn vrouw gaat een keer mee en raakt ook geïnteresseerd in vliegen, waarvoor ze veel talent blijkt te hebben. De film, gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1937, laat zien dat ook heel gewone mensen tot grootse dingen in staat zijn. Regisseur Grémillon schetste in zijn films vaak een heroïsch beeld van de arbeidersklasse, deze heeft ook een mooi feministisch thema en subtiele kritiek op het Vichy-regime. Een gerestaureerde versie van de film werd in 2019 in Cannes vertoond op het klassiekers-programma.

Lumière d'été

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Robinson, Madeleine Renaud, Paul Bernard, Pierre Brasseur en Georges Marchal.

Een decadente aristocraat heeft zijm zinnen gezet op een jonge vrouw die in een herberg op de terugkeer van zijn verloofde wacht en slaagt bijna in zijn intriges. Dit gegeven als uit driestuiversroman kreeg een sombere po[KA3]ezie door het scenario van Jacques Pr[KA1]evert en een onopgesmukte overtuigingskracht door de regie van Gr[KA1]emillon (een van de vergeten grote talenten). De ideaal gekozen acteurs zijn opmerkelijk, Renaud in de eerste plaats.

Remorques

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Madeleine Renaud, Charles Blavette en Jean Marchat.

Vleesgeworden knoestigheid Jean Gabin is André Laurent, kapitein van een sleepboot (een remorquer). Op een woeste nacht is de getrouwde Laurent de aangewezen zeebonk om een scheepsbemanning te redden. De schipper in nood is zijn aartsvijand - 'een schoft op land en ter zee', aldus Laurent - maar diens vrouw is een lieftallige dame die subiet Laurents huwelijk zwaar onder druk zet. Cineast Grémillon werd gefrustreerd door de nazibezetters, maar wist desondanks een sfeervolle schuimopera aan elkaar te rijgen. Met de gedenkwaardige openingszin: 'Je kookt voor de Hollanders!? Dan ben je geen man meer, en geen kok, dan ben je een aardappel!'

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Cycle Gabin: Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. René Lefevre, Mireille Balin en Jean Gabin.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Centinela alerta

1936 | Drama

Spanje 1936. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Ana María Custodio, Angel Sampedro, Luis Heredia en Pablo Hidalgo.

Een mooie boerin die in verwachting is van een Madrileense miljonair heeft een liefdesverhouding met een van de soldaten die haar bij de bevalling helpen. Een groot kassucces (ondanks dat deze film tijdens de Spaanse Burgeroorlog in première ging), met Luis Buñuel als produktieleider.

La Dolorosa

1934 | Drama

Spanje 1934. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Rosita Díaz Gimeno, Agustín Godoy, Ramón Cebrián en Pilar García.

Een schilder uit Zaragoza die een godsdienstig voorstelling moet restaureren wordt ziekelijk verliefd op de vrouw uit het schilderij. De eerste film die de Fransman Gremillon in Spanje regisseerde en tevens zeer opmerkelijk dankzij de intelligente afweging van tragische, mystieke en surrealistische elementen.

Dainah la Métisse

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Laurence Clavius, Gabrielle Fontan, Maryanne, Charles Vanel en Habib Benglia.

Aan boord van een oceaanstomer bevinden zich onder de passagiers de zwarte dokter James Smith (Benglia) en zijn chique vrouw Dainah (Clavius), een oogverblindende halfbloed. Dainah flirt met de bemanning en op een avond wordt zij op de brug aangevallen door iemand uit de machinekamer, die zij echter in de arm bijt. Ze vraagt verlof om de volgende morgen de machinekamer te mogen bezoeken en zo haar aanvaller aan te wijzen, maar ze verdwijnt vroegtijdig. De speurtocht naar Dainah wil niet vlotten en dokter Smith raakt bezeten van wraakgevoelens. De vermaarde Charles Spaak bewerkte de gelijknamige novelle van Pierre Daye tot scenario en schreef ook de dialogen. De producenten vonden het aantal opnames veel te groot en reduceerden de speelduur tot bijna de helft, waarop regisseur Grémillon zich van zijn werk distancieerde. Tegenwoordig is het een curieuze draak met een definitief cult-gevoel. De fraaie decors zijn van Jacques Lafitte. Het camerawerk van deze nog tamelijk vroege geluidsfilm is van Georges Périnal en Louis Page.

La Petite Lise

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Nadia Sibirskaia, Pierre Alcover, Julien Bertheau en Mihalesco.

Als papa Berthier wegens goed gedrag eerder ontslagen wordt uit de strafkolonie, ontdekt hij bij thuiskomst tot zijn grote schrik dat zijn dochter thuis heren ontvangt. Het drama is compleet als zij een moord pleegt, haar verloofde daarvan de schuld krijgt en haar vader de schuld op zich neemt. De voor die tijd experimentele camerastanden doen nu wat overdreven artistiek aan.

Maldone

1928 | Drama

Frankrijk 1928. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Charles Dullin, Marcelle Charles-Dullin, Génica Athanasiou, André Bacqué en Roger Karl.

Olivier Maldone (Dullin) is de telg uit een rijk geslacht. Hij heeft zijn familie in de steek gelaten en verdient als eenvoudige arbeider de kost. Hij is gelukkig met zijn zelf gekozen vrijheid. Tijdens een zomers straatfeest ziet hij de oogverblindende Zita (Athanasiou), een jonge zigeunerin op wie hij verliefd wordt. Hij weet haar van haar begeleider los te maken en drinkt met haar een glas. Dan komt het bericht van de oude butler L[KA1]eonard (Séroff) dat zijn broer gestorven is en dat zijn overkomst dringend gewenst is om het familiebezit te besturen. Maldone trouwt braaf met een vrouw uit zijn eigen kringen, ze krijgen een kind, maar hij kan Zita niet vergeten. Door een toeval ontmoet hij haar op een avond en hij laat alles in de steek. Hoofdrol Dullin die dit magisch realistische en romantische drama produceerde, was beïnvloed door de sociaal getinte drama's uit de nog jonge Sovjetunie, die bol stonden van de propaganda. Deze teneur heeft zich geuit in de tegenstellingen die de voorwaar prachtige decors moesten uitbeelden om te laten zien hoe de rijken op het land leefden - er werd gefilmd in kastelen; de held liet zich niet door de pracht en praal verblinden en koos voor een eerlijk, paradijselijk arbeidersbestaan. Het publiek deelde die mening niet en deze film werd Dullin's laatste productie; bovendien deed de geluidsfilm een jaar later zijn intrede en raakten dergelijke werken heel snel in het vergeetboek. De Cinémathèque française restaureerde al eens een kopie, maar in 2001 liet ZZ Productions met steun van de Fransduitse cultuurzender ARTE en het Franse ministerie van Cultuur via het filmmuseum CNC door Centrimage de film grondig restaureren. Hij werd voorzien van muziek die wordt gevoerd door het Orchestre de Saint-Quentin-en- Yvelines onder leiding van François Feuillette. De accordeonmuziek wordt uitgevoerd door Richard Galliano. Ondanks al deze interessante aspecten is en blijft het een achterhaald drama dat voor filmstudenten echter heel interessant is. Het scenario is van Alexandre Arnoux. Het camerawerk is van Georges Périnal en Christian Matras.