Werner R. Heymann (1896-1961): muziek.
Er zijn 35 films gevonden.

Die Drei von der Tankstelle

1955 | Komedie, Muziek

Duitsland 1955. Komedie van Hans Wolff. Met o.a. Adrian Hoven, Walter Giller, Walter Müller, Willy Fritsch en Claude Farell.

Drie vrienden ontdekken na een vakantie dat ze geen van allen nog geld of bezittingen hebben. Ze verkopen hun auto en beginnen een tankstation. Daar leren ze de mooie Gaby (Damar) kennen en alledrie worden ze verliefd op haar. Herverfilming van de klassieker uit 1930. Germaine Damar is natuurlijk lang geen Lillian Harvey, al is een liedje als 'Ein Freund, ein guter Freund' nog niet vergeten. Maar ook Adrian Hoven is als Der Peter, die uiteindelijk rijke dochter Gaby's hartje wint, bepaald geen Willy Fritsch.

Der Kongresz Tanzt

1955 | Muziek

Oostenrijk 1955. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Johanna Matz, Oskar Sima, Hans Moser en Karl Schönböck.

Deze nieuwe versie in Technicolor van Eric Charells klassieke schlager-operette werd met Prack en Matz een bleke afschaduwing. Zelfs het onverwoestbare 'Das muB ein Stück vom Himmel sein' riekt te veel naar het Oostenrijkse lonken naar Westduitse Wirtschaftsmarken.

Geliebtes Fräulein Doktor

1954 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1954. Romantiek van Hans H. König. Met o.a. Edith Mill, Hans Nielson, Helmut Schmid, Robert Freitag en Hans Clarin.

Lerares Mill kersvers op een puberinternaat ziet eruit als een stijve tut. De ondeugende lummels besluiten liefdesbrieven te schrijven, en zij ondertekenen namens de sportleraar. De grijsgetinte muurbloem bloeit zichbaar op tot een aantrekkelijke jonge vrouw. Dan komt de zwendel uit; Mill verlaat diep gekwetst het schoolinstituut. Dat ging de vlegels te ver en ze moet terugkomen. Gelukkig is de gymleraar inmiddels echt verliefd op de juf. Dus eind goed, al goed. Een niemendalletje, dat ondanks de tand des tijds, nog altijd onderhoudend is voor liefhebbers van Heimatachtige zwijmelfilms. Ook bekend als LIEBESBRIEFE AUS MITTENWALD.

Alraune

1952 | Sciencefiction, Horror

Duitsland 1952. Sciencefiction van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hildegard Knef, Erich von Stroheim, Karlheinz Böhm en Trude Hesterberg.

Het boek van Hans Heinz Ewers opnieuw bewerkt: Knef als duivels reageerbuisprodukt, totdat zij verliefd wordt op zoon (Böhm) van professor die haar schiep, waarna de geleerde haar vermoordt.

Durch dick und dünn

1951 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1951. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Dietrich Kühnel, Tessy Kuhls en Grethe Weiser.

Oppervlakkige komedie over een druk gezinshoofd met de onverwachtse grillen die te maken krijgt met een zeer welkome erfenis in de vorm van een oud vehikel. Lingen probeerde het deze keer weer eens als regisseur, maar wist echter weinig meer dan een paar versleten grappen te bedenken.

Let's Live a Little

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. Hedy Lamarr, Robert Cummings, Anna Sten, Robert Shayne en Mary Treen.

Een amusante, maar weinig beroering wekkende romantische komedie met Lamarr (als Dr. J.O. Loring) en Cummings (als Duke Crawford) die verliefd worden. Het scenario is van Howard Irving Young, Edmund Hartmann en Albert J. Cohen, naar een verhaal van Cohen en Jack Harvey. Het camerawerk werd verricht door Ernest Laszlo.

The Sin of Harold Diddlebock

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Harold Lloyd, Frances Ramsden, Jimmy Conlin, Raymond Walburn en Edgar Kennedy.

Na een zeer lange afwezigheid liet Lloyd zich door Sturges, d[KA1]e koning van de `comedy americana`, verleiden zijn comeback te maken. Na twintig jaar trouwe dienst wordt boekhouder Lloyd ontslagen. Gedeprimeerd laat hij zich gaan, tot hij op een ochtend wakker wordt als de eigenaar van een failliet circus. De film bevat geniale sc[KA2]enes, maar het geheel is vervelend en helemaal niet zo vinnig als we van Sturges gewend zijn. Alles leidt naar de climax: Lloyd hangend aan een gevel van een vijftien-verdiepingen tellend gebouw, achtervolgd door een leeuw. Producer Howard Hughes knoeide heel wat met de film. Na het floppen van de eerste release liet hij de film opnieuw monteren. In 1950 bracht hij hem weer uit, dertien minuten korter, als MAD WEDNESDAY, maar het mocht niet baten. Scenario is van Sturges en als cameraman fungeerde Robert Pittack. Openingssc[KA2]ene is een clip uit THE FRESHMAN (1923).

It's in the Bag

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. Fred Allen, Binnie Barnes, Robert Benchley, Sidney Toler en Jack Benny.

Een verhaal dat op THE TWELVE CHAIRS lijkt met een vlooiencircuspromotor Allen die aanspraak kan doen gelden op een erfenis. Het verhaal raakt zijn draad kwijt in ruil voor episoden die niets met elkaar te maken hebben, maar die best amusant zijn. Inclusief een grappige ontmoeting tussen Allen en Benny.

Hold That Blonde

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van George Marshall. Met o.a. Eddie Bracken, Veronica Lake, Albert Dekker, Frank Fenton en George Zucco.

Een goede komedie, soms teveel uitgesponnen, over de kleptomaan Bracken die overhoop ligt met de aantrekkelijke dievegge Lake.

Hail the Conquering Hero

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Eddie Bracken, Ella Raines, Raymond Walburn, William Demarest en Elizabeth Patterson.

Wegens de zware hooikoorts waaraan hij lijdt, wordt Bracken ontslagen bij de marine. Met angst in het hart ziet hij uit naar de terugkeer naar zijn stadje. Maar dan bedenkt hij een verhaal waarmee hij als held kan worden ontvangen. Sturges leidt de dans weer eens met vaste hand. Hij haalt het beste uit zijn acteurs, wat een vuurwerk van satirische en spitsvondige dialogen tot gevolg heeft. Zoals gewoonlijk schreef hij zelf het scenario, waarin hij misschien iets te veel sentiment legde. Dat is echter door de vingers te zien omdat het geheel in een zo hoog tempo over het scherm raast dat je als toeschouwer ademloos achterblijft. Camerawerk van John Seitz.

To Be or Not to Be

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jack Benny, Carole Lombard, Robert Stack, Lionel Atwill en Felix Bressart.

Vlak voor de oorlog repeteert een Pools theatergezelschap een satirisch stuk over de Gestapo. Na de Duitse inval moet dat stuk natuurlijk snel uit het repertoire (gelukkig werd ook gerepeteerd voor een opvoering van Hamlet), maar de acteerervaring en decorstukken komen nog van pas als de acteurs zich bij het verzet aansluiten. Bij de première in 1942 was niet iedereen even gecharmeerd van het feit dat Lubitsch zo'n beladen onderwerp tot een komedie had gemaakt, maar uiteindelijk werd dit een van zijn beroemdste films.

They All Kissed the Bride

1942 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Joan Crawford, Melvyn Douglas, Roland Young, Billie Burke en Allen Jenkins.

Goede acteurs en actrices in een aardige film over een man die opgepakt wordt omdat hij de bruid op haar trouwdag een kus gaf.

A Night to Remember

1942 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1942. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. Loretta Young, Brian Aherne, Jeff Donnell, William Wright en Sidney Toler.

Aherne is een succesvolle detective-schrijver. Hij woont met de mooie Young in een flat in Greenwich Village. Ze vinden een lijk in hun eigen tuin. Het is alsof ze een roman van Aherne in het echt beleven. Redelijk plezierige misdaadkomedie, vooral geslaagd door de flitsende dialogen, die schitterend klinken uit de mond van de hoofdrolspelers. Het verhaal op zich is niet bijster origineel of verrassend, maar het scenario van Richard Flournoy en Jack Henley rekent heel bewust af met een hele reeks clichés. Geen grote filmkunst, wel vermakelijke ontspanning. Fotografie van Joseph Walker.

This Thing Called Love

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Rosalind Russell, Melvyn Douglas, Binnie Barnes, Allyn Joslyn en Gloria Dickson.

Een volwassen komedie over pasgehuwden die hun huwelijk de eerste drie maanden als een proef beschouwen. Dankzij de ervaring van de spelers slaagt de film.

That Uncertain Feeling

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Merle Oberon, Melvyn Douglas, Burgess Meredith, Alan Mowbray en Olive Blakeney.

Oberon, die geplaagd wordt door slapeloosheid en regelmatige aanvallen van de hik, is niet meer gelukkig in haar huwelijk met Douglas. Ze ontmoet de gekke pianist Meredith, en hun vriendschap wordt zo hecht, dat de man bij het paar komt inwonen. Alles loopt op rolletjes tot Douglas erin slaagt haar jaloers te maken. Minder geslaagde remake van Lubitsch's film uit 1925 KISS ME AGAIN. De specialist in lichte subtiele komedies laat enkele scènes zo uit de hand lopen dat ze belachelijk worden. Donald Ogden Stewart en Walter Reisch bewerkten het toneelstuk Divorçons van Victorien Sardou tot een zedenles die ons leert dat overspel huwelijksproblemen oplost. De acteurs leveren goede prestaties, maar Meredith steelt moeiteloos de show. Fotografie van George Barnes. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Shop Around the Corner

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Joseph Schildkraut en Sara Haden.

Klassieke romantische komedie behoort tot het beste werk van de van oorsprong Duitse regisseur Lubitsch. Nieuwkomer Klara (Sullavan) en oudgediende Alfred (Stewart, goed als altijd) werken in een snuisterijenwinkel in Boedapest. Ze kibbelen veel, maar ze hebben privé, zonder dat te weten, een penvriendschap met elkaar. Excentrieke personages (onder wie een zeer komische Morgan als de knorrige bedrijfseigenaar met een klein hartje) en scherpe dialogen in een verhaal dat zich vrijwel geheel afspeelt in de winkel. In 1998 kwam er een remake met de naam You've Got Mail.

Primrose Path

1940 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Gregory La Cava. Met o.a. Ginger Rogers, Joel McCrea, Marjorie Rambeau, Miles Mander en Henry Travers.

De oma en moeder (Rambeau) van Ellie May Adams (Rogers) zijn prostituees (geweest) en de vraag is of ook Ellie een toevlucht zoekt naar het oudste beroep van de wereld en of ze met zo'n achtergrond de leuke doch conventionele kerel Ed (McCrea) kan behouden. De geraffineerde profs La Cava (My Man Godfrey) en Joseph H. August (Gunga Din) bieden als regisseur en cameraman alle ruimte aan een handvol sterke acteurs. Die doen hun best (Rambeau kreeg een Oscarnominatie), maar de film mist uiteindelijk toch wat invoelbare emotie.

One Million B.C.

1940 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Avonturenfilm van Hal Roach en Hal Roach Jr. Met o.a. Victor Mature, Carole Landis, John Hubbard, Mamo Clark en Jean Porter.

Deze bizarre, in flash-back vertelde holbewoners-sage is een echte rariteit, deels geregisseerd door de filmpionier D.W. Griffith. Uitstekende speciale effecten, die als stock-footage geregeld te zien zijn in goedkope films die later gemaakt zijn. Herverfilmd in 1966.

Ninotchka

1939 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Greta Garbo, Melvyn Douglas, Ina Claire, Bela Lugosi en Sig Rumann.

Prima komedie over vrouwelijke gezant Garbo, die door haar communistische vaderland naar Parijs gestuurd wordt, waar de stijve partijdame in de plooi schiet als zij bonvivant Douglas ontmoet. Hoewel het thema achterhaald is, blijft de film erg leuk en onderhoudend en niet in de laatste plaats door de schitterende Garbo. De film kreeg vier Oscars en vormde de basis voor een Broadwaymusical waarop later weer de film SILK STOCKINGS werd geënt. Scenario van Charles Brackett, Billy Wilder en Walter Reisch naar een idee van Melcior Lengyel. Camerawerk van William Daniels.

Bluebeard's Eighth Wife

1938 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Claudette Colbert, Gary Cooper, David Niven, Edward Everett Horton en Elizabeth Patterson.

Kort voor haar huwelijk, ontdekt Colbert dat haar toekomstige, Cooper, al zeven keer eerder getrouwd was. Toch zet ze de plechtigheid door, alleen maar om zo snel mogelijk te scheiden en een flinke alimentatie te eisen. Haar enige zorg is te verhinderen dat 's nachts aan de huwelijkse plichten moet worden voldaan. Leuke screwball-comedy die echter net niet ver genoeg gaat. Het typische gevoel voor humor van Lubitsch wordt ondermijnd door het ongeloofwaardige operette-scenario van Billy Wilder en Charles Bracket. Zij baseerden zich op een toneelstuk van Alfred Savoir, dat eerder al in 1923 verfilmd werd. Het vuur tussen de twee hoofdvertolkers zorgt toch nog voor enkele hoogtepunten, maar dat is te weinig voor al het talent dat voor deze film werd opgetrommeld. Leo Tover stond achter de camera.

The Beloved Vagabond

1936 | Musical, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1936. Musical van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Margaret Lockwood, Desmond Tester en Austin Trevor.

Een Franse architect met zwerversnatuur doet afstand van een Engelse geliefde die zijn vader van celstraf kan redden door een rijk huwelijk. Met de zoon van zijn hospita maakt hij een voettocht door Frankrijk om te 'vergeten' en vormt met een dorpsmeisje een trio dat al muziek makend hun brood verdient. Net als hij het dorpsmeisje als vrouw gaat zien, duikt de Engelse weer op en moet hij kiezen tussen een bohémien-leven of society-status. Remake van de zwijgende film als muzikaal vehikel voor Chevalier, krijgt met name tijdens de omzwervingen elegante stylering, die het simpele verhaaltje op meer dan een onderhoudend niveau tilt. Simultaan werd met deels andere acteurs een Franse versie gemaakt: LE VAGABOND BIEN-AIMÉ.

Le Vagabond bien-aimé

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Hélène Robert, Serge Grave en Austin Trevor.

Deze Franse versie van de Britse musical THE BELOVED VAGABOND heeft omgekeerde plus- en minpunten: de Londense scénes zijn hier minder overtuigend, terwijl de omzwervingen door Frankrijk dank zij de acteurs meer in de gepaste toon zijn. Robert is echter, als het simpele natuurmeisje op wie de zingende zwerver Chevalier pas op het nippertje verliefd wordt, geen partij voor Margaret Lockwood in de Engelse film.

Caravane

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Erik Charell. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Conchita Montenegro, Pierre Brasseur en Marcel Vallée.

De Franse versie van de in dat zelfde jaar gemaakte Hollywoodoperette CARAVAN over een Hongaarse prinses die vanwege haar meerderjarigheid moet huwen en overhaast haar zinnen zet op een aantrekkelijke zigeuner. Boyer en regisseur Charell zijn op herhalingsoefeningen, maar prinses Annabella is een verbetering ten opzichte van Loretta Young.

Quick

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Lilian Harvey, Hans Albers, Willi Stettner, Paul Hörbiger en Albert Kersten.

Aardig gegeven naar Felix Gandera's toneelstuk over een vrouw, verliefd op een clown; maar zodra hij zich afgeschminkt heeft is alles over. Harvey en Albers schijnen elkaar tijdens de produktie soms de ogen te hebben uitgekrabd, en dat is aan de film te merken.

Ich bei Tag und du bei Nacht

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Ida Wüst en Rudolf Platte.

In een huurkamer slaapt 's nachts een manicure en overdag een nachtkelner. Ze ontmoeten elkaar en worden verliefd zonder te weten dat ze al in hetzelfde bed slapen! Een geslaagde, min of meer parodistische filmoperette met muziek van Werner Richard Heymann en met een briljante Fritsch.

Ein Blonder Traum

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Willi Forst, Trude Hersterberg en Paul Hörbiger.

Willi Forst en Willy Fritsch dingen als glazenwassers beiden naar Lilian's hand in een luchtig, vluchtig, allercharmantst filmverhaal van Billy Wilder en Walter Reisch met aanstekelijke muziek en liedjes als 'Irgendwo auf der Welt' en 'Wir zahlen keine Miete mehr'. Natuurlijk draaide UFA tegelijk een Engelse en Franse versie waarin Lilian tegenover Jack Hulbert en Sonnie Hale respectievelijk Pierre Brasseur en Henri Garat speelde. Het scenario is van Walter Reisch en Wilder. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker.

Ihre Hoheit befehlt

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Hanns Schwarz. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Paul Hörbiger, Reinhold Schünzel en Paul Heidemann.

Een prinses ziet niets in haar officiële verloofde en neemt de wijk met een luitenant die ze tijdens een bal incognito heeft leren kennen. Een niet erg geslaagde filmoperette waarvoor een kennelijk ongeïnspireerde Werner Richard Heymann de muziek heeft geschreven en waaraan het talent van Käthe von Nagy en Willy Fritsch is verspild.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.

Liebeswalzer

1930 | Musical

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Karl Ludwig Diehl, Julia Serda en Lotte Spira.

Hiermee begon de roem van Fritsch en Harvey als duo: een Schmalz-operette van het zuiverste water. Een prinses moet een hertog trouwen maar houdt van diens secretaris. Schlagers: 'Du bist das süszeste Mädel der Welt' en 'Seliges Schweigen, es klingen die Geigen'. In Thieles Engelstalige versie THE LOVE WALTZ bleef Harvey en werd Fritsch vervangen.

Le Chemin du paradis

1930 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Lilian Harvey, Henri Garat, René Lefèvre, Jacques Maury en Olga Tschechowa.

Deze Franse versie van DIE DREI VON DER TANKSTELLE, waarin een drietal beheerders van een pompstation allemaal op dezelfde cliënte verliefd worden, volgt vrijwel beeld voor beeld het door Wilhelm Thiele geregisseerde orgineel en heeft alleen in de mannenrollen andere acteurs. Niettemin was het export-succes van ook deze versie zó groot dat Garat - in de rol van Willy Fritsch - een contract in Hollywood kreeg.

Die Drei von der Tankstelle

1930 | Musical, Komedie

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Willy Fritsch, Heinz Rühmann, Lilian Harvey, Oskar Karlweis en Olga Tschechowa.

Razend populaire operette met Lilian Harvey en Willy Fritsch, het romantische droomduo van weleer. 'De drie van het pompstation' handelt over drie boezemvrienden die hun luizenleventje noodgedwongen moeten inruilen voor de twijfelachtige geneugten van een benzinestation. Bevallige schone Lilian Harvey brengt leven in de brouwerij als welkome klant. Met onder meer de vrolijke inhakers 'Hallo, du süsse Frau, fahr' nicht allein' en 'Liebling, mein Herz läßt Dich grüßen'. Geschoten door UFA, de Duitse filmproductiegigant die in 1917 in het leven werd geroepen om een positief beeld van Duitsland te exporteren. In 1927 kwam UFA in handen van de nazi's.

Melodie des Herzens

1929 | Musical, Drama

Duitsland 1929. Musical van Hanns Schwarz. Met o.a. Willy Fritsch, Dita Parlo, Gerö Maly, Marosa Simon en Janos Körmendy.

Een Hongaars boerenmeisje leert in Boedapest een knappe huzaar kennen die maar één wens heeft: een eigen paard. Om hem aan geld te helpen gaat het meisje tippelen. Als de huzaar dit ontdekt, verstoot hij haar en pleegt zelfmoord. Fritsch werd door deze film een grote ster. Regisseur Schwarz had met UNGARISCHE RHAPSODIE al opzien gebaard. MELODIE DES HERZENS was een van de eerste Duitse geluidsfilms, en UFA's allereerste. Er werden tegelijk Engelse, Franse en Hongaarse versies samengesteld: MELODY OF THE HEART, MELODIE DU COEUR en VASARNAP DELUTAN.

Der große Sprung

1927 | Zwijgende film

Duitsland 1927. Zwijgende film van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker en Hans Schneeberger.

In een Tirools bergdorp nabij de Italiaanse grens wordt herderinnetje Gita (Riefenstahl, met wilde haardos en reuzenoorringen) door simpelman Toni het hof gemaakt. Wanneer de Berlijnse stoethaspel Treuherz met zijn factotum komt hobbyklimmen, beginnen de komische verwikkelingen. Verbazingwekkend dat genrespecialist Fanck uit de zelfs voor bergfilmbegrippen non-existente plot een royale 112 minuten nitraat met Lichtspielhaus-succes wist te wringen. Leni, echter, is waarlijk prachtig. Schneeberger, die de stadse meneer met de Brave Hendrik-achternaam speelt, was een van de zes cameramensen voor de vaak spectaculaire klimscènes. Opgenomen in de Dolomieten en Arlberg.

Faust

1926 | Drama, Historische film, Zwijgende film, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1926. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Yvette Guilpert, Eric Barclay, Hanna Ralph, Werner Fuetterer en Hans Brausewetter.

Een voor die tijd uiterst verzorgde produktie van de UFA. Nog steeds interessant. Het bekende [KL]Faust[KLE]-verhaal van Goethe is meermalen verfilmd. Deze (stomme) versie is een van de beste. Expressionistische film met goede rollen (vooral van Jannings). De regie van Murnau is wat theatraal, maar het blijft een 'must' voor de filmliefhebbers. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De film is in 1995 gerestaureerd door Luciano Berriatua en in 1999 is er nieuwe muziek gecomponeerd door Bern Schultheis, uitgevoerd door het Berlijnse Rundfunk-symfonieorchester gedirigeerd door Frank Strobel.