Wu Tianming: regie en productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Koning der Maskers

1996 | Jeugdfilm, Drama, Familiefilm

China​/​​Hongkong SAR van China 1996. Jeugdfilm van Wu Tianming. Met o.a. Zhu Xu, Zhou Ren-Ying, Zhao Zhigang en Zhang Riuyang.

Charmant en ontroerend drama over een oude, kinderloze straatartiest die op zoek gaat naar iemand die de familietraditie kan voortzetten. Hij denkt een goede kandidaat gevonden te hebben in het jongetje Doggie, tot hij ontdekt dat de jongen in werkelijkheid een meisje is. Kinderen die de harten van oudere, eenzame mannen laten smelten kom je vaker tegen in succesvolle jeugdfilms, maar wat Koning der Maskers uniek maakt, is dat deze film zich afspeelt in het turbulente China van de jaren dertig (vlak voor de komst van Mao en het communisme).

Lao Jing

1988 | Drama

China 1988. Drama van Wu Tianming. Met o.a. Zhang Yimou, Lu Liping en Liang Yujin.

Toegejuicht door de kritiek op het Film Festival van Tokio, maar sterk overschat, omdat de film gericht is op het kunstminnende festivalpubliek. Een langzame, saaie landbouwshow over het graven van gaten. Zhang is de eerste die terugkomt naar zijn dorp en zijn kennis gebruikt om waterbronnen te graven. Hij trouwt met een weduwe om haar geld. De exotische, mysterieuze aantrekkingskracht van het oude China kan gemakkelijk doorgaan voor 'kunst'. Een perfecte film voor filmfans die wel eens een niet-politieke film uit communistisch China willen zien. Een middelmatige produktie met een laag budget, zoals gebruikelijk in Azië. De hoofdrolspeler lijkt sterk op de Japanse schrijver Mishima.

Het rode korenveld

1987 | Drama, Experimenteel

China 1987. Drama van Zhang Yimou. Met o.a. Liu Ji, Jiang Wen, Teng Rujun, Qian Min Ji en Cui Cun-Hua.

Het verhaal van Het rode korenveld, winnaar van de Gouden Beer in Berlijn, is simpel van opzet. Yimou vertelt over zijn grootouders in de jaren dertig. Zijn oma (Li) is achttien als ze voor een ezel wordt uitgehuwelijkt aan een leprose wijnboer. Onderweg naar hem worden zij en haar dragers overvallen, maar een van de dragers (Wen) redt haar. Als de wijnboer overlijdt, zet de jonge vrouw de sorghumteelt voort, samen met de geliefde drager. Tot de Japanners de plattelandsidylle verstoren. De kleur rood is in Yimou's adembenemende kaders altijd aanwezig, als symbool voor van alles. Niettemin was Yimou als wereldwijd exportartikel niet rood genoeg voor de Partij.