Gunnar Fischer: camera.
Er zijn 11 films gevonden.

Parade

1974 | Komedie, Documentaire

Frankrijk​/​​Zweden 1974. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Jacques Tati, Karl Kossmayer, Pia Colombo, Pierre Bramma en Michèle Brabo.

De wanhopige comeback-poging van Tati na zijn faillissement. Video-reportages van zelden echt spectaculaire circusnummers, afgewisseld door sketches van hemzelf als Monsieur Loyal uit zijn oude theaterrepertoire. De ongeïnspireerde slordigheid steekt pijnlijk af bij het gedetailleerd perfectionisme van zijn vroegere werk.

491

1963 | Drama

Zweden 1963. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Lars Lind, Leif Nymark, Stig Törnblom, Lars Hansson en Sven Algotsson.

Een jonge socioloog mislukt in zijn experimentele rehabilitatiepogingen voor zes jonge criminelen door ze zelfstandig in een appartement te laten wonen. Zijn homofiele superieur misbruikt de jongens seksueel en lichtekooi Steva (Nyman, die later via de JAG ȦR NYFIKEN-films bekend zou worden), vindt het goed dat de jongens een herdershond ophitsen, die haar van achteren bespringt. Na een aanvankelijk vertoningsverbod mocht de film in Zweden tien jaar later nog steeds niet integraal gezien worden. De titel slaat op een opmerking van een dominee aan het groepje van zes: '490 maal zal men jullie vergeven, maar de 491ste keer komt de duivel jullie halen'. Wie de film tegenwoordig bekijkt, vindt hem nog wel schokkerend, maar begrijpt al die drukte van toen niet goed. Het scenario is van regisseur Sjöjmann en Lars Görling, die Görlings boek bewerkten. Het camerawerk is van Gunnar Fischer en Rolf Holmquist. Hoed u voor een oude, gecoupeerde versie.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Het zevende zegel

1957 | Fantasy, Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1957. Fantasy van Ingmar Bergman. Met o.a. Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Max von Sydow en Åke Fridell.

Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Sommaren med Monika

1953 | Drama, Erotiek, Experimenteel, Romantiek

Zweden 1953. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Lars Ekborg, John Harryson, Georg Skarstedt en Åke Fridell.

Een jonge arbeider en een verkoopster ontsnappen aan hun werk tijdens een zomer in de vrije natuur. Weer in Stockholm blijkt Monika zwanger en moet de jongen werk zoeken om het gezin te onderhouden. Het huwelijk loopt stuk op de alledaagse sleur en de vader zal het dochtertje alleen moeten opvoeden. Deze niet door Bergman zelf geschreven film over zinnelijke liefde die geen stand houdt, doet hem weer kennen als opmerkelijk spelregisseur, vooral in de overtuigende rol van Andersson. Scenario van regisseur Bergman en Per Anders Fogelström. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Sommarlek

1950 | Drama, Romantiek

Zweden 1950. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Alf Kjellin, Birger Malmsten, Annalisa Ericsson, Georg Fundquist en Renee Björling.

Een ballerina wordt tijdens haar vakantie op het platteland bij een oom verliefd op een student die aan het eind van de zomer omkomt bij een auto-ongeval. Een verliefde journalist en haar oom helpen haar om levensmoed te hervinden en door te gaan met dansen. Een voor Bergman (in de desbetreffende periode) ongewoon optimistische film, al blijft de tekening van sommige bijfiguren van uitzichtloze zwartheid. Opmerkelijke spelprestaties en schilderachtige schoonheid. Scenario van regisseur Bergman en Herbert Grevenius. Camerawerk van Gunnar Fischer. Ook bekend als ILLICIT INTERLUDE, SUMMER INTERLUDE en SUMMERPLAY.

Till glädje

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Stig Olin, Maj-Britt Nilsson, Victor Sjöström, Birger Malmsten en Margit Carlqvist.

Een violist hoort dat zijn vrouw bij een ongeluk in het huishouden om het leven is gekomen en herinnert zich hun kennismaking, pril huwelijksgeluk, conflicten, ontrouw en verzoening. Hij put zijn overlevingskracht uit de muziek. Na een reeks vroegere, nihilistische films is dit de eerste meer positieve Bergman-film met een pleidooi voor leven voor de kunst, soms wat erg symbolisch aangezet. Een opmerkelijke rol van regisseur Sjöstrom als dirigent. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Hamnstad

1948 | Drama

Zweden 1948. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Nine-Christine Jönsson, Bengt Eklund, Berta Hall, Mimi Nelson en Erik Hell.

Een zeeman leert in Göteborg een meisje kennen, dat zich in de haven heeft proberen te verdrinken. Flash-backs maken de redenen van haar minderwaardigheidscomplex duidelijk: ouders die hun frustraties op haar afreageerden, bittere ervaringen in een opvoedingstehuis, een om haar verleden gedwarsboomde liefde en het beangstigende voorbeeld van een vriendin die stierf door abortus. Zowel qua situering als vorm en muziek door QUAI DES BRUMES geïnspireerde Bergman-film, met voor hem ongewone maatschappijkritiek. Gelukkige romance met de zeeman is weinig overtuigend en vooral een kapstok voor de herinneringsbeelden. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.