Thomas Kohler: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Die Wand

2012 | Drama, Fantasy

Oostenrijk​/​​Duitsland 2012. Drama van Julian Pölsler. Met o.a. Martina Gedeck, Wolfgang M. Bauer en Ulrike Beimpold.

Wanneer de naamloze protagoniste van Die Wand in het jachthuis van vrienden verblijft en deze na een uitstapje niet terugkeren, gaat ze op onderzoek uit. En stuit op een onzichtbare wand waarachter vrijwel alle leven is opgehouden. Gedeck geeft, subtiel geleidelijk transformerend, gestalte aan wellicht de laatste mens op aarde. Liefdevolle adaptatie van de gelijknamige roman is bewonderenswaardig monument voor schrijfster Marlen Haushofer (1920-1970), maar mist de diepte van het briljante boek. Verzorgde 'Scope-fotografie kadert existentiële thematiek in imposante berglandschappen.

Wintertochter

2011 |

Duitsland​/​​Polen 2011. Johannes Schmidt. Met o.a. Nina Monka, Ursula Werner en Leon Seidel.

De twaalfjarige Kattaka (Monka) krijgt uitgerekend met kerst te horen dat haar vader haar vader niet is. Die echte vader, een Rus, werkt op een schip in Gdansk. En dus gaat ze erheen, samen met Lene (Werner), haar 75-jarige buurvrouw. Lene heeft zelf ook iets uit te zoeken in haar eigen familiegeschiedenis. Zo volgt, in een rammelend busje en door winterse landschappen, een roadtrip die verschillende generaties én heden en verleden dichter bij elkaar brengt. Prima geacteerd drama kreeg in Duitsland meerdere jeugdfilmprijzen.

Blöde Mütze!

2007 | Jeugdfilm, Avonturenfilm, Familiefilm

Duitsland 2007. Jeugdfilm van Johannes Schmidt. Met o.a. Johann Hillmann, Konrad Baumann, Lea Eisleb en Inka Friedrich.

De twaalfjarige Martin - braaf, klein, afkomstig uit een fijn gezin - krijgt het in zijn nieuwe woonplaats meteen aan de stok met Oliver, een stelende, rokende en drinkende pestkop. Op zijn nieuwe school valt Martin als een blok voor klasgenootje Silke, maar zij blijkt tot zijn schrik ook bevriend met Oliver. Johannes Schmid verfilmde het jeugdboek van zijn broer Thomas, waarin drie pubers tijdens een zwoele zomer waardevolle lesjes leren over elkaar en het leven. De emoties liggen er wat dik bovenop, maar de toon is niet te moralistisch en de acteurs zijn sympathiek.