Erico Menczer (1926): camera.
Er zijn 6 films gevonden.

I padroni della città

1976 | Misdaad, Actiefilm

Italië 1976. Misdaad van Fernando Di Leo. Met o.a. Al Cliver, Jack Palance, Al Cliven, Vittorio Caprioli en Gisela Hahn.

Een jonge ex-bokser voegt zich bij een kleine misdadigersbende in de buitenwijken van de stad en als inwijdingsritueel moet hij wraak nemen op een grote mafia-bons. Veel actie en hoog tempo doen de film goed.

Fantozzi

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Paolo Villaggio, Anna Mazzamauro, Umberto D'Orsi, Plinio Ferrando en Liù Bosisio.

De eerste uit de Fantozzi-serie die in Italië enorme bekendheid heeft verworven. Paolo Villaggio is Fantozzi, een ambtenaar op een groot kantoor die pas promotie kan maken als hij de personeelschef met biljarten heeft verslagen. Onweerstaanbare komedie en ongetwijfeld de beste uit de serie, hoewel het technisch onder de maat is.

Zanna bianca

1973 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1973. Familiefilm van Lucio Fulci. Met o.a. Franco Nero, Virna Lisi, Fernando Rey, John Steiner en Raymond Harmstorf.

Een zieke Indianenjongen die samen met een wolfshond is opgegroeid wordt naar een goudzoekersnederzetting gebracht, die beheerst wordt door een corrupte en wrede avonturier tegen wie de gemeenschap niets durft te beginnen. De film heeft met de roman [KL]White Fang[KLE] van Jack London alleen de titel gemeen en is een kleurrijk avontuur vol onwaarschijnlijkheden, ook in de internationale rolbezetting (Lisi als zwaar geschminkte missiezuster). De film lijkt zich op een publiek van kinderen te richten, maar aangezette harde en wrede scènes maken hem daarvoor weinig geschikt. Het scenario is van Peter Welbeck. Het camerawerk is van Enrico Menczer en Pablo Ripoli. Ook bekend als WHITE FANG en CROC-BLANC.

Il contatto carnale

1973 | Drama, Erotiek, Romantiek

Ghana​/​​Italië 1973. Drama van Giorgio Bontempi. Met o.a. Calvin Lockhart, George Hilton, Anita Strindberg, Yanti Sommer en Franco Gionnelli.

Een Italiaanse industrieel zendt zijn zaakgelastigde met zijn vriendin naar Ghana om bij een zwarte partner voordelige zaken te doen. Deze partner stuurt echter een tussenpersoon, die verliefd wordt op de blanke vrouw. Uiteindelijk blijkt bij beide partijen sprake van doorgestoken kaart. Deze boeiende en zinnige opzet om een jonge republiek als te corrumperen prooi voor multinationals te laten zien, verdwijnt grotendeels naar de achtergrond voor uitvoerige, maar wezenloze liefdesscènes blond en bruin. Tussen die bedrijven door interessante en fraaie locatie-opnamen, maar de middelmatige acteurs staan voortdurend in de weg. Het scenario is van regisseur Bontempi. Het camerawerk is van Erico Menczer. Technicolor, Mono.

Sbatti il mostro in prima pagina

1972 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Gian Maria Volonté, Fabrio Garriba, Laura Betti, Carla Tatò en Jacques Herlin.

Een rechtse krant maakt grote ophef over de moord op een bourgeoise, waarvan een militante linkse minnaar wordt verdacht, om daarmee de aanstaande verkiezingen te be[KA3]invloeden. Een hoofdredacteur ontdekte de ware schuldige, maar houdt dit geheim tot na de verkiezingen. Deze scherpe aanklacht tegen manipulatie door een aan de machthebbers gebonden pers, verliest aan effectiviteit door de aandacht voor slechts [KA1]e[KA1]en `schurk`: de door Volont[KA1]e gespeelde hoofdredacteur. Dat maakt de film wel tot een sterk drama, maar een met een zwak betoog. (Bellocchio nam de regie over na begin van opnamen van debuterende scenario-schrijver Sergio Donati).

Il gatto a nove code

1971 | Thriller, Horror

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1971. Thriller van Dario Argento. Met o.a. Karl Malden, James Franciscus, Catherine Spaak, Horst Frank en Pier Paolo Capponi.

Blinde man met puzzel-hobby vangt toevallig een deel van een raadselachtig gesprek over moord op en roept de hulp van een journalist in voor een oplossing. De moord wordt gemaskeerd door vier volgende moorden. Argento - die voorbarig tot de Italiaanse Hitchcock is uitgeroepen - heeft onmiskenbaar het raffinement in het opbouwen van spanning en schokeffecten, maar een onvermogen of desinteresse om een sluitend verhaal te vertellen. Gevolg zijn een reeks lange oninteressante of belachelijke scènes tussen de suspense door. Scenario Michael Haller en regisseur Argento, die een boek van Bryan Edgar Wallace bewerkten. Erico Menczer was verantwoordelijk voor de fotografie.